Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Puolimatka < 4:30


Lauri.H

Recommended Posts

Omistautuminen tälle tavoitteelle tuntuu melko haastavalta tällä hetkellä kun muu elämä (työ, perhe) tuntuu vaativan huomiota enemmän kuin olin ajatellut.

Ei tosiaan kannata masentua. Tavoitteidesi saavuttamiseksi elämän pitää olla aika hyvin balanssissa. Pelkällä harjoittelulla se ei onnistu, vaan myös lepoa pitää tulla tarpeeksi, ja näiden summakaan ei saa rikkoa perhe- yms. suhteita.

Sikäli mietin, että onkohan tuo Frielin 700 tunnin ohjelma järkevä sinulle. Itsen pusken 600 tuntia ja siinäkin tuntuu välillä olevan tekemistä työn, harjoittelun, levon ja perhe-elämän yhteensovittamisessa. Välillä tuntuu, että menen aika limiteillä, vaikka mulla on enemmän tai vähemmän 20 vuotta kansallisen tason kestävyysharjoittelua takana. Frielin ohjelmassa jo Base 2 -vaiheessa tulee (määrän koko ajan lisääntyessä) sekä 1 (mäki)vetoharjoitus että tempoharjoitus viikkoon per laji, eli rasitus on merkittävästi kovempi kuin Base 1 -jaksossa. Siksi kannattaa olla realisti sen suhteen, millaista ohjelmaa jaksaa tehdä.

Jos tuntuu, että olet koko ajan sairaana, tai motivaatiossa on hakemista, niin kannattaa ehkä jiirata suunnitelmia. Kuten Friel kirjoittaa, on parempi tehdä suunnitelma, jonka pystyy toteuttamaan kuin hakea kuuta taivaalta ja pettyä, kun ei ehdi/jaksa noudattaa ohjelmaa. Hiljaa hyvä tulee, ja harjoittelun on syytä olla nousujohteista myös vuositasolla. Mutta mitäpä minä tiedän, ehkä nuorena poikana vielä palaudut niin hyvin, että 700 tunnin tahti on sinulle sopiva. Muista kuitenkin kuunnella kehoasi.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Ei tosiaan kannata masentua. Tavoitteidesi saavuttamiseksi elämän pitää olla aika hyvin balanssissa. Pelkällä harjoittelulla se ei onnistu, vaan myös lepoa pitää tulla tarpeeksi, ja näiden summakaan ei saa rikkoa perhe- yms. suhteita.

Sikäli mietin, että onkohan tuo Frielin 700 tunnin ohjelma järkevä sinulle. Itsen pusken 600 tuntia ja siinäkin tuntuu välillä olevan tekemistä työn, harjoittelun, levon ja perhe-elämän yhteensovittamisessa. Välillä tuntuu, että menen aika limiteillä, vaikka mulla on enemmän tai vähemmän 20 vuotta kansallisen tason kestävyysharjoittelua takana. Frielin ohjelmassa jo Base 2 -vaiheessa tulee (määrän koko ajan lisääntyessä) sekä 1 (mäki)vetoharjoitus että tempoharjoitus viikkoon per laji, eli rasitus on merkittävästi kovempi kuin Base 1 -jaksossa. Siksi kannattaa olla realisti sen suhteen, millaista ohjelmaa jaksaa tehdä.

Jos tuntuu, että olet koko ajan sairaana, tai motivaatiossa on hakemista, niin kannattaa ehkä jiirata suunnitelmia. Kuten Friel kirjoittaa, on parempi tehdä suunnitelma, jonka pystyy toteuttamaan kuin hakea kuuta taivaalta ja pettyä, kun ei ehdi/jaksa noudattaa ohjelmaa. Hiljaa hyvä tulee, ja harjoittelun on syytä olla nousujohteista myös vuositasolla. Mutta mitäpä minä tiedän, ehkä nuorena poikana vielä palaudut niin hyvin, että 700 tunnin tahti on sinulle sopiva. Muista kuitenkin kuunnella kehoasi.

Olet aivan oikeassa ja samat on olleet mietteet täälläkin. Palautumisen äärirajoja en ole vielä päässyt ihan kunnolla hakemaan, mutta muu elämä asettaa enemmän rajoitteita. Olen melko varma jo tässä vaiheessa, että en tule suoriutumaan 700 h vuodesta tänä vuonna muun touhun ohella. Realistisempi tavoite tälle vuodelle voisi olla 550 - 600 h hujakoilla. Kyllä sitä niilläkin tunneilla itsensä väsyneeksi saa, nimim. viime vuonna 350 h harjoittelua (tosin suuri osa juoksua).

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Hyppään tämän tavoitteen kelkasta pois tässä vaiheessa. Tavoite ei ole realistinen vielä tänä vuonna, joten ehkä ensi vuonna sitten. Sen sijaan jos vaikka 5 tuntia alittuisi tänä vuonna. Tämäkin olisi ihan täydellinen onnistuminen, joten en löisi vetoa tämän puolesta. Tällä hetkellä vaan meinaa puolimatka tuntua liian pitkältä kilpailulta jos haluaa edes jonkinlaista vauhtia pitää yllä. Olisi ollut varmasti parempi veto ottaa tälle kesälle pelkkiä sprintti- tai olympiamatkan kilpailuita. Varsinkin pyöräily on niin onnetonta sähellystä, että paria kymmentä kilometriä enempää ei tunnu jaksavan meni mitä vauhtia tahansa. Koska pyöräilystä on kuitenkin niin paljon kiinni niin mitään hyviä aikoja on turha tavoitella ennen kuin kilometrejä on monta (kymmentä) tuhatta enemmän alla. Harmikseni tuli jo ilmoittauduttua Joroisille eikä sieltäkään saa enää rahojaan takaisin. Jatkossa taidan valita sellaisia kisoja mihin pääsee mukaan vaikka pari kuukautta ennen kisaa sisään ettei tarvi lähteä vuotta ennen kisaa ilmoittautumaan, koska muuten ei paikkoja saa.

Kyllä se taitaa niin olla, että on parempi lähteä liikkeelle lyhyistä matkoista ja sitten kun on muutamien vuosien harjoituspohjaa niin lähteä tavoittelemaan niitä hyviä aikoja pidemmiltä matkoilta jos kiinnostaa. Muuten menee pelkäksi elämysmatkailuksi koko homma kun ei ole tarvittavaa peruskestävyyttä.

Link to post
Share on other sites

Hyppään tämän tavoitteen kelkasta pois tässä vaiheessa. Tavoite ei ole realistinen vielä tänä vuonna, joten ehkä ensi vuonna sitten. Sen sijaan jos vaikka 5 tuntia alittuisi tänä vuonna. Tämäkin olisi ihan täydellinen onnistuminen, joten en löisi vetoa tämän puolesta. Tällä hetkellä vaan meinaa puolimatka tuntua liian pitkältä kilpailulta jos haluaa edes jonkinlaista vauhtia pitää yllä. Olisi ollut varmasti parempi veto ottaa tälle kesälle pelkkiä sprintti- tai olympiamatkan kilpailuita. Varsinkin pyöräily on niin onnetonta sähellystä, että paria kymmentä kilometriä enempää ei tunnu jaksavan meni mitä vauhtia tahansa. Koska pyöräilystä on kuitenkin niin paljon kiinni niin mitään hyviä aikoja on turha tavoitella ennen kuin kilometrejä on monta (kymmentä) tuhatta enemmän alla. Harmikseni tuli jo ilmoittauduttua Joroisille eikä sieltäkään saa enää rahojaan takaisin. Jatkossa taidan valita sellaisia kisoja mihin pääsee mukaan vaikka pari kuukautta ennen kisaa sisään ettei tarvi lähteä vuotta ennen kisaa ilmoittautumaan, koska muuten ei paikkoja saa.

Kyllä se taitaa niin olla, että on parempi lähteä liikkeelle lyhyistä matkoista ja sitten kun on muutamien vuosien harjoituspohjaa niin lähteä tavoittelemaan niitä hyviä aikoja pidemmiltä matkoilta jos kiinnostaa. Muuten menee pelkäksi elämysmatkailuksi koko homma kun ei ole tarvittavaa peruskestävyyttä.

Luvalla sanoen tämä projekti oli alusta asti sen näköinen, että näinköhän tuollaista harjoitusohjelmaa jaksaa vetää läpi. Intoa näytti olevan ehkä enemmän kuin kokemusta. Ei siinä innossa mitään vikaa tietenkään ole, mutta tavoitteet pitäisi olla jollain tapaa realistisia. Harvempi ottaa tavoitteekseen oman ikäryhmän SM-kullan puolimatkalla ensimmäisellä triathlonkokeilullaan. Ja vielä ylivoimaiseen tyyliin!

Nyt kun viilaat harjoitusmäärät ja tavoiteet realistisiksi, niin hyvä tulee. Kyllä sulla kuitenkin tuo tekeminen ihan hanskassa on (ainakin teoriassa). Enkä jättäytyisi lyhyille matkoille, jotka pyrkisin vetämään täysillä, vaan ottaisi kaikki matkat (siis täysikin) mukaan alusta alkaen. Pitää vain hyväksyä, että vauhti ei ensimmäisillä kerroilla ole ihan maailmanluokkaa niillä pidemmillä matkoilla.

Kestävyyden karttuessa niitä tavoitteita voi sitten viilata alaspäin. Ja kokemuksen karttuessa alkaa tietää mikä on realistista ja mikä ei. Ja salaisena tavoitteenahan meillä kaikilla triathleeteilla on tietysti pääsy Hawaijille jossain vaiheessa "uraa"!

Link to post
Share on other sites

Toki jotain pohjaa pitää olla, ja hieman vauhtireserviäkin, mutta ei sitä itselläkään ollut plakkarissa ennen varsinaisen treeniohjeman aloittamista, kuin maraton 3:08, puolikas n. 1:30, kymppi 40min, pyörällä ei mitään hajua (toki täydellä matkalla 5h40min aiemmin kesän lopussa ja pari omatoimista 100-150km n. 30kmh), uinnissa parasta oli täyden matkan 1h15min, jota kovempaa en altaassakaan ollut mennyt. Talven alussa ehkä n. 18min tonnin kunnossa ennen treenien alkamista.

Tärkeintä on, että saa ehjän ja nousujohteisen suunnitelman toteutettua, keskittyen lähinnä määrään, ja vasta kesän kynnyksellä sitten vauhtikestävyyteen enemmänkin.

Lähinnä kertoo pidemmillä matkoilla alle keski-ikäisten vähäisestä kisaajamäärästä, kun nappasin kuitenkin oman ikäsarjan kullan puolikkaalta melko selvällä erolla. Täydellä matkalla ongelmaa ei myöskään olisi varmaan ollut (kerta edellisenä vuonnakin menin kovempaa), jos sinne olisi tähdännyt.

Lähinnä sitä nykyään miettii, että kehtaako sitä edes kisata ikäluokassa, jossa ei kilpailua edes juuri ole pidemmillä matkoilla.

Samaa mieltä kyllä Mossen kanssa, että kaikki matkat kyllä kokeiluun vain, niistä se suurin kokemus karttuu ja ei kannata pihdata neitsytmatkaansa sen takia, ettei koe olevansa kultamitalikunnossa :)

Link to post
Share on other sites

Luvalla sanoen tämä projekti oli alusta asti sen näköinen, että näinköhän tuollaista harjoitusohjelmaa jaksaa vetää läpi. Intoa näytti olevan ehkä enemmän kuin kokemusta. Ei siinä innossa mitään vikaa tietenkään ole, mutta tavoitteet pitäisi olla jollain tapaa realistisia. Harvempi ottaa tavoitteekseen oman ikäryhmän SM-kullan puolimatkalla ensimmäisellä triathlonkokeilullaan. Ja vielä ylivoimaiseen tyyliin!

Nyt kun viilaat harjoitusmäärät ja tavoiteet realistisiksi, niin hyvä tulee. Kyllä sulla kuitenkin tuo tekeminen ihan hanskassa on (ainakin teoriassa). Enkä jättäytyisi lyhyille matkoille, jotka pyrkisin vetämään täysillä, vaan ottaisi kaikki matkat (siis täysikin) mukaan alusta alkaen. Pitää vain hyväksyä, että vauhti ei ensimmäisillä kerroilla ole ihan maailmanluokkaa niillä pidemmillä matkoilla.

Kestävyyden karttuessa niitä tavoitteita voi sitten viilata alaspäin. Ja kokemuksen karttuessa alkaa tietää mikä on realistista ja mikä ei. Ja salaisena tavoitteenahan meillä kaikilla triathleeteilla on tietysti pääsy Hawaijille jossain vaiheessa "uraa"!

Saat kyllä luvan sanoa jos jatkossa menen kirjoittelemaan näitä tyhmyyksiä tänne. :D

Kyllä se niin on, että tässä vielä opetellaan harjoittelemaan säännöllisesti ja tasaisesti kaikkia kolmea lajia. Määrät toivon mukaan kasvaa siinä sivussa. Frielin vuoden määrätavoitteet heitän mäkeen kun ei oikein pysty tässä vaiheessa tietämään paljonko harjoittelua kestää ja toisaalta paljonko on milloinkin aikaa. Näin ollen mennään niinkuin kuhunkin tilanteeseen sopii ja jaksaa. Toivottavasti kuitenkin nousujohteisesti.

Hawaii se on täälläkin unelmana sitten joskus monen vuoden päästä eikä se ole edes salaisuus. Tässä elämänvaiheessa ei vaan palkka yksinkertaisesti riitä mihinkään ulkomaan matkailuihin (pl. mahdollisesti tiukasti säästämällä monta kuukautta) ja tämä tilanne tulee olemaan päällä ainakin seuraavat kolme vuotta. Hyvää aikaa siis treenata täällä pohjolassa.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Harmi Lauri, että arjen realiteetit iskivät vastaan noin rajusti. Ehkä se on kuitenkin ihan hyvä opetus oppia aikaisin. Oikotietä menestykseen, tai edes korkeisiin harjoitusmääriin ei ole, vaan homman pitää olla sekä kestävällä pohjalla että nousujohteista.

Itsellä homma on sujunut lähes ohjelman mukaisesti, mitä nyt huhti–toukokuussa tuli suunnistuksen kevätkauden takia poikkeava ohjelma. Lähinnähän se vaikutti negatiivisesti uintiin, joka oli muutenkin heikoimmalla tasolla. Nyt sitten on harjoituskisoissa maksettu velkaa siitä. Kun vielä huomasin, että käytännössä kaikki seudun uimahallit ovat kiinni seuraavat puolitoista kuukautta, niin tekniikkatreenien teko vaikeutui kummasti. Järveen nyt sentään jotenkuten tarkenee mennä.

Muuten harjoittelu on tuottanut aika hyvin tulosta; juoksu on suurin piirtein sillä tasolla missä pitäisikin, ja pyöräily ehkä jopa hämmentävän hyvällä ottaen huomioon etten ollut sitä koskaan harjoitellut ennen viime syksyä.

Ohessa raportit ensimmäisestä ja toisesta (eli tämän viikon maanantaisesta) harjoituskisasta Nokialta.

Kiskossa on sitten lauantaina ensimmäinen tosikoitos edessä, tavoitteet vielä varsin maltillisia (selvitä hengissä) perusmatkan suhteessa pitkästä uinnista johtuen.

Link to post
Share on other sites

No niin, ura aukesi Kiskossa 14. sijalla ja ajalla 2.09 tasan. Uinti on mitä on, pyöräily kulkee jo samaa vauhtia kuin kansallisen tason triathlonisteilla, mutta pyöräilyn jälkeinen juoksu oli surkeaa. Toisin sanoen en osannut passailla tarpeeksi pyöräilyn lopussa. Reitit olivat toki Kiskossa varsin mäkiset, mutta niin ne taitavat olla Tahkollakin. Anyway, sarkaa on vielä, mutta ei tavoite aivan mahdottomalta ensimmäisen kisani perusteella vaikuta.

Link to post
Share on other sites

Sarkaa vielä on, kun pakosti tulee oma viime vuoden tekeminen mieleen, jolloin Joroisilla mentiin 4:27, ja Kiskossa 2:10.

Kunhan saat vähän uinnin tekniikkaa loksahtamaan kohdilleen ja juoksun kulkemaan sinulle "normaalia" vauhtia, niin hyvä tulee. Jos juoksussa sinulla aerobinen kynnys on tuota 3:50/km tahtia, niin puolimatkan kisassa tasapainoisella suorituksella olisi melkein syytä päästä sellaista 3:40/km ja allekin vauhtia.

Oma kynnys oli siis viime vuonna varmasti päälle 4:30/km ja puolimatkan juoksin "maratonvauhtia" eli 4:13/km.

Toki on ihan mahdollista, että kestävyys ei ole vaadittavalla tasolla puolimatkalle tai perusmatkallekaan, ja et saa juostessa itsestäsi enää lähellekään tarvittavaa irti, mutta siihen auttaa onneksi helppo pk-treeni :)

Tsemppiä vielä tuleville ratkaiseville viikoille, kyllä se vauhti riittää, riittääkö kestävyys, jää nähtäväksi. Hyvä on kehityskaari kuitenkin ollut jo! :)

Link to post
Share on other sites

...pyöräily kulkee jo samaa vauhtia kuin kansallisen tason triathlonisteilla, mutta pyöräilyn jälkeinen juoksu oli surkeaa. Toisin sanoen en osannut passailla tarpeeksi pyöräilyn lopussa.

Jos juoksu on surkeaa niin tämä on lienee enemmän "huonosta" pyöräilykunnosta (polkee liian kovaa omaan tasoon nähden) kiinni eikä niinkään huonosta juoksukunnosta. Tämä mielikuva ainakin kertomuksestasi välittyy. Niinkuin monet kovat menijät on sanoneet: Ei ole mitään väliä vaikka olisi maailman paras juoksija jos sulattaa itsensä jo pyörän selkään eikä pääse käyttämään potentiaalia. Jotta voi oikeasti olla kärkiporukassa niin pyörän jälkeen jaloissa pitää olla vielä aika äkäsesti potkua. Mutta älä tälläistä back-of-the-pack tyyppiä usko. Kunhan pohdin.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Onkos kellään tähän ketjuun kirjoitelleista mennyt ensimmäistä kertaa alle 4:30 tänä kesänä tai onko sellainen kutina, että tulevissa kisoissa saattaisi mennä? Joroisilla oli ainakin kova keli, joka hidasti aikoja kautta linjan.

Itse en lähtenyt edes Joroisille loppujen lopuksi tulevan Nastolan täysmatkankisan treenien vuoksi, joten jää tuleville vuosille puolimatkan korkkaus. Kesälle 2015 on päätavoitteena Frankfurtin IM heinäkuun 5. päivä, joten Joroiset jää kyllä varmana välistä silloinkin. Ennen heinäkuuta kerkiää joitain sprintti- ja perusmatkan harjoituksia tekemään säiden salliessa. Yksi mahdollisuus lähteä puolikastakin kokeilemaan olisi sitten ehkä elokuussa 2015 (ehkä Tahko triathlon?) jos vaan palautuminen on riittävän ripeää. Miten muilla on palautuminen täysmatkalta hoitunut. Montako viikkoa on mennyt täydelliseen palautumiseen?

Link to post
Share on other sites

Yksi mahdollisuus lähteä puolikastakin kokeilemaan olisi sitten ehkä elokuussa 2015 (ehkä Tahko triathlon?) jos vaan palautuminen on riittävän ripeää. Miten muilla on palautuminen täysmatkalta hoitunut. Montako viikkoa on mennyt täydelliseen palautumiseen?

Palautuminen on vahvasti kiinni kunnosta ja treenitaustasta. Suomen parhaimmilla Hastilla ja Darpryllä on useampia Ironmaneja vuodessa. Omalla kunnolla ja treenipohjalla puolimatkasta palautuu 2-3 viikossa ja Ironmanista parissa kuukaudessa. Olo tuntui ihan ok viikon jälkeen Ironmanista, mutta pidemmillä ja kovemmilla lenkeillä huomasi vielä kuormituksen yllättävän pitkään täydenmatkan kisan jälkeen. Jos ajoitan kuntohuipun Heinäkuun alkuun Ironmanille, niin silloin olisi jo itseltä parhaimmat eväät syöty sen kauden kisoista. Olen myös tulossa Frankfurttiin 2015, ja Tahkolle varmasti uskaltaisi jo tulla, mutta riittääkö motivaatio sitten laskevalla kunnolla enää kauden pääkisan jälkeen puolikkaalle?

Mulle on sopinut hyvin juosta yksi lyhyempi juoksu (10km tai puolimaraton) ja yksi Maraton syksyllä. Kesän triathlonhöyryillä olen tähän mennessä onnistunut rikkomaan omia juoksuennätyksiä syksyisin.

Link to post
Share on other sites

En tiedä puolimatkasta, mutta Tahkolla pitäisi olla ensi vuonna ainakin täysimatka. Sinne vie oma tie näillä näkymin. Mutta kyllähän näitä puolimatkan kisoja näyttää olevan pitkin kesää varmaan ensi vuonnakin, miksi ei siis elokuussakin olisi... ?

Ja tuosta palautumisesta. Vuonna 2012 meni palautumiseen 5vko ainakin, muistan kun Nastolan kisasta yritin Vantaan maratonille treenata. Kevyt juoksu onnistui jo viikon parin jälkeen jotenkin, mutta sykkeet olivat koholla. Vasta jotain viikkoa ennen Vantaata tuntui sykkeet olevan normaalit. Tarkkaan en muista, blogiin olen aiheesta jotain räpeltänyt silloin. Puolikkaasta palautuu muutamassa viikossa ihan kohtuu hyvin. Ainakin viime vuonna, viikon tauon jälkeen pääsi jo mättämään maratontreeniä, ja parin viikon jälkeen kulki jo melko normaalisti.

Link to post
Share on other sites

Näyttäysi siis siltä, että heinäkuun alussa vedetty IM taputtelee kauden. Kun ei ole kokemusta eikä mikään huippukuntoinen niin palautumiseen saa laskea heti sen puolitoista kuukautta. Mietin tässä vaan ensi kautta ja sitä mihin aikaan olisi mahdollista osallistua kisoihin. Suomessa on niin myöhään minkäänlaisia kelejä (vrt. kesäkuu, pirun kylmää), että kausi jää hirveän lyhyeksi jos käyt vetämässä keskellä kesää täysmatkan. Jos olisi halunnut kisailla Suomen kesässä enemmänkin niin olisi pitänyt varata joku syksyn IM kisa syys- tai lokakuulle. Nyt ehkä kerkiää jonkun sprintin tai perusmatkan vetästä kesäkuussa ja elokuun lopussa. Syyskuussa ei vissiin kukaan enää järjestä yhtään mitään kun lämpötiloista ei ole niin takeita?

Jos Tahkolla on ensi kesänä täysmatka niin sitten jää kyllä väliin varmaan. Yhtäkkiä kuulostaisi kaksi täysmatkaa vajaan parin kuukauden erotuksella kovalta rastilta. Huvittaisi enemmän kilpailla lyhyemmillä matkoilla hyvän lajitreenin vuoksi. Suomi on paska maa...

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy