Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ahvenanmaan maraton 29.10

Recommended Posts

Onkos tänne ketään menossa? Itse tässä rustailen syksyn suunnitelmia uuten uskoon, kun homma vähän tökkii. Yksi vaihtoehto on siirtää tavoitetta myöhemmäksi ja Suomessa jää jäljelle Ahvenanmaa.

Mites siellä aiemmin juosseet. Millainen tapahtuma? Millainen reitti? Onko tuulille altis, mäkinen? Eli onko otollinen hyvän ajan juoksemiselle?

Itselläni on harkinnassa joko Ahvenanmaa tai Kankaanpää viikkoa aikaisemmin. Ahvenanmaalle on vissiin otettava omat huoltojoukot mukaan kun huoltoja tosiaan melkoisen harvassa. Eipä tuohon vuoden aikaan hirveästi mara vaihtoehtoja ole, vaikka kelithän on todennäköisesti mitä parhaimmat juoksemiseen. Ihmetyttää vähän tuo into järjestää kesän kuumimpaan aikaan ties missä maan kolkissa ja sitten hiljenee lähes täysin jo lokakuun puolen välin jälkeen. Mua ei enää kirveelläkään saa maratonia helteellä juoksemaan, pari kokemusta riitti..

Ahvenanmaalla kauhistuttaa aikainen starttiaika, oliko nyt jo 8 vai 9..vaikka kaipa se perustuu siihen että ehtii poiskin sunnuntain aikana.

Juoksin Ahvenanmaan maratonin kaksi vuotta. Juoksuhan on samana päivänä jolloin siirrytään talviaikaan joten maraton on todellinen kauden päätösmara.

Maraton-tilaston mukaan silloin reitti ei ollut virallisesti mitattu, jos näin on edelleenkin ei ennätystä kannata lähteä hakemaan.

Minulle jäi tapahtumasta todella hyvä mieli, tasainen reitti, iloisia osallistujia ja järjestäjiä, hyvä kannustus stadionilla. Kun Ahvenanmaalle mennään vielä laivalle on tunnelma lähes sama kuin ulkomaisella maratonilla.

2 vuotta sitten Ahvenanmaalla oli juoksemassa myös Holmen puolimaratonia jonka tapasin miesten pukuhuoneessa.

Aikaisen startin takia täytyy hankkia majoitus paikanpäältä.

Juoksin myös Ã…land maratonin viime vuonna, reitti tuntui nopealta, tuuli oli kuitenkin kova ja vastainen takaisinpäin tultaessa.

Huoltopisteitä oli mulle aivan tarpeeksi taajaan, tosin mulla olikin 5-6 kpl geeliä mukana.

Järjestelyt toimivat hyvin, mitalikin oli aika komea.

Tänä vuonna uudestaan, mutta tällä kertaa puolikkaalle harjoituksen vähäisyydestä johtuen. Tavoitteena 1:30 alitus.

Risteily/hotellipaketit ei viime vuonna ollut kovin kalliita, tällä kertaa on mökki varattuna ja aiomme olla pari ylim. yötä paikan päällä.

Kuten myös olin juoksemassa viime vuonna, aika oli omaan kuntoon nähden ihan ok 2.55.

Reittihän on edestakainen, sisämaahan ja takaisin ja tyynellä säällä varmasti nopea. Hyvä kysymys on tietysti se että onko tuohon aikaan koskaan tyyntä ahvenanmaalla....

Viimevuonna menomatka meni erittäin kevyesti 4.00/ km-vauhtia puolimaratonin verran, eli kääntöpisteeseen. Takaisin raastettiin sitten julmaan vastatuuleen...

Ei mitään valittamista järjestelyistä (paitsi että pokaali jäi saamatta, vaikka olin yleisen sarjan kolmas. Siellä palkitaan vain kolme nopeinta. Mutta tämähän ei koske Mensongea joka nappaa kannun hurrien nenän edestä...?)

Reissu oli hieno koko perheelle, nautiskeltiin sitten ahvenanmaasta koko viikonloppu. Kylpylässä oli mukava nuoleskella haavoja oluen ääressä...

Myös lapsille oli hieno Bamse-minimaraton...(600m muistaakseni...)

Juoksin Ahvenanmaalla viime vuonna maratonin ja siellä oli aika kiva edestakainen reitti. Muutama pieni nyppylä oli matkan varrella ja huoltopisteitä oli tuohon aikaan vuodesta riittävästi. Matkaanlähtökin oli ihan ok ja hotellissa sai aamiaisen normaalia aikaisemmin. Olin reissussa tyttären kanssa ja käytiin paikallisessa uimahallissa/kylpylässä lauantaina (vähän piti kiirettä, kun se sulkeutui aika aikaisin). Mutta reissu jäi niin positiivisena mieleen, että kuuluu suunnitelmiin tänäkin vuonna. Pastaparty kannattaa varata etukäteen, jotta saa jotakin syötävää vielä illallakin. Onneksi yksi grilli oli auki vielä illalla noin seitsemän aikoihin!

Sitähän ei koskaan tiedä, vaikka loppusyksyllä jäisi vielä tarvetta lähteä kokeilemaan kuntoa Ahvenanmaalle.

Vuonna 2003 juoksin siellä maratonin. Edellisenä päivänä oli oikein kunnon myrsky ja lunta tuli viitisen senttiä. Onneksi maraton oli vasta seuraavana aamuna, jolloin aurinko paistoi. Tosin teillä oli lunta, joka haittasi jonkin verran menoa, ja tiet olivat paikoitellen liukkaat. Taisi olla poikkeuskeli sinä vuonna.

Aika pieni tapahtumahan tuo on, mutta kyllä tuollakin voi juosta. Lähtö on aamulla, tänä vuonna näyttää olevan jo klo 08.30, jotta ennättää takaisin laivalla.

Reitti on edestakainen kuten jo mainittiinkin ja kääntöpaikalle saavuttaessa taisi olla aika pitkä loiva ylämäki. Jossain 37 km:n paikalla taisi olla melkoinen ylämäki, joka hidastaa vauhtia, jos jalat meinaavat krampata.

Kun minä juoksin tuon maratonin, niin olin silloin Hassen järjestämällä matkalla, jossa mentiin ensin junalla Hesasta Turkuun ja sieltä Maarianhaminaan. Matka oli halpa ja porukka mukavaa.

• 1 month later...

Minäkin menossa Ahvenanmaalle juoksemaan elämäni ensimmäistä maratonia. Olen juossut varmaan koko elämäni, mutta silti iltaisin tuntuu vatsassa perhosia kun edes ajattelen tuota..entä jos kaikki tankkaukset sun muut menee vikaan, kun minä en niistä oikein ymmärrä ;) tai jos sataa räntää ja on kylmä tai tai tai... Aikatavoitekin mulla joskus oli, mutta nyt tuntuu, että jos nyt maaliin asti pääsen hengittävänä otuksena, olen maailman onnellisin tyttö ;)

Minäkin menossa Ahvenanmaalle juoksemaan elämäni ensimmäistä maratonia. Olen juossut varmaan koko elämäni, mutta silti iltaisin tuntuu vatsassa perhosia kun edes ajattelen tuota..entä jos kaikki tankkaukset sun muut menee vikaan, kun minä en niistä oikein ymmärrä ;) tai jos sataa räntää ja on kylmä tai tai tai... Aikatavoitekin mulla joskus oli, mutta nyt tuntuu, että jos nyt maaliin asti pääsen hengittävänä otuksena, olen maailman onnellisin tyttö ;)

Ei muuta kuin onnea, kyllä siitä se sujuu kun ei alkutaipaleella ala hötkyilemään...

Kuinka moni on nyt sitten päättänny lähteä Ahvenanmaalle?

Mä starttaan puolikkaalle Sepon tallin edustuspaidassa... ;)