Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo (Vaarojen maraton 133km sub 24h & Endurance 24h 200km)


Recommended Posts

14 tuntia sitten, SannaK kirjoitti:

 

En tietenkään väitä, että se, mikä sopii yhdelle, sopii kaikille, mutta kiihtyvillä tai tasaisilla vauhdinjaoilla itse epäonnistuin harvoin tavoiteajan saavuttamisessa.

 

Joo ei sovi kaikille, mutta mitä vähemmän harjoituskilometrejä on takana, niin sitä vähemmän ne kestävät matkaa. Tuntemus muuttuu, ei pysty henkisestikään raastamaan, vauhti putoaa vähän, jolloin tavoite karkaa. 

 

Nyt puhutaan kuitenkin tavoitteesta, joka ei ollut harjoitteluun nähden kova. Silloin pitäisi olla yksinkertaisinta se, että lähtee tasaista vauhtia liikenteeseen ja jättää varaa siihen, että lopussa hyytyy vähän. Seppo on hyytynyt joka maratonilla. Mikä nyt olisi viitannut siihen, että loppu tulee lentämällä? 

 

Mitä tulee 3 ensimmäisen kilsan hitaampaan aloitukseen, niin siinä voi olla taikaa, varsinkaan jos ei pahemmin tee lämmittelylenkkiä ennen kisaa. Toisaalta se kannattaa katsoa pinnanmuotojen mukaan. Esim. HCM:n vanhalla reitillä oli ihan mahdollista juosta startista hiljaa, mutta ottaa ero kiinni, kun juostaan alamäki Seurasaareen. Minua nimittäin ainakin ärsyttää se, jos huomaan olevani tavoite vauhtia jäljessä. Sen vuoksi se pitäisi olla jotenkin tasattu jo ennen vitosta. 

 

Vielä sen verran, että Seppo ei ole aktiivijuoksija. Harjoitteli hyvin, mutta valitsi väärän kisataktiikan, kun tavoite ei ollut niin kova kuitenkaan. Toki jokaisella on oma mielipide, mutta minun analyysini mukaan tulos selvisi jo ennen starttia. Pää ei ollut tarpeeksi kovassa vireessä. 

Link to comment
Share on other sites

Tavoitetta pitää verrata kapasiteettiin. Sepolla on noilla harjoittelumäärillä kapasiteettia parempaan tulokseen kuin 2.59.59. Silloin kun mietitään, millä taktiikalla suurimmalla todennäköisyydellä saavuttaa 3h alituksen, kannattaa harjoitella esim. 2.57.30 ajan juoksemista silmällä pitäen kuin 2.59.59 juoksemista. Silloin siinä on varaa, jos jotain menee pieleen. Jokainen ymmärtää, että on todennäköisempää, että jotain sattuu kuin että mitään ei menisi mönkään. Tuo on todennäköisyyksistä puhtaasti kiinni. Se pitää ottaa huomioon kun mietitään erilaisia skenaarioita koskien kisaa. Jos pohkeet esim. ovat heikko kohta, niin silloin todennäköisesti niiden vuoksi lopussa menettää vähän aikaa, vaikka lähtisi millä vauhdilla liikkeelle. Jos 3h haluaa alittaa, kannattaa siis harjoitella vähän paremmin kuin 3h maratoonari ja ottaa se tulos sieltä vaikka vika kymppi ei olisikaan täydellinen. Henkisen puolen vuoksi aikanaan 4 minuuttia ei mennyt mailillakaan kellään, kun eivät uskaltaneet oikein edes yrittää. Seppo ei uskaltanut nyt yrittää kolmen tunnin alitusta. Jos hän olisi uskonut treenatessaan olevansa vaikkapa juurikin 2.57 maratoonari, hän olisi tullut 3h rajan ali. 

Link to comment
Share on other sites

19 minuuttia sitten, Baltsu kirjoitti:

 

Joo ei sovi kaikille, mutta mitä vähemmän harjoituskilometrejä on takana, niin sitä vähemmän ne kestävät matkaa. Tuntemus muuttuu, ei pysty henkisestikään raastamaan, vauhti putoaa vähän, jolloin tavoite karkaa.

 

Puhut tässä ilmeisesti nyt lähinnä omasta kokemuksestasi? 

Link to comment
Share on other sites

Puoleenväliin Kipchoge kipitti ajassa 1.01,06. Hieman puolenvälin jälkeen kenialainen alkoi juosta yksin, koska kukaan jäniksistä ei enää pysynyt perässä.Tahti kuitenkin vain kiihtyi, sillä toinen puolisko maratonista meni aikaan 1.00,33.

kovia reenejä ..pää -kroppa kestää..onnistuminen kisassa..kaikki nappiin voi tulla jopa oma enkka...siinä se.  kaikille tasoille matkasta piittaamatta...

 

https://www.iltalehti.fi/yleisurheilu/a/201809162201201440

Link to comment
Share on other sites

Ennen starttia ei pidä minusta myöskään selitellä mitään potentiaalisia mahatauteja, vaan silloin pitää keskittyä ja ladata itsensä sellaiseen iskuun, että lähtöviivalla on kovin jätkä ikinä missään. Juha Mieto käyttää tuosta termiä sukkuroida hurmokseen. Sellaista vaihtoehtoa ei ole olemassakaan, että tulisi joku mahatauti. Se on ihan sama vaatiiko se musaa vai mitä se vaatii, mutta henkisesti pitää olla kovimmillaan starttihetkellä. Se on ihan sama asia juoksussa kuin jossain nyrkkeilyssä. Omalla kohdalla Red Bullin kiskaiseminen alkaa olla niitä vaiheita, jolloin keskittyminen on jo puhtaasti siinä suorituksessa ja fiilis positiivinen kisan suhteen. Aamulla kun söi, saattoi olla vielä muitakin asioita mielessä, mutta viimeinen tunti, niin ei mitään muuta kuin se kisa. Toki siihen pitää ladata henkisesti jo monta viikkoa (ja mielikuvaharjoituksissa monta kuukautta) ja sen takia mielestäni maralta henkinen palautuminenkin kestää kuukauden, mutta juuri kisaa ennen pitää olla kovimmillaan se keskittyminen. Jos joku saa mahataudin, niin kaveri, eikä itse. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, emaies kirjoitti:

Kääk. Mainitsin aiemmin noista liisareista... en muista tarkkaan, mitkä olivat automerkki- ja mallipreferenssit, mutta esim 7-paikkanen c-max irtoaa liisarina alkaen 4XX e/kk.

Joo, oon taas katellu uusia ja käytettyjä autoja. Jos miettii vaikka 5v tähtäimellä niin liisariin menee tuo 4xxe/kk. Uuteen/käytettyyn Caddy Maxiin 350-400e/kk Eli vähintään 4000e+huollot/vuosi. No liisariin ei huoltoja, mutta kuitenkin kulut 4000-5000e välissä. Sillä hinnalla tekee näitä remppojakin aika paljon. Toki jos nyt laskee viime vuoden ja tämän vuoden niin autoon on menny yhteensä n. 8000-9000e. Toivottavasti ens vuosi on halvempi tolle Caddy Maxille. Koitan pitää sen nyt liikkeessä kunnes moottori sanoo, että tämä oli tässä. 

 

Ja jos joku intoutuu nyt ehdottamaan jotain järisyttävän hyvää diiliä niin saa laittaa suoria linkkejä. En ole hakemassa myöskään Saksasta todella halpaa ja todella vähän ajettua. Mulle riittää tämä yks romu joka vie kaikki rahat. Ja myöskään mikään Caddy maxia pienempi 7-paikkainen ei ole vaihtoehto. 

Link to comment
Share on other sites

17 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Joo, oon taas katellu uusia ja käytettyjä autoja. Jos miettii vaikka 5v tähtäimellä niin liisariin menee tuo 4xxe/kk. Uuteen/käytettyyn Caddy Maxiin 350-400e/kk Eli vähintään 4000e+huollot/vuosi. No liisariin ei huoltoja, mutta kuitenkin kulut 4000-5000e välissä. Sillä hinnalla tekee näitä remppojakin aika paljon. Toki jos nyt laskee viime vuoden ja tämän vuoden niin autoon on menny yhteensä n. 8000-9000e. Toivottavasti ens vuosi on halvempi tolle Caddy Maxille. Koitan pitää sen nyt liikkeessä kunnes moottori sanoo, että tämä oli tässä. 

 

Ja jos joku intoutuu nyt ehdottamaan jotain järisyttävän hyvää diiliä niin saa laittaa suoria linkkejä. En ole hakemassa myöskään Saksasta todella halpaa ja todella vähän ajettua. Mulle riittää tämä yks romu joka vie kaikki rahat. Ja myöskään mikään Caddy maxia pienempi 7-paikkainen ei ole vaihtoehto. 

Tsekkaa uus Citroen Berlingo 7-paikkasena. Mulla 5-paikkanen vm 2015. Maksoi silloin uutena "vain" n. 20 000. Tilaa on 5:lle ja koiralle mukavasti. Ei mitään vikoja ollut ja kohta kuitenkin 140k ajettu. Sitä ennen oli Picasso jolla ajelin 300tkm ilman vikoja.

 

Mulla ollut joko hirmuinen tuuri tai sitten nää sitikat on mainettaan parempia autoja 😀

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy