Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Seppo

Seppo (Reitti 2000:n oma ennätys uusiksi)

Recommended Posts

Lantionnostot on hyvä liike. Ajoittain lonkankoukistajat siinä määrin jumissa, ettei nuo edes onnistu. Tuolloin juoksukaan ei voi kovin hyvin teknisesti onnistua. Yhdellä jalalla ylhäällä pysäyttäen tehtynä aktivoi hyvin inaktivoituneita lihaksia.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seppo on asetettu venyttelykieltoon. Sen sijaan suositus on alkaa tehdä eksentristä voimaharjoittelua. 

 

Kyllä tästä noustaan vielä. Vielä ei ole kiire mihinkään. Ensi viikon tunnustelua ja katsotaan sitten alkaako jalka kohentua, mutta nyt on hyvä alkaa viimeistään raahautua salille. Eihän se kivaa aina ole mutta tässä tilanteessa olisi nyt hyvä 3xvk käydä tekemässä liikkeet läpi.. Sen verran hyvin kulki Nuuksion lenkki että mitään ei pitäisi paskana varsinaisesti olla mutta kuten Perttu ja Ruiskarhu totesikin niin tuo asfalttimaratonin monotoninen jyskytys (ja siihen tehty reeni) saa osat lihaksista epäaktiiviseksi ja sitten taas osan vähän "enemmän aktiiviseksi". 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Miksi mä menin keksimään sen Karhunkierroksen? Olisin vain pitäny pääni kiinni ja joskus keväällä olisin todennu etten jaksa alottaa uudestaan koko projektia. Tai Karhunkierros ja se Ylläs Pallas, vai mikä se nyt on, vielä menee, mutta sen Vaarojen maratonin olisin voinu jättää väliin. Inhoon kuitenkin yli kaiken palelemista. Tän 41v aikana oon mielestäni palellu jo ihan tarpeeksi eri pakoissa. Ei sinänsä mitään intoa lisätä Kolia siihen listaan.

 

Sinänsä ei myöskään mitään intoa juosta. Pohdin sitä miksi ihmiset ei juokse maratonia enkä keksiny syytä miksi tavis juoksis maratonin. Kerran tehty, miksi pitäis tehdä uudestaan. Oli paljon mukavampi vaihtaa autoon renkaat ja puuhastella ulkona kun tiesi ettei sen jälkeen tarvi lähtä enää lenkille. Epäilen hyvin vahvasti että olisin kennellekkään mikään motivaattori lenkkeilyyn kun en viittis itsekkään juosta kuin satunnaisesti. Tosin noissa piireissä sekin taitaa riittää. "

 

Tämmösiä pohdintoja viime lauantaina. Keskiviikon jäljiltä molemmat takareidet jumissa ja selkään sattuu. Satunnaisen säännöllistä jumppailua ja kivut alkoi häviämään viikon edetessä. Sunnuntaina pysty nousemaan jopa sängystä ilman että se olis sattunu mihinkään. Toki kun itteänsä vähän vääntelee niin löytyy kipeitä kohtia. 

 

Ma 10,8km 5:20/km s133

-Lenkin aluksi jumittava hermo tms. kiukutteli 3-4km ja sen jälkeen oikea takareisi alkoi vetämään itteänsä jumiin. Kotona kiroilua, että mikä näitä mun koipia nyt vaivaa. 

 

Ti 6km 7:09/km s138 600m matolla

-Ei oli yhtään huvittanu juosta, mutta pakotin itteni matolle. Aluksi 2km verryttelyä. Matto tuntu vinkuvan ja paikat kipuili. Molemmat lopetti kun vähän lämmittiin. Sen jälkeen mattoon kulmaksi 15% ja 4km vauhdeilla 6:53-10:26/km. Sitten muistin että ohjeistus oli vetää 10% kulmalla, mutta näin tällä kertaa. Heitin kesken 6km jälkeen. Parempi nyt saada useana päivänä liikuntaa kun vetää ittensä yhdellä lenkillä jumiin. 

 

Paino noussu 2kg ja huomasin maanantaina lounaalla syöväni enemmän kuin yli 100km viikoilla. Niinpä. 

  • Like 9

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Inhoon kuitenkin yli kaiken palelemista. Tän 41v aikana oon mielestäni palellu jo ihan tarpeeksi eri pakoissa. Ei sinänsä mitään intoa lisätä Kolia siihen listaan.

 

 

Et ole sitten varmaan siirtymässä hiihtotapahtumiin? Siellä haasteet ovat toista luokkaa kun voi olla pakkastakin ja nesteen tai energian hiipuessa alkaa lämpö pudota. Pahiten olen kyllä palellut vasta hiihdon jälkeen kun kaikki on tyhjänä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

 

Et ole sitten varmaan siirtymässä hiihtotapahtumiin? Siellä haasteet ovat toista luokkaa kun voi olla pakkastakin ja nesteen tai energian hiipuessa alkaa lämpö pudota. Pahiten olen kyllä palellut vasta hiihdon jälkeen kun kaikki on tyhjänä.

 

Alotin tän palelemisen hiihdon parista. Joku 200km hiihto oliskin kiva kun hyydyt trikoissa jonnekkin keskelle ei mitään. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuuttia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Tuossa sulle hyvä kisa:

http://www.saamiskirace.no/en/home/

 

Ei oo kuin 90km, mutta "keskellä ei mitään" -ehto täyttyy oikein hyvin!

Saami ski racessa voi pahimmassa tapauksessa sattua jo keväisen aurinkoinen eikä niin kovin kylmä keli. Kyllä minä Seppona ilmoitautuisin tuonne, jos haluaa maksimoida tsäänssit tummua pakkasessa jonnekin korpikuusen perseeseen 😉 Tänä vuonna taisi lähdön aikaan pakkanen huidella lähellä kolmeakymppiä, eikä helmikuinen aurinko jaksa vielä päivälläkään kamalasti lämmittää. 
http://ruthlessraja.endurancekainuu.fi/fi/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon mä aikanaan vetäny perinteisellä 70km Tervahiihdossa. Toki se oli sitä aikaa kun matka oli aina 70/75Km vaikka sitä miten muuteltiin. Perinteinen on vielä se huonompi tyyli. Että pitäs olla yli 100km, mutta ei noihin maratonhiihtoihin ole oikein mielenkiintoa. 

 

Jalat ei muuten kipeytyny yhtään eilisestä. Pitää keksiä jotain jännää tälle päivälle. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä 220km hiihtelyä tarjolla, tosin perinteisellä hiihtotavalla. Vapaalla hiihtotavalla yli satkuja ei taida olla juuri tarjolla, ellei laske 24h-hiihtoja mukaan. 

 

Toi UTTF on kyllä tavoitteena aika kova, mahdollinen varmasti ja itsekin voisin ajatella joskus yrittäväni sitä, jos Vaarojen perusmatka ei tuntuisi niin mahdottomalta kisaraportteja lukiessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

"Miksi mä menin keksimään sen Karhunkierroksen? Olisin vain pitäny pääni kiinni ja joskus keväällä olisin todennu etten jaksa alottaa uudestaan koko projektia. Tai Karhunkierros ja se Ylläs Pallas, vai mikä se nyt on, vielä menee, mutta sen Vaarojen maratonin olisin voinu jättää väliin. Inhoon kuitenkin yli kaiken palelemista. Tän 41v aikana oon mielestäni palellu jo ihan tarpeeksi eri pakoissa. Ei sinänsä mitään intoa lisätä Kolia siihen listaan.

 

Sinänsä ei myöskään mitään intoa juosta. Pohdin sitä miksi ihmiset ei juokse maratonia enkä keksiny syytä miksi tavis juoksis maratonin. Kerran tehty, miksi pitäis tehdä uudestaan. Oli paljon mukavampi vaihtaa autoon renkaat ja puuhastella ulkona kun tiesi ettei sen jälkeen tarvi lähtä enää lenkille. Epäilen hyvin vahvasti että olisin kennellekkään mikään motivaattori lenkkeilyyn kun en viittis itsekkään juosta kuin satunnaisesti. Tosin noissa piireissä sekin taitaa riittää. "

 

 

Tänään kuulin hyvän luennon mielen hallitsemisesta. Miten pienillä asioilla käännetään tilanne positiiviseksi.

Ehkä kestävyysharrastajan onkin hyvä miettiä kiinnostaako tämä oikeasti ja mitkä ovat niitä mukavia ja kiinnostavia asioita joista jaksaa innostua. Toinen juttu oli sitten tämä "voita tai ota opiksesi" -asenne (koskaan ei ajatella epäonnistumista). Mikähän se kolmas oli 🙄

Joka tapauksessa kun esimerkiksi kun ollaan sitten itse tapahtumassa hankalassa vaiheessa ja mieli meinaa kääntyä synkäksi, pitäisi löytää niitä pieniä ratkaisuja ja positiivisia juttuja joilla pääsee taas voiton päälle. Jos tilanteen päästää liian pitkälle negatiiviseksi on mieltä vaikea halllita.Toisilla nämä taidot ovat kehittyneet paremmaksi luonnostaan ja toisilta kuten minulta se vaatii enemmän harjoitusta.

Itse kestävyysharjoittelusta jaksan kyllä loputtomasti innostua (johtuen vaatimattomasta määrästä?) vaikka esimerkiksi eilen aloin laskea jäljellä olevia kilometrejä kun jalat hyvästä syystä hyytyivät.

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa siltä, että palautuminen Vantaan maratonilta on vielä keskeneräistä. Ite en vielä tekisi mitään treenejä tuossa vaiheessa, vaan hölkkäisin kevyesti päivittäin niin pitkään kunnes motivaatio olisi tikissään.

 

Lukaisin eilen Nick Symmondsin treenipäiväkirjan olympiavuodelta 2012 (hän juoksi silloin 800m finaalissa viidenneksi hämmästyttävällä ajalla 1.42.95). Muutaman viikon totaalisen juoksutauon jälkeen Syyskuun 2011 lopussa hän aloitteli 5-6 km hölkkälenkeillä. Ohjelmassa oli myös välipäiviä kalastusreissuineen ja rokulipäiviä. Painoa oli 7-8 kiloa liikaa. Siitä sitten pikkuhiljaa totutellen varovisia treenejä kohti. Alkukauden treenit olivat ihmeellisen löysiä, mm. tonneja 3.20-vauhdilla. Jopa siis tuon tasoinen urheilija voi ottaa todella löysin rantein kauden alussa. Mutta pikkuhiljaa se tekeminen sitten alkoi, ja joskus Maalis-Huhtikuussa oli jo aika hurjan näköisiä treenejä. Elokuun 9. 2012 sitten rävähti olympiafinaalissa.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6.11.2019 at 00.52, Seppo kirjoitti:

Miksi mä menin keksimään sen Karhunkierroksen? Olisin vain pitäny pääni kiinni ja joskus keväällä olisin todennu etten jaksa alottaa uudestaan koko projektia. Tai Karhunkierros ja se Ylläs Pallas, vai mikä se nyt on, vielä menee, mutta sen Vaarojen maratonin olisin voinu jättää väliin. Inhoon kuitenkin yli kaiken palelemista. Tän 41v aikana oon mielestäni palellu jo ihan tarpeeksi eri pakoissa. Ei sinänsä mitään intoa lisätä Kolia siihen listaan.

 

Miten olisi 83 + 105 + 65, sellainen intro -turnee? Palautuminen olisi noilta osamatkoilta oleellisesti helpompaa, ja saisi mahdollisesti vetää vähän enemmän täysillä eikä hissukseen voimia säästellen? Täysmatkoilla riski ei-optimaalisen rasitustason suorittamiseen on melkoinen, kun ei ole eikä voi olla tarkkaa tietoa kropan palautumisnopeudesta tuollaisten välillä...

 

Tai sitten käyt nykyisemässä BTTF-2020:n läpi, siinä voisi tasaisella kaikkien kilpailujen suorituksella pärjätä ihan hyvin kokonaistuloksissa, kun kovimmat kuitenkin jättävät kisoja väliin:

 

9.5. Bodom Trail 21 km

23.5. NUTS Karhunkierros 55 km

27.6. Aulanko Tower Trail 22 km

11.7. NUTS Ylläs Pallas 37 km

15.8. NUTS Pyhä 21 km

5.9. Nuuksio Classic 42 km

3.10. Vaarojen Maraton 42 km

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy