Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
Lauri.H

Puolimatka < 4:30

Recommended Posts

Käy vielä juoksemassa se 400 m täysillä kunnon verryttelyn jälkeen ja jonain muuna päivänä voisit juosta cooperin, niin nähdään oletko oikeasti diesel vai piiloraketti. Jos cooperi menee noin 3000 m ja 400 m menee alle 1.05, niin et sinä ihan voimaluuseri ole.

400 m testi tehty radalla aikaan 1.07. Ei mennyt alle 1.05. Kamala matka ei voi muuta sanoa.

Testattavana on vielä cooper. Katsotaan mihin väliin sen saisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mahtaa laskurit antaa cooperille tuolla 1.07, 400 m ajalla. On se kuitenkin niin hyvä syyssäässä, että dieselin raja cooperissa voisi olla noin 3200 m. Saatan itse juoksta cooperin huomenna. Semmoinen olisi tarjolla Sotkamon kunnan järjestämänä. Juoksukuntoni ei ole mitenkään hyvä, veikkaisin noin 3300 m en silti uskoisi juoksenani 400 metriä alle 1.07. Minä olenkin kyllä extra diesel. 400 m ennätys on 1.02 ja silloin cooperissa meni vähintään 3800 m. Tuo 400 m on kylläkin juostu 10x400 m vetotreenin päätteeksi, joten pelkkänä 400 m kisana se olisi mennyt pari sekunttia kovempaa. 400 m on siinä mielessä hyvä testimatka, että sen voi ns. paskakuntoinenkin juosta melko kovaa, mutta jos juostaan esim. 1000 m, niin sitä ei enää pääse pelkällä voimalla ja haponsiedolla, vaan se alkaa jo vaatimaan enemmän kestävyyttä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä mahtaa laskurit antaa cooperille tuolla 1.07, 400 m ajalla. On se kuitenkin niin hyvä syyssäässä, että dieselin raja cooperissa voisi olla noin 3200 m. Saatan itse juoksta cooperin huomenna. Semmoinen olisi tarjolla Sotkamon kunnan järjestämänä. Juoksukuntoni ei ole mitenkään hyvä, veikkaisin noin 3300 m en silti uskoisi juoksenani 400 metriä alle 1.07. Minä olenkin kyllä extra diesel. 400 m ennätys on 1.02 ja silloin cooperissa meni vähintään 3800 m. Tuo 400 m on kylläkin juostu 10x400 m vetotreenin päätteeksi, joten pelkkänä 400 m kisana se olisi mennyt pari sekunttia kovempaa. 400 m on siinä mielessä hyvä testimatka, että sen voi ns. paskakuntoinenkin juosta melko kovaa, mutta jos juostaan esim. 1000 m, niin sitä ei enää pääse pelkällä voimalla ja haponsiedolla, vaan se alkaa jo vaatimaan enemmän kestävyyttä.

McMillan lykkää 3200 m ajaksi 11.31,8 tuolla 400 m 1.07 tuloksella. Tuon perusteella dieselin raja tosiaan voisi olla tuo 3200 m. Katsotaan mikä se todellisuus sitten on. Aika hurjalta silti tuntuu 3.44 min/km vauhti tällä hetkellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuon McMillanin mukaan dieselraja on vähintään 3300 m ja selvä dieseli juoksee cooperissa yli 3400 m tuolla 400 m tuloksella. Voi olla, että oletkin enempi voima ja nopeuspuolen tyyppi kuin hidas ja kestävä. Ikä kyllä vaikuttaa myös. Yli 40 vuotiaana voi olla vaikea juosta 400 m samoihin aikoihin kuin 20 vuotta nuorempana meni melko vähällä nopeustreenillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cooperissa meni tänään 3440 m. Keli oli melko surkea, kylmää ja tuulista ei kuitenkaan satanut eikä ollut liukasta. Suunnilleen sen 60 m voi laittaa sään piikkiin. Ihan hyvä tulos odotuksiini nähden. Olen kyllä tehnyt pari kovaa vetotreeniä lasten kanssa syyskuussa. Melkeinpä pelkällä pk treenillä meni 3650 vielä pari vuotta sitten, mutta silloin juoksukilometrejä tuli hyvin ja painokin oli 5 kg nykyistä alempi. Tuon enempää ei kyllä pk treenillä menisikään vaikka juoksisin miten paljon. Tämän päivän tuloksesta olisi hyvä lähteä parantelemaan ensi kesää kohden, mutta homma on vielä jotenkin henkisessä hold-tilassa, kun tulevaisuus on vielä täysin auki. Mol:in sivuilla etsittiin Mikkeliin stripparia, jonka ei tarvitse olla mitenkään hyvä tanssija. Mikkeli on kyllä ihan kaunis kaupunki Saimaan rannalla.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä tuon McMillanin mukaan dieselraja on vähintään 3300 m ja selvä dieseli juoksee cooperissa yli 3400 m tuolla 400 m tuloksella. Voi olla, että oletkin enempi voima ja nopeuspuolen tyyppi kuin hidas ja kestävä. Ikä kyllä vaikuttaa myös. Yli 40 vuotiaana voi olla vaikea juosta 400 m samoihin aikoihin kuin 20 vuotta nuorempana meni melko vähällä nopeustreenillä.

Olen jotenkin aina kuvitellut, että olen kestävyystyyppiä. Toisaalta, en ole ennen testannut tätä hypoteesia. En oikeastaan edes tiedä miten harjoittelu eroaa nopeus- vs kestävyystyypeillä. No, katsotaan nyt ensin mikä se cooper kunto on. Nyt tuntuu vaan olevan taas pieni flunssa päällä, joten loppuviikosta aikaisintaan voisi olla mahdollisuus. Ensi viikolla en viitsi enää hirveästi kiskoa kun pitäisi olla hyvin levännyt Vaarojen ultraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyypä käydä itsekin testaamassa, kun sopivasti tuli viikonloppuna juostua cooper. Nastolan jälkeen juoksun osalta telakalla, eli neljä viikkoa juoksematta. Meni 3270. Se on mulle hyvä tulos. Koskaan en ole 400m kokeillut, mutta tonnin vedon ajasta vois arvella että 1:10-1:15 haarukassa vois olla. Testataan kun pääsee radalle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkähän on, jos juoksun perusteella vetää johtopäätöstä että voisi olla enemmän taipumusta nopeus- ja voimapuolen hommiin niin voiko automaattisesti päätellä, että sama pätee myös uintiin ja pyöräilyyn? Mikrotasolla kyse ilmeisesti on lihassolujen tyyppijakaumasta joka määrittää minkä tyyppiseen harjoitteluun ne parhaiten reagoi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä samat lahjat ja lahjattomuudet pätevät myös uintiin ja pyöräilyyn. En ole kylläkään mitenkään varma onko kyseessä lihassolujakaumasta vai pääosin muista asioista johtuvat erot. Kuulin aikoinaan, että esim. Artsi Bryggarella oli enemmän hitaita lihassoluja kuin nopeita. Uskoisin, että triathlonissa voi pärjätä kummankin tyyppinen henkilö, nopea tai kestävä. Minulla oli 90-luvulla valmennettavana henkilö, joka oli todella ääripäässä tuossa voiman ja nopeuden dominoinnissa. Hän ei kylläkään päässyt kovin pitkälle triathlonissa, mutta enemmän kyse oli siitä, että häntä ei kiinnostanut tarpeeksi heikkouksien kehittäinen vaan hän halusi kehittää niitä vahvuuksia, jotka jo muutenkin oli hänellä "ylihyviä". Ehkä syy oli siinä, että vahvuudet, kuten räjähtävä voima, kehittyivät niin selvästi, että sitä oli kiva treenata lisää kun puolestaan jyystötreenien kehitys ei harjoittelussa niin hyvin näkynyt. Uinnissa hänellä oli esim. huima ero siinä uitiinko 15 x 100 m 30 sek. tauolla vai 1500 m putkeen. Hän tarvitsi sen tauon, jotta vauhti pysyi kovana. Triathlonkisoissa tuota taukoa ei kuitenkaan tule, joten nopeus/voima tyyppisen olisi erityisen tärkeää tehdä pitempiä pk-treenejä ja pitempiä vk-treenejä. Voimatreeni saa olla vähäisempää ja silloinkin enempi kuntopiirityyppistä. Hidas ja heikko voi puolestaan keskittyä enemmän voiman ja nopeuden kehittämiseen, eikä tarvitse pelätä punttisalilla lyhyitäkään sarjoja maksimi painoilla. VK:ta ja PK:ta ei voi kestävyystyyppikään laiminlyödä, mutta kunnon happotreenejä on oltava, jos mielii kehittyä.

Voi se niin olla, että äärihitaan on vaikea olla varttimatkalla maailman kärjessä, mutta ei täydellä matkalla. Äärinopea ei välttämättä edes ajaudu triathloniin, mutta jos ajautuu, niin hänelle lyhyet matkat ovat ainakin aluksi parempia.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, cooper juostu ja tulos on 3050 m. Nyt täytyy kyllä sanoa että en odottanut ihan näin huonoa tulosta. Nyt ei voi laittaa minkään muun kuin miehen piikkiin. En tiedä olisiko kirittäjän kanssa saanut enemmän irti, mahdollisesti. Aloituskin saattoi olla liian rauhallinen kun 6 minuutin kohdalla olo ei ollut vielä käsittämättömän tuskainen. Joka tapauksessa, 3200 m ei olisi mennyt missään rinnakkaisessa todellisuudessa, se on varma. Tässä täysien ratakierrosten ajat:

1.35, 1.35, 1.36, 1.35, 1.33, 1.34, 1.33 ja loput 250 m aikaan 0.55.

Kai se täytyy myöntää, en ole diesel en niin mitenkään päin. McMillan antaa 3000 m aikaan 11.48 (tämän päiväinen vauhti) ennusteen 1.13 400 m kisalle vaikka tiistaina menikin 1.07. Tästä puolimatka alle 4.30 tavoitteesta tuli ehkä hitusen haastavampi. Syksyn, talven ja kevään ohjelmaan tulisi siis sisällyttää ennen kaikkea PK ja VK kestävyyttä kehittävää touhua, jotta saan hinattua tätä meikäläisen heikkoutta hieman säädyllisempiin lukemiin. Olenko päätellyt oikein?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kyllä nuo juoksutestit viittaavat siihen, että vauhtikestävyys ja mahdollisesti myös peruskunto rajoittavat kehitystäsi puolimatkan triathlonistina enemmän kuin nopeuspuoli. Ei tuo 400 m tulos mikään niin huima kuitenkaan ole, että happotreenit voisi kokonaan lopettaa. Etenkin kesää kohden niitäkin pitää olla. Tuo cooperin vauhti oli niin tasainen, että ei se vauhdinjakoa muuttamalla montaa metriä olisi parantunut. Juoksussa voisi tehdä esim. yhden 1-1,5 h tasavahtisen kovan treenin viikossa. Ei ihan joka viikko tarvitse tehdä, jos on esim. paljon määrää. Pitkiä intervallisarjojakin voisi joskus olla, esim. 10 x 1000 m kovaa, välissä 3 min kevyttä kävelyä. Vauhtikestävyys ja peruskunto kehittyvät hitaasti, joten maltti on valttia, ei sitä kehitystä joka viikko huomaa, välillä kulkee paremmin ja sitten joskus taas huonommin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka se 400 m tulos ei absoluuttisesti ollut hyvä niin oli se kuitenkin suhteessa paljon parempi kuin cooper. En ole tehnyt yhtäkään VK2 harjoitusta tänä vuonna lähellä laktaattikynnystä puhumattakaan kovemmista hapotusvedoista lukuunottamatta yhtä syyskuun alussa tehtyä 5 x 1000 m harjoitusta. Aina olen mennyt maksimissaan yhdellä viikottaisella tasavauhtisella VK1 harjoituksella. Näistäkin jos laskee keskiarvon koko kuluvalle vuodelle niin taitaa jäädä 2 harjoitukseen per kuukausi VK harjoitukset. Homma on siis ollut pääasiassa kevyttä PK:ta. Näin jälkikäteen tarkasteltuna vauhtikestävyyttä olisi pitänyt harjoittaa huomattavasti enemmän. PK lenkeissäkin vauhdit on olleet ainakin puoli minuuttia per kilometri McMillanin ehdottamia hitaampia. Toisaalta jostain olen lukenut, että PK harjoittelua ei voi tehdä liian hiljaa.

Miten olisi jos ottaisi nyt syksyllä vaikka 2 kertaa viikkoon säännöllistä VK harjoittelua, joista joka viikko yksi olisi pidempi "steady state run" (McMillanin terminologiaa lainatakseni, vastaa VK1 tehoa) juuri tuohon 60-90 min haarukkaan, yksi hieman lyhyempi ja kovempi 20-40 min "tempo" (VK2 harjoitus) vaihdellen tasavauhtisena tai 2-3 km vetoina ("tempo intervallit"). Näiden lisäksi tai sitten vaikka tuo lyhyempi korvaten kerran kahdessa tai kolmessa viikossa kovempaa nopeusharjoittelua juuri pitkillä 400 m - 1600 m sarjoilla ja reilulla palauttelulla. Keväällä voisi sitten muuttaa näiden harjoitusten keskinäisiä suhteita ja/tai nostaa hieman vauhtia. Näiden päälle sitten viikottaista PK harjoittelua palauttavien, kevyiden sekä yhden pidemmän PK lenkin voimin.

Uinnissa pääpaino on vielä syksyn ja talven ajan tekniikan hiomisessa. Samalla kuitenkin kevyehköä aerobista kestävyyttä pitkien sarjojen muodossa. Pääasiassa siis peruskuntoa. En viitsi lähteä pidempiä VK harjoituksia tekemään uinnissa ennen kuin olen kehittänyt teknistä osaamista hieman korkeammalle tasolle.

Pyöräilyä toivon mukaan pääsisin tekemään tässä syksyn ja talven aikana kunhan olisi rahaa hommata traineri tai parempi perusfillari. Oma edellinen perusfillari pöllittiin muutama viikko sitten joten nyt ajelen sellaisella romulla missä ei vaihteet toimi ja renkaat tyhjenee itsekseen joka toinen päivä. Olen miettinyt cyclocrossin hommaamista kun sillä pääsisi kuitenkin talvellakin pyöräilemään jos alkaa sisätiloissa tamppaaminen jurppia. Omistan myös sukset sekä pertsaan että vapaalle joten niilläkin pääsen lumien tultua kehittämään peruskuntoa. Kumpi muuten on parempi triathlonia ajatellen: Pertsa vai luistelu? Juoksuun ilmeisesti pertsa on lajinomaisempi, mutta miten näin kokonaisuutena vai onko sillä väliä jos ei meinaa mitään hirmuisia kilometrejä kerätä talven aikana hiihdolla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy