Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Seppo

Seppo (Don_Validon ihmiskoe: Karhunkierros 166km ja UTTF Finisher -liivi ensi yrittämällä)

Recommended Posts

On 22.5.2019 at 18.25, Timo kirjoitti:

Sepon harjoituspäiväkirja näkyy vaihtuneen Baltsun blogi kommentointiin.

Juu piti ihan tarkistaa ketjun otsikko pariin kertaan. Tulipa tänne eksyttyä, kun kirjauduin pitkästä aikaa foorumille ja nimeenkin oli näköjään viitattu. Ketjun otsikkoon muutamana avainsanana pitkäjänteisyys, progressiivisuus ja treenitaukojen välttely.

PS. Sepolle tsemppiä jatkoon

• Like 2

Seppo,

Mulla on sama projekti menossa. Alkuvuoden tein nousujohteisesti (minulle) määräharjoittelua ja vaikka kunto kohosi, tuli kyllä jälkikäteen epäilys että olikohan palautuminen riittävää. Välillä jalat olivat aika muusia ja yleinen vireystaso alhainen. Kyseessä oli kolmen kuukauden harjoitusjakso, jonka vedin läpi sinänsä ongelmitta, mutta nyt kun olen keventänyt harjoittelua, on vireystaso aivan eri. Sen huomaa kyllä kaikessa. Niinpä tässä, samassa veneessä, mietin juuri miten suunnata syksyä kohti. Pitäisi saada parikymmentä sekuntia pois kevään ajasta että mentäisiin alle sen kolmosen. Tehdä sama setti uudestaan ja toivoa parasta vai lisätä määrää ja uskoa siihen, että kesällä palautuu nopeammin ja kestävyys paranee sitä myötä? Vai jotain ihan muuta? 

Painoahan voisi yrittää vähentää ruokavalion kautta, mutta silloin taas palautuminenkin saattaa kärsiä. Ajattelen, että paino laskee sitten treenin myötä, ei vähentämällä syömistä, jos tuloksia haluaa saada. Suurimpana ongelmana näen minun kohdallani palautumisen ja sen optimoinnin, en niinkään itse treenikilsoja. 

• Like 1

Harmillista, kun selkä kettulee, mutta ei onneksi ole pysyvää tuo. Välilevyjen rappeuma on iän mukanaan tuoma vitsaus. ( jos nyt siitä kysymys ). Eikä siitä eroon taida kokonaan päästä. Vähemmän vaan istumista ja keskikropan lihasten huoltoa lisää ja ’ häkki ’ kuntoon ? 

• Like 1

Mene osteopaatille äläkä kärsi. Leppävaarasta löytyy hyvä. Vaikka se fyssari kuuluisi työterveyteen niin siinä kävisi todennäköisesti kuin minulla eli fyssari tiukoissa nahkahousuissa näyttää jumppaliikeitä eikä survo selkää auki. Viimeksi terveystalon lääkäri määräsi minulle kolmea eri kolmiolääkettä käden hermosärkyyn joista yksi oli masennuslääke. Oliko lääkkeistä apua, no ei ollut. Kai niillä olisi pään sekaisin saanut jos olisi halunnut. Tämän kaiken jälkeen osteopaatti hoiti homman kotiin.

Polkupodcastien pohjalta kommentoin että onko kokonaisrasitus hallinnassa? Kolmen tunnin alitus ei ole ylikunnon arvoinen. Palautuminen kuntoon ja kunto voi napsahtaa ylöspäinkin, harjoituspohja vähintäänkin riittävä?
Toivottavasti selkäongelma ratkeaa.

To Lepo

Pe Lepo

La 17,7km 4:59/km s149

-Syke koholla niin kuin se on aina sohvalla makoilun jälkeen.

Su 11,3km 5:12/km s143

Viikon saldo about 43,8km. Jos jotain positiivista niin selkään ei satu eikä jalat kipeytynyt. Lantio tosin jumissa. Sunnuntain lenkin jälkeen paino 73,1km. 

Nyt sitten aletaan taas reenailemaan.

0CB665B6-38DC-4273-89B6-1B9F4BC28F5D.png

Tosta nyt vielä näkee kuinka paino on alkanut tippumaan.

• Like 2

12 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Viikon saldo about 43,8km. Jos jotain positiivista niin selkään ei satu eikä jalat kipeytynyt. Lantio tosin jumissa. Sunnuntain lenkin jälkeen paino 73,1km. 

Vanhana painoluokkaurheilijana neuvoisin tsekkaamaan painon aina aamun vessakäynnin jälkeen ennen kuin on laittanut mitään suuhunsa. Jos itsensä punnitsee lenkin jälkeen, seuranta ei ole yhtä tarkkaa. Silloin painoon vaikuttavat niin paljon se, kuinka paljon on sattunut syömään, juomaan ja hikoilemaan.

• Like 2
  • Thanks 1

11 minuuttia sitten, Ruba kirjoitti:

Vanhana painoluokkaurheilijana neuvoisin tsekkaamaan painon aina aamun vessakäynnin jälkeen ennen kuin on laittanut mitään suuhunsa. Jos itsensä punnitsee lenkin jälkeen, seuranta ei ole yhtä tarkkaa. Silloin painoon vaikuttavat niin paljon se, kuinka paljon on sattunut syömään, juomaan ja hikoilemaan.

Niinhän se on. Siksi nämä lukemat on semmoisia suuntaa antavia. Keväällä lenkin jälkeen paino oli tavallisesti 76,5kg. Jos se nyt on 73,5kg niin on siinä jotain tapahtunut. Enkä nyt väitä että olisin laihtunu 3kg. Tosin jos mä nykyään käytän aamusta 5min sykevaihteluvälin mittaamiseen niin kai sitä vois käyttää tovin myös vaa’alla seisoskeluun. Laitan harkintaan.

• Like 1

Ma 15,10km sis. 10km 5:32/km s140 + 5,10km 4:41/km s153

-Huonojen unien ja hässäkkä päivän jälkeen oli aika väsynyttä menoa. Suoraan sanottuna hirveetä *askaa.

Lenkin jälkeen paino 73,8kg. Päätin tarttua tuohon @Ruba:n vinkkiin aamupainon mittaamisesta.

• Like 1

Olen pudotellut painoa jo reilut puoli vuotta. Näin seuraan painoa:

- Mittaan painon aina aamulla vessakäynnin jälkeen alasti

- Virallinen painolukema on viikon keskiarvo (tämäkin saattaa olla hieman epäluotettava, kahden viikon ka olisi parempi)

- Yritän pitää kaiken niin vakiona kuin mahdollista, siis syöminen, juominen, lenkkeily, uni. Siitä huolimatta välillä tulee jopa 1,5 kilon heittoja suuntaan tai toiseen yhdessä päivässä (siksi käytän vain viikkokeskiarvoa).

Dieetti on tylsistä tylsin: pyrin noudattamaan orjallisesti THL:n suositusta ja käytän Finelin palvelua mikrojen ja makrojen seurantaan. Yritän saada "100%" täyteen joka päivä kaikkien osalta, mutta pitää energian pakkasella sen verran, että paino putoaa n. 0,5 kiloa viikossa. Suurin ongelma on ollut riittävä hiilarien saanti. Rasvaa ja proteiinia tarvitsee tietyn minimin, ja sen jälkeen on aika hankala riipiä päälle hiilareita niin että jaksaa juosta. Jos nipistän rasvat/protskut minimiin, saan kasaan n. 200g hiilareita päivässä, joka riittää nippanappa, mutta ei sillä rellestetä tiestöllä täysin holtittomasti.

• Like 2