Jump to content
Juoksufoorumi.fi

UltraVasan 2014

X-Caliber
 Share

Recommended Posts

Ikäänkuin elokuussa ei olisi ultratapahtumia pohjoismaissa ennestäänkin runsaasti tarjolla. Ruotsalaiset tuovat kuitenkin vielä yhden vaihtoehdon lisää: 23.08.2014 juostaan UltraVasan -maastoultra, jossa tarjolla on 45 km ja 90 km matkat. Pidempi reitti seurailee Vasaloppet-hiihdon reittiä. Pidemmän matkan osallistujamäärä on rajoitettu 750 juoksijaan, joten kannattaa pitää kiirettä ilmoittautumisen suhteen... :icon_rolleyes:

Tällä reitillähän juostiin 3 vuotta sitten testimielessä ultrajuoksu, jonka voiton toi Suomeen Hietsu.

lisätietoja ja reitin esittely: http://ultra.vasaloppet.se/en/

• 4 weeks later...
  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Onko kukaan menossa tuonne 90km matkalle? Lieneekö syynä ison organisaation hienot trailerit ja hyvin tehdyt sivut mut kamalasti kiinnostais osallistua :) Polut kiinnostaa ja reitti on kiva kun se menee paikasta A paikkaa B. Aikaisempaa ultrakokemusta ei ole mut joskushan se eka kertaki on suoritettava alta pois...

Reitille mahtuu 15800 suksijaa, tai oikestaan ei yhteislähdöllä mahdu mutta otetaan mukaan, mutta vain 750 juoksijaa, reitille varmaankin mahtuisi ehkä n. 30-50000 si.

Mainitaan nyt varmuuden vuoksi sekin, kun kukaan ei ole vielä maininnut, että samana päivänä juostaan samalla reitillä perinteinen 10-osuuksien VasaStafetten-viesti. Viesti juostaan jo 24. kerran, ja ajankohdaksi on vakiintunut mainittu elokuun viikonloppu. Viestissä on 400-500 joukkuetta, joten on reitillä ultraajien lisäksi 4000-5000 juoksijaa tuona päivänä. Viestiosuudet ovat noin 5-15 kilometrin mittaisia. On se silti varmaan totta, että hiukan enemmänkin juoksijoita mukaan mahtuisi.

Suurin osa ultraajista saa ehkä loppumatkasta juoksuseuraa viestijuoksijoista, sillä UltraVasan starttaa klo 5 ja VasaStafetten klo 8. Silloin kun itse olin mukana vuoden 2010 testikisassa, lähdimme yhtäaikaa viestijuoksijoiden kanssa. Tosin ultramatkalla meitä oli vain kourallinen.

Kisa on hieno. Varsinkin vaihtopaikoilla oli aika paljonkin väkeä ja tunnelmaa. Itse asiassa taitaa olla mulla Tukholman maratoni ja HCM pois luettuna kisa, jossa on ollut eniten katsojia. Reitti on aika vaihtelevaa: sorateitä, pitkospuita, polkuja, hiihtouraa, kankaita, suonlaitaa ja hieman asvalttiakin. Ei missään nimessä mitään äärimmäistä ekstriimiä, vaan "vajaat 3 x Pirkan hölkkää" on aika sopiva luonnehdinta. Hyvä nyrkkisääntö voi olla, että aika on sama kuin sileällä satasella. Mulla ainakin päti aika hyvin. Eli mun vauhdissa km-aika oli 25-30 sekuntia/km hitaampi kuin Wihan kilometrien satasella reilu kaksi kuukautta myöhemmin, joten vaikuttivat ne mäet ja kun aamulla oli vähän tihkusadetta, niin pitkospuuosuudetkin olivat aika liukkaita. Hyvä suunnistaja tai maastojuoksija voi tuolla varmaan päästä paljon lähemmäksikin asvalttisatasen vauhtia.

Toivottavasti mukana on suomalaisiakin, varmasti hieno kokemus! En äkkiseltään löytänyt osallistujalistaa.

Muokattu
lyöntivirheitä

• 6 months later...
  • 4 weeks later...

Pakko hehkuttaa että pääsin kuin pääsinkin mukaan. Tavoitteena hävitä alle 50% kärkeen (muuten ei saa muistomitalia) joka tarkoittanee n. 10h aikaa, oman arvion mukaan nykykuntoon nähden tunnin liian kova tavoite tällä hetkellä, mutta onhan tässä 105 päivää aikaa.

Nyt pitää suunnitella harjoittelua, Hietsulle kysymys miten Aurajärven ura vastaa Vasahiihdon reittiä? (todennäköisesti ainoa henkilö joka on juossut molemmissa) Se tulee minulla olemaan todennäköisin maastopitkisten reitti jollei sitten lähde merta edemmäs.

Pakko hehkuttaa että pääsin kuin pääsinkin mukaan. Tavoitteena hävitä alle 50% kärkeen (muuten ei saa muistomitalia) joka tarkoittanee n. 10h aikaa, oman arvion mukaan nykykuntoon nähden tunnin liian kova tavoite tällä hetkellä, mutta onhan tässä 105 päivää aikaa.

Nyt pitää suunnitella harjoittelua, Hietsulle kysymys miten Aurajärven ura vastaa Vasahiihdon reittiä? (todennäköisesti ainoa henkilö joka on juossut molemmissa) Se tulee minulla olemaan todennäköisin maastopitkisten reitti jollei sitten lähde merta edemmäs.

Hienoa, että pääsit mukaan! Itse asiassa Aurajärven reitti vastaa aika hyvinkin Ultravasania. Pehmeätä aika lailla molemmissa, ei niinkään kalliota. Voin tulla vaikka kelaamaan Aurajärvelle viimeistään kesällä. Laitan yksäriä, kun oon maisemissa.

• 4 weeks later...

Kävin keskiviikkona työmatkalla Ruotsissa ja käteeni tarttui Vasa Löparen lehti siinä kilpailujohtaja Peter Fredriksson arvioi että jos maraton menee läpi 5 min/km realistista UltraVasassa olisi n. 7 min /km, tällä hetkellä ei mene minun kunnolla mutta aikaa on vielä ja BMI:n lasku kehittää myös vauhtia, tuota hitaammin tuskin saa mennä jos aikoo hävitä kärjelle vähemmän kuin 50% joka tietysti on Vasaloppet tapahtumissa luonnollinen tavoite meille ym. juoksijat.