Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Lauri.H

Puolimatka < 4:30

Recommended Posts

Samassa hengessä kuin "Täysmatka < 9:00"-ketju, aloitan tämän ketjun tavoitteenani herättää keskustelua siitä mitä puolimatkalla alle 4:30 pääseminen vaatii. Tämä tavoite siis kiinnostaa minua vaikka en ole eläessäni kilpaillut yhdessäkään triathlon kisassa. Toivottavasti tämä korjaantuu kesällä 2014 (ilmoittautuminen Joroisille on tehty). Tavoite ei liene ihan realistinen minulle vielä ensi kesänä, mutta aion kyllä tavoitella tätä tosissani. Aikaa harjoitteluun viikkotasolla olisi vaikka 15-20 tuntia jos tahtoa löytyy heräämään aina aikaisin ja käyttämään illasta osan vielä harjoitteluun, mutta täytyy tässä silti tosissaan miettiä että mikä on fiksuin ja pitemmän päälle kestävin tapa käyttää aikansa. Ajattelin tähän ketjuun päivitellä aina välillä edistymistäni harjoittelun osalta.

Tämän hetken harjoittelusta ja lähtötaso:

Painotus juuri nyt vielä syyskuun ajan on juoksussa lähestyvän Vaarojen ultran takia, mutta tämän jälkeen olisi tarkoitus siirtyä ihan triathlonin pariin. Käyn juuri vaparin tekniikkakurssia, josta toivon saavani tarvittavaa ohjausta. En ole ihan toivoton vaparissa ja uskon, että kovalla harjoittelulla pystyn lopulta saavuttamaan ihan kohtuullisen tason trikisoja ajatellen. Painotus on nyt vahvasti kunnollisen tekniikan omaksumisessa. Uintikunnosta en tässä vaiheessa stressaa vielä. Tekniikan parantaminen antaa enemmän aikaparannusta vielä.

Juoksu on suhteessa muihin lajeihin selvästi vahvin tällä hetkellä. Absoluuttinen taso ei välttämättä ole kuitenkaan kummoinen. Jos pitäisi veikata niin voisin pienellä panostuksella kuukauden sisällä juosta puolikkaan ehkä 1:35 haminoille. Juoksemattomia tuloksia ei kuitenkaan lasketa joten en mene tästä arviosta takuuseen.

Pyöräilyä on tullut harrastettua hieman tänä kesänä. Ei mitään hajua pyöräilykunnosta vielä, mutta ei se kai kaksinen ole. Toissapäivänä kokeilin huvikseni pari 500 - 1000 m pätkää tasaisella miltä 38-40 km/h tuntuu ja ensifiilikset oli että tarvitsen lisää voimaa jalkoihin. Fillari (tripyörä) sinänsä on hyvä, siitä ei ole homma kiinni. Kunto vaan on surkea. Toivon mukaan voimaa tarttuu hieman seuraavan puolen vuoden aikana salilla jota olisi tarkoitus hinkata 2-3 kertaa viikossa triathlon spesifisillä liikkeillä (ei mitään turhaa hauispumppailua). Olen myös hommaamassa traineria sisällä tapahtuvaan harjoitteluun tässä syksyllä, joten jos saisin muutaman kerran viikossa pyöräiltyä sillä läpi talven niin ensi keväänä homma lähtisi varmasti ihan hyvin käyntiin kun kelit sallivat.

Hieman samoissa tavoitteissa olen pyörinyt. Tosin tälle kesälle tavoitteena oli alittaa 4:35 (oma ennätys 4:40.59) ja vielä kesäkuun alussa tavoitteen saavuttaminen tuntui realistiselta. Mainitsemasi aika tarkoittaa about U30min / P2:25 / J1:32 ja 3min vaihtoihin. Ei mitään ylivoimaista, mutta vaatii hyvää treeniä alle. Mulla treenimäärät pyöri talvella 8h/vko ympärillä ja tosiaan homma tuntui sujuvan suunnitellusti.

Omia mittareita tuohon oli uinti altaassa 1000m/15:30 ja pyörällä 40km tuntiin sekä juosten kymppi alle 40min. Puolikas täytyy mennä jonnekin 1:26 pintaan, että 1:32 on realistinen Joroisiin. Itsellä meni toukokuun lopussa 90km maantiefillarilla aika rennosti 31kmh ja lähes heti perään juoksin Terwamaratonilla puolikkaan 1:29, joten arvelin olevani 1:35 kunnossa joroisille.

Nämä nyt toki vain arveluja ja soveltunee tällaiselle raskaammalle kaverille jolle juoksu ei käy kuin vettä valaen.

Mun harjoitukset oikein kärjistettyna 1krt viikossa uintia n. 2-3km kerrallaan. Talvella pohjat trainerilla ja juosten vain lyhyempiä teräviä lenkkejä. Keväällä painotus enemmän juoksuun. Talvella otin 3vko putken jolloin tuli uintia jopa 10km/vko, joka on mulle tosi paljon. Ja maaliskuussa vko canarialla, jossa mäkimaisemissa 12h pyöräilyä.

Mutta eipä se tarvinnut kuin yhden pikku bakteerin ja meni hommat uusiin puihin.

Mainitsemasi aika tarkoittaa about U30min / P2:25 / J1:32 ja 3min vaihtoihin. Ei mitään ylivoimaista, mutta vaatii hyvää treeniä alle.

Näin räknäilin itsekin. Ajattelin että yksi hyvä testipuolimaraton olisi juuri Terwamaraton toukokuun lopussa. Katsotaan miten homma menee. Tässä on vielä aikaa pyöräillä ulkonakin ennen kuin keli menee liian rapsakaksi.

Tasapuolisuuden vuoksi vastaan myös tähän ketjuun, koska vastasin siihen IM 9 h kyselyynkin.

Antamasi lähtötiedot ovat niin puutteelliset, että ei niistä oikein voi vielä mitään vahvuuksia tai heikkouksia bongata. Suurin vahvuus näyttäisi ainakin olevan hyvät aikaresurssit ja kova into. Toivottavasti tuo into säilyy, koska periaatteessa kevät ja alkukesä ovat triathlonistin tärkeintä treenikautta.

En oikein muista mitä urheilua olet harrastanut ja millä tasolla, mutta jos jotain taustaa löytyy, niin ihan hyvin vuoden treenitavoitteeksi voisi ottaa 600 tuntia, silloin kun kyseessä on triathlon. Kaikissa lajessa lienee parantamisen varaa. Jos voima tarttuu hyvin ja jos voitat "oman parin" 400 m juoksussa, mutta häviät hänelle 3000 m juoksussa, niin voihan se olla, että punttitreenaamisella ei ole niin suurta merkitystä, vaan pelkkä lajivoimaharjoittelukin riittää. Jos olet puolestaan ripakinttu dieseli, niin sitten on ihan asiallista kokeilla tuota syksyn voimajaksoa. Muista kuitenkin, että kaikkea ei voi saada kerrallaan, eli jos kehität maksimivoimaa, niin samaan aikaan ei voi vedellä 20 tunnin viikkoja.

Muutenkin tuollaisena lajinoviisina olisi hyvä testailla omia rajoja ja palautumiskykyä harjoittelun kautta. Eli käytännössä käyttää kroppaa siellä määräväsymyksen puolella ja palata sitten selvästi kevennettyyn viikkoon, kun alkaa olemaan sopivan tiltissä. Uinnin tekniikkakaan ei oikein tartu, jos on liian väsynyt, joten etenkin syksyllä määrää ei kannata ahnehtia kovin paljon. Loka-joulukuun tuntikeskiarvo voisi olla 8-10 h, talvella 12 h ja keväällä 15 h. Keväälläkin saa olla muutama niitä 8 h viikkoja, ja vastaavasti pari niitä 20 h viikkoa.

600 h vuositahdilla ei tuo 4,5 h tulos pitäisi jäädä määrästä kiinni, kunhan laskee ne treenitunnit melko nettona.

Tehopuolesta on kyllä melko mahdoton sanoa mitään, kun en tiedä yhtään vahvuuksistasi. Periaatteessa omia vahvuuksia ja heikkouksia voi mietiskellä esim. siten, että rajoittaako VK lenkin vauhtia se, että ei vaan pääse kovempaa vai se, että ei jaksa sitä vauhtia kuin alkumatkasta. Toki tähän vaikuttaa myös se miten palautuneessa tilassa lähtee lenkille. Minulla on tällä hetkellä esim. uintikunto sellainen, että kohtuullisen täysillä saa mättää menemään ja silti syke on noin 120. Olen uinut viime vuosina niin vähän, että ei ole oikein lihasta siellä missä sitä uinnissa tarvitaan, jolloin ei oikein ole edes kykyä nostaa sykellä pitemmällä matkalla. Toisaalta, kun sillä 120 sykkeelläkin menee 15.30/1000 m, niin sen tietää, että parin kuukauden täsmätreenillä alle 14.00/km vauhtikin olisi helposti saavutettavissa.

Sinulla voi olla vähän sama tilanne uinnissa ja pyöräilyssä, eli ei ole vielä sellaista lajivoimaa, jolla treeni olisi isossa haarukassa helppoa. Sen vuoksi syksyllä ja talvella ei ole niin hätää koviin tehotreeneihin, vaan voisi keskittyä määrien nostoon ja lajivoimaan. Uinnin lajivoimaa ei saa punttisalilta, joten kaakelia on oltava valmis tuijottamaan.

Enoni, joka on entinen kansakoulun opettaja sanoi, että kyllä jokanen terve mies pystyy hiihtämään Pirkanhiihdon. Kyllä jokainen terve mies pystyy myös menemään puolikkaan 4,5 tuntiin. Jos ei mene ensi kesänä, niin sitten seuraavana vuonna tietää vielä paremmin mihin kannattaa treenissä keskittyä.

Antamasi lähtötiedot ovat niin puutteelliset, että ei niistä oikein voi vielä mitään vahvuuksia tai heikkouksia bongata. Suurin vahvuus näyttäisi ainakin olevan hyvät aikaresurssit ja kova into.

Tiedän. Annan tarkempia tietoja kun niitä saan. Suunnitelmissa on erinäisten testien kuten 1000 m uinti tekeminen. Tähän mennessä en ole sellaisia tehnyt, joten en tiedä millä tasolla olen itsekään.

En oikein muista mitä urheilua olet harrastanut ja millä tasolla, mutta jos jotain taustaa löytyy, niin ihan hyvin vuoden treenitavoitteeksi voisi ottaa 600 tuntia, silloin kun kyseessä on triathlon.

Jotain tuollaista olin kaavaillut.

Kaikissa lajessa lienee parantamisen varaa. Jos voima tarttuu hyvin ja jos voitat "oman parin" 400 m juoksussa, mutta häviät hänelle 3000 m juoksussa, niin voihan se olla, että punttitreenaamisella ei ole niin suurta merkitystä, vaan pelkkä lajivoimaharjoittelukin riittää. Jos olet puolestaan ripakinttu dieseli, niin sitten on ihan asiallista kokeilla tuota syksyn voimajaksoa. Muista kuitenkin, että kaikkea ei voi saada kerrallaan, eli jos kehität maksimivoimaa, niin samaan aikaan ei voi vedellä 20 tunnin viikkoja.

Luulen että olen se ripakinttu diesel koska aikaisemmin kun joskus vuosia sitten kävin salilla ihan niikseen niin voima ei kyllä tarttunut oikein mitenkään päin. Pari vuotta sai hinkata salilla enkä silti nostanut ikinä penkistä 100 kg. Pulkannaru mikä pulkannaru.

Muutenkin tuollaisena lajinoviisina olisi hyvä testailla omia rajoja ja palautumiskykyä harjoittelun kautta. Eli käytännössä käyttää kroppaa siellä määräväsymyksen puolella ja palata sitten selvästi kevennettyyn viikkoon, kun alkaa olemaan sopivan tiltissä. Uinnin tekniikkakaan ei oikein tartu, jos on liian väsynyt, joten etenkin syksyllä määrää ei kannata ahnehtia kovin paljon.

Eiköhän se määräväsymyskin tule tutuksi aina välillä. Olen huomannut tuon uintitekniikan rapautumisen väsyneenä ja tarkoitus kuitenkin olisi että en ole ihan tiltissä näissä treeneissä.

Tehopuolesta on kyllä melko mahdoton sanoa mitään, kun en tiedä yhtään vahvuuksistasi. Periaatteessa omia vahvuuksia ja heikkouksia voi mietiskellä esim. siten, että rajoittaako VK lenkin vauhtia se, että ei vaan pääse kovempaa vai se, että ei jaksa sitä vauhtia kuin alkumatkasta.

...

Sinulla voi olla vähän sama tilanne uinnissa ja pyöräilyssä, eli ei ole vielä sellaista lajivoimaa, jolla treeni olisi isossa haarukassa helppoa. Sen vuoksi syksyllä ja talvella ei ole niin hätää koviin tehotreeneihin, vaan voisi keskittyä määrien nostoon ja lajivoimaan. Uinnin lajivoimaa ei saa punttisalilta, joten kaakelia on oltava valmis tuijottamaan.

Ehdottomasti se että vauhtia ei jaksa ylläpitää kuin alkumatkasta. Salilla nujuamisesta olin kuvitellut saavani voimaa lähinnä pyöräilyyn. Keväällä ajattelin tiputtaa salin pois.

Enoni, joka on entinen kansakoulun opettaja sanoi, että kyllä jokanen terve mies pystyy hiihtämään Pirkanhiihdon. Kyllä jokainen terve mies pystyy myös menemään puolikkaan 4,5 tuntiin. Jos ei mene ensi kesänä, niin sitten seuraavana vuonna tietää vielä paremmin mihin kannattaa treenissä keskittyä.

Rohkaisevaa. Näin minäkin uskon.

Käy vielä juoksemassa se 400 m täysillä kunnon verryttelyn jälkeen ja jonain muuna päivänä voisit juosta cooperin, niin nähdään oletko oikeasti diesel vai piiloraketti. Jos cooperi menee noin 3000 m ja 400 m menee alle 1.05, niin et sinä ihan voimaluuseri ole. Se, että vauhtikestävyyslenkillä loppuu kestävyys, viittaa enempi siihen, että määrää ja pitempiaikaista tehoa tarvitaan enemmän kuin niitä happovetoja.

Hyvältä projektilta näyttää. Määrätietoista tekemistä se vaatii vain. Itsellä vuonna 2011 ensimmäinen triathlon (puolimatka) ja samalla ensimmäinen kestävyystapahtuma. Pohjana kamppailulajeja muutamien vuosien takaa, joten mistään kestävyystaustasta ei voida puhua. Tuolloin 6h ja rapiat, nyt 2v myöhemmin ja uimahousujen vaihto märkäpukuun ja hybridipyörän vaihto tuunattuun maantiepyörään toi tuon noin 1h45min aikaparannuksen alle 4h30min.

Kesällä 2011 lähinnä työmatkapyöräilyä 100km/vk kesällä ja muuta höntsää, ehkä n. 2000km vuodessa. Sitä ennen ei juurikaan pyörätaustaa. Samana vuonna juoksua muutama sata kilsa keväällä ennen triathlonia heinäkuussa. Uintia aloiteltiin nollasta (25m altaassa ja lepo päädyssä, koska ei pystynyt enempään) ja selvittiin juuri ja juuri uintimatkasta, ehkä n. 20km tuli uitua tuona keväänä/kesänä.

Vuosi 2012 oli vähän parempi, koska aloittelin edellisen vuoden lopussa säännöllisen juoksun ja sainkin vuoteen n. 1800km ja puolimaran aikaan 1h30min ja maratonin 3h08min. Pyörällä tultiin nyt n. 2800km ja selvittiin täydestäkin matkasta hengissä ihan ok ajalla, vaikka vuoden kaiken treenin keskiarvoksi tuli vain reilu 6h/vk treeniä. Uintia tuli 73km, josta ennen täyden matkan kisaa reilu 40km (15h). Yllättävän vähän treeniä siis vaati itselle tuo täysi matka.

Tämä kulunut vuosi on sitten ollut säännöllisempää treenaamista kaikissa lajeissa, juoksua tuli ennen Joroisia ehkä n.900km (75h), pyöräilyä 162h (kilsoja en muista nyt) ja uintia 62h, joista enemmän talvella ja vähemmän keväällä/kesällä, kun ulkokausi alkoi. Muuta höntsää on tullut sen verran, että tähän mennessä ollaan liikuttu n.11h/vk keskiarvolla (vaihteluväli n. 5h-15h), joka on aika lähelle 600h/v rytmiä, mutta toki nyt pääkisan ollessa ohi, loppuvuosi mennään kevyemmin ja tunteja tullee alle 500h helposti lopulta.

Onko tämä ollut optimaalista treeni tämä 32vk valmistautuminen viime joulusta Joroisille? Ei todellakaan. Jotain on kuitenkin tehty oikein, kun vauhdit ovat parantuneet, mutta kyllähän sitä aina laadussa olisi parantamisen varaa ja suunnittelussa petrattavaa. Oma päätelmäni on kuitenkin, että nuorehkon ihmisen, jolla aikaa riittää treenata edes n. 10h/vk rytmillä vuoden verran, niin kyllä tuo 4h30min on saavutettavissa, jos ei ihan pohjilta tarvitse lähteä. Jos lähdetään alempaa, niin kahdessa vuodessa pitäisi päästä jonkinlaisella suunnitelmallisuudella, ei edes täydellisellä.

Tulevaa kautta tässä mietiskellyt ja kaipais mahdollisesti apua/ajatuksia/kokemuksia ajankäyttöön & treeniin.

Työ/kotikuviot muuttuu lokakuun alusta haastavaksi kun vuorotellaan vaimon kanssa työ/lapsenhoito kuvioilla, eli arkipäivinä käytännössä läpsystä vaihto ovella. Ja tätä jatkuu vähintään tammikuun loppuun.

Eli loka-tammikuu uskoisin keskimäärin 5h/vko (3-7h vaihtelulla) olevan ehdoton maksimi ja siihenkään ei välttämättä pääse jokaviikko riippuen miten mun vuorokalenteri osuu vs vaimon työt. Ja tuohon olen laskenut, että töissä kuljen pääasiassa juosten mikäli mahdollista (2*7.2km) ja aikataulun kiristellessä sama pyörällä. Joka viikko tuskin pääsen uimaan joten se kärsii varmaan eniten. Uinti kun on mulle ainakin ajankäytön kannalta epätaloudellisin treeni. 45min treeni vaatii liki 1:30 aikaa kaikkine pesuine yms.

Oisko hyödyllistä pyrkiä uimaan aina hieman pidempään, esim 1:30 kerralla silloin kun menee uimaan? Muuten pitkät lenkit tullee olemaan juoksua tai pyörää (trainerilla>ajan säästö).

Mitään punttia yms en ota tuolle ajalle kun sen pitäis olla PK ajanjaksoa parhaimmillaan.

Mutta sitten helmikuu-kesäkuun alku välisenä aikana uskoisin 10h/vko olevan mahdollinen. Jopa ajoittain 15h/vko. Taas kesäkuun puolivälistä menee vaikeaksi, joten tuossa reilun neljän kuukauden jaksolla pitäis tehdä kesän kisakunto. Ja tähän ois kaikki apu/vihjeet tarpeen. Jakaako se kesto - voima - vauhti osioihin? Vaiko uinti / pyörä / juoksu painotus-osioihin, kuten mulla keväällä on tapana? Tuona aikajaksona vois käydä puntilla jos siitä ois hyötyä. Kokemusta mulla salihommista ei oikeastaan ole triathlon hommissa.

Päätavoite on edelleen puolikkaalla, ja aikatavoite 4:40 alitus, mieluusti useammalla minuutilla..

Yhdellä pitkällä uintitreenillä säästyy aikaa, kun ne viikon hukka-ajat jäävät vähemmäksi, mutta 1 x 1,5 h voi olla vähän paskamaista treenata, kun kunto ei kovasti kehity, ja silti pitäisi sillä kunnolla pystyä uimaan aina pitkään. Helpompi ja jopa kehittävämpi olisi 2x45 tai 3x30 min, jolloin noihin treeneihin voisi helpommin laittaa myös jotain nopeampia osia. Kyllä sillä yhdellä pitkälläkin uintikunto voi pysyä yllä, joten parempi sekin kuin totaali uintitauko. Lajivoiman ja peruskunnon kannalta joskus tuollainen pitempi treeni on ihan hyvä olla.

Ne voimatreenit sopisi paremmin syksyy, jolloin ne eivät häiritse muuta treeniä niin paljon kuin keväällä. Se 4 kk kevään kehittävä jakso voisi sisältää koko ajalle tehoja ja määrää, kuitenkin siten, että tehojen suhde lisääntyy kesää kohti, mutta määräkään ei vähene. Se onnistuu helpposti siten, että ulkopyöräilykaudella saa niitä pk tunteja pyöräilyyn ja silti viikkoon mahtuu muutamia kovia harjoituksia. Noin lyhyellä jaksolla ei oikein ehdi syvällisemmpin panostamaan eri lajeihin, vaan kaikki on oltava mukana. Säiden suhteen kuitenkin pieni painotus voisi olla niin, että ensin painotus uinnissa, sitten juoksussa ja sitten pyöräilyssä.

Kiitos paljon ajatuksista. Kyllä se varmaan yhteen pidempään uintiin menee, kun esim 3*30min tarkoittaa about 3*1h aikaa toteutuakseen (hallille,altaaseen,kotiin). Mutta toki täytyy koettaa hyödyntää jos on sopivaa väliä. Viikonloppuvapaita sattuu 1/kk joten siihen täytyy yrittää pitkää saada aikaiseksi.

Voimatreeni jää varmaan kokonaan pois. Siis salihommat. Täytyy käyttä lajitreeniä ja kelien mukaan painotus. Tuossa on vain se huono puoli, että juuri kuukausi ennen kisoja tulee taas vaikeuksia ajan kanssa, ellei vaimo halua olla lomalla mun kisakuvioiden mukaan ;)

Tämänhetkisellä kunnolla uinti on "riittävä" mulle, joten sen jos sais vaan pysymään tässä niin hyvä. Juoksu vaatis ehdottomasti eniten parannusta. Sileällä kulkee, mutta mäet on myrkkyä. Sama pätee toki pyörällä, mutta ei läheskään niin paljon.

Hieman jännityksellä odotan mitä tuleman pitää. Meillä siis molemmat töissä ja lasta ei viedä hoitoon, eli vuorotellaan kun mulla on vuorotyö. Tästä seuraa välillä yövuorosta kotiin 6:20 about ja vaimo töihin 7:30. Nuku siinä ;)

Mutta on tuota harjoiteltu jo ja kyllä se sujuu jotenkuten. Valutettavasti taas huonot nukkumiset vaikuttaa aikalailla harjoitteluun. Ja tietty muuhunkin elämään. Mutta mennään sillä mitä on ja tavoitteet sen mukaan! :)

Muokattu

Tulevaa kautta tässä mietiskellyt ja kaipais mahdollisesti apua/ajatuksia/kokemuksia ajankäyttöön & treeniin.

Työ/kotikuviot muuttuu lokakuun alusta haastavaksi kun vuorotellaan vaimon kanssa työ/lapsenhoito kuvioilla, eli arkipäivinä käytännössä läpsystä vaihto ovella. Ja tätä jatkuu vähintään tammikuun loppuun.

Eli loka-tammikuu uskoisin keskimäärin 5h/vko (3-7h vaihtelulla) olevan ehdoton maksimi ja siihenkään ei välttämättä pääse jokaviikko riippuen miten mun vuorokalenteri osuu vs vaimon työt. Ja tuohon olen laskenut, että töissä kuljen pääasiassa juosten mikäli mahdollista (2*7.2km) ja aikataulun kiristellessä sama pyörällä. Joka viikko tuskin pääsen uimaan joten se kärsii varmaan eniten. Uinti kun on mulle ainakin ajankäytön kannalta epätaloudellisin treeni. 45min treeni vaatii liki 1:30 aikaa kaikkine pesuine yms.

Oisko hyödyllistä pyrkiä uimaan aina hieman pidempään, esim 1:30 kerralla silloin kun menee uimaan? Muuten pitkät lenkit tullee olemaan juoksua tai pyörää (trainerilla>ajan säästö).

Mitään punttia yms en ota tuolle ajalle kun sen pitäis olla PK ajanjaksoa parhaimmillaan.

Noihin uinti kuvioihin sen verran, että itse vedän PK kauden uimahallissa miltei pelkästään tekniikka ja/tai voimavetoja. Itselläni on myös pieniä haasteita tuon ajan kanssa, joten ainoa aika minkä pystyn talvella irroittamaan hallille on lasten harrastamisen aika.

Tämän vuoksi kun tehokas aika altaassa on vain n.35min, olen huomannut että saan suuremman hyödyn kun teen tuon ajan pelkästään esim. raakoja voimaa kehittäviä vetoja tai erilaisia tekniikka harjoituksia.

Järvikauden alkaessa ehtii vielä hienosti hiomaan kehitetyn voiman herkkyydeksi ja eteenpäin menemisen iloksi.

Tätä mallia tuskin oppikirjoista löytyy, mutta itselleni olen tämän tyylin huomannut toimivan.

Nuo voimatreenivedot on varmaan oikeastaan aika hyvä idea. Kun itse huomasin keväällä että hapenotto ja lyhyenmatkan juoksuvauhti jopa kasvoi vaikka juoksutreeni oli jalkavamman vuoksi lähes nollassa ja kaikki juoksu tuli korvattua uinnilla. Suunnilleen tammi-maaliskuu jäi juoksematta, parin kilsan tunnusteluja lukuuottamatta. Huhtikuussa sitten juoksin kympille oman ennätyksen vaikka alla oli aika kovatempoinen treeniviikko.