Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Seppo (Don_Validon ihmiskoe: Karhunkierros 166km ja UTTF Finisher -liivi ensi yrittämällä)

Recommended Posts

9 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

Onko joku kisa x oikeasti niin hieno, että sitä varten kannattaa harjoitella koko vuosi? Tai vaikka 5 vuotta että saisi paikan UTMB:lle? Välillä motivaatio roikkuu kyllä aika ohuen langan varassa. 

En pystyisi itse motivoitumaan pelkästään "kisalla x". Yritän ajatella treenaamista elämäntapana ja sitten testailen kuntoa ajoittain omissa treeneissä ja kisoissa. En halua lyödä lukkoon mitään matkaa tai tapahtumaa, tai edes lajia jos ihan tarkasti ajattelen. Urheilullinen elämäntapa on kuitenkin se tärkein juttu.

Mutta voisin helposti kuvitella ilmoittautuvani "kisaan x" ja pitäväni sitä oikein hyvänä välietappina pitkässä prosesissa, joka jatkuu toivottavasti niin pitkään kun vain terveyttä riittää.

Olen myös sinut sen kanssa, että tulokset heikentyvät vuosi vuodelta, ainakin suhteessa johonkin epämääräiseen "potentiaaliin". Olen tänään 46-v, joten se on vääjäämätöntä. Olet käsittääkseni jonkun vuoden nuorempi? Sulla paranisi esim. maraton vielä monta vuotta jos sen treenaamista jatkaisit. Kestomatkoilla voi saavuttaa ihan hyviä tuloksia n. 50-v asti, ja myös parantaa enkkoja jos ei ole penskasta asti juossut.

• Like 8

sehän täs liikunta hommassa on hyvä puoli et kukaan ei kukaan voi sanoo et huomenna tää loppuu...jos ite haluu reenata se jatkuu vaan..edellyttäen et henki riepu säilyy kuosissa..ja vaikka motivaatio ei aina oliskaan hyvä..eikä se voi ollakkaan...

• Like 1

Tämähän ei ollut @Don_Validon idea vaan ihan itte pyysin että mennään kevät riskillä ja korkealla määrällä. Päätä ei ole toki mikään pakko lyödä seinään jos huomataan ettei homma toimi. 

Kyllähän nyt mennään rajoilla ja siltä se tuntuu. Saa nyt nähdä pitääkö höllätä ennen kuin viikko loppuu. Ja sitten toki erityisen tarkasti katotaan että miten palautuminen lähtee menemään ens viikolla. Jos ei palauduta niin sitten otetaan napsu alaspäin määrissä.

Halusin kovan kevään jotta ei jää mitään jossiteltavaa. Jos kesä tarjoaa vain keskeytykset/heikot tulokset niin sitten tiedän ettei tämä ollu mua varten. Ei tarvi jossitella. Toisaalta tässä elämäntilanteessa en kyllä pystyis harjoittelemaan juurikaan enempää. Viimeksi tänä aamuna mietin tätä. Mutta riskillä tässä kyllä mennään.

Edit: Ja toki aletaan ajoissa keventämään ettei mies seiso lähtöviivalla jo valmiiksi takki tyhjänä.

• Like 5

Eihän Sepolla ainakaan näiden raporttien perusteella ole mitään hätää. Paikat on kunnossa, joka on jo itsessään erittäin hyvä indikaattori treenien ja palautumisen suhteesta.

Väsymys kuuluu asiaan ja ajoittaiset heikot yöunet on normaalia elämää.

Oikeastaan ainoa kritiikki minulla olisi parissa sivulauseessa esille tullut painokysymys. Silloin kun treenaa pienellä riskillä ei minusta saisi edes ajatella mitään painonpudotuksia, vaan syödä kunnolla.

• Like 8
  • Thanks 1