Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuuden viikon treeni (HCM:stä Vantaalle)


essu
 Share

Recommended Posts

HCM:n jälkeinen tavoitteeni on tullut jo sanottuakin, eli toipuminen nopeasti treenikuntoon ja Vantaalla ennätyksen kimppuun - aikatavoitteena 3:50 alitus, 3:45 olisi jo erinomainen lopputulos. Tämä toki edellyttää sitä, että palautuminen HCM:stä on todella nopeaa. Vaihtoehtona on vaihtaa startti vielä puolikkaaseen ja lähteä sen ennätyksen kimppuun Forssan hellepettymyksen jälkeen.

Tossu.comin soveltuvaa 3,5 h ohjelmaa vähän vilkuilin, 6 treeniä viikossa on mun jaloille liian kova, joten sitä pitäisi hieman muokata, ja olin ajatellut sijoittaa pari välikisaa tuohon treenikalenteriini harjoituksenomaisina juostaviksi. Painotus on nyt kuitenkin vk-treeneissä, mutta pitää varoa, ettei mene överiksi. Tossun ohjelmassakin näytti olevan aika paljon kisavauhtisia sekä tempo/vetoharjoituksia - jopa 3 kertaa viikossa. Itse olin ajatellut perusohjeeksi kaavaa 3 x pk + 2 x vk/mk ja määriä ja treenin laatuja muuttaen kontrolloida tuota rasittavuutta.

Ensimmäinen treenikisa olisi tarkoitus juosta Kaisaniemijuoksussa kolmen viikon päästä. Vaihtoehtona olin alunperin ajatellut joko 25 km tuota suunniteltua maravauhtia tai 16 km hieman rivakampaa (5-5:10/km), matka ratkeaa olotilan perusteella, mutta onko tuohon vauhtisuunnitelmaan kommentteja. Ovatko nuo suunnitellut vaihtoehtdot kolme viikkoa ennen pääkoitosta aivan liian kovia treenejä molemmat tällä aikataululla, vai olisiko järkevämpää suosiolla tähdätä tekemään vain 16 km maravauhtinen harjoitus?

Lisämietintää tuohon tuo seuraavan viikonlopun Vuosaaren kotirata, jolle olin suunnitellut alustavasti kovaa kymppiä (no, kovaa ja kovaa, mutta ainakin vuoden kovintani, eli 45-47,5 min).

Erityisesti noiden kahden kisan suhteen kuulisin kokeneempien kommentteja, eli onko mitään järkeä ottaa tuollaista puristusta näille väliviikoille vai kevennänkö suosiolla ainakin tuota Kaisaniemen osuutta?

Link to comment
Share on other sites

Minulla ei ole antaa sinulle mitään vinkkiä mitenkä sinun kannattaa

tuo väli harjoitella. Jos päädyt kuitenkin siihen, että kotiradalla tavoittelet n. 45 aikaa olisi sinulle tarjolla tässä kaveri moiseen yritykseen.

Ennätys viime vuodelta 45,56, jota on nyt pakko tuon hcm:n pettymyksen

vuoksi rukata uuteen uskoon:action-smiley-073: .

Link to comment
Share on other sites

Jos päädyt kuitenkin siihen, että kotiradalla tavoittelet n. 45 aikaa olisi sinulle tarjolla tässä kaveri moiseen yritykseen.

Pidetään mielessä - kauden tavoitteissa tuo 45 min on ollut, joten sen raaston pidän mieluummin tässäkin treeniohjelmassa. Ja eiköhän siihen tahtiin saada vielä muitakin, kun kysellään aikanaan kotirataketjussa...hyvällä tuurilla jopa joku tarkka jänis...:ruoska:

Link to comment
Share on other sites

Vähän samansuuntaisia suunnitelmia alkaa olla meikäläisenkin pääkopassa ja mietin tässä samoja asioita treenien suhteen. Ei tässä välissä kyllä mitään ihmeitä kerkee tekemään eli mennään suunnilleen vanhoilla pohjilla. No, kaikki riippuu palautumisesta ja miten nopeesti pääsee treenaamaan, kai se kroppa kertoo mikä on hyvästä tai pahasta.:102:

Link to comment
Share on other sites

Hyvä ketju. Odottelen minäkin kommentteja tähän. Itsekin hieman HCM:n höyryissä mietin, että jospa juoksisikin maran vielä Vantaalla. Tosin mitään aikaa en lähtisi yrittämään, vaan hieman HCM:ää helpompaa (meinasin ensin kirjoittaa nautinnollisempaa, mutta korjasin sanaa) etenemistä suunnittelin.

Ajattelin, että kunhan olen palautunut, niin pääasiassa pk:ta juoksisin harjoituksissa ja sitten yksi tai kaksi kovempaa juoksua jossakin juoksutapahtumassa esim. kotirata ja Pääkaupinkijuoksu. Onkohan ihan mahdotonta juosta pääkaupunkijuoksussa puolikas viikkoa ennen maraa? Jos ei kumpaakaan ihan hampaat irvessä juoksisi. Siis mun pohjilla.

Link to comment
Share on other sites

Onkohan ihan mahdotonta juosta pääkaupunkijuoksussa puolikas viikkoa ennen maraa? Jos ei kumpaakaan ihan hampaat irvessä juoksisi. Siis mun pohjilla.

Ei se takuulla mahdotonta ole, etenkin jos tiukkoja aikatavoitteita ei itselleen asettele. Viimeisenä pitkänä viikko ennen maraa tuo voi olla hiukan ylipitkä ja muutama päivä turhan lähellä, mutta jos normaalisti palaudut puolikkaan mittaisesta pitkästä lenkistä viikossa ihan ok, niin en näe tuolle mitään estettä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Puoliväli tässä treenissä on nyt tehty. Kaisaniemi meni odotuksiakin helpommin (periaatteessa juoksin aika tarkkaan puolikkaan ennätysvauhtiani tänään koko matkan) aivan minimaalisella treenin kevennyksellä pitkänä vk-lenkkinä, joten ilmeisesti tuo suht kova viime viikkokaan ei mennyt överiksi. Ainoastaan vasen jalka hieman ryppyilee, eli loppuaikana pitää erityisesti pitää huolta siitä, ettei riko jalkaa pahemmin. Jos ehjänä pysyy, niin tuo 3:45 otetaan Vantaan tavoitevauhdiksi.

Tänään footpodin lakkoilu teki vielä juoksusta oikein hyvän treenin kropan kuuntelua ajatellen ja juoksu sujui käsittämättömän tasaisesti ilman mittarin kyttäilyäkin.

Kotiratakymppi saattaa jäädä väliin aikatauluongelmien vuoksi, mutta katsotaan nyt. Tosin jos jalka aristelee viikolla, niin sittenkin tuo jää väliin, vaikka ennätykseni haluaisinkin juosta...

Link to comment
Share on other sites

Puoliväli tässä treenissä on nyt tehty. Kaisaniemi meni odotuksiakin helpommin (periaatteessa juoksin aika tarkkaan puolikkaan ennätysvauhtiani tänään koko matkan) aivan minimaalisella treenin kevennyksellä pitkänä vk-lenkkinä, joten ilmeisesti tuo suht kova viime viikkokaan ei mennyt överiksi. Ainoastaan vasen jalka hieman ryppyilee, eli loppuaikana pitää erityisesti pitää huolta siitä, ettei riko jalkaa pahemmin. Jos ehjänä pysyy, niin tuo 3:45 otetaan Vantaan tavoitevauhdiksi.

Tänään footpodin lakkoilu teki vielä juoksusta oikein hyvän treenin kropan kuuntelua ajatellen ja juoksu sujui käsittämättömän tasaisesti ilman mittarin kyttäilyäkin.

Kotiratakymppi saattaa jäädä väliin aikatauluongelmien vuoksi, mutta katsotaan nyt. Tosin jos jalka aristelee viikolla, niin sittenkin tuo jää väliin, vaikka ennätykseni haluaisinkin juosta...

Essun otsikko hieman muuttaen, minä olen "poissa raiteilta...kai..." Tänään mieli jo virkeämpi, mutta jos ei mitään ihmeitä tapahdu, niin Vantaalla tyydyn puolikkaaseen.

Link to comment
Share on other sites

Ainoastaan vasen jalka hieman ryppyilee, eli loppuaikana pitää erityisesti pitää huolta siitä, ettei riko jalkaa pahemmin.

Niinpä niin...hinku lenkille on kova, mutta koipi kipeytyy ja kiristyy koko ajan. Hieroja on ensi viikolla, mutta kun tarkoitus oli heittää vielä pari reipasta/kovaa veekoota ja puolipitkis ennen sitä.

Varmaan ainoa fiksu juttu olisi levätä ja venytellä ja/tai ottaa ylimääräinen hierontakerta. Ja siihenhän se kunto taas romahtaa, kun ei saa sitä viimeistä puolentoista viikon treeniä suunnitellusti kasaan... Järki kyllä sanoo, ettei noin tietenkään ole, mutta silti päässä takoo kammottava pelko, että tähän kaatuu ennätystoiveet. Kyllä sitä on tyhmä...eli huomenna Vantaalla yhteislenkillä nähdään?

Link to comment
Share on other sites

Koko lailla sama tilanne täällä kuin Essulla ja Pietarilla. HCM:n jälkeen oli tarkoitus ehtiä tekemään muutaman viikon nousujohteinen treenijakso ennen Vantaata, mutta jalat olivat/ovat edelleen toista mieltä. Vähän alkaa turhauttamaan, kun käytännössä edelliset 5 viikkoa ovat jo menneet ensin maraa odotellessa ja sitten siitä palautuessa eikä ole päässyt normaalisti lenkille.

Tietty oli tiedossa, että Vantaan kannalta HCM:lle osallistumisessa ei juuri ollut järkeä. Mutta kun tuo kisaaminen on niin mukavaa, että ei halunnut kumpaakaan väliinkään jättää.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy