Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Olenko pilannut kaiken?

Arvostele ketju:


Myski
 Share

Recommended Posts

Siis ihan totta, nyt on tainnut kaikki mennä mönkään! Olen melko aloittava lenkkeilijä, ja aloittanut kävelyllä/hölkällä tässä muutama viikko sitten. Noniin, eli jos alku oli sitä että tein n. 3km lenkkejä kävellen ja siihen meni tunti, ollaan nyt siinä pisteessä että teen 4km lenkkejä n. 30min (juu tiedän että tahti ei ole järin hurja mutta tässä on tätä hidastavaa tekijää muutama kg liikaa.) Olen aivan puhki ja rätti tuon neljän kilsan jälkeen, kun olen hölkännyt sen itselle kovalla tahdilla. En tiedä, onko lenkkeilyssä järkeä kun alkuspurtin jälkeen teen satunnaisia hölkkäpyrähdyksiä, kun olen niin poikki. Hölkkä ei ole siis kovin tasaista, vaan siihen kuuluu ajoittaista kävelyä. Kun lenkki on tehty, olisin kuitenkin valmis lähtemään uudelle lenkille n. 10minuutin kuluttua. Eli uupumus ei ole kovin pitkäaikaista. Mutta asiaan: Olen nyt ilmoittautunut yhteen 10km reitille, ja kisa on viikonloppuna. Onko näillä eväillä mitään järkeä lähteä mittaamaan omaa kympin kuntoa? pelkään, että alan kävelemään tai muuten noloilemaan reitillä... Viimeksi kymmenen kilsaa kesti 1h50min, kun itse mittasin reitin. Apua!!!

Selvyyden vuoksi: Harjoittelen siis pitkää maratonia varten ja sen aika olisi ensi kesänä. Ideana olisi saada virallinen mittaus tuosta kympistä :)

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jaa-a. Onko kilpailemisessa koskaan mitään järkeä ;-) Jos järjestäjä ei ole ilmoittanut mitään aikarajaa, minkä puitteissa maaliin pitää ehtiä, niin kyllähän kisaan voi osallistua. Menee sitten omalla vauhdillaan. Ja jos ei jaksa koko matkaa, voi keskeyttää ja yrittää uudelleen sitten kun on saanut peruskuntoa nostettua paremmaksi.

Kävelyn ja juoksun yhdistämisessä ei ole mitään väärää. Toisaalta peruskunnon kasvattamiseksi reippaat kävelylenkit ovat oivallinen keino alkuvaiheessa. Sitten kun pelkkä kävely alkaa tuntua liian kevyeltä, voi ottaa vaikka sauvat mukaan tuomaan lisärasitusta ja vauhtia. Veikkaan, että tällainen lähestymistapa kunnon kasvattamiseen olisi hedelmällisempää ja ennen kaikkea mukavampaa sinun nykyisessä tilanteessasi. Harjoittelunhan tulisi olla mukavaa ja suurin osa siitä tapahtua sellaisella rasitustasolla, että ei hengästy, puhumattakaan että olisi aivan puhki ja rätti.

Tsempit joka tapauksessa treeneihin ja kisaan!

Link to comment
Share on other sites

Itse kun aloittelin vähän enempi lenkkeilemään joskus 2009, niin ekat kuukaudet meni juuri noin, että lähes täysiä ja sykkeet piipussa. Lenkin jälkeen oli valmis laattaamaan, ja olo oli karsea. Vaikka urheilutaustaa on koko ikä (ei kestävyys), jostain syystä sitä luuli, että kunto kasvaa VAIN kovaa juostessa. Sittemmin on ymmärtänyt asian laidan. On virhe ajatella kävelyä nolona. Nolompaa on se, jos ei ota opiksi. Kunnon nousuhan on käytännössä sitä, että pikku hiljaa jaksaa pidempään ja reippaampaa. Samat säännöt oli aloitteleva tai huippu. Voisin lyödä vetoa, että sopivalla suhteella pääset alle 1,5h tuon 10km. Suhdetta on vaikea sanoa, mutta esim. 500m juosten 100m kävellen jne. palaudut aina seuraavaan rupeamaan. Kesällä maraton on mahdollinen, maltti on valttia.

Link to comment
Share on other sites

Joo, jos olisin ollut viisaampi ja lähtenyt liikkeelle varovasti, tuskin olisin nyt telakalla. Piti heti ruveta vetämään kovia kymppejä radalla ja pitkiä lenkkejä kovalla vauhdilla ja vauhti-intervalleja ym.. No kyllähän vauhti kasvoikin mutta vuosi siitä alkoivat jalkavaivat ja eivät ole vieläkään loppuneet. Nyt olen ajatellut että pitääkö tässä vanhoilla päivillään vaihtaa lajia ja ruveta kävelemään kilpaa, kun tuntuu että polvet ei kestä. Tekniikan oppiminen siinä on kai vaikeampaa kuin juoksussa, mutta kun olen nyt kävellyt niin kovaa mennessä siinäkin saa samanlaisia hyviä fiiliksiä kuin kuin juoksussa. Tosin olen sitä mieltä että kilpakävely on lajina sairaampi kuin juoksu.

Link to comment
Share on other sites

Juu, kiitos kaikille kommenteista. Kävin oikein ajatuksella taas lukemassa tuon Sepon Maraton läpi- osion. Olen vasta toisen neljänneksen ekalla viikolla, joten eiköhän tässä ihan "aikataulussa" olla :)

Se on kumma juttu, miten sitä alkaa hätäilemään heti kun tulee vähänkin fiilis, että tästähän voi oikeasti tulla jotain. Onneksi, todellakin onneksi täällä voi avautua näistä päähänpistoista, ja saada hillitseviä neuvoja ennenkuin on liian myöhäistä!:watermelon:

Link to comment
Share on other sites

Minä kyllä ajattelisin, että ehkä nimenomaan maraton ei ole välttämättä se juoksumatka, jolle kannattaa ensimmäisenä noista lähtökohdista tähdätä. Järkevämpää (joskaan ei tässä touhussa aina muutenkaan järkeä kysytä) voisi olla ottaa ensi kesän tavoitteeksi joku tietty itselle sopivan haasteellinen aika lyhyemmällä matkalla, juuri vaikkapa kympillä. Jos ylipainoa on kovin paljon, niin juoksun kanssa muutenkin täytyy olla tarkkana, ettei riko paikkojaan, ja reipas kävely on oikein hyvä peruskunnon kasvattamis- ja painonpudotuskeino. Ja sitähän voi mieluusti harrastaa myös metsässä. Nytkin voi ihan hyvin lähteä kympin kisaan, mutta kuten sanoin, maratonia mielekkäämpi seuraava etappi voisi olla kympin kisa selvästi nyt kellotettavaa nopeammin.

Link to comment
Share on other sites

Minä kyllä ajattelisin, että ehkä nimenomaan maraton ei ole välttämättä se juoksumatka, jolle kannattaa ensimmäisenä noista lähtökohdista tähdätä. Järkevämpää (joskaan ei tässä touhussa aina muutenkaan järkeä kysytä) voisi olla ottaa ensi kesän tavoitteeksi joku tietty itselle sopivan haasteellinen aika lyhyemmällä matkalla, juuri vaikkapa kympillä. Jos ylipainoa on kovin paljon, niin juoksun kanssa muutenkin täytyy olla tarkkana, ettei riko paikkojaan, ja reipas kävely on oikein hyvä peruskunnon kasvattamis- ja painonpudotuskeino. Ja sitähän voi mieluusti harrastaa myös metsässä. Nytkin voi ihan hyvin lähteä kympin kisaan, mutta kuten sanoin, maratonia mielekkäämpi seuraava etappi voisi olla kympin kisa selvästi nyt kellotettavaa nopeammin.

Juu, näin on. Se maraton-tavoite on vasta ensi kesän puolella, todennäköisesti vielä loppupuolella. Tuohon kymppiin osallistun, jotta näen todellisen ajan. Noista omista metsälenkeistä opaste-kyltteineen ei voi ihan tarkkaa aikaa/km-määrää vetää. Tarkoitus myös on hilattua tuota kympin aikaa ns. normaalimmalle tasolle, esim. 1.20 paikkeille :)

Ja kävely on tiiviinä osana harjoittelua, et noin vajaan viiden kilsan/40min hölkkälenkit ovat olleet sellaista n. pari kertaa viikossa-juttuja. Sitten muina päivinä olen keskittynyt juuri kävelyyn ja ajallisesti pidempiin harjoituksiin - ja sitä rataa aion kyllä jatkaa vielä jonkin aikaa :)

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jos on huonossa kunnossa (ja myös näyttää siltä), ei se missään tapauksessa tarvitse olla esteenä kisaan lähtöön, tai ole ainakaan noloa. Uskosin, että se pääsääntöisesti nähdään positiivisena asiana että on lähtenyt liikenteeseen, vaikka tulisikin maaliin yli tunnin voittajaa myöhemmin. Luulisin valtaosan juoksukansasta olevan sen verran fiksua porukkaa, että kenellekään ei naljailla vaan lähinnä vilpittömästi tsempataan.

Mitä taas tulee maraton läpi- hankkeeseen, itse pistäisin ehkä vähän jäitä vielä hattuun. Jos se olisi tarkoitus ensi kesälle tehdä, niin nyt on siitä ihan turha stressata. Pahimmillaan menetät intosi ihan täysin. Nyt pitkiä kävelylenkkejä, juoksua semmosissa määrin, että se on mukavaa. Oikeasti, jos harrastus tuntuu pakkopullalta, on sen jatkuvuus aika huteralla pohjalla, joten sitä ei kannata tehdä niin, että on ihan naatti. Nyt voi olla lenkki-intoa, ja lähtö tuntuu helpolta. Nyt kun se on niin, niin tee siitä ittelles sen verran elämyksiä tarjoavaa ja mukavaa, että lähdet sinne mielellään myös sillon kun alun innostus lopahtaa, ja lähteminen ei aina tunnukaan niin helpolta.

Ennen maratonia sulla on kuitenkin puolikaskin taitettavana. Otat puolikkaan läpi välitavoitteeksi, ja katsot sitten ensikesänä, näyttääkö kunto siltä, että maratonia voi alkaa syksylle katselemaan.

Mitä viestistä ei käynyt ilmi, oli ikä, sukupuoli, ja paljon niitä ylimääräisiä kiloja on. En missään tapauksessa tahdo masentaa, mutta mun mielestä tärkeempää kun silmät kiiluen tähdätä kohti maratonia, on saada ittensä nauttiin juoksusta / ulkona olosta / liikunnasta. Sitten kun homma alkaa oikeesti tuntumaan tuon uupumuksen sijaan siltä, että se antaa sulle energiaa ja hyvää oloa, alkaa kilsamäärät kasvaa huomaamattakin sekä vauhti kasvamaan + paikat pysyy kunnossa. Siinä vaiheessa kun hommaan on hyvät pohjat, voi alkaa miettiä hedelmien poimimista juoksutapahtuman suhteen.

Ja kyllä, tästä huolimatta marathon voipi olla hyvinki tehtävissä, ja et saata tympääntyä koko juoksuhommaan kertaakaan, vaan maltillisesti ja määrätietoisesti pystyt jatkamaan kohti tavoitetta. Monasti vaan suuri innostus ja kovat tavotteet alussa ei ole kauaskantoista. Muista kuitenkin, että harrastuksesta on tykättävä, muuten se tyssää ennemmin tai myöhemmin. Juoksusta varmasti jokainen oppii nauttimaan, mutta siihen pitä tehdä kunnolla ja maltilla tuttavuutta.

Link to comment
Share on other sites

Toisaalta taas maraton on siinä mielessä hyvä tavoite, että sen suorittaminen lähes nollatasolta motivoi treenaamiseen. Puolikkaan läpäisyyn ei kuitenkaan vaadita mitään maagista kuntoa, joten sitä helposti antaa itselleen luvan jäädä sohvalle pötköttelemään. Itse pistin aikoinaan maratonin tavoitteeksi, aikaa itseni kuntoon pistämiseksi oli jotain vuosi ja 3 kk. Lähtötaso oli aivan onneton ja paljon se vaati, mutta läpi maraton meni, vieläpä alle 5 h.

Pidät vaan maltin mukana etkä ahnehdi liikaa liian nopeasti, kunto kasvaa alussa hirveää vauhtia kunhan vaan jaksaa ulkoiluttaa jalkoja. Vaikka sitten kävellen. Ja ilman muuta kympin kisaan mukaan, ei siihen kuole vaikka aikaa kuluisi kuinka paljon.

Link to comment
Share on other sites

Juu, siksi lisäsinkin seuraavan:

"Ja kyllä, tästä huolimatta marathon voipi olla hyvinki tehtävissä, ja et saata tympääntyä koko juoksuhommaan kertaakaan, vaan maltillisesti ja määrätietoisesti pystyt jatkamaan kohti tavoitetta."

Ihmisiä motivoi erilaiset asiat. Itse aloitin juoksun viime vuoden vappuna. Ero aikaisempiin jokakeväisiin innostuksiin oli, etten ottanut aiemmilta vuosilta tuttuja suuruudenhulluja tavotteita, vaan tarkotus oli vain ja ainoastaan alottaa harrastus pitkäjänteisesti ja köpötellä vuoden aikana omilla kintuilla yli 200km. Matkavauhti oli aina niin hiljaa kun vaan oikeastaan juosten on mahdollista eteenpäin mennä, mullahan ei ollut mitään stressiä ja kiirettä että mun pitäis juosta joku tietty matka johkin tiettyyn aikaan päivämäärään x mennessä. Massaa lähtötilanteessa 117kg. Ekan kesän aikana sitten kilsoja tulikin reippaasti enemmän, syyskuulle eka puolikas (1,46) ja marraskuulle 1/1 4,06. Vuosi aloittamisen jälkeen toukokuussa 1/2 1,36, massaa vielä 85kg.

Omassa ja valitettavan monen tutun historiassa maratonille reenaus on alkanut kovalla täpinällä monta kertaa katketakseen noin kuukausi myöhemmin. Mutta on siis ihmisestä kiinni, kumpi motivoi enemmän lähtemään lenkille;

-pitää päästä maraton läpi ja on reenattava

vai

-juoksu on niin mukavaa ettei malttaisi olla lähtemättäkään

En moiti kumpaakaan lähestymistapaa, aloittajan kuvaus tämän hetkisistä lenkeistä vaan jotenkin kuulosti pelottavan tutuilta useilta vuosilta.

Link to comment
Share on other sites

Tämänkään ei ole missään tapauksessa tarkoitus olla sormella osoittelua, mutta alla on muutama oma kirjoituksesi vuodelta 2009. Aika paljon samoja elementtejä ilmassa; kovalla innolla mennään, tavote on lyöty kiinni, ja siitä selkeesti otetaan jopa vähän ressiä. Nytkin ollan muutaman viikon hölköttelyn jälkeen menossa maratonille ja pikkitriathloneille. Juokse, pyöräile ja ui itseäsi varten, älä sitä tulevaa tapahtumaa. Harjoitusten edetessä ja kunnon kasvaessa osaa myös olla realistisempi itseään kohtaan, ja tavallaan oppii tuntemaan itsensä hiukan paremmin. Näinollen saatat huomata, että alat hyvvinkin olemaan siinä maraton- kunnossa. Tai sitten huomaat, että nyt en ehkä vielä ole, jatkat ilolla 6kk ja sitten huomaat, että nytten alkaa 25km pitkikset meneen ilman irvistelyjä.

Anteeksi että olen vähän mulk#?#%u enkä vaan kannusta ja taputa selkään. Sen sijaan että sulle tulis nyt hetkellisesti hyvä mieli, haluan, että funtsit vielä hommaa ja saat harrastuksen joka tulee kestämään.

"Olisin kysellyt viisaammilta, että mistä johtuu moinen, että yhtenä päivänä olen juossut kevyesti liki 7km, ja seruaavana päivänä 4km tekee tiukkaa?

Eikö kunnon pitäisi kohota eikä laskea liikunnan myötä? Liittyykö tämä nyt siihen palutumiseen?

Muitakin vaivoja on, eli nyt on alkaneet jalat sattua, etenkin sääret tuntuvat oudoilta, lisäksi olen kait onnistunut saamaan mahan sisäelimet jotenkin sekaisin kun tuntuu että ne sattuu :thumbup:"

"Heippa!

Olen tosiaan aloittanut lenkkeily-urani joulukuun alussa. Kolme lenkkiä viikossa jne.

Nyt viimeisen kuukauden aikana en ole ehtinyt käymään kuin ehkä kerran viikossa, lisäksi satunnaisia uinti ja salikeikkoja.

Mulla olis PaavoNurmi- puolikas kesäkuun lopulla. Nyt kuitenkin pelkään, etten ehdi saavuttamaan tarvittavaa kuntoa siihen mennessä.

Paras suoritukseni juosta 2h tauotta, kilsoja tuli sillä reissulla n. 13km.

En tiedä mikä tässä tökkii, olen huolissani ajasta, etenen aivan liian hitaasti, toisaalta mitkään vedot ei tässä vaiheessa tunnu hyviltä lenkin yhteydessä koska voimat loppuu.

Olen kait menettänyt suunnan tai jotain.. =( Kait se alkoi siitä kun aloin tekemään noita pitkiä lenkkejä, ja huomasin, ettei jaksanutkaan vetää sitä seuraavaa lenkkiä tosta noin vaan. Palautumiseen menee niin pitkä aika.

En tiedä, miten etenen tästä eteen päin. Viisaammat?"

Link to comment
Share on other sites

Tässä olisi järjestäjille markkinarakoa; aloittelevien, huonokuntoisten ensimmäinen kilpailu.Ehkä 5km riittäisi.

Kisa kuin kisa aina siellä huonompiakin löytyy(jos on kilpailuhenkinen).Ainakin ite innostuin taas, kun kävin kisailemassa ja hävisin M65 Sm-3.

Rapakunnossa oleva nyt kaikista parhaiten kehittyy.

Kävelemälläkin 10km vauhdilla 12min/km aikaa menee 2h.Siihen vähän hölkkää sekaan vaikka alamäkiin niin mennään komeasti alle 2h.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy