Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Perheenäiti perusmatkalle


Äitee
 Share

Recommended Posts

Hello!

Täällä olis 38-vuotias työssäkäyvä 2 lapsen äitee pulassa. Sain alkukesästä päähäni, että osallistun kesällä 2014 perusmatkan triathlon-kisaan ja nyt kaipaisin hieman vinkkejä harjoittelun suhteen. Taustaltani olen perusliikkuja. 2 vuotta sitten tosin kävin SM-triathlonistin/ex-kilpauimarin vetämän uinnin tekniikkakurssin ja päälle kuljin vuoden verran hänen vetämissään uintitreeneissä, jotka jatkuvat taas tänä syksynä. Vapari sujuu siis ihan ok - hallissa. Pitkiä matkoja avovesissä en ole uinut. Juoksua olen harrastanut vuosien varrella kohtuullisen paljon. Pyöräily on meikäläisen heikoin lenkki.

Tällä hetkellä harjoittelen 5 kertaa viikossa: 2 kertaa uintia (1500-3000 m), 2 kertaa juoksua (5-7 km) ja kerta pyöräilyä. Ehdottakaapa miten rakentaisin itselleni ensi kesää ajatellen hyvän treeniohjelman? Löytyykö jostain valmiita, käyttökelpoisia ohjelmia? Amazonin kirjakaupasta koitin katsella sopivia harjoitusohjelman sisältäviä oppaita, mutta tarjonta on hämmentävän runsasta. Käytännössä perheen ja työn vuoksi minulla on mahdollisuus harjoitella 5 kertaa viikossa, ajoittain ehkä kuusikin kertaa. Entä miten treenaatte pyöräilyä talvikautena?

Asiallisista kommenteista kiittäen:

Äitee

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa hienon lajin pariin!

En nyt mitään tarkempaa ohjelmaa pysty tähän väliin tarjoamaan, mutta jotain random ajatuksia mietittäväksi.

-Varmasti löydät enemmän kuin 5 mahdollista aikaa viikossa treenille. Aina ei ole pakko vetää vaikkapa tuntia pidempään. Esim. alle 30min aamu/lounastaukolenkki. Kuntopiiri/jumppa jne.

-Työmatkojen hyödyntäminen? Esim Olen ajanut pyörällä 10km työmatkaa, jonka päälle heti lyhyt juoksu.

-Myös talvella kannattaa ajaa pyörällä työmatkaa, jos vaan mahdollista. Kehittää pyöränhallintaa ja pyöritystä.

-Perus 5-7km lenkin sijasta voit juosta välillä noita lyhyempiä ja vaikka kerran 2-3vko välein juokset ns. pitkää lenkkiä (jonka kestoa voi hiljakseen kasvattaa). Pyrkisin juoksemaan 3krt viikossa eri vauhtisia ja pituisia lenkkejä.

-Treeniagendan tuunaaminen vuodenaikojen mukaan. Nyt syksyllä kannattaa panostaa lihaskuntoon ja juosta, kun kelit suosivat. Pyöräilylle vahva panostus heti keväällä kun tiet sulavat.

-Talvipyöräilyn lisäksi voi käydä spinningeissä tai ajaa vastuksella/rullilla/kuntopyörillä. Hyvän treenin saa alle tuntiin kun vaan tekee erilaisia intervalleja, eikä vaan tyydy pelkkään polkemiseen.

-Talvella kannattaa kokeilla hiihtoa, monet korvaavat sillä myös lähinnä pyöräilyä. Luistelukin on hyvä laji.

Toivottavasti näistä löytyi jotain vinkkiä! (kannattaa myös kysellä lähiseudun triseurasta neuvoja)

Link to comment
Share on other sites

Jupis antoikin jo hyviä perusohjeita harjoittelulle. Häntä kannattaa kuunnella...!

Kestävyysharjoittelussa vanha hyvä muistisääntö on "ti-ke-te": ensin lisätään harjoitusten tiheyttä, sitten kestoa ja vasta senjälkeen tehoja. Kun lähdet rakentamaan harjoitteluohjelmaasi, pyri Jupiksen ohjeiden mukaisesti saamaan ensin mieluusti kaksi lyhyttä harjoitusta yhden pitkän sijaan. Kun elimistö (ja aikataulusi) on sopeutunut lisääntyneisiin harjoituskertoihin, voit yrittää nostaa harjoituskertojen kestoa. Tehoista, eli kovasta vauhdista, voi alkaa kiinnostumaan sitten myöhemmin.

Toki lähempäna puolimatkaa on syytä saada harjoitusten kestot lähelle puolimatkan kilpailusuorituksen kestoa. Ei toki yhden harjoituksen aikana, vaan niin, että olet pyöräillyt sen 90 km, uinut 1900 m ja juossut 21 km erillisinä suorituksina. Näin tiedät,mitä odottaa.

Kuntopiirit ja lihashuolto ovat asioita, joita ei kannata unohtaa. Lajissamme tarvitaan hyvää keskivartalon, eli korsetin, lihasvoimaa. Muuten uidessa vartalo kiemurtelee, pyöräillessä selkä kipeytyy ja juostessa juoksuasento "romahtaa" istuvaksi. Aina ei tarvitse lähteä salille, vaan pieniä kuntopiirihetkiä voi tehdä lasten kanssa puuhastellessa, sitä televisiota katsellessa tai juoksulenkin lomassa.

Omastakin puolestani tervetuloa lajiin. Suosittelen hakeutumaan paikkakuntasi lajiseuraan, jos vain mahdollista.

Link to comment
Share on other sites

Minä en puutu noihin harjoitusohjelma-asioihin kun en koe itse olevani riittävän pätevä ja kokenut sellaisten antamiseen. Mutta vertaistueksi minusta ehkä on eli viime keväästä asti olen aloitellut uudestaan triathlonharrastusta joka hyvä alun jälkeen aikanaan jäi lastenteon ja hoidon jalkoihin... Minulla 2-, 5- ja 7-vuotiaat mukelot ja tavoitteena ensi kesälle puolimatka ekaa kertaa. Olen myös kirjoitellut blogia aiheen tiimoilta. Linkki pitäisi löytyä tuolta allekirjoituksesta jos sattuu kiinnostamaan... ja vaikka itsekin olen käytännössä uusi lajin parissa niin tervetuloa!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Triathlonhaasteen sivuilta löytyy hyviä ohjelmia, käyppä luuraas.

Ite korvaan talvella pyöräilyä paljon hiihdolla, sitten välillä maastopyörällä, välillä maantiefillari magneettivastukseen kiinni ja välillä kiertämään hallia ympäri (pyörävuoroja löytyy useista halleista). Tsemppiä treeneihin! Ja kyllä äitikin löytää sopivat rauot treenaamiseen, kokemusta on. :smiley:

Link to comment
Share on other sites

Olipahan aloittajan teksti melkein kuin omasta kynästä. Sellaisella 'pienellä' erolla tosin, että minulle uinti on ehdottomasti heikoin lenkki, kun en osaa edes kroolata kunnolla (vielä!).

Itse fillaroin lähes kaikki työmatkat kelillä kuin kelillä. Matkaa on 12 km suuntaansa, joten tosi hyvää pk-treeniä. Muuten ajattelin kokeilla pidempiä fillarointeja vasta ensi keväänä, kun uusi varsinainen pyöräkausi alkaa. Muuten lenkkeilen noin 1-2 kertaa viikossa ja uimassakin yritän joskus päästä käymään.

Mulla jäis treenit tosi vähiin ilman tuota säännöllistä pyöräilyä. Se on hyvin aikatehokasta, kun lähes sama aika menis bussilla joka tapauksessa.

Mitään varsinaista triathlon-ohjelmaa minullakaan ei ole, joten mielenkiinnolla luen saamiasi vinkkejä, jos voisin jotain soveltaa itsekin. Pidän aiheesta blogiakin, jos kiinnostaa lukea (linkki signaturessa).

Link to comment
Share on other sites

Täällä oli kans tarkoitus päästä vihdoin ja viimein harrastamaan työmatkapyöräilyä. Viimeiset viisi vuotta isäntä ollut koulun takia paljon toisella paikkakunnalla ja olen haaveillut jotta nyt kun koulut on käyty, voin alkaa hoitelemaan työmatkat pyörällä. No kuinkas kävikään. Herran työajat ovat sellaiset, että sekä aamu- että iltaruljanssi ovat edelleen äidin vastuulla :076:Kun yhden suuntainen matka hoitopaikalle 3,5 km ja vastakkaiseen suuntaan työpaikan kanssa niin en edes yritä saada minkäänlaista kuviota kasaan asian kanssa... Nyt suunnitelmissa alkaa kokeilla lounastaukolenkkeilyä kun isännän sotaharjoitusruljanssit ja hirvijahtiviikonloput pyörähtävät tässä kunnolla käyntiin... Mutta vielä nautiskelen siitä, että voin tehdä treenejä "ihan rauhassa" :smile-new:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy