Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo (Vaarojen maraton 130km)

Arvostele ketju:


 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Mites kun muistelin aiemmin, että Validon kanssa olitte pohtineet, että nuo alle nelosen vauhdit ei oikein toimi sulla (siis ei saa haluttua vastetta ja aiheuttaa verrattain paljon väsymystä), ja nyt ohjelmistossa on ihan jonkin verran ollut noita minuutin vetoja ja näköjään myös pidempiä vetoja juurikin noilla vauhdeilla. Tuntuuko paremmalle eli ei?

 

Tämä liittyen osittain tuohon 5k testivideoon, jossa totesit, ettei nopeus riitä noin lyhyelle matkalle. Sivustaseuraajana niin kyllähän 5k on likimain puhtaasti aerobinen matka, toki siellä vaaditaan myös hapenottoa ja laktaatin bufferointia sun muuta, mutta kyllä se maratoonarillakin/ultraajalla pitäisi liikkua pitkälti aerobisen kunnon mukaisesti ja luulisi noiden 6min ja 1min vetojen nimenomaan tukevan 5k-omaista ominaisuutta itse asiassa...

Link to comment
Share on other sites

Noh, aika tyhjän kanssa. Yhtä huonosti ne on menny viimeiset 25 vuotta. Toki tuossa videolla kun vetoja tehdään matolla niin jalat liikkuu ihan ok, mutta eipä niistä ulkona tehdyistä ole juurikaan jäänyt kerrottavaa. Voihan sitä selitellä vaatetuksella ja alustalla, mutta ei niissä juurikaan maisemat vaihdu. Osa noista on tehty ylämäkeen niin toki niistä saa vähän voimaa jalkoihin. 

 

Vaste on varmasti aika pientä, mutta kaipa se on ihan hyvä herätellä vähän jalkoja ja edes yrittää tehdä noita. Toisaalta välillä ne herättää kyllä aikamoista turhautumista. 

 

Aikaisempiin vuosiin  verrattuna nyt on tullu tehtyä enemmän kuntopiiriä myös jaloille. Sitä kun tekee lenkin päälle niin se vetää jalkoja vähän jumiin. Enkä ole myöskään muuttunut ahkerammaksi venyttelijäksi viime vuosien aikana. 

Link to comment
Share on other sites

Kaikilla on tietysti omat vahvuutensa, mutta ei näiden treenien perusteella voi oikein sanoa nopeudesta mitään. Sellainen mielikuva on jäänyt, että kovatehoiset treenit ovat olleen melko satunnaisia.

 

Oma kokemukseni on sellainen, että kun niitä vetoja tekee kaksi kertaa viikossa, alkaa parissa kuukaudessa näkymään selkeä kehitys. Jos tekee vain kerran viikkoon, tai joka toinen viikko, mitään kehitystä ei oikein tapahdu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy