Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

Avaan oman päiväkirjan foorumille. Toivon, että minun kokemukset ja näkökulmat voisivat vaikka toimia rohkaisevana esimerkkinä kaikille marathon-harrastusta aloittaville ja pikku hiljaa juoksemisessa kehittyville.

Oma urheilutausta on jalkapalloilijana ja erotuomarina. Pelasin juniorista aikuisikään päätyen Kakkosen tasolle (5 vuotta) ja erotuomarina sitten pidempi "ura" (noin 10 vuotta) päätyen Ykköseen (70 ottelua). Lähes kilpaurheilijamainen harrastus päättyi Ykkösen karsintaotteluun VG-62-OLS vuonna 2004, kun erotuomareiden perinteitä noudattaen hautasin pillin viimeisen kentän (Naantalin Kuparivuori) keskiympyrään pelin jälkeen. Perustellusti paremmat erotuomarit jatkoivat uraansa ja parhaat Veikkausliigaan.

Erotuomariuran päätyttyä (ikä tuolloin 37v) mietin, että jotain urheilua pitää jatkaa estämään henkistä tyhjiötä ja kunnon rapautumista. Pelaajana ja erotuomarina en ollut harjoitellut pitkien matkojen juoksemista enkä niistä oikein missään vaiheessa ollut edes tykännyt. Silti marathon viehätti lähes saavuttamattomana tavoitteena.

Broidin ja työkavereiden marathon-harrastus innosti ilmoittautumaan Tukholman maratonille 2005, jossa juoksin hyvin satunnaisen harjoittelun jälkeen ensimmäisen marathonin maaliin ajassa 4h42min. Matka oli liian pitkä ja tuskainen erityisesti 37km jälkeen. Silti juoksun aikainen tunnelma ja yhteenkuuluvaisuuden tunne oli ikimuistoinen ja jätti kipinää juoksemiseen.

Juoksin Tukholman maratonin vielä vuonna 2007 (4h59min), mutta negatiivinen tuloskehitys kertoi, että treenaaminen oli ollut huonoa ja kaksi tuolloin pientä lasta eivät helpottaneet juoksemisen arkea. Kipinää oli, mutta ei selkää tavoitetta, motivaatiota, kokemusta eikä ymmärrystä.

Jatkoin satunnaisen säännöllistä juoksemista lyhemmillä matkoilla. Finlandian puolikas 1h48min v 2010 ja Länsiväylä-juoksu 1h32min v 2011. Syksyllä 2011 päätin aloittaa systemaattisen rauhallisen harjoittelun tavoitteena HCM 2012 elokuussa.

Harjoitusohjelma sisälsi 3-4 lenkkiä viikossa jakautuen 2XPK + 1XVK1 + 1XVK2 ja viikkokilometrit 30-35km. Juoksufoorumin opeista ja lähipiirin vaikeasta ylikunto-ongelmasta viisastuneena juoksin pk-lenkit erittäin rauhallisesti. Vauhti oli 7-7.20min/km ja pisimmät lenkit 17km. Tämän tasaisen harjoittelun ansiosta kunto ja vauhti nousi muutaman kuukauden sykleissä niin, että pk-lenkkien vauhdit olivat kesällä 2012 6.30min/km. Elokuussa 2012 juoksin HCM tavoitteen mukaisesti (6min/km) aikaan 4h10min.

Uusi tavoite oli Hampurin maraton huhtikuussa 2013 ja tavoitteena alittaa 4h. Harjoittelu edelleen 3-4 kertaa viikossa samalla pk-vk-jaolla ja viikkokilometrit 30-40km. PK-vauhti oli nyt noin 6.15min/km ja pisimmät lenkit 23km. Hampurin maraton taittui 3h55min ja yksi oma "haamuraja" oli alitettu.

Harjoittelua oli helppo jatkaa kun tuloksia syntyi ja juoksemisen arki oli muodostunut helposti toteutettavaksi. Uusi tavoite oli 3h4Xmin Finlandia-maratonilla syyskuussa 2013. Harjoittelu sujui hyvin ja kunto tuntui kehittyvän koko ajan. PK-lenkkien vauhdit olivat nyt noin 6min/km, viikkokilometrit 35-45 (yksi yli 50km/vko) ja viimeistelyjakson vauhtileikittelyt + 3-5x1km vedot aiempaa selvästi helpommat. Viime lauantain Finlandia-maratonille oli helppo ja varma olo lähteä. Tulin maaliin erinomaisen tyytyväisenä ajassa 3h47min. Matkan kokemuksista lisää seuraavassa postauksessa.

Viimeisen kahden vuoden treenaamista ja kehittymistä summaten on helppo todeta, että päätös rauhallisesta ja pitkäjänteisestä harjoittelemisen opettelemisesta on ollut kaikista tärkein asia. Päätin opetella juoksemista elämäntapana ja esim. maratonille lähtiessä olen aina päättänyt, että tänään juostaan maraton ja jälkeen päin sitten mietitään harjoittelun ja kilpailun suhteen mikä meni hyvin ja mitä pitää muuttaa. Loppuaika ei määritä olenko onnistunut vai epäonnistunut juoksemisen harrastamisessa, vaan tuloksesta riippumatta opetteleminen jatkuu joka tapauksessa.

Toinen tärkeä ja toimiva päätös oli keskittää harjoittelu mahdollisimman paljon, ja ympärivuotisesti, aamuihin. Viikonlopun PK:t ja keskitalven (kiitos Esport) lenkit juoksen aamuisin startaten ennen klo 7.00. Tämä on ollut perhepoliittisesti erinomainen ratkaisu ja antanut mainion energian päiviin.

Viikko on mennyt Finlandiasta palautuessa. Lenkille tekee jo mieli, mutta otan nyt vielä ensi viikon rauhallisesti. Tavoitteen ensi keväälle olen jo päättänyt. Se on jossain kevään Euroopan maratonilla ja alle 3h43min. Sen saavuttaessani on maratonennätys parantunut 2,5 vuoden, 3-4 viikkotreenin ja keskimäärin 45 kilometrin myötä tunnilla. En totisesti kuvitellut tällaisia aikoja, kun treenaamisen aloitin ja vieläkin se tuntuu itselle vieraalta. Toisaalta sitä on tullut pirun uteliaaksi mihin tämä johtaa. Kovempiin marathon-aikoihin ja/tai pidempiin matkoihin. Aika näyttää.

Juoksufoorumilta olen ammentanut valtavasti oppia ja ymmärrystä juoksemisesta ja siitä kiitos kaikille. Jospa tästäkin alkavasta ketjusta olisi jollekin hyötyä. Matka jatkukoon ja uteliaisuus oppimiseen säilyköön.

• Like 1
  • Replies 2,7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Iso kiitos kaikille kommenteista ja onnitteluista🙏 Väsyneenä, onnellisena, saunasta tulleena roska kävi silmässä. Tää juokseminen on yhtä aikaa joskus yksinäistä ja mahtavan yhteisöllistä. 

Rantamaratonin puolikas 1h34min07sek@juostu matka 21,27km@4min25sek@158   Juoksu takana ja PB-tavoite saavutettu. Erinomaisen mukava fiilis, kunhan vaan vatsan polttelu päättyis.  

Olin hiukan epätarkka viesteissäni sillä olin juoksemassa yksin ratakympin ja en siis lappu rinnassa muiden foorumilaisten kanssa. Tsempit sinne kaikille!   Mä olen jo kotona onnellisena ymm

Posted Images

PK @ 9km @ 56min16sek @ 6min13sek @ 136.

Komea ilma veti ulkoilemaan. Jalat edelleen vähän raskaat ja syke vähän yläkantissa.

Aurinko paistoi ja aukeilla paikoilla tuuli aika lailla.

Spartathlonilaisille onnittelut ja kumarrus.

Millä juomalla hoidit palauttelun? ;) Brown Ale taitaa olla mulla vielä maistamatta.. Mitä tukee itse juoksemiseen niin en epäile hetkeäkään etteikö tuo tavoite toteutuisi ja veikkaan kyllä että jos jatkat tätä tahtia niin kovempaakin menee. Mukava seurata näitä treenejä myös kootummin. Itsekin olen jo aloittanut ensi vuoden suunnittelut, vaikka ei nuo omat suunnitelmat ole oikein pitäneet viime aikoina. Huhti/toukokuussa olisi tarkoitus jossakin maralla kisata, potentiaalisia olisivat ainakin Hampurin revanssi, Köpis, Tukholma, Praha jne. Tsmppiä treeneihin!

Kiitos Juupe! Olen seurannut sinun postauksia ja mukavaa kun olet taas lenkkipoluilla.

Omat kevätmarathonsuunnitelmat on varmaan joku seuraavista: Rooma/ Barcelona/Pariisi. Barcelonassa 16.3. olisi myös futista Barcelona-Osasuna. Roomassa ja Pariisissa ei ymmärtääkseni matsi natsaa.

Talkoiden jälkeen nyt palauttelut Keisari 66 Alella! Muistan sinunkin arvostaneen oluen maitokauppojen parhaimmistoon.

Kiitos Juupe! Olen seurannut sinun postauksia ja mukavaa kun olet taas lenkkipoluilla.

Omat kevätmarathonsuunnitelmat on varmaan joku seuraavista: Rooma/ Barcelona/Pariisi. Barcelonassa 16.3. olisi myös futista Barcelona-Osasuna. Roomassa ja Pariisissa ei ymmärtääkseni matsi natsaa.

Talkoiden jälkeen nyt palauttelut Keisari 66 Alella! Muistan sinunkin arvostaneen oluen maitokauppojen parhaimmistoon.

Hyviä valintoja niin maratonkohteet kuin olutkin =) Eilen viimeksi tuli nautittua 66:sta tölkki saunan jälkeen! Tänään vuorossa Pilsner Urquell samaan tarkoitukseen, varma valinta sekin.

Katselin itse myös noita samoja maroja, kaikki kiinnostavat tosi paljon, mutta taitavat tulla vähän liian aikaisin mulle ensi keväänä. Ehdottomasti kyllä joskus täytyy käydä noissakin/joissakin noista. Futis toki myös aina plussaa jos saa mahdutettua ohjelmaan! Kaikkihan ovat myös ehdottoman hienoja kaupunkeja, joten siinäkin mielessä mikä tahansa noista on varmasti hieno valinta.

VK2 @ 38min14sek @ 7,64km @ 5min/km @ 142.

Pienet alku- ja lopputassuttelut ja muuten vajaa 6km 4min40sek vauhtia.

En periaatteessa pidä näistä lasten harrastusten väliin tehdyistä rykäisyistä.

Tänään jalat vaan vei ja annoin viedä. Eihän tuo kummoinen matka ollut, mutta helppoudessaan hienoa.

PK @ 20,2km @ 2h04min30sek @ 6min12sek @ 131.

Viikonlopun pitkis poikkeuksellisesti perjantaina. Lenkki testosteronia tihkuva. Radio Puheen aiheina mm. terskan pidennys ja jääkiekkokierros. Pitäiskö jatkaa linjaa ja jättää käymättä suihkussa, istua olohuoneen sohvalle ja juoda viiniä pullon suusta:onthego:.

Palautusjuomana Huvila Pale Ale.

PK @ 12,16km @ 1h13min17sek @ 6min02sek @ 132.

Taas ensimmäisen puoli tuntia kova nälkä vaikka välipalana banaani ja mehukeittoa. Tähän ongelmaan muutos per heti eli vahvennan selvästi välipalaa lenkkipäivinä.

Keskuspuistossa paljon lenkkeilijöitä ja kaksi metsäpeuraa. Ei nuo paljon hätkähtäneet. Peurat siis.

• Like 2