Jump to content
Juoksufoorumi.fi

13 Vaaran Maastomaraton (n.20-21km) Vuokatissa 21.9.2013

Recommended Posts

Vuokatissa taas hölkätään Vuokatinvaellus-tapahtuman yhteydessä UKK-reittiä n. puolimaratonin verran. Onko muita palstalaisia tulossa kisaamaan? Reitti on polkujuoksua parhaillaan ja pitäisi olla riittävän tekninen vaativampaankin makuun. Itsellä ajatuksena käydä herkistelemässä Kolin kisakunto tuolla lyhyemmällä rypistyksellä. :)

Kisan kotisivut

• 4 weeks later...

Samasta syystä lähden itsekin juoksemaan, eli herkistellään Kolille kisakuntoa. Nyt on vaan takana sen verran pitkäkestoinen flunssakausi, ettei voi kovinkaan kummosta tulosta odottaa, eikä sekään auta asiaa, ettei noista maastomaratoneista ole kokemusta lainkaan. Mutta lähdetään yrittämään ja kuhan ainakin maaliin asti päästään molemmissa. Ensi vuonna voi sitten parantaa tämän vuoden tuloksia! ;)

Mulla jää tämä nyt sairastelun vuoksi väliin, toivottavasti edes Kolille ehtisi kuntooon.

Aikatavoitetta on vaikea sanoa, koska tuolla reitillä maastotekniikka ja etenkin voima sekä tekniikka kivikkosiissa nousuissa ja laskuissa on aika merkittävässä asemassa. Itse olin viime syksynä arviolta 1:25-1:30 asfalttipuolikkaan kunnossa ja Vuokatissa aikaa meni 2:13 ja risat. Nyt olisi tavoitteena ollut mennä selvästi alle kahden tunnin (HCR2013 1:21 ja NCTM2013 3:51), mutta ehkä ensi vuonna sitten.

Hieno tapahtuma varmasti tulossa, ehkä joskus pitäisi katsastaa tämäkin. Reiti on takuulla upea - rankkakin.

Hieman kuitenkin toivoisin järjestäjiltä vastuullisuutta ja harkintaa tapahtumien markkinoinnissa. Ei ole olemassa 20 km:n "maastomaratonia". Ilmeisesti taustalla ovat markkinamiehet, koska juoksufriikit tuskin käyttäisivät maraton-sanaa näin törkeän huolimattomasti.

Kannattaa joskus kyllä kokeilla ,vähän harmittaa kun nyt joutuu itse olemaan sivussa. Tuota nimiasiaa minäkin oo vähän ihmetellyt, mutta ehkä se "pienenä paikallisena tapahtumana" ei sit ole niin justiinsa. Tuo juoksuhan on Vuokatin vaelluksen ohessa järjestettävä sivutapahtuma, joka siitä huolimatta on järjestelyiltään todella hyvä.

Sitä oon kyllä miettinyt ja haaveillut, että noihin maastoihin saisi tehtyä sen nimeä vastaavan mitankin polkujuoksukisalle kun yhdistelisi eri vaellusreittejä ja ylämaaston ladunpohjia (ei pururatoja).

Kannattaa joskus kyllä kokeilla ,vähän harmittaa kun nyt joutuu itse olemaan sivussa. Tuota nimiasiaa minäkin oo vähän ihmetellyt, mutta ehkä se "pienenä paikallisena tapahtumana" ei sit ole niin justiinsa. Tuo juoksuhan on Vuokatin vaelluksen ohessa järjestettävä sivutapahtuma, joka siitä huolimatta on järjestelyiltään todella hyvä.

Sitä oon kyllä miettinyt ja haaveillut, että noihin maastoihin saisi tehtyä sen nimeä vastaavan mitankin polkujuoksukisalle kun yhdistelisi eri vaellusreittejä ja ylämaaston ladunpohjia (ei pururatoja).

Vuokattiin saisi varmasti hienon kokonaisen maratonin. Polkujuoksun suosio on kasvussa, joten varmasti tuonnekin riittäisi osallistujia, vaikka tarjolla on loppukesästä ja syksyllä Nuuksiota ja Vaarojen maratonia Kolilla.

Pikaratkaisuna nimiasiaan Vuokatissa voitaisiin pidentää reitti puolimaratoniksi, jolloin nimellä olisi jo hieman katetta. Toki silloinkin nimi voisi olla "13 vaaran puolimaraton". On mahdollista, että osa juoksijoista ei noteeraa tapahtumaa, koska nimi johdattelee ajattelemaan, että tapahtumassa juostaan kokonainen maraton. Monelle aloittelevalle polkujuoksijalle puolikas on juuri sopivan mittainen haaste.

Huikee tapahtuma kaikinpuolin! Suosittelen lähtemään mukaan ensi vuonna! Tälläselle asfalttimaratonin juoksijalle oli vähän erilainen kokemus mut tykkäsin kovasti. Aika ei ollut vielä mikään kova, mut treenimielessä Vaarojen maratonia ajatellen sinne lähinki. Aikaa meni 2:09. Ehkäpä ensi vuonna kykenee alittamaan kahden tunnin rajan.