Jump to content
Juoksufoorumi.fi

JH (Juoksemisen taito)

JH
 Share

Recommended Posts

Juokseminen ei ole minulle tärkeä. En ole siitä vuosiin pitänyt. Minulle on silti tärkeää, että pystyn juoksemaan niin halutessani. Haluan siis oppia juoksemisen taidon.

Hassu tavoite 41 vuotiaalle.

Lopetin tavoitteelisen juosentelun 2.8.2009 oikein mahtavasti epäonnistuneisiin veteraanien MM-kisoihin. Olin treenannut kisoihin varsin innokkaasti. Kuukautta ennen kisapäivää tein kovan treenin väsyneillä jaloilla ja sain vamman akillesjänteeseeni. Vamma esti harjoittelun ja kisassakin juoksin kantajuoksulla. Tulos kisapäivänä jäi 6 s kauden parhaasta.

Kesti ainakin viitisen kuukautta ennen kuin pystyin hyppimään hyppynarulla tuon vamman jälkeen ja alitajuntaan jäi tunne, että jänne ei ole ehjä. Yksittäisen lenkin saatoin juosta ja tehdä hieman harjoituksiakin, mutta takaraivossa kummitteli, että ainakaan tavoitteelista treeniä ei kannata aloittaa, koska kisapäivänä se jalka viimeistään pettää. Vamma oli varmasti ainakin 50%:ti henkinen....

Lopetin sitten vähitellen kokonaan juoksuharjoittelun. Olisinkohan niin että olen juossut 200 km viimeisen kolmen vuoden aikana? Vuoden ohjelma on ollut Jukolassa yksi osuus melkein joka vuosi ja kenkätestejä kolme kilsaa :-). Treenejä muutama lenkki vuodessa todeten, että ei oikein innosta.

24.7.2013 tapahtui kuitenkin käänne parempaan juoksuharjoittelun suhteen. Akillesjänteeni katkesi jalkapallokentällä kokonaan. Nyt jalka on leikattu ja palautuminen sekä kuntoutus ovat täydessä vauhdissa. Parin viikon päästä saan luultavasti jo ottaa ensimmäiset juoksuaskeleet!

En usko että innostun enään juoksuharjoittelusta entiseen malliin, mutta jalan paranemisprosessin kannalta on tärkeää, että jalasta tulee juoksukuntoinen ja kykyinen. Joten jos kaikki menee hyvin, otan myös muutaman juoksuaskeleen lähikuukausina/vuosina.

Harjoitteluni on tällähetkellä hyvin monipuolista, eikä harjoittelu tähtää mihinkään urheilusuoritukseen. Halauan kokea itse, että olen hyvässä kunnossa, mutta jätän itselleni vapauden määritellä mitä se tarkoittaa. Siihen hyvään kuntoon kuuluu se, että voin halutessani juosta 800m rivakasti tai osallistua kavereiden keveille juoksulenkeille juttuseurana.

Tavoitteet:

25 leukaa

100 punnerrusta

Pystyä juoksemaan

Kahvakuulailussa tehdä jotain

Tilanne 23.10.2012

noin 15 leukaa

noin 50 punnerrusta

Juoksu 2km noin 8 min/km

Kahvakuulailussa tekniikan tapailu hyvällä mallilla tekeminen vielä aikeen tasolla.

18.2.2014

Leuat tuntuvat kevyemmiltä kuin koskaan. 25 vielä kaukana.

Punnerrukset --

Juoksu onnistuu suht hyvin, mutta 800m on vielä liian pitkä matka juosta rivakasti

Joulukuussa salikisoissa temmatessa olkapää kipeytyi ja kuulailu olkapään takia ylläpidolla

Muokattu

• Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Voi pojat. Miten olenkaan teitä kaikkia kaivannut. Ja tytöt myös :-).

Koska tämä on harjoituspäiväkirjaosia koitan pysyä asiassa.

Punttisali 2:30

Alkuun elliptisellä lämpöä 15 min

Perään juoksumatolla reipasta kävelyä. Matolla kävellessä askellan ylikorostetun oikein ja ponnistan korostetusti ukkovarpaalla. Normaali kävelyssä hieman bielä nilkutan.

Kävelyn jälkeen juoksumaton reunoista keventäen juoksua 10 km/h tunnissa vauhdilla noin 50 % painolla, edelleen varpailla vauhtia antaen. Leikkauksesta on 9,5 viikkoa joten veilä en saa juosta koko painolla eikä se järkevältä vieläÃ¥ tuntuisikaan.

Lämppä jatkui pinellä kahvakuulajumpalla hartioita lämmitellen. Pääpaino päivän treeneissä oli vatsalihaksiss, punnerruksissa ja leuanvedossa. Ähisin ja väänsin melko innolla, mutta päivän tuntuma oli aika pehmyt.

Tavoite on saada vuoden vaihteesee mennessä 25 leukaa ja 100 punnerrusta. Tavoite on paskaan kuntooni nähden ihan tuima ja sekin jos pääsen edes lähelle on osoitus että treeni uppoaa.

Katohan poikaa!

Onnea projektiin (= olemiseen ja kirjoittelemisiin täällä ja tietysti kuntoutumiseen ja liikunnan riemuun, tuohon ensiksi mainittuun eli olemiseen täällä juoksufoorumilla saitkin heti "oikeilta" ihmisiltä "huomion" :D) On se ihanaa!

Nyt viitsii taas seurata tätäkin foorumia vähän innokkaammiin. Kirjoittaa tänne ei kyllä enää - tätä lukuunottamatta - uskalla.

Sulle kävi tuuri kun se jänne katkes, minäkin vähän olen salaa toivonut omalle jänteelleni että menis ihan kunnolla katki poikki niin pääsis taas ehyemmäksi.

Menee nyt vähän tämä harjoituspäiväkirja jutusteluun, mutta oikeasti kiva kun täällä on edelleen kaikki mukavat tyypit paikalla!

JMar olet tehnyt ainakin tilastojen valossa hyvää työtä! Onnittelut tavoitteen saavuttamisesta ja toivotaan, että saat tavoitteen saavuttamisen aiheuttaman tyhjiön täytettyä mielekkäästi :-).

Nyt vähän jarrutellaan... Mun fysioterapeutin kirjoittamassa kuntoutusohjeessa lukee jostain syystä jumppaohjeiden perässä näin:

"Vältä tyhmiä vedonlyöntejä kavereiden kanssa"

On kyllä hyvä fysioterapeutti!

Toisekseen UM voitti 2009 vedonlyönnin, jonka loppurangaistus on edelleen lunastamatta. Mä pahoin pelkään, että en koskaan tule enää juoksemaan maratonia, joten se sovittu rangaistus jää ikuisesti lunastamatta. Tuon tähden en halua lähteä mihinkään julkiseen kilvoitteluun kenenkään kanssa, vaan keskityn sirottelemaan tuhkaa päälleni. Epävirallisempia pikku vedätyksiä saatan toki kavereiden kanssa harrastaa ihan vain oman treenimotivaation tähden. Sellainen yleinen hauskuuttaminen koheltamalla julkisesti jääköön tulevaisuuteen, jossa vanhat hävityt vedot on kuitattu.

Vaikka tämä onkin juoksufoorumi niin en lähtisi kategorisoimaan itseäni tällähetkellä juoksijaksi. Olen liikunnasta pitävä ihminen. Miksi ilmaannuin juoksufoorumille?

Jos kuntoutan itseäni, koitan hieman hölkätäkkin välillä ja kirjaan edistykseni tänne voi joku toinen jänteen katkaissut saada tekemisistäni ehkä hieman apua omaan kuntoumiseensa. Olisin hyvin mielelläni itsekin lukenut aiheesta tarinan. Jänteen katkeaminen on senverran pysäyttävä kokemus, että se jos juoksen joku kerta 5 km kävelemättä, tulen olemaan itse hyvinkin tyytyväinen.

Jostain syystä sain käsityksen, että paluuni palstalle olisi jotenkin merkityksellistä yleisemmällä tasolla ainakin joillekkin henkilöille. En usko että lähden isommin omasta hiekkalaatikostani elämöimään muualle palstalle kuin paikkoihin, joissa liikutaan urheilun parissa hyvässä hengessä. Palstan kuohunta on yleensä ihan jotain muuta kuin edellämainittua, joten olkaa ihan huoletta... Kinastelkaa ihan rauhassa ja piehtaroikaa pahassa olossanne. Ehkä olette sen ansainneetkin?

Jos minun läsnäoloni jotakuta ahdistaa niin olkaa tervettulleita pysymään poissa ketjustani. Ei ole pakko lukea jos ahdistaa. Saati kirjoittaa.

Jostain syystä sain käsityksen, että paluuni palstalle olisi jotenkin merkityksellistä yleisemmällä tasolla ainakin joillekkin henkilöille. En usko että lähden isommin omasta hiekkalaatikostani elämöimään muualle palstalle kuin paikkoihin, joissa liikutaan urheilun parissa hyvässä hengessä. Palstan kuohunta on yleensä ihan jotain muuta kuin edellämainittua, joten olkaa ihan huoletta... Kinastelkaa ihan rauhassa ja piehtaroikaa pahassa olossanne. Ehkä olette sen ansainneetkin?

Jos minun läsnäoloni jotakuta ahdistaa niin olkaa tervettulleita pysymään poissa ketjustani. Ei ole pakko lukea jos ahdistaa. Saati kirjoittaa.

Otan riskin ja kirjoitan vielä kerran. Lupauksesi on huomattu, ja nähtäväksi jää, että miten pitkään pystyt tuon lunastamaan. Tsemiä toki hankkeellesi, ettei tämä kirjoitukseni nyt ihan harakoille menisi. Ja mä en piehtaroi missään, vaikka sun mielestä ehkä olen jotain ansainnutkin. Lupaan skipata jatkossa tämän harjoituspäiväkirjan kommenttieni muodossa. Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia toki.

p.s. Lenkkivihkoa ei enää ole olemassa, mutta senhän taisitkin jo tietää.

Muokattu