Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo (UTTF 2021: Karhunkierros 166km)

Recommended Posts

• Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nyt kun taskussa on ollu viikon perusterveen paperit niin palataan ajassa viime lauantaihin.    Ennen kisaa kävin pohdintaa vaihtaisinko jalkoihin vielä ihan uudet DS Trainerit. Lopulta pääd

Ennen kuin mestari julkaisee analyysinsa ja materiaalinsa niin avataan hieman systeemiä jolla on menty tämä noin vuosi.    Perusperiaatteenani oli että mitään useamman kuukauden ohjelmaa en

Sipoonkorpi vie vielä voiton.    Kiitos onnitteluista. Tuli sitten käytyä Kolilla. Starttasin matkaan perjantaina aamulla ja yhden pysähdyksen taktiikalla Kolille. Sieltä numero, auto parkki

Posted Images

18 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Tänään aamulla pystyin jo muutaman metrin juoksemaan vaikka vähän sattuikin. Tietysti miehenä olin aivan vakuuttunu että turha mennä lääkäriin, että pitikin varata aika. No nyt alkaa taas selkä olemaan siinä kunnossa että oon ihan tyytyväinen että kävin hakemassa reseptit. Eiköhän tuo tule ensi viikon alussa taas juoksukuntoon. Sohvalle ei saa jäädä vaan pitää liikkua niin sillä se aukeaa. 

Joo, tärkeintähän on saada sen verran tehoa kipulääkkeeseen että saa itsensä edes vähän liikkeeseen näissä pahoissa lihasjumeissa. Ei sitä tarvitse välttämättä koko kuuria napsia, tilanteen mukaan. Hyvä että alkoi vaikuttaa.

• Like 1

Ma 4,8km 6:37/km s122

-Selkä tuntui paremmalta niin kävin pikku lenkin koittelemassa kestääkö juosta. Mukaan lähti yksi pieni pyöräilijä pitämään vauhdin rauhallisena. Kipu tuntuu antaneen periksi syvemmistä lihaksista ja siirtyneen jumiksi ulompiin lihaksiin. Tämmöistä täsmällistä lääketieteellistä termiä käyttääkseni 🙂 Sirdaludi tuntuu toimivan, mutta Vimovoa ja Panacod on ollu pettymyksiä. Juoksu meni jotenkuten, mutta tänään kun on taas tehny etätöitä ja istunu paikallaan niin johan vetää lihaksia herkästi jumiin. Tosin nyt on ollut kahtena aamuna mukava herätä ilman kipuja. Tämäkin viikko menee varmaan vielä treenien puolesta pieleen, mutta koitetaan edes päästä nyt liikkumaan. 

Autoa käytin huollossa ja jälleen kerran tuli todistettua että se on perhanan kallis liikkumismuoto. Onneksi oli selkä jumissa kun tuli puhelu korjaamolta ja istuin jo valmiiksi tuolilla kun kerrottiin korjauksen hinta. Toki jos on pitkä huoltoväli niin se tarkoittaa vaan sitä että niin on isommat korjauslaskutkin kun auton vie lopulta huoltoon. Jätetään summa mainitsematta koska teen jatkuvasti töitä sen eteen että unohtaisin sen. 

Jotta ei olisi liian helppoa niin samaan syssyyn hajosi myös uuni. Takuu on tietysti jo loppunut. Vika sama kuin viimeksi, eli kiertoilmavastus. Taas vaan lieskat löi uunin takaosasta. Huoltoliike mietti sopivaa korjaushintaa pari päivää. Tuumailivat että pitänee vaihtaa vastus ja kiertoilman moottori. Operaatio kustantaisi 200-250e. Varmaankin lähemmäs 250e. Halvemmaksi tulee hakea uusi uuni kaupasta ja nauttia taas takuun tuomista huolettomista vuosista. Noiden osien ei pitäisi kuulemma mennä rikki, mutta niin ne on vaan hajonnu nyt kaks kertaa 6 vuoden aikana. Elämä on. 

• Like 7
  • Onnittelut! 1
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
2 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Valmentaja Moilanen sai tänään potkut. Paino nousi kunnon sijaan niin oli pakko viheltää peli poikki. Itken viimeisestä kahdesta viikosta myöhemmin. Se on kiva kun saa itse päättää mitä tekee, mutta kun sen yhdistää laiskuuteen niin se on aika huono yhdistelmä. Ei toiminut taaskaan. Reitti 2000:n jälkeen koko homma on ollut tuuliajolla niin ei se siitä mihinkään muutu. Koko ensi kesä vaarassa jos vielä kauemmin jatkan tätä säätämistä. Antaa fiksumman miettiä määrät ja tehot, mä hoidan suorittamisen. 

Ja sitten odotetaan massiivista tiedotustilaisuutta, jossa julkaistaan uusi Valmentaja.

• Like 1
2 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

En ihan täysin ymmärrä miten laiskuuteen auttaa ulkopuolinen valmennus. Joten ei @Seppolaiska pohjimmiltaan ole, vaikka joku siinä itsensä valmentamisessa sitten mättäisikin. Ei se sovi kaikille.

On tossa se, että jos joku toinen tekee työtä sinun hyväksesi (=valmentaa), niin voi ajatella, että olet myös hänelle vastuussa harjoittelusta. Kynnys jättää treeni väliin kasvaa, kun pitää raportoida toiselle.

2 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

En ihan täysin ymmärrä miten laiskuuteen auttaa ulkopuolinen valmennus. Joten ei @Seppolaiska pohjimmiltaan ole, vaikka joku siinä itsensä valmentamisessa sitten mättäisikin. Ei se sovi kaikille.

Itse tykkään valmiista ohjelmista juuri siksi, että ei tarvitse keskittyä siihen säätämiseen mitä juoksee vaan kaikki se energia on käytettävissä sitten itse juoksemiseen. 

Uskon, että tässä iskee peliin se elämän kokonaiskuormitus, eihän lapset, työ, treeni, vähä uni, paska ruoka ja miljoona muuta asiaa yksin ole mitään, mutta sitten yhdessä kuormaa alkaa jo olla ihan tarpeeksi. Jos siitä saa yhden Asian pois jonka voi keskittää juoksuun on helppo ymmärtää päätös.

Itsekin pyöritellyt valmentajaa, mutta suurin osa netin valmennuksilta vaikuttaa aika geneerisiltä, tosin mun mara treenaus ei varmaan sen enempää vaadi, mutta ainahan sitä haluaa tuntea olevansa erikoistapaus. Lompakko on vaan eri mieltä tästä tarpeesta. 

• Haha 1
4 minuuttia sitten, varolevy kirjoitti:

Itse tykkään valmiista ohjelmista juuri siksi, että ei tarvitse keskittyä siihen säätämiseen mitä juoksee vaan kaikki se energia on käytettävissä sitten itse juoksemiseen. 

Uskon, että tässä iskee peliin se elämän kokonaiskuormitus, eihän lapset, työ, treeni, vähä uni, paska ruoka ja miljoona muuta asiaa yksin ole mitään, mutta sitten yhdessä kuormaa alkaa jo olla ihan tarpeeksi. Jos siitä saa yhden Asian pois jonka voi keskittää juoksuun on helppo ymmärtää päätös.

Tuossa oli tietysti oletuksena se, että vaikka valmentaakin itseä, ei se tarkoita sitä että pitäisi vatiloida kaiken aikaa jotain ohjelmia. Ohjelmat tehdään etukäteen ja sitten treenataan puoli vuotta, aivan kuin joku ulkopuolinen olisi ne laatinut.

Valmentajasta on tietysti valtava etu silloin kun niitä ongelmia tulee, mutta perus arkitreenissä ei mitään eroa pitäisi olla. Laaditaan ohjelma ja sitten vain ajetaan se läpi. Load and execute, kuin kone 😄

Ja valmentamista on tietenkin monenlaista ja riippuu siitä millainen suhde urheilijalla ja valmentajalla on. Jos valmentaminen on sitä, että kerran kuukaudessa tulee s-postiin kuukauden ohjelma, niin eipä siinä kauheasti tulee urheilijalle velvollisuutta raportoida tekemisistä. Ja toisaalta mahdollisiin ongelmiinkaan ei reagoida lainkaan. Jos taasen yhteydessä ollaan liki päivittäin ja reagoidaan vireen mukaan viikkotason suunnitelmaan, jonka taustalla on suurempi runkosuunnitelma, niin kyllä siinä kummasti urheilijankin sitoutuminen kasvaa.

Itse en maksaisi pennin latia sellaisesta etävalmennuksesta, jossa vaan saan copy-pastella tehdyn ohjelman, jota sitten pitää toteuttaa. Niitä on netti pullollaan ihan ilmaiseksi tai sitten osaan tehdä itse oman ja  paremman, kun se on sentään tehty suoraan minulle. Kokonaan toinen juttu on sellainen valmennus, jossa rakennetaan se suhde kuntoon ja valmentaja kyselee treenien kulun perään ja asiaa oikeasti mietitään omien tarpeiden kautta. Tällainen valmennus vaan vaatii valmentajalta arviolta 20 kertaa enemmän aikaa ja panostusta.

• Like 2