Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Seppo (UTTF 2021: Karhunkierros 166km)


Recommended Posts

14 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

Minä olen siinä käsityksessä, että tankkaaminen tarkoittaa sitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Jos treenaa hyvin ja syö kulutuksen mukaisesti, niin kyllähän sen tankkauksen pitäisi hoitua sillä, että vähentää kulutusta, eli keventää harjoittelua. Jos samanaikaisesti alkaa kuluttaa vähemmän ja syödä enemmän, niin siinähän tulee vähän niinkuin tuplatankkaus.

se ei ole juurikaan noin, vaan normaaliruokavalio on lautasmalli, jossa on kaikkea. Tankatessa puolestaan ei ole tarkoitus saada proteiineja ja rasvoja niin paljon. Tutkimusten mukaan alle 3 tunnin maratoonareilla hiilareiden osuus kisakulutuksessa on joku 80%. Hitaassa hölkässä se on eri tilanne, mutta heillä se aika kasvaa eli kun menee enemmän tunteja, niin hiilareita myöskin kuluu. Ei ole tarkoitus syödä varsinaisesti enempää, vaan hiilaripainotteisesti ja tuo yhdessä vähentyneen kulutuksen kanssa täyttää ne varastot. Jos elää kuten huippu-urheilijat ja ruokavalio koostuu aina pääosin hiilareista, niin silloin sanomasi asia pitää paikkaansa, mutta jos ei syö normaalisti tarpeeksi hiilareita, niin niitä pitää tankata. Kovemmassa vauhdissa, mitä maratonin kisavauhtikin on, hiilareita käytetään suhteessa enemmän kuin kevyemmän lenkin päivänä. Eli silloin kun treenaa kevyesti, ei tarvitse syödä niin paljon hiilareita kuin sellaisena päivänä, jolloin on tarkoitus tehdä kovan intensiteetin harjoitus. Harva harjoittelee joka päivä samoilla tehoilla ja harva syö joka päivä samalla tavalla, mutta ennen maratonia on syytä pitää huoli siitä, että ruoassa on riittävästi hiilareita.

 

11 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

 

@Baltsulle vielä erikseen: tuollainen taktiikka, jossa tyhjennät tietoisesti ensin varastot ja alat vasta sitten nauttimaan energiaa ei välttämättä ole kovin viisas. Ymmärtänet itsekin, että ne lihaksiin ja maksaan varastoidut hiilarit on "suoraan käytettävissä" kun taas huoltopisteeltä napattu geeli pitää ensin kuljettaa vatsaan, imeyttää ja sieltä sitten kuljettaa vielä lihakseen. Kyllä ehdottomasti järkevämpää olisi ajatella juuri päinvastoin eli yrittää säästää ne varastot sinne viimeisille kilometreille ja tulla siihen asti toimeen tuon nautitun ravinnon kera! Joskus puhutaan, ettei polteta aikaisessa vaiheessa kisaa kaikki tikkuja ja tähän viitataan juurikin tällä...


en minä tietoisesti tyhjennä, enkä ole sellaista väittänytkään, vaan en ota geelejä alussa. On yleisesti tiedossa oleva fakta, että juon urheilujuomaa jokaisella juottoasemalla, millä en ota geeliä. Olen juonut ennen starttia urheilujuomaa ja Red Bullia kuitenkin ja kisan ekalla kympillä juon siis myöskin urheilujuomaa, joten kyllä minä sitä hiilaria saan, vaikken 60 tai 70 grammaa saisikaan. Itse katson, että ennen kisaa otetut setit vaikuttavat kuitenkin sen verran, että pitää saada juoksussa elimistö käyntiin. Se geeli on sellainen tujaus, ettei se mulla ainakaan uppoa heti - ei kisassa, eikä treenissä, vaan pitää olla joku määrä juostuna ennen kuin sen voi ottaa, joten en ota paineita sen alkumatkan mahdollisesti pienestä pienemmästä hiilarisaannista. Mahdollisesti voisi vähän aikaisemmin kuin toistaiseksi, muttei kovin aikaisin. Jos juon ekan tunnin aikana about 35 hiilarigramman verran urheilujuomaa ja vielä starttia edeltävän tunninkin aikana, niin en koe, että se tukisi väitettäsi, että tyhjennän jotain tietoisesti. Red Bullissakin on 11 grammaa hiilareita ja ennen kisaa tulee juotua urheilujuomaakin sen verran, mikä vastaa kahta tai jopa kolmea mukillista. Pitää muistaa kuitenkin se, että kisan aikana voi imeytyä vain joku 2/3 siitä tarpeesta ja se on sitten saivartelua, meneekö joku tunti alle maksimaalisen imeytymisen vai ei, kun olennaista on kuitenkin se, että se henkilökohtaisesti sille urheilijalle toimii eli hän saa sen imeytymään. Osahan valittelee mahaongelmia tai ettei imeydy. No ei imeydy, kun yrittävät tunkea jo siinä vaiheessa, kun kroppa ei ota vielä vastaan tai liian paljon kerralla, kun ottavat sekä urheilujuomaa että geeliä samaan aikaan. Minulla ei ole koskaan ollut mitään vatsaongelmia missään, enkä ole selittänyt, että syy olisi jonkin tietynmerkkisessä geelissä, vaan kaikki on mennyt helposti alas, mitä olen kurkkuun tunkenut, mutta olen pitänyt järjen mukana eli ei liian aikaisin geeliä, eikä urheilujuomaa ja geeliä sekaisin samaan aikaan.

 

Kyllähän tuossa on eri, vaihtoehtoisiakin tapoja toimia. Maurten esim. sisältää 40 grammaa hiilareita ja se sekoitetaan 500 ml vettä. Jos pystyy siihen, että ottaa tuollaisen pullollisen juomapaikalta kahdesti tunnissa, saa 80 grammaa, mutta minusta ainakin on hankala juosta juomapullo kädessä. Maurteninhan idea on sekä juomassa, että geelissä se, että siinä on enemmän fruktoosia suhteessa glukoosiin, jolloin väittävät, että elimistö pystyy ottamaan enemmän hiilareita vastaan. Puhuvat jopa 90 grammasta per tunti, mutta minusta sitä pitää kokeilla, koska ei ole mitään tutkimuksia tehty, että se toimisi jokaisella niin. Se on varmaa, että joku 60g menee, mutta kuinka paljon enemmän, on aina kysymysmerkki. Muutenkin Maurten on suunniteltu huippu-urheilijoille, jotka pystyvät kilpailemaan korkealla tasolla. Tuo fruktoosi on sinänsä hauska, että ekalla maratonillani vuonna 1999 Tukholmassa minulla oli kädessäni kaksi Dexalin hedelmäsokeritablettipötköä. Ne olivat fruktoosia, silloin ei geelejä ollut olemassakaan. Join silloin urheilujuomaa ja popsin sellaisen tabletin ehkä 10-15 minuutin välein. Jossain 2h 20 min kohdalla ne alkoivat tökkiä maun puolesta, joten heitin loput jonnekin jalkakäytävälle menemään, mutta tietyllä tavalla vahingossa ajatusmaailma oli ehkä silloin jossain määrin oikea.

Oma näkemykseni tankkauksesta perustuu osittain Sports Medicinessä vuonna 2015 esiintyneeseen Hawley & Leckeyn artikkeliin Carbohydrate Dependence During Prolonged, Intense Endurance Exercise. Siinä on minusta hyvin selitetty, minkälaisia tutkimuksia asiasta on tehty ja miten hiilarit vs. rasvat toimivat eri vauhdeissa harjoituksissa ja kisoissa. Jos suoritus on pidempi kuin 3h ja teholtaan alhaisempi, niin silloin tilanne on toinen ja rasvoja pitäisi mahdollisesti ottaa enemmän eli tämä koskee sitten ultrajuoksua.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 3,7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nyt kun taskussa on ollu viikon perusterveen paperit niin palataan ajassa viime lauantaihin.    Ennen kisaa kävin pohdintaa vaihtaisinko jalkoihin vielä ihan uudet DS Trainerit. Lopulta pääd

Ennen kuin mestari julkaisee analyysinsa ja materiaalinsa niin avataan hieman systeemiä jolla on menty tämä noin vuosi.    Perusperiaatteenani oli että mitään useamman kuukauden ohjelmaa en

Sipoonkorpi vie vielä voiton.    Kiitos onnitteluista. Tuli sitten käytyä Kolilla. Starttasin matkaan perjantaina aamulla ja yhden pysähdyksen taktiikalla Kolille. Sieltä numero, auto parkki

Posted Images

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy