Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tasainen ja nopea maraton toukokuulle?

Recommended Posts

Olen jo funtsimassa ensi kauden kujeita ja pitäisi löytää toukokuulle hyvä paikka hakea uutta ennätystä maratonilta. Kauden avaus on varmaan taas Haminassa huhtikuun lopussa, joten toukokuun puolenvälin jälkeen voisi juota maratonin. Mielellään kuitenkin ennen kesäkuuta. Mihkään kovin kauas ei viitsisi lähteä vaan lähinnä kyseeseen tulee Suomi tai ihan lähimmät naapurimaat. Saksan reissu luvassa huhtikuussa niin sinne ei viitsi lähteä uudestaan heti perään. Vaihtoehtoja olisi näillä näkymin:

-Yyteri maraton

-Seinämaraton

-Oulun Tervamaraton

-Kööpenhaminan maraton

-Tukholman maraton

Lisäksi olisi Riikan maraton, mutta jotenkin se taas ei innosta matkakohteena. Myös Uusi Lahti juoksu sattuisi mainioon ajankohtaan, mutta kun tiedän reitin tarkkaan niin ei nappaa juosta maratonia siellä.

Mutta nouseeko noista tai jostain muista semmosta, joka olisi mielestäni selkeästi nopein ja helpoin lähteä hakemaan uutta ennätystä? Esim. kumpi mielummin: Köpis vs. Tukholma? Köpiksessä ne pirun mukulakivet, mutta Tukholma ei ole kait muuten kovin nopea.

Oma ennätykseni on Tukholmasta ja olen säännöllisesti parannellut siellä monena vuonna aikaani. Tukholmassa lähinnä Västerbron silta poikkeaa muuten mielestäni varsin tasaisesta reitistä. Kannustus ja suuri ennätystänsä hakevien juoksijoiden määrä, upeat puitteet ja järjestelyt sekä ajoitus juuri kevätkauden lopuussa muodostavat toimivan kokonaisuuden. Oulu on kuulemani mukaan myös nopea reitti ja sinne onkin ajatus ensi keväänä suunnata.

Joensuu toukokuun alussa on kyllä erittäin tasainen, mutta onko liian lähellä Haminaa? Kelikin saattaa olla vielä talvinen. Praha olisi myös tarjolla toukokuun puolessa välissä ja kaupunkihan on lisäksi turistikohteena mainio. Siellä taitaa olla myös mukulakiviä tarjolla. Itse olen juossut siellä ainoastaan työmatkalla.

Oma ennätykseni on Tukholmasta ja olen säännöllisesti parannellut siellä monena vuonna aikaani. Tukholmassa lähinnä Västerbron silta poikkeaa muuten mielestäni varsin tasaisesta reitistä. Kannustus ja suuri ennätystänsä hakevien juoksijoiden määrä, upeat puitteet ja järjestelyt sekä ajoitus juuri kevätkauden lopuussa muodostavat toimivan kokonaisuuden. Oulu on kuulemani mukaan myös nopea reitti ja sinne onkin ajatus ensi keväänä suunnata.

Ok, varmaan helpompi kuitenkin kuin HCM? Sekin olisi jo jotain. Ja tuo kannustus ja hieno reitti varmasti kompensoisi jonkin verran vaikka reitti olisi vähän normireittiä haastavampi. Tukholma on vaan aika helkkarin kallis, mutta toki sillä saisi varmasti rahoilleen vastinetta ja hienon kokemuksen.

Joensuu toukokuun alussa on kyllä erittäin tasainen, mutta onko liian lähellä Haminaa? Kelikin saattaa olla vielä talvinen. Praha olisi myös tarjolla toukokuun puolessa välissä ja kaupunkihan on lisäksi turistikohteena mainio. Siellä taitaa olla myös mukulakiviä tarjolla. Itse olen juossut siellä ainoastaan työmatkalla.

Hyvä ehdotus, mutta liian lähellä Haminaa, kun taitaa olla seuraavalla viikolla. Praha on ihan hyvä ehdotus ja täytyy tutustua siihen.

Kait se on laitettava harkintaan myös Forssan suvi-ilta. Hirveesti ei innosta toi kesäkuussa juokseminen, mutta sopisi muuten kuin nakutettu suunnitelmiin. Oulu tippui pois kuvioista, kun täytyy silloin olla kauniimman osapuolen huoltojoukoissa.

Pohdinta siis jatkuu.

Avauksessa luettelemistasi olen juossut vain Riiaassa, muuten olen käynyt jokaisessa monesti mutta jos pitäisi valita yksi matkustamista varten, se olisi ilman muuta Riika. Muita mahdollisia tuohon aikaan ovat Praha ja Edinbugh, tosin huonolla säkällä Prahassa voi olla liian lämmin, Edinburghissa tuskin. Mulla on tämä ihan sama mietittävän, missä kevään juoksu, huhtikuussa olisi enemmän vaihtoehtoja, mutta tänä vuonnakin vielä hiihdettiin samalla viikolla kun Rotterdamissa juostiin, joten hyvänä lumitalvena huhtikuu on liian aikaisin.