Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mitä outoa itsessäsi ja tavoissasi on?

Lionel
 Share

Recommended Posts

Monella ammattiin ja harrastuksiin liittyvillä palstoilla olen pyörinyt, mutta tällä palstalla on kyllä aika pimeitä kriivareita... Tämän saman otsikon olen avannut muillakin palstoilla, ja kestohupia on riittänyt vuosikausiksi:) Tässä avaukseni:

1. Minulla on erinomainen hajuaisti - haistan esim. ohikulkevasta autosta leviävän ihanan Wunderbaumin tuoksun. Lisäksi nuuhkin vastaantulevien tuoksuja ja hajuja. Helposti selviää, onko hygieniasta huolehdittu vai onko salaa käyty tupakalla. Pahinta on tälläisen herkkänokkaisen kulkea paikallisen Sokoksen kosmetiikkaosaston läpi.

2. Minulla on taipuisat ja sopusuhtaiset varpaat - ne kääntyilevät vähän joka suuntaan. Tämä ja ensimmäisen kohdan outous ovat sukuominaisuuksia - ilmeisesti meidän klaanimme on laskeutunut puusta vähän muita myöhemmin.

3. Tarkastan kylään mennessäni kirjahyllyn sisällön. Jos sieltä ei löydy koriste-esineiden lisäksi kuin perheraamattu sekä pari Arto Paasilinnan ja Barbara Cartlandin teosta, määrittelen asianomaiset sivistymättömiksi.

4. Olen suoraan alenevassa polvessa nuijasotapäälliikö Jaakko Ilkan jälkeläinen - sen kuulemma huomaa kaikessa tekemisessäni...

• Haha 1

Kuka on Barbara Cartland? Luultavasti minun ei ole tarpeen tietää. Kysyn kuitenkin.

Olen siis lähes sairaalloisen utelias. Kauniimmin sanottuna kiinnostunut lähes kaikesta. Epäilen, että Cartlandiin liittyvän tiedon voin sitten melko nopeasti unohtaa. Ensin pitää kuitenkin tietää, että voisi unohtaa.

Kelpaako outouden merkiksi parisataa matemaattista teosta suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, saksaksi, espanjaksi ja venäjäksi? Eivät liity suoraan ammattiin. Kaikilla edellä mainituilla kielillä pystyn myös ymmärtämään lukemaani. En silti välttämättä lue noita kirjoja.

Mä saan heti Lionelin listasta kiinni pari:

Voin kääntää varpaani, ennenkaikkea isovarpaani lähes 90 astetta ylöspäin, siis seistessä ja käsin koskemati tietenkin.

Kirjoilla vuoratussa asunnossa lapsuuteni ja nuoruuteni viettäneenä, olen omassa kodissani pyrkinyt eroon kirjoista, niinpä mun Paasilinnatkin löytyvät varaston kaapista.

Kirjahyllyt löytyy vain lasten huoneista, mulla on muutama kirja kerrallaan yöpöydällä ja kun olen lukenut ne, pistän yleensä kiertoon esim. tutuille.

Lisäksi tulee mieleen kykyni nukkua lähes paikassa kuin paikassa, oli valoa tai meteliä ympärillä tai ei. Esimerkiksi korvani vieressä imurointi ei useinkaan minua herätä.

Herään onneksi kuitenkin vielä toistaiseksi puhelimen herätysääneen.

Minulla on myös sisäänrakennettu sananmuunnos -vika, eli poimin ihan lennosta sanapareja, jotka käännettäessä ovat "hauskoja". Viaton lähipiirini saa usein kärsiä näistä

poimimistani helmistä.

Hirveästi outoa ei voi sanoa itsessä olevan - ellei lasketa sitä, että en juo kahvia tai että kodissani ei ole televisiota. Minulla on veriryhmä, joka prosentilla ihmisistä, ja ehkä tuota yleisempää, erilaiset tilanteet tai sanat voivat mähösmäisesti tuoda spontaanisti mieleeni melodian ja laulun sanat, jotka liittyvät kyseisiin asioihin.

Mulla on tapana "kuunnella" musiikkia pääni sisäisestä jukeboksista. Eli jos jotain levyä tulee kuunneltua peräjälkeen ihan tankkaamalla, niin voin "kuunnella" sitä muutaman päivän lähes sellaisenaan. Tätä ei lähipiirissä oikein aina uskota. Viimeksi Nastolan Ironman kisaan "tankkasin" Dion best of kokoelmaa ja sitten pyöräilyn aikana "kuuntelin" sitä ajankuluksi. Kätevää.

Mulla on järkyttävän huono näkö pimeässä. Jo parikymmentä vuotta sitten havaitsin tämän vian. Näkö on muuten vielä tiptop. Häiritsee joskus töissä.

Mulla on ollut ihan pikkupojasta asti ollut tapana jostain syystä antaa omia nimiä tuntemilleni ihmisille. Nimet ei ole mitään suomalaisia tai muitakaan nimiä, eikä ne ole sanoja tai mitään. En millään muista mistä tämä on alkanut ja mistä nuo kummat nimet tulee. Mutta jos esimerkiksi katson ekaluokan luokkakuvaa, en muista kaikkien oikeita nimiä, mutta ne joille olin antanut "oman nimen", muistan kyllä ne antsmani nimet heti? Vaimoni lisäksi kukaan ei ole tästä tiennyt.

Hän pitää tätä aivan kummallisena juttuna. Minä en ;)

Uppoutuessani kuuntelemaan musiikkia, näen musiikin sellaisina abstrakteina kuvioina mielessä.

En tiedä liittyykö se asiaan mitenkään, mutta soitan kitaraa ja olen soittanut 13v lähtien.

Kannattiko tunnustaa? En tiedä :eek:

Uppoutuessani kuuntelemaan musiikkia, näen musiikin sellaisina abstrakteina kuvioina mielessä.

En tiedä liittyykö se asiaan mitenkään, mutta soitan kitaraa ja olen soittanut 13v lähtien.

Kannattiko tunnustaa? En tiedä :eek:

Synestesia lienee ilmiön nimi? Kuulostaa omituiselta tällaiselle lähes värejä ymmärtämättömälle, mutta lähinnä siis kateellinen olen tuosta(kin) ominaisuudesta.

Synestesia on kai sitä, että esimerkiksi numeroita tai kirjaimia näkee väreinä väreinä. Itse pystyn antamaan mielleyhtymän numeroille yhdestä kymmeneen, mutta siihen se sitten rajoittuukin. Ehkä musiikin näkeminen abstraktina on vähän liian abstaktia...

Tästä mieltämisestä tuli mieleen, että näen vuosiluvut mielessäni janana yleensä vasemmalta oikealle ja vuoden kierron ympyränä.

Tästä mieltämisestä tuli mieleen, että näen vuosiluvut mielessäni janana yleensä vasemmalta oikealle ja vuoden kierron ympyränä.

Nämä on usein opittuja. Aikajanat on erittäin tavallisia havainnollistamisvälineitä ja vuoden kierto ympyränä esiintyy mm. vanhoissa koulukirjoissa usein (minun päässäni se menee vastapäivään ja uusivuosi ylhäällä).

Samaan oppimiseen liittyen en pysty luettelemaan aakkosia mielessäni ilman että ala-asteella opitun aakkoslaulun melodia nousee mieleen. Tämäkin lienee varsin tavallista.

Outous on niin viitekehysriippuvaista. Ultrajuoksuharrastus lienee keskimääräisestä näkökulmasta katsoen outoa, mutta tällä foorumille sitä ei varsinaisesti voi outoutena mainita. Sen sijaan tupla-ultrailijana (ultrakevyellä lentokoneella lentävä ultrajuoksija) saatan olla jopa ainut Suomessa. Ainakaan en tiedä muita. Minulla on siis outo mieltymys kaikkeen ultraan.

vuoden kierron ympyränä.

Jännä juttu. Ennen kuin kirjoitit tämän, oli minulla jo ihan sama asia mielessä, eli vuoden kierto ympyränä. Minullakin se menee ehdottomasti vastapäivään, mutta uusi vuosi on alhaalla. Tai oikeastaan koko homma on vaakatasossa eikä välttämättä ympyrä vaan vstapäivään kulkeva reitti.

vuoden kierto ympyränä esiintyy mm. vanhoissa koulukirjoissa usein (minun päässäni se menee vastapäivään ja uusivuosi ylhäällä).

Jännä juttu. Ennen kuin kirjoitit tämän, oli minulla jo ihan sama asia mielessä, eli vuoden kierto ympyränä. Minullakin se menee ehdottomasti vastapäivään, mutta uusi vuosi on alhaalla. Tai oikeastaan koko homma on vaakatasossa eikä välttämättä ympyrä vaan vstapäivään kulkeva reitti.

Ihme sekopäitä, ympyrä tietenkin myötäpäivään ja uusi vuosi ylhäällä. =)

Lisäksi tulee mieleen kykyni nukkua lähes paikassa kuin paikassa, oli valoa tai meteliä ympärillä tai ei. Esimerkiksi korvani vieressä imurointi ei useinkaan minua herätä.

Herään onneksi kuitenkin vielä toistaiseksi puhelimen herätysääneen.

Minulla on myös sisäänrakennettu sananmuunnos -vika, eli poimin ihan lennosta sanapareja, jotka käännettäessä ovat "hauskoja". Viaton lähipiirini saa usein kärsiä näistä

poimimistani helmistä.

Samat löytyy. Joskus ihmettelen kun joku puhuu että oli helvetillinen ukonilma yöllä! Mikä ihmeen ukonilma - en käsitä?

Rookie