Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ratavitonen Hakunilassa 10.9.2013 alkaen klo 18

Recommended Posts

KU-58:n piirikunnallisista kisoista on vuorossa vitonen syyskuun 10. päivä. Tämä kisa pidetään Hakunilan yu-kentällä. Ilmoittakaa jälleen realistinen tavoiteaikanne, niin saadaan tasaisia n. 20-25 juoksijan eriä. Täällä jos jossain on taas mahdollista tehdä oma ennätys tai kauden paras juoksu.

http://www.ku-58.fi/kilpailut/aikuisten_kilpailut/ku-58_n_piirikunnalliset/

• 3 weeks later...
  • Replies 44
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nostetaas tätä, kun on tainnut jäädä liian vähälle huomiolle. Tulen siis mukaan, olen ilmoittautunut. Tuolla KU-58:n sivulla oli tosi hiukan hämysti alkukesältä jäänyt tuo 10000 metrin tavoiteaika kysely, joten siihen ei tullut laitettua mitään, mutta ilmoitettakoon sitten vaikka tässä kaikelle kansalle ja marskille että se voisi olla 19.30.

(Tosin mietin tässä koko ajan lähteäkö huomenna pitkikselle, vaiko antaa nivelille kenties kaivattua lepoa. Jälkimmäinen olisi ehkä ratakisan kannalta varmempi vaihtoehto, mutta pitkisten vähyys kaihertaa Vantaan maratonin kannalta.)

(Tosin mietin tässä koko ajan lähteäkö huomenna pitkikselle, vaiko antaa nivelille kenties kaivattua lepoa. Jälkimmäinen olisi ehkä ratakisan kannalta varmempi vaihtoehto, mutta pitkisten vähyys kaihertaa Vantaan maratonin kannalta.)

Suosittelen, että teet homman maratonin kannalta järkevästi, ja juokset sen pitkiksen jos ei jaloissa mitään ongelmaa, niveliin viitaten. Vitonen menee miten menee, mutta tiedostat kuitenkin, että se ei tullut juostua täysin palautuneimpana. Juokset vitosen kunnolla sitten, kun ei treenata maratonille tai puolikkaalle, vaan lyhyemmille matkoille tai mitään tavoitekisaa ei ole kiikarissa.

Nostetaas tätä, kun on tainnut jäädä liian vähälle huomiolle. Tulen siis mukaan, olen ilmoittautunut. Tuolla KU-58:n sivulla oli tosi hiukan hämysti alkukesältä jäänyt tuo 10000 metrin tavoiteaika kysely, joten siihen ei tullut laitettua mitään, mutta ilmoitettakoon sitten vaikka tässä kaikelle kansalle ja marskille että se voisi olla 19.30.

Ok, kiitos tiedosta. Katsotaan sitten montako juoksijaa on tulossa. Aikatauluista sen verran, että ensin vetäistään 600m ja sitten klo 18.30 alkaen vitosia. Jos on kaksi erää, niin kovempi ensin ja hitaampi perään. Jos sattuu tulemaan kolme erää, ekana juoksevat keskivauhtiset, sitten kovimmat ja viimeisenä hitaimpien erä. Pyritään siihen, että 15-20 juoksijaa / erä.

Mäkin olen mukana ja kilpailukalenterin kautta on ilmoa laitettu sisään. Tuo kuulostaa erittäin hyvältä, että vitosia vedetään vasta 18.30 alkaen, koska minulla on töissä yksi juttu, joka venyy virka-ajan yli, joten tiukaa tekisi ehtiä ennen kuutta. Aikatavoite on alle 19:30, mutta viime viikkojen sairastelujen jälkeen terävin kunto on arvoitus. Mutta sittenhän sen tosiaan näkee.

Jänöstä voisi olla apua minulle alussa jos osaa alusta asti vetää tasaisesti eikä lähde ekalla kierroksella keulimaan, niinkuin itsellä tulee aina tehtyä. Tosin sitten pitäis lähteä itse vetämään vähän kovempaa vaikka parin kierroksen jälkeen.

Ihme kyllä olen jalkojen suhteen luottavaisn mielin. Huolimatta eilisestä pitkiksestä uskoisin pystyväni tiistaina juoksemaan radalla.

Itse tiedostan sen nykyään aika hyvin, että kierrosta pidempää matkaa mentäessä ensimmäinen 100m tulee lähes takuuvetona mentyä kovempaa kuin tavoitevauhti, joten on aika helppoa vahingossakin mennä jänön ohi varmasti ensimmäisellä kierroksella, jos on tapana lähteä alussa vähän liian kovaa ja jänö menee oikeaa vauhtia. Tosin, olen sitä mieltä, että kaikki yli 1000m kisat kannattaa kyllä lähteä alusta vauhdikkaasti liikkeelle ensimmäinen 100m ja sitten tasoittaa vauhti tavoiteltuun, jotta löytää sen hyvä paikan juosta kisassa. Pidempi reippaampi alkuun saattaa hyydyttää liian pahasti, mutta en näe tarpeen "hidastella" lähtökiihdytyksessä liikoja.

Lupasin tosiaan auttaa ystävääni 20min. alitukseen, ja peesiin saa tulla muitakin. Tasaisen vauhdinpidon pitäisi kyllä onnistua, mutta ihan kuten Spica totesikin, ensimmäiset 100-200m ovat usein paikan hakemista jonossa, ja vauhti tasoittuu sitten. Mutta 400m:ssä on tavoitteena olla ajassa 1.36, ja laputtaa sitten tasaisia kierroksia sen jälkeen.