Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Seppo

Seppo (Don_Validon ihmiskoe: Karhunkierros 166km ja UTTF Finisher -liivi ensi yrittämällä)

Recommended Posts

12 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

 

Joo, pitää hämätä tämmösillä UTTF haahuiluilla todellinen päätavoite 🙂

 

Onneksi sulla on vetreät jalat KK:n jäljiltä nousta sitten Fasaania 😉 Siellä nähdään viivalla... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seppo vähän valitteli, kun palautumisindeksit eivät menneetkään tarpeeksi huonoiksi 53 kilsan Nuuksion reissun jälkeen. Kiinnosti vähän, että millä intensiteetillä treenissä edettiin, ja pyysin Sepolta HRV-datan ko treenistä ja verrokin jättärin treenistä.

 

Joitain lukuja 53 km treenin FIT-filestä (Kubios Premium): Stress Index AVG 69, RMSSD AVG 4 ms, HR AVG 139 bpm (80-163)
ja Energy Expenditure 4262 / 4670 kcal (treeni- ja kokonaiskulutus). Vastaavat luvut jättärin treenin FIT-filestä (Kubios Premium): Stress Index AVG 49, RMSSD AVG 6 ms, HR AVG 137 bpm (78-168) ja Energy Expenditure 2452 / 2693 kcal (treeni- ja kokonaiskulutus).

 

Laitan oheen graafit Kubios Premiumilta. Niissä molemmista treeneistä TRIMP/min (Training Intensity) ja kumuloitunut Training Load (TRIMP). EE ois myös ollut havainnollistava siltä osin miten älyttömästi energiaa lopulta kuluu, mutta tilan vuoksi jätän ne pois. Sykkeen mukaan sitä energiaa tietysti kuluu. 53 km treenissä enimmillään reilu 14 kcal/min, ja jättärin treenissä enimmillään lähes 16 kcal/min. TRIMP-asteikot on myös ohessa (kubios.com), Training Load -asteikosta huomioitava, että se on / 60 min treeni.

 

 

jättäriTRIMP.jpg

Oisko tää jättäri ?

53kmTRIMP.jpg

Ja tää 53 km.

trainingintensity.png

 

trainingload.png

 

edit: hieman epäselviä nuo graafit ...... jättärillä myös maksimiosastoa, 53 kilsalla yllättäen kevyemmin

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoisia lukuja. Osaisiko joku sanoa minkälaista energiankulutusta pystyy pitämään yllä UTTF:n pituisissa turneissa?

Omalla kohdalla 6h-treenit näyttävät menneen noin 650 kCal/h ja nelituntiset noin 700 kCal/h. Pitemmillä reissuilla ja blokeissa syketasot väkisinkin putoavat, energia ei vaan riitä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään aukesi sitten Vaarojen maratonin ilmoittautuminen. Ilmo sisään ja nyt on sitten osallistumisoikeus kaikkiin ens kesän kisoihin. On sinne näköjään vielä 11 paikkaa avoimessa haussa avoinna. Tuo kisa on kyllä ainut juoksukisa tässä maassa joka vähän pelottaa. Siellä on 100 varmasti raastamista tiedossa. 

  • Like 8

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Mielenkiintoisia lukuja. Osaisiko joku sanoa minkälaista energiankulutusta pystyy pitämään yllä UTTF:n pituisissa turneissa?

Omalla kohdalla 6h-treenit näyttävät menneen noin 650 kCal/h ja nelituntiset noin 700 kCal/h. Pitemmillä reissuilla ja blokeissa syketasot väkisinkin putoavat, energia ei vaan riitä.

 

Mulla ei pitkistä juoksuista kokemusta, mutta muuten. Juoksussa varmasti vaikuttaa lihaskestävyys ymv enemmän kuin triathlonissa, jolloin kulutus laskee kun ei vaan jaksa ylläpitää vauhtia yllä.

täyden matkan triathlonissa n. 9h aikana uinnissa palaa karkealla arviolla 700-800kcal/h (vaikea arvioida) itsellä, pyöräilyssä kuluu enemmän, kulutus onli viime kisassa noin 830kcal/h ja juoksussa karkeasti 820kcal/h. Pyöräilyosuus oli n. 4,5h ja juoksu n. 3h. energiaa otin sisään varmaan samaa luokkaa mitä juoksijatkin ottaisivat kisassa, noin 200-250kcal/h. juoksussa toki näkisin, että oma massa vaikuttaa paljon, koska siitä se on niin paljon kiinni, paljonko energiaa palaa per käytetty kilometri. Metsässä se on toki enemmän per kilsa, mutta ehkä vastaava per käytetty aika. Pyöräilyssä aika suoraan watit ratkaisee, joita helppo mitata (juoksussakin siis varmaan watit pitkälti ratkaisee, mutta harvalla on wattimittaria vielä juoksussa vaikka niitäkin on).

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 31.1.2020 at 15.37, ruiskarhu kirjoitti:

Joitain lukuja 53 km treenin FIT-filestä (Kubios Premium): Stress Index AVG 69, RMSSD AVG 4 ms, HR AVG 139 bpm (80-163)
ja Energy Expenditure 4262 / 4670 kcal (treeni- ja kokonaiskulutus). Vastaavat luvut jättärin treenin FIT-filestä (Kubios Premium): Stress Index AVG 49, RMSSD AVG 6 ms, HR AVG 137 bpm (78-168) ja Energy Expenditure 2452 / 2693 kcal (treeni- ja kokonaiskulutus).

Viitsitkö vähän avata, miten noita tietoja voi käyttää omien reeniensä ohjaamiseen?

Stress index avg, mitä isompi sitä "raskaampi"?

RMSSD avg, halutaanko isoa vaihtelua?

 

Latasin Kubios Standardin ja iloisen väristä käppyräähän siitä saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy