Jump to content
Juoksufoorumi.fi

tanikutsi (Maratonin tuolla puolen)

Recommended Posts

Tässä sitä nyt ollaan. Päätin avautua harjoituspäiväkirjan muodossa. Tavoite ja tarkoitus näkyy tuossa otsikossa. Jos vaikka saisi kanssajuoksijoilta vinkkejä ja/tai kritiikkiä että mitä minä teen oikein/väärin harjoittelussa. No ainakin ulkoiltua tulee liian vähän. Jalat eivät kestä kuin max viisi treeniä viikossa, säälittävää.

Tänä vuonna on tullut pakerrettua tähän mennessä 2136 km juoksua ja noin 800 km munamankelilla. Kisoja kolme kappaletta:

- E24, joka tuotti vaivaiset 124,4 km 15 tunnissa, sitten jäi homma kesken (jalat sippi, henkinen kantti heikko siviiliongelmien takia jne).

- Suomi-juoksu 100 km aikaan 9:26:31. Paremmikin olisi voinut mennä, mutta vatsavaivat ja sen mukaiset puskareissut verottivat kulkua.

- Bodominjärven ultraintervalli 8×13 km hitusen päälle yhdeksään tuntiin. Kunto loppui yksinkertaisesti kesken, että olisi parempaan pystynyt.

Loppukesä meni huonolla motivaatiolla ja vähillä kilometreillä. Masokistin unelma jäi käymättä pikkuvaivojen takia (vatsaflunssa, polvivaivat). Nyt ollaan sitten siinä tilanteessa, että tarttis tehdä jotakin tämän ultrailun kanssa ennenkuin on liian myöhäistä. Kropassa alkaa tuntua (polvet), kuulua (polvet) ja näkyä (sormien nivelet) viitteitä alkavasta artroosista. Glukosamiini ja kondroitiinisulfaatti lievittävät vaivoja, mutta eivät ikuisesti...

Nyt sitten pannaan kaikki munat samaan koriin ja tähdätään 200 km:n puhkaisemiseen ensi talven E24:lla. Tänään lähtee...

Muokattu

No niin. Ensimmäiset merkinnät harjoituspäiväkirjaan. Tekemiset tällä viikolla tähän mennessä.

Ti: PK 12,2 km, >> 5 min/km (arvio)

Ke: Työmatkapyöräily 22 km

To: PK/VL 13,6 km, kokonaisaika 1:07:30/4:58. Vetoja 6 kpl a' 150m-1 km. Viides veto (1 km) kellon kanssa 4:09.

Loppuviikoksi tiedossa:

Pe: Työmatkapyöräilyä >40 km

La: Lyhyt PK

Su: Pitkis

Viikon 35 saldoksi tuli:

- juoksua 59,2 km

- pyöräilyä 66 km

Tänä aamuna polvet olivat sitten kipeät eilisen pitkiksen takia. Ei lupaa hyvää. Täytyis jostakin kehittää polvia vahvistavia harjoituksia.

Juoksetko pitkikset yhteen pötköön. Itellä loppu polvikivut pitkiksiltä kun aloin tekemään ne kuten kisassakin, eli 5-14min välein 1-2min kävelyä. Saatto olla sattumaakin, mut polvet ollu ainakin hiljaa

Juoksetko pitkikset yhteen pötköön. Itellä loppu polvikivut pitkiksiltä kun aloin tekemään ne kuten kisassakin, eli 5-14min välein 1-2min kävelyä. Saatto olla sattumaakin, mut polvet ollu ainakin hiljaa

No nää lyhyet pitkikset (alle 30 km) juoksen yhteen pötköön. Mulla on noiden polvien kanssa ollut pientä ongelmaa aiemminkin, eivät oikein tykkää alamäkijuoksusta ja maastolenkeistä. Molemmat polvet ovat myös rutisseet muutaman vuoden.

Jalkalihaksia tässä kai pitää ruveta vahvistamaan. Kyykkyjä en ole vähään aikaan tehnyt kun polvien rutina saa ihon ihan kananlihalle... Liian yksipuolista on mun harjoittelu ollut, myönnetään.

Uskon edelleen, että saavutat sen 200 km. Juoksukilsat on mulla 200 km yllätykseen olleet samalla tasolla, mutta toki tukilajeja paljon samojen polvivaivojen takia kuin sulla. Voit kurkistaa täältä foorumista blogistani! Vauhtia et tarvitse lisää... pitää vaan pysyä siellä radalla ja pitää olla stressitön elämäntilanne. Syömiset uppoa musta sulla ihan kiitettävästi 24 h:lla viimeksi.

Esport on paha rata polvivaivaiselle alustan ja kaarteiden vuoksi. Voisitko ajatella kisata jossain ulkomailla ja ulkoradalla?

Tsemppiä!

Uskon edelleen, että saavutat sen 200 km. Juoksukilsat on mulla 200 km yllätykseen olleet samalla tasolla, mutta toki tukilajeja paljon samojen polvivaivojen takia kuin sulla. Voit kurkistaa täältä foorumista blogistani! Vauhtia et tarvitse lisää... pitää vaan pysyä siellä radalla ja pitää olla stressitön elämäntilanne. Syömiset uppoa musta sulla ihan kiitettävästi 24 h:lla viimeksi.

Esport on paha rata polvivaivaiselle alustan ja kaarteiden vuoksi. Voisitko ajatella kisata jossain ulkomailla ja ulkoradalla?

Tsemppiä!

Kiitos luottamuksesta. Tällä hetkellä on menossa jakso, jossa harjoittelen taas harjoittelemista.

Mulla on toi pyöräily ohjelmassa sen takia, että se antaa vähän jerkkua tonne reisiosastolle. Ajattelin myös loppusyksystä hyödyntää työpaikan kuntosalia ja yrittää parantaa lihaskuntoa, joka on kyllä aika kehnolla tolalla. En vaan yhtään tykkää kuntosalilla rimpuilusta...

Stressitön elämäntilanne? Mikä se sellainen on? Ongelmat, jotka E24:lla katkasivat henkisen selkärangan eivät ole poistuneet, päinvastoin. Nyt vain olen pystynyt paremmin asennoitumaan niihin.

Ulkomaille lähteminen ei tällä hetkellä oikein ole mahdollista, ehkä sitten kun/jos toi 200+ km/24 h tavoite toteutuu. Täytyy ensin katsoa miten sulle käy siellä antiikin maisemissa... Ulkoradalla olisi varmaan helpompi saavuttaa 200 km tavoite, mutta ei ole löytynyt kalenteriin sopivaa kisaa.

Seuraava tavoite olisi kokeilla Joensuussa 12-tuntista, kun se viime vuonna jäi kesken. Tämä tietysti sillä varauksella, että kisa siis pidetään myös tänä vuonna. Olen sinne kyllä jo ilmoittutunut.