Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Triathlonkilpailuiden kehitys


flatusmeister
 Share

Recommended Posts

Laji kun on niin huikeassa nousussa, niin kilpailuita tulee jokapuolelle Suomea. Mutta järjestelyissä on aina jotain parannettavaa. Ideoidaan siis joukolla, miten kilpailuita pitäisi kehittää näin kisaajan näkökulmasta. Muistetaan kuitenkin sellainen fakta, että mitä enemmän palveluita kisaan järjestetään, sitä suuremmat ovat kustannukset ja osallistumismaksut.

Tässä muutama oma poiminta, missä on onnistuttu joissakin kisoissa ja mikä olisi tervetullutta muihinkin kisoihin ja olisi varmasti toteutettavissa useimmissa kisoissa:

-Paella Voimarinteellä. Oikea ruoka kisan jälkeen on asia, mitä arvostan todella paljon. Olisin valmis maksamaan kisasta muutaman euron enemmän, jos sillä saisi oikeaa ruokaakin eikä vain suolakurkkuja ja urheilujuomaa maalissa.

-Juoksukierrosnauhat Ironmaneissa. Ei olisi mahdoton kustannus esim. Joroisilla. Toki vaatii muutaman talkoolaisen pujottelemaan nauhoja, mutta auttaisi kisaajia ja katsojia hahmottamaan kisan etenemistä. Auttaisi myös järjestäjiä ohjaamaan viimeisen kierroksen juoksijoita maaliin.

-sipsit juoksuosuudella. Maistuu vaan niin paljon paremmalta kuin suolakurkut. Samoten kola on maagista ainetta. Toimii kuin junan vessa varsinkin pidemmissä kisoissa.

-bajamajoja ei voi olla liikaa lähtöalueella

-Pyöräreiteille riittävän isot kyltit risteyksistä jne. Esim. A3-kokoiset säänkestävät nuolikyltit kestävät vuodesta toiseen ja ovat käytettävissä kisassa kuin kisassa.

-Jos talkoolaisten määrä on ongelma, niin rohkeasti kysymään muista alueen urheiluseuroista väkeä. Esimerkiksi Heinolassa kisoihin saadaan hyvin talkoolaisia, kun mennään vastavuoroisesti auttamaan muita seuroja niiden kisatalkoissa. Samalla tulee sitä kuuluisaa lajien välistä yhteistyötä.

Sitten vain viisaat päät yhteen ja miettimään, miten kisoista saataisiin vielä parempia!

Link to comment
Share on other sites

- Kisaohjelman lähettäminen meilitse osallistujilla kisaviikon alkupäivinä. Ei maksa kuin vaivan, kun kaikki ovat kuitenkin antaneet meiliosoitteensa. Lisäksi voi jopa korvata ainakin osittain printattujen/painettujen ohjelmien jakamisen eli jopa säästää rahaa.

- Samaa mieltä pyöräkylteistä, lisänä vielä, että viivan (nuolten ja kirjaimien) tulee olla riittävän PAKSUJA JA TUMMIA. Iso lisäbonari on "ennakkokyltti", esim. 0,5 km ennen käännöstä.

Link to comment
Share on other sites

- Ja ei niinkään toiveena vaan vinkkinä, liittyen osin tuohon ajankohdan aikaisin ilmoittamiseen: maksuportaat osallistumiselle toimivat. Jos 6 kk ennen kisaa voi säästää 20 euroa verrattuna 10 vrk etukäteen ilmoittautumiseen, suuri osa nuukailee ja ilmoittautuu aikaisin. Tässä on se etu, että suuri aikaisin ilmoittautuneiden määrä tuo uskottavuutta kisalle. Moni kun ei tykkää osallistua, jos on vain muutama kymmen varma osallistuja. Lisäksi, kun järjestäjillä on likviditeetti aikaisin käytössään, on helpompi hoitaa järjestelyjä (painatustöitä, mainontaa jne.).

- Viestintä, käytännössä kisasivun aktiivinen päivittely ja etenkin Facebook (eri toten kisan lähestyessä); melkein puolet suomalaisista käyttää Facebookia, miksei hyödyntää tätä maksutonta viestintäkanavaa kisasta kiinnostuneiden innostamiseen?

Nämä molemmat ovat lähinnä kisan kasvua helpottavia tekijöitä, ei niinkään kisapäivän minimivaatimuksia.

Link to comment
Share on other sites

- Viestintä, käytännössä kisasivun aktiivinen päivittely ja etenkin Facebook (eri toten kisan lähestyessä); melkein puolet suomalaisista käyttää Facebookia, miksei hyödyntää tätä maksutonta viestintäkanavaa kisasta kiinnostuneiden innostamiseen?

Nämä molemmat ovat lähinnä kisan kasvua helpottavia tekijöitä, ei niinkään kisapäivän minimivaatimuksia.

Facebookin käyttö viestinnässä on huono juttu.

* Kaikki ihmiset eivät ole facebookissa

* Kaikki ihmiset eivät facebookista löydä kisan sivua, vaikka facebookkia käyttävätkin.

Sitten kun jotain kisan liityvää tiedostusta on _vain_ fabookissa, monet eivät sitä löydä.

_Kaikki_ kisaan liittyvä tieto tulee olla kisan webbisivuilla, ei saa olla tietoa, joka on _vain_ facebookissa.

Toki facebookissa voi mainostaa, että "nyt on kisan webbisivuja päivitetty" mutta siellä facebookissa pitäisi silloin olla vain linkki siihen varsinaisilla kisasivuilla olevaan päivitettyyn sivuun.

Esim. joissain kisoissa tulokset ovat tulleet kisan virallisille www-sivuilla sivuille monta päivää myöhässä, kun linkki online-tuloksiin on laitettu vain facebookkiin, ja sitten monet eivät niitä online-tuloksia ole löytäneet.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Ei tietenkään kannata kertoa tärkeitä asioita vain Facebookissa.

Esim. Joroinen kuitenkin nostattaa mainosti kisatunnelmaa kuukauden ajan tapahtumaa ennen jopa päivittäisillä FB-viesteillä. FB kun eroaa nettisivuista siinä, että käyttäjät näkevät ne viestit käytännössä joka päivä menemättä erikseen katsomaan, mitä kisalle kuuluu. Aika harva kuitenkaan eksyy tapahtuman omille nettisivuille joka päivä.

Facebookissa on myös huomattavan vaivaton pyytää palautetta, kysyä ideoita ja muuten olla vuorovaikutuksessa kiinnostuneiden kesken. Nettisivujen kautta paljon harvempi osallistuu keskusteluun.

Ja juu, eivät kaikki ole Facebookissa, mutta noin puolet suomalaisista on. Joroisten kisaa seuraa Facebookissa 3800 ihmistä, eli aika pirun moni on ilmoittanut vapaaehtoisesti haluavansa vastaanottaa heiltä viestejä sitä kautta.

Lisäksi Facebookia on helpompi (ja edullisempi) päivittää, harva ryhtyisi lisäämään sisältöä nettisivuilleen joka päivä. Eikä Facebookin aktiivinen käyttö tosiaan tarvitse suinkaan merkitä kisasivuston passiivisempaa päivittelyä.

Link to comment
Share on other sites

Vielä tiedosta, joka on vain Facebookissa: Joroinen päivitti puolen tunnin välein Facebookissa tilannetta ensi vuoden osallistumisten myynnistä, tyyliin "vielä 234 paikkaa jäljellä, ole nopea jos haluat mukaan". Tällaisten laittaminen myös nettisivuille (puolen tunnin välein) olisi aivan järjetöntä.

Link to comment
Share on other sites

_Kaikki_ kisaan liittyvä tieto tulee olla kisan webbisivuilla, ei saa olla tietoa, joka on _vain_ facebookissa.

Toki facebookissa voi mainostaa, että "nyt on kisan webbisivuja päivitetty" mutta siellä facebookissa pitäisi silloin olla vain linkki siihen varsinaisilla kisasivuilla olevaan päivitettyyn sivuun.

Esim. joissain kisoissa tulokset ovat tulleet kisan virallisille www-sivuilla sivuille monta päivää myöhässä, kun linkki online-tuloksiin on laitettu vain facebookkiin, ja sitten monet eivät niitä online-tuloksia ole löytäneet.

Samoilla linjoilla.

Yleisesti ottaen kaikki info pitäisi olla vain ja ainoastaan yhdessä paikassa ja muualta linkit ko. sivuille. Muussa tapauksessa tulee sekaannuksia kun on infot elää ja johonkin aina jää vanhaa tietoa.

Rookie

Link to comment
Share on other sites

Pakko kommentoida tuota facebookkia: Jos puolet suomalaisista on siellä, jossain määrin, kannattaako toinen puolisko (+ siitä toisestakin puoliskosta kohtuu iso osa) jättää informaation ulkopuolelle. Etenkin tietyissä kaupallisia elementtejä sisältävissä asioissa melko ranteet auki meininkiä näkee nykyään.

Asiaan liittyvän tekniikan kanssa iät ajat toimineena, en kyllä ymmärrä miten enää nykyään jonkin tekstirimpsun syöttäminen ja tallenna/lähetä napin painaminen eroaa facebookin ja ns "kotisivun" välillä.

Link to comment
Share on other sites

Ei se Facebookiin lähettäminen eroakaan läheskään yhtä paljoa kuin siellä viesitn vastaanottaminen. Enemmistö FB-käyttäjistä käy lukemassa FB-syötettään useammin kuin kerran vuorokaudessa. Esim. noista 3800 Jorois-fanista varmaan aika harva käy katsomassa Joroisten nettisivuja kymmentä kertaa viikossa.

Siksi esim. reitit yms. on hyvä olla saitilla, mutta ihmisten innostamiseen, viestin levittämiseen (=kisan mainostamiseen) ja fanien aktivoimiseen (mitä mieltä ovat, ketä veikkaavat voittajaksi jne.) Facebook on aivan älyttömästi parempi kuin oma saitti.

Ja vielä tuosta tallenna/lähetä-asiasta: toki kotskasivuille on yhtä helppo laittaa tekstinpätkä kuin Facebook-sivulle. Kuvan/kuvien lisääminen, puhumattakaan videosta, onkin jo huomattavasti hankalampi asia. Ja jos haluaa, että viestin/kuvan/videon katsojat kenties jakaisivat sen ystäviensäkin nähtäväksi, on Facebook oikeastaan ainoa oikea mahdollisuus. Puhumattakaan tuosta kommentoinnista.

Link to comment
Share on other sites

Tässä aika monena vuonna ihmetellyt kisaorganisaatioiden välineistöä uintiosuuden merkitsemisessä, vaikka se kuution muovikontti onkin iso niin transparenttina sen näkyvyys uidessa lähenee nollaa, olipa siis kiva huomata että muutoinkin kisajärjestelyä petrannut Nastola oli hankkinut isot keltaiset poijut - ehkä hälytysoranssi olisi värinä vielä parempi.

Link to comment
Share on other sites

Nastola oli hankkinut isot keltaiset poijut - ehkä hälytysoranssi olisi värinä vielä parempi.

Jos haluaa tehdä mahdollisimman hyvin näkyvän merkin vesillä niin kannattaa laittaa kahta väriä joiden välillä on kontrastia mutta jotka erottuvat tummasta taustasta eli esim. majakoista tuttu puna-valkoinen merkki ja riittävän iso jotta se näkyy umarille aallokossakin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy