Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
elina69

Äkillinen leposykkeen nousu ja marathonin aikainen syke

Recommended Posts

Täällä on viestejä vaikka muille jakaa, mutta liittääkää tähän joku linkki, jos vastaavanlainen ongelma on jollain muullakin.

Olen treenannut Helsinki City Marathonille ja joussut kevään joku 30-40 km/viikko ja kesän 50-75 km/viikko. Anaerobinen kynnys on 134, joten olen yrittänyt noita pitkejä lenkkejä vetää alle sen. Yleensä hitailla lenkeillä ka jotain tota luokkaa.

Heinäkuun puolessa välissä vedin lenkin samaa vauhtia kuin marathoninkin (6 min/km) ja syke oli silloin noin 139-143.

Pari viikkoa ennen marathonia huomasin, että mun syke oli tavallista korkeampi lenkeillä, eikä millään tuntunut pysyvän alle 134, vaikka kuinka yritin. No, marathonia ennen tuli sitten ne pari löysää viikkoa, niin en jäänyt sitä ihmettelemään. Edellisen viikon yöunet jäi tosi vähille, kun tuntui että sydän pumppaa niin kovaa, ettei pysy nukkumaan. Leposyke nousi noin 45 --> 60, varmaan siitä ylikin. Nukuin ihan älyttömän huonosti. Verenpaine oli myös ihan hirveetä (100/170), mutta siitä kärsin nykyään muutenkin.

Kun sitten marathon päivä koitti ja lähdin juoksemaan, niin mun ka olikin 160 (ennen tuossa vauhdissa siis se 139-143) !!! Ja pysyi siinä koko matkan ajan. En antanut sen häiritä, koska juoksu tuntui kulkevan, enkä olo ollut normaalista poikkeavaa. Henki ja juoksu kulki ihan normaaliin malliin. Juoksin koko matkan tasaiseen tahtiin, ei mitään kramppeja eikä pahaa oloa ollu. Ajattelin vaan mielessäni, että saankohan jonkun sydänkohtauksen matkan aikana. Maksimisyke testatessa ollut 181. Marathonin jälkeisenä aamuna mulla oli selvästi vähän lämpöä, mutta en mitannut kuumetta, ku ajattelin sen liittyvän rasitukseen. Otin yhden buranan ja se lähti sillä.

Nyt sama homma vaan jatkuu (ei tosin lämpöä). Leposyke ihan pilvissä ja ei tahdo saada unta tarpeeksi.

Voisiko tämä äkillinen sykkeen nousu olla esim. piilevää sydänlihastulehdusta tai ylikuntoa vai mistähän tässä on kyse ? Voiko olla vaan marathonin jälkeistä rasitusta ? Ymmärtäisin viimeisen, jos oireet olisivat tulleet marathonin jälkeen, mutta kun alkoivat jo ennen sitä.

Ei kai tässä voi muuta, ku lähteä lääkäriin. Alan sen verran jo huolestua tilanteesta. Tosin pitäisi mennä tuon verenpaineen kanssa muutenkin kattomaan lekuria.

Täällä on viestejä vaikka muille jakaa, mutta liittääkää tähän joku linkki, jos vastaavanlainen ongelma on jollain muullakin.

Olen treenannut Helsinki City Marathonille ja joussut kevään joku 30-40 km/viikko ja kesän 50-75 km/viikko. Anaerobinen kynnys on 134, joten olen yrittänyt noita pitkejä lenkkejä vetää alle sen. Yleensä hitailla lenkeillä ka jotain tota luokkaa.

Heinäkuun puolessa välissä vedin lenkin samaa vauhtia kuin marathoninkin (6 min/km) ja syke oli silloin noin 139-143.

Pari viikkoa ennen marathonia huomasin, että mun syke oli tavallista korkeampi lenkeillä, eikä millään tuntunut pysyvän alle 134, vaikka kuinka yritin. No, marathonia ennen tuli sitten ne pari löysää viikkoa, niin en jäänyt sitä ihmettelemään. Edellisen viikon yöunet jäi tosi vähille, kun tuntui että sydän pumppaa niin kovaa, ettei pysy nukkumaan. Leposyke nousi noin 45 --> 60, varmaan siitä ylikin. Nukuin ihan älyttömän huonosti. Verenpaine oli myös ihan hirveetä (100/170), mutta siitä kärsin nykyään muutenkin.

Kun sitten marathon päivä koitti ja lähdin juoksemaan, niin mun ka olikin 160 (ennen tuossa vauhdissa siis se 139-143) !!! Ja pysyi siinä koko matkan ajan. En antanut sen häiritä, koska juoksu tuntui kulkevan, enkä olo ollut normaalista poikkeavaa. Henki ja juoksu kulki ihan normaaliin malliin. Juoksin koko matkan tasaiseen tahtiin, ei mitään kramppeja eikä pahaa oloa ollu. Ajattelin vaan mielessäni, että saankohan jonkun sydänkohtauksen matkan aikana. Maksimisyke testatessa ollut 181. Marathonin jälkeisenä aamuna mulla oli selvästi vähän lämpöä, mutta en mitannut kuumetta, ku ajattelin sen liittyvän rasitukseen. Otin yhden buranan ja se lähti sillä.

Nyt sama homma vaan jatkuu (ei tosin lämpöä). Leposyke ihan pilvissä ja ei tahdo saada unta tarpeeksi.

Voisiko tämä äkillinen sykkeen nousu olla esim. piilevää sydänlihastulehdusta tai ylikuntoa vai mistähän tässä on kyse ? Voiko olla vaan marathonin jälkeistä rasitusta ? Ymmärtäisin viimeisen, jos oireet olisivat tulleet marathonin jälkeen, mutta kun alkoivat jo ennen sitä.

Ei kai tässä voi muuta, ku lähteä lääkäriin. Alan sen verran jo huolestua tilanteesta. Tosin pitäisi mennä tuon verenpaineen kanssa muutenkin kattomaan lekuria.

Valitettavan tutulta kuulostaa.

Luepa ylikuntoketjusta viestejä...

En nyt halua pelotella mutta itsellä meni 9kk sis. 2x1kk totaalilepoa ennen kuin sykkeet taas laskivat. Vieläkin tosin tuntuu että nousee heti vähän kovempien rääkkien jälkeen. Nyt en ole pariin kuukauteen mittaria käyttänyt. Suosittelen kyllä nyt pitää muutaman viikon totaalilepoa ja seurailla tilannetta. Sitten taas maltilla ja kevyesti aloittamaan sporttailu uudestaan.

Kiitos !

Kävin tänään lääkärillä ja epäili, että mun ongelmat johtuu nyt verenpaineesta. Mulla on ollut ihan järkyttävät verenpaineet, mutta en ole niistä nyt pahemmin välittänyt. Antoi mulle verenpainelääkityksen.

Mutta kuitenkin ku tota toista ketjua nyt selailin, niin muillakin ollut tätä ihan vastaavaa, eli yhtäkkiä syke mennyt ihan mahdottomaksi. Nämä mun ongelmat kyllä viittaisi ihan samaan hommaan, ku nämä nyt alkoivat näin yllättäen. Yksi viikko syke 140 ja seuraavassa hetkessä samalla vauhdilla 160. Leposyke huomattavasti korkeampi kuin normaalisti. Verenpaine on ollut mulla kuitenkin jo pidemmän aikaa tollainen, eikä ole ennenkään vaikuttanut sykkeeseen.

Jäin nyt funtsimaan, että pitäisikö mun kuitenkin nyt olla ottamatta tota verenpainelääkitystä ja kattoa, että josko tää syke tästä tasaantuisi. Jos se verenpainekin sitten siitä laskisi, kun syke tasaantuu ja saan kunnolla nukutuksi. Eihän tässä nyt oo levättykkään monta päivää ton marathonin jälkeen. Kroppa ihan varmasti tarvitsee aikaa palautuakseen tosta rääkistä. Tosin lääkäri määräsi noita pillereita, niin tuskin niistä nyt haittaakaan on :) Ainoastaan kuulemma suorituskyky alenee, mutta minkäs teet.

Ehdottomasti kannattaa puhaltaa nyt peli poikki. Aloita verenpainelääkitys ja LEPÄÄ. Sinulla saattaa olla sekä ylikunto-oireita ja tuo korkea verenpaine ja molemmat hoitamattomana pahentavat toisiaan. Ota nyt muutama viikko ihan kevyesti. Olet treenannut viime aikoina niin paljon, ettei peruskuntosi siinä ajassa mihinkään katoa. Pikkuhiljaa kevyitä lenkkejä aluksi ja kun paineet ja sykkeet ovat normaalit sitten vasta normaalia harjoittelua. Aika huolestuttavalta kuulosti, kun olit harjoitellut kovaa piittaamatta korkeista verenpaineista. Ei niin saa tehdä. ( Korkeaan verenpaiseen liittyy aivohalvaus ja sydäntapahtumien riski.)

Muokattu

Aloitin verenpainelääkityksen ja katsotaan vähän ajan päästä, että missä mennään. Samat lääkkeet alentaa sykettäkin, mutta alentavat samalla lääkärin mukaan suorituskykyäkin. Se ei haittaa mua just nyt, kun on marathonin jälkeen muutenkin lepoa. Mutta kyllä pitkässä juoksussa mulla on tarkoitus parantaa aikojani, niin pitää keskustella sitte lääkärin kanssa näistä jatkotoimenpiteitä. Jos vaikka löytyisi sellainen verenpainelääke, mikä ei haittaisi suorituskykyä ?

En ole säännöllisesti seurannut verenpainettani, kun tuntui, ettei mitään vikaa ole ollut (ei huimausta, ei päänsärkyä, ei yhtään mitään). Kun oon ottanut tota verenpainetta ja silloin on aina ollut tuota 100/150-170 luokkaa. Olen vaan laittanut sen siihen piikkiin, että "on vähän stressiä" ja "olen varmaan nukkunut yön niin huonosti". Mutta ei se kyllä sitä ole. Nyt kuitenkin, kun alan täsä funtsia, että milloinhan olen viimeksi nähnyt verenpaineeni normaaleissa lukemissa (75/120 tyyliin), niin en edes muista. Parasta kuitenkin havahtua nyt - kuin vasta haudassa.

Ylikunnosta työterveyslääkäri ei osannut sanoa mitään. Sulavasti vaan ohitti keskustelun tästä lepo/rasitussykkeen äkillisestä noususta :( Mutta kyllä kaikki merkit viittaa siihenkin - verenpaineen ohella. Katellaan kuitenkin ensin tää verenpaine.

Kiitos kommenteista ! Näillä mennään.

Hyvältä nyt kuulostaa. Kyllä ne paineet tulevat alas lääkityksen myötä ja varmaan ne sykkeetkin. Rauhallisesti vaan. Kannattaa myös miettiä, mikä on tärkeätä tässä lenkkeilemisessä. Jos jatkossa ei pysty parantamaan aikoja, loppujen lopuksi haittaako se? Terveys on tärkeä seikka. Pari sukulaistani ovat sydänongelmien vuoksi joutuneet alentamaan tavoitteitaan. On se lenkkeily kivaa vähän rauhallisemmin otettunakin. Itselläni penikkavaivojen takia tämän kesän kisat jäivät pois. Loppujen lopuksi, mitä se haittaa. Voin kuitenkin rullahiihtää ja tehdä lyhyempiä juoksulenkkejä. Voin pitää kuntoani yllä tällä tavalla.

Voit ihan huoletta syödä sitä verenpainelääkettä nyt ja jos sulla on verenpainemittari kotona niin seuraile niitä paineita päivittäin. Mikäli ne paineet rupeavat sieltä putoamaan ja näyttää putoavan liian alaksi niin sitten vaan yhteyttä lääkäriin niin se vähentää sitä lääkkeen annosta tai lopettaa sen.

Kyllä nyt olisi kuitenkin aika pistää asiat tärkeysjärjestykseen ja hoitaa itsensä ensiksi kuntoon ennenkö miettii mara-aikojen parannusta. Et kertonut ikääsi, mutta kyllä tuo verenpaine korkea on (varsinkin alapaine). Nyt ensin kroppa kuntoon ja sitten miettimään tuloksien parannusta! Ja onnea onnistuunesta maratonista!!

Oon 44 v nainen eli ikäkin alkaa jo painaa :)

Vähän tossa lääkärissä käynnissä jäi rassaamaan se, että lääkäri määräsi mulle suoraan verenpainelääkettä selvittämättä, että mistä tuo saattaisi johtua. Määräsi mut ainoastaan kilpirauhaskokeisiin, koska niiden vajaatoiminta/ylitoiminta vaikuttaa verenpaineeseen. Menen niihin kokeisiin tulevalla viikolla. Joku syyhän tohon verenpaineeseen on. Syön normaalisti, urheilen paljon, elän muutenkin terveellistä elämään (lukuunottamatta satunnaisia kaljoitteluja :)). Stressiä ei ole sen enempää kuin muillakaan perheellisillä työssäkäyvillä ihmisillä.

Mulla on otettu viime keväänä kaikkia yleisiä verikokeita ja kaikki arvot oli tosi hyviä, paitsi rasva-arvot. Ne olivat tosi matalia (just ja just rajoissa). Oon myös kuullut, että mikäli kroppa ei saa tarpeeksi rasvaa, niin verenpaine kohoaa. Alan nyt myös syömään kalaöljyä, niin saan rasva-arvot kohoamaan. Siitä tuskin on mitään haittaakaan. Oon nyt muutaman päivän syönny noita verenpainelääkkeitä, eikä toi nyt mikään ihmelääke kyllä ole. Arvot oli äskenkin (aamulla) 140/90 (vai miten päin noi nyt merkitäänkään).

Ensin tietty kroppa kuntoon ja sitte vasta pitää funtsia liikkumista. Marathonin jälkeen mun toinen jalkaterä kipeytyi, niin jo senkin takia pitää pitää vähän breikkiä. Mutta tietty kun on nyt fiilis juosta ja parantaa aikoja, niin onhan se tietty mielessä. Mutta on tässä muutakin elämää. HCR oli tosi mahtava tapahtuma ja aikakaan ei ollut ensimmäiseksi kerraksi paha vanhalle naiselle (4:08,57). Jäi oikein kiva muisto tuosta päivästä.

Oon 44 v nainen eli ikäkin alkaa jo painaa :)

Vähän tossa lääkärissä käynnissä jäi rassaamaan se, että lääkäri määräsi mulle suoraan verenpainelääkettä selvittämättä, että mistä tuo saattaisi johtua. Määräsi mut ainoastaan kilpirauhaskokeisiin, koska niiden vajaatoiminta/ylitoiminta vaikuttaa verenpaineeseen. Menen niihin kokeisiin tulevalla viikolla. Joku syyhän tohon verenpaineeseen on. Syön normaalisti, urheilen paljon, elän muutenkin terveellistä elämään (lukuunottamatta satunnaisia kaljoitteluja :)). Stressiä ei ole sen enempää kuin muillakaan perheellisillä työssäkäyvillä ihmisillä.

Mulla on otettu viime keväänä kaikkia yleisiä verikokeita ja kaikki arvot oli tosi hyviä, paitsi rasva-arvot. Ne olivat tosi matalia (just ja just rajoissa). Oon myös kuullut, että mikäli kroppa ei saa tarpeeksi rasvaa, niin verenpaine kohoaa. Alan nyt myös syömään kalaöljyä, niin saan rasva-arvot kohoamaan. Siitä tuskin on mitään haittaakaan. Oon nyt muutaman päivän syönny noita verenpainelääkkeitä, eikä toi nyt mikään ihmelääke kyllä ole. Arvot oli äskenkin (aamulla) 140/90 (vai miten päin noi nyt merkitäänkään).

Ensin tietty kroppa kuntoon ja sitte vasta pitää funtsia liikkumista. Marathonin jälkeen mun toinen jalkaterä kipeytyi, niin jo senkin takia pitää pitää vähän breikkiä. Mutta tietty kun on nyt fiilis juosta ja parantaa aikoja, niin onhan se tietty mielessä. Mutta on tässä muutakin elämää. HCR oli tosi mahtava tapahtuma ja aikakaan ei ollut ensimmäiseksi kerraksi paha vanhalle naiselle (4:08,57). Jäi oikein kiva muisto tuosta päivästä.

Onnittelut hyvästä mara-ajasta! Tyypillistä kiireisille lääkäreille, että eivät selvitä kunnolla mistä jokin oire johtuu. Monesti vaivoja jopa vähätellään. Onko suvussasi korkeaa verenpainetta? Se on monesti sukuvika, vaikka olisi kuinka terveelliset elämäntavat. Tuskin kalja silloin tällöin paineita nostaa.

Kerrohan kuulumisia, miten sykkeet alkaa toimia, kun nyt otat iisimmin. Mulla alkoi 1,5 vuotta sitten sykkeet mennä päin puuta. Ylikunnossa viruin (aika pahassa sellaisessa) puoli vuotta. Palasin lenkkipoluille takaisin, mutta tänäkään päivänä sykkeet ei käyttäydy, niin kuin silloin kun aloitin juoksun ilman probleemia. Tavoitteellisen juoksun olen hylännyt määräämättömäksi ajaksi. Kroppa ei kestä treeniä. Omaksi iloksi liikun ja välillä kokeilen juosta enempi.. Mulla syke on siitä outo, että leposyke on edelleen normaali. Lenkillä se on normaali, mutta lenkin jälkeen syke ei palaudu kunnolla. Se jää hyppimään välille 95-122 joksikin aikaa. Ja välillä riesana on takykardiat, jotka pahimmillaan kestävät tunteja...

Susan, kyllä se siitä ! Oot kyllä varmasti vetäny ittes aika pahaan ylikuntoon, että vieläkin kroppa käyttäytyy noin. Huh...

Mä oon ottanut nyt 3 päivää näitä verenpainelääkkeitä ja nyt on ihan järkyttävä olo ! Verenpaine on nyt kerta heitolla ok (138/76), mutta syke keskellä päivääkin vaan joku 40. Huomenna aaamusta en kyllä enää ota näitä, muuten saan jonkun slaagin. Rintaa puristaa ja tuntuu, että päässäkin viiraa. Sain kahdet lääkkeet : toinen laajentaa verisuonia ja toinen laskee pulssia. Kuulemma käytetään yhdessä verenpainelääkitykseen.

Pitää soittaa aamusta heti lääkärille. Ei tule mitään.

Aloin myös googlettamaan noita lääkkeitä ja niiden haittavaikutuksia ja taitavat olla aika kovia lääkkeitä. Jotku tutkimukset tyrmäävät nämä täysin...ei pitäisi alkaa googlettamaan kyllä mitään.

Tohtori Tolosen mukaan verenpainetta saisi hillityksi myös kotikonstein (karnosiini, magnesium, foolihappo, kalaöljy, ubikinoni). Onkohan näistä vastaavaa hyötyä ? Suolan käyttöä nyt ainakin pitää rajoittaa.

Sille lääkärille kannattaa myös sanoa, että harrastaa kestävyysurheilua. Verenpainelääkityksiäkin on montaa sorttia ja kokeilemalla toivottavasti löytyy sullekin se sopiva, jos lääkitystä pidemmällä aikavälillä tarvitset. Nyt ilmeisesti saat myös betasalpaajia (laskee sykettä), joka kyllä heikentää suorituskykyä voimakkaasti.

Itsellä on paha sukurasitus verenpainetautiin ja lääkitys ollut nyt päällä yli 3 vuotta. Vaikka nykyisin liikuntaa tulee jo varsin kohtuullisesti (~350 h/vuosi) ja elämäntavat ovat muutenkin kunnossa en noista lääkkeistä enää taida eroon päästä. Onneksi itselle on löytynyt sopiva kandesartaani-pohjainen lääkitys, josta ei käytännössä sivuvaikutuksia ole. Eikä myöskään suorituskyky tunnu ainakaan pahasti rajoittuvan varsinkaan pidemmissä urheilusuoritteissa.

Terveys ensin kuntoon ja sitten takaisin liikunnan pariin. Vaihda lääkäriä jos tämä nykyinen ei sinua kuuntele.

Laitan tännekkin nyt vielä viestiä, koska sain verenpaineeseeni nyt helpotusta ihan vaan Tohtori Tolosen poppakonsteilla. Lopetin verenpainelääkityksen, koska siitä tuli niin älyttömän huono olo ja syke laski alle 40. Minulle ainakin näyttää nyt purevan verenpaineeseen ihan yksinkertaisesti seuraavat luonnonlääkkeet :

- kalaöljyä (omega-3) 800mg

- ubikinoni 100 mg

- magnesium 500mg

- foolihappo 800 mikrog

- carnosin 800mg

Googletin noi annostukset Tolosen jostain artikkelista. Annostus on enemmän kuin mitä purkkien kyljessä tosin on. Kattelen vähän aikaa ja pienennän annostusta, voi olla, että normaaliannostuskin riittäisi.

Lisäksi olen vähentänyt kahvinjuontia 3 kuppiin päivässä ja suolan käyttöä.

Olen todella yllättynyt, nimittäin verenpaineeni on nyt laskenut 170/100 --> noin 130/85 eli ihan normaalille tasolle. Todella yllättävää. Lisäksi olen alkanut nyt nukkuakkin huomattavasti paremmin (ainainen uniongelma oli aikaisemmin myös riesana).

Niin tutulta kuullostaa - Minulla oli aikanaan samantyyppinen ongelma. Paljon liikuneena aloitin Linatil (ACE) verenpainelääkkeen, joka laski syketasoni aivan liian alas (<40, vaikka ei pitänyt vaikuttaa sykkeeseen mitenkään!!!), verenpainemittari tulosti jatkuvasti rytmihäiriötä (luultavasti mittaustekninen ongelma), olin väsynyt ja haluton. Vaikutti myös nukkumiseen.

Sitten puhuin asiasta lääkärilleni ja pian sainkin kokeiltavaksi toisen verenpainelääkkeen (ATE) Kandesartan Orion (korvaavia Candemox, Candexetil olen myös kokeillut), jotka ei vaikuttaneet syketasooni ja muutkin ikävät sivuvaikutukset loppuivat kuin seinään. Vaikuttava aine Kandesartaani ei estä liikuntaa mitenkään ja ainakin minulla vaikuttaa verenpaineeseen tehokkaammin ainakin minulla. Kannattaa ehdottomasti kokeilla ainakin muutamaa lääkettä ja sellaisiakin löytyy, jotka sallivat harjoittelun vaikka vähän kovemmalkin intensiteetillä. Lääke, jolla on haittavaikutuksia, kannattaa ehdottomasti lopettaa, koska vaihtoehtoja ns riitttää...

Kohonnut verenpaine kannattaa hoitaa, koska sen jälkeen nukkuu paremmin ja riskit vähenee etenkin, jos on sukurasitusta siihen suuntaan. Lääkkeen voi tietty lopettaa jos/kun paine asettuu pidemmäksi aikaa.

Susan, kyllä se siitä ! Oot kyllä varmasti vetäny ittes aika pahaan ylikuntoon, että vieläkin kroppa käyttäytyy noin. Huh...

Mä oon ottanut nyt 3 päivää näitä verenpainelääkkeitä ja nyt on ihan järkyttävä olo ! Verenpaine on nyt kerta heitolla ok (138/76), mutta syke keskellä päivääkin vaan joku 40. Huomenna aaamusta en kyllä enää ota näitä, muuten saan jonkun slaagin. Rintaa puristaa ja tuntuu, että päässäkin viiraa. Sain kahdet lääkkeet : toinen laajentaa verisuonia ja toinen laskee pulssia. Kuulemma käytetään yhdessä verenpainelääkitykseen.

Pitää soittaa aamusta heti lääkärille. Ei tule mitään.

Aloin myös googlettamaan noita lääkkeitä ja niiden haittavaikutuksia ja taitavat olla aika kovia lääkkeitä. Jotku tutkimukset tyrmäävät nämä täysin...ei pitäisi alkaa googlettamaan kyllä mitään.

Tohtori Tolosen mukaan verenpainetta saisi hillityksi myös kotikonstein (karnosiini, magnesium, foolihappo, kalaöljy, ubikinoni). Onkohan näistä vastaavaa hyötyä ? Suolan käyttöä nyt ainakin pitää rajoittaa.