Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Seppo (UTTF 2021: Karhunkierros 166km)


Recommended Posts

TI: Lepo

Ke: verryttelyt, 6 x 3min/ pal. 2min. Vedot sykkeillä 165-170. Menivät aluksi 4.15 vauhtia ja siitä hyyty 4.40 tuntumaan. Jätin pari vetoa vetämättä ettei menis paikat vaan jumiin. Verryttelyt päälle ja pois. 10,70km ja 60min.

To: n. 8km kevyttä

Pe: Lepo

Paino 85,3kg. Löytäjä saa pitää hävinneet 0,6kg.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nyt kun taskussa on ollu viikon perusterveen paperit niin palataan ajassa viime lauantaihin.    Ennen kisaa kävin pohdintaa vaihtaisinko jalkoihin vielä ihan uudet DS Trainerit. Lopulta pääd

Ennen kuin mestari julkaisee analyysinsa ja materiaalinsa niin avataan hieman systeemiä jolla on menty tämä noin vuosi.    Perusperiaatteenani oli että mitään useamman kuukauden ohjelmaa en

Sipoonkorpi vie vielä voiton.    Kiitos onnitteluista. Tuli sitten käytyä Kolilla. Starttasin matkaan perjantaina aamulla ja yhden pysähdyksen taktiikalla Kolille. Sieltä numero, auto parkki

Posted Images

Tänään oli tarkoitus juosta 30min 160-165 sykkeillä. Harras toive oli, että vauhti olis sillon 4.45 luokkaa. Vedin alle vartin verryttelyt ja sitten itse asiaan. Suunnitelman mukaan ehdin juosta vain pari kilsaan kunnes syke rupes kohoamaan. Verryttely oli menny niin vauhdikkaasti, että päätin vaihtaa treenin 4.45 vauhdilla juostavaksi tasavauhtiseksi. Laskeskelin että sillon voisin päästä kympin 50min tuntumaan. Kilsat meni 4.45 tuntumaan aika tasaisesti, mutta syke nousi nopeasti 170 asti. Loppua kohti rupes tuntumaan aika tukalalta, mutta vauhti kuitenkin säily. Lopputuloksena oli 10km aikaan 49.27. Ja tuossa on siis mukana 2,5km verryttelyitä. Vauhti on kyllä parantunu alkuviikosta jolloin sama vauhti vetoina tuntu kovalta.

Link to post
Share on other sites

Kehitys on kyllä ollu hyvää. Ensimmäinen startti on tarkoitus tehdä Vantaan maratonilla jossa juoksen tuon lyhyimmän matkan. Sen jälkeen sitten Aktia cupia.

Nyt ongelmia tuottaa nuo jalat jotka ei tunnu kestävän kovempaa vauhtia tai isompaa määrää. Osansa varmaan sillä että koitan samaan aikaan pudottaa painoa. Taas on etu -ja takareidet niin kipeinä ettei oo mitään järkeä juosta tänään. No ainakin tietää ettei oo liikuttu mukavuusrajojen sisäpuolella :)

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Nyt ongelmia tuottaa nuo jalat jotka ei tunnu kestävän kovempaa vauhtia tai isompaa määrää. Osansa varmaan sillä että koitan samaan aikaan pudottaa painoa. Taas on etu -ja takareidet niin kipeinä ettei oo mitään järkeä juosta tänään. No ainakin tietää ettei oo liikuttu mukavuusrajojen sisäpuolella :)

Punttitreeniä kehiin, ja pitempää sarjaa niin jalkaongelmat alkaa vähentyä, ainakin ittelläni.

Link to post
Share on other sites

Yleensä kun jalkoja teen niin kyykkyä tai prässiä sekä reisiojentajia ja koukistajia. Salilla jossa käyn on myös semmonen potkukone jolla pakaroita voi kiduttaa mielin määrin niin ainakin kestää juoksussa ja saa voimaa askellukseen. Lisäksi tärkeänä jalkaliikkeenä juoksuun pidän pohjenostoja eri painoilla, yleensä 15-25toistoa kolme-neljä kertaa ja vika sarja niin kovaa että polttaa.

Kuriositeettina mainitsen että ennen juoksua treenasin pääasiallisemmin puntteja isommilla painoilla mutta juoksussa hyödyllisemmäksi koen pitkät sarjat. En tiedä kuinka oikeaoppista se on mutta joskus kovan ja pitkän lenkin jälkeisenä päivänä teen juuri raskaamman punttitreenin salilla ja oon huomannut sen jopa auttavan palautumisessa. Oon siitä jonkun tutkimuksenkin jostain lukenut.

Niin ja talvella tietenkin avanto.

Link to post
Share on other sites

Tänään taas ulkoiltiin. Eilen oli jo jalat aika ok, mutta päätin lepäillä. Aamulla oli ohjelmassa perus kymppi kevyttä vauhtia. Jalat tuntu kevyiltä muutaman kilsan ajan kunnes takareidet rupes kipeytymään. Kevyesti juoksentelin loppuun ja kotona Voltarenia takareisiin. Kattoo nyt mitä ne siitä tuumaa.

Link to post
Share on other sites

Eipä näytä 20-40 km viikossa hölkkäilyt paljoa pitävän jalkojen voimatasoja yllä. 10 viikkoa sitten lopetin kyykkyjen tekemisen kokonaan. Tuolloin noin kerran viikkoon tein pari sarjaa eli ~5-8 x 130 kg. Tänään eka kyykyt, kovin sarja 5x70 kg, sisäreidet kramppasi sarjan jälkeen sohvalle istuessa ja reeni oli siinä. No kuukauden päästä ollaan taas normaalireenipainoissa, jos niin haluan. Juoksuvauhti on parantunut jotain toista minuuttia kilometrillä heikkoutumisen aikana ja oma paino tippunut yli 5 kg. Takaolkapäitä pystyin tekemään lähes normaalipainoilla, vedot ja punnerrukset oli myös kurjistuneet kovasti.

Link to post
Share on other sites

Eipä näytä 20-40 km viikossa hölkkäilyt paljoa pitävän jalkojen voimatasoja yllä. 10 viikkoa sitten lopetin kyykkyjen tekemisen kokonaan. Tuolloin noin kerran viikkoon tein pari sarjaa eli ~5-8 x 130 kg. Tänään eka kyykyt, kovin sarja 5x70 kg, sisäreidet kramppasi sarjan jälkeen sohvalle istuessa ja reeni oli siinä. No kuukauden päästä ollaan taas normaalireenipainoissa, jos niin haluan. Juoksuvauhti on parantunut jotain toista minuuttia kilometrillä heikkoutumisen aikana ja oma paino tippunut yli 5 kg. Takaolkapäitä pystyin tekemään lähes normaalipainoilla, vedot ja punnerrukset oli myös kurjistuneet kovasti.

lueppa uusinta juoksija lehteä, siinä oli juoksijalle hyvä vinkki voimatason nostoon. Eli 85-90% max painoista 3-4 toiston sarjaa.. Lähtee itsellä kokeiluun kun vantaa prokkis ohi...

Link to post
Share on other sites

lueppa uusinta juoksija lehteä, siinä oli juoksijalle hyvä vinkki voimatason nostoon. Eli 85-90% max painoista 3-4 toiston sarjaa.. Lähtee itsellä kokeiluun kun vantaa prokkis ohi...

Tähän liittyen Jyväskylän yliopiston Tiedonjyvässä kirjoitus sivulla 14 aiheesta:

http://issuu.com/universityofjyvaskyla/docs/tiedonjyva3-2013-small_3ef6078d763aa5

"Voimaharjoittelulla selkeät edut kestävyysjuoksijalle... "

Link to post
Share on other sites

Jaahas, no tekiskö tässä nyt sitten pitkää sarjaa vai tosi lyhyttä sarjaa :suspicion: Noitakin on varmaan verrattu keskenään.

Eilen jäi aamulenkki iltaan kun päädyin torkuttamaan. Aina ei vaan jaksa herätä. Lenkille lähtiin 21.15 ja ohjelmassa sama perus kymppi kuin ennenkin. Vaihteluna laitoin Niket alle. Oli kyllä niin lämmin keli, että olis varmaan tarennu shortseilla mutta laitoin kuitenkin pitkät trikoot. Olihan sentään pimeetä ja syyskuu menossa niin eihän sillon voi olla lämmin :) Lenkki meni ihan ok eikä takareidetkään jumittanu. Sinänsä parempia nämä iltalenkit että ehtii venyttelemään kunnolla. Ei jää venytykset pariin hätäseen ulko-ovella. Loppuviikko toistaa samaa kaavaa ja tavoitteena olis saada 50km kasaan tälle viikolle.

Vähän pohdin että pitäskö ens viikko ottaa kevyesti vai jatkaa tehoilla. Lenkeistä nyt varmaankin palautuu ihan ok, eli lähinnä mietityttää miten jalat palautuu. Toki jos alkuviikosta vetäsen taas vähän tehoja niin eiköhän sen jälkeen taas lepäillä muutama päivä jalat kipeinä. Aika taitaa ratkaista tämänkin ongelman.

Vaaka näyttää iltapainoksi 84,4kg. Kuukaudessa lähteny 1,5kg.

Muokattu
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy