Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Triathlonvarustus tiukalla budjetilla?


Frye

Recommended Posts

Mä ajattelin hankkia mun maastopyörään aerotangon. Sillä saanee melkosen paljon paremmaksi ajo-asennon ja sitä myötä keskarit noussee jokusen kilometrin tunnissa? Sitäpaitsi sittenhän sekin on valmiina jos joskus on varaa ostaa oikee tri-pyörä. Esiin nousee vain kysymys, että minkälainen vois olla hyvä hommata? Tai ehkä ennemminkin kysymys on, että mikä halpis tangoista palvelee parhaiten tarkoitustaan? Mitä saan tangolta enempi jos sijoitan pari sataa muutaman kympin sijaan?

Link to comment
Share on other sites

Lukkopolkimilla luulisin juu kenkäin kanssa edullisimmin saavan varustepuolella aikaparannusta. Mutta tosiaan eniten parannettavaa on miehessä. Mulle tuo pyöräily on ihan uus kuvio näin niinkun vakavammin harrastettuna joten seuraavaksi on sitten aloitettava perehtyminen noihin lukkopolkimiin. Ne kun ilmeisesti ei toimi valmistajien kesken ristiin.

Lukkopolkimet ovat todellakin "pakko saada" varuste aloittelevalle pyöräilijälle. Malleja ja valmistajia on monia, mutta tarkoitukseesi shimanon SPD standardi olisi varmaankin paras vaihtoehto http://en.wikipedia.org/wiki/Shimano_Pedaling_Dynamics Eli hieman tarkemmin. Avain asiat ovat itse polkimet ja nuo pienet rautaiset palikat tuolla kenkien pohjassa(klossit). Tätä SPD:tä käytetään esim kuntosalien spinning pyörissä, minkä vuoksi siihen löytyy todella paljon valmistajia ja kenkävaihtoehtoja. Tuotteita löytyy Bilteman kengistä aina huippukalliisiin hiilikuitu malleihin asti ja kaikkea siltä väliltä. Eli kun menet tuotteita hankkimaan niin tärkein asia on varmistaa että kengät ja nuo klossit istuvat keskenään (ja sitten tietysti se että polkimet ja klossit ovat samaa standardia), Valmistajalla ei ole niinkään väliä.

Tuossa yhdessä kommentissa mietit kaksia vanteita maasturiisi. Se ei ole ehkä taloudellisestikkaan järkevin vaihtoehto ja lisäksi siinä on käytännön elämässä pari pikku juttua.

Sinulla on tod näk 7 tai 8 rattainen takapakka pyörässäsi. Se edustaa ollutta ja mennyttä elämää nykypäivän pyöräilyssä. Nyky pakat ovat 10-11 rattaisia ja niissä on muutama ratas liikaa sekä takavaihtajalle että ketjulle. Noita vanhoja vaihtajia ei pysty säätämään näille uusille pakoille ja lisäksi tuo ketju on liian leveä eli se ei mahdu toimimaan kunnolla näissä uusissa tiheämmissä takapakoissa. Tämän vuoksi joutuisit uusimaan koko voimansiirto järjestelmän ja sillä rahalla saa jo todella hyvän uudenkin pyörän.

Eli mikäli menet vielä nykyisellä pyörälläsi niin sileät renkaat ja lukkopolkimet ovat ainoat mielestäni järkevät hankinnat siihen. Ja nuo polkimet ovat tietysti sinänsä kannattava hankinta että ne saat siirrettyä tulevaisuudessa mihin tahansa muuhunkin pyörään.

Link to comment
Share on other sites

Mä ajattelin hankkia mun maastopyörään aerotangon. Sillä saanee melkosen paljon paremmaksi ajo-asennon ja sitä myötä keskarit noussee jokusen kilometrin tunnissa? Sitäpaitsi sittenhän sekin on valmiina jos joskus on varaa ostaa oikee tri-pyörä. Esiin nousee vain kysymys, että minkälainen vois olla hyvä hommata? Tai ehkä ennemminkin kysymys on, että mikä halpis tangoista palvelee parhaiten tarkoitustaan? Mitä saan tangolta enempi jos sijoitan pari sataa muutaman kympin sijaan?

Bilteman kahdenkympin tanko on todennäköisesti vääränkokoinen tai menee kiinni väärästä kohtaa(Että asettuu väärään paikkaan), että ajoasentoa ei todennäköisesti saa kovin mukavaksi(mutta voi se silti olla parempi kuin ilman aerotankoa)

Kuudenkympin tangossa on ehkä jo vaihdettava kiinnityskohta tai jotain pientä säätömahdollisuutta, että todennäköisyys etät sen/ne sa aoikeaan kohtaan on selvästi paremmat.

Satasella voi saada kunnollisilla säädöillä olevia aerotankoja.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pyörä levis. Oikeammin takavanne. Onni onnettomuudessa oli että hylkyvanteita löytyi ja niistä saatiin rakennettua uusi takakiekko. Samalla tuli laitettua sileät kumit alle ja lopputulemana lenkin keskinopeus kasvoi n. 3km/h verrattuna ennen särkymistä ajettuun. Takavanteesta siis hajosi pakan puolelta keskiössä oleva laakeripesä.

Mikähän mahtaisi olla tollaselle perusmaasturille sellainen realistinen tavoitekeskinopeus 18km lenkille? Tällä hetkellä parhaan lenkin oon vetässyt keskinopeudella 26,3km/h. Tuo oli vk/mk tehoilla. Pk ja alle sykkeillä keskinopeus on pikkusen yli 20km/h pitkillä lenkeillä. Pyöräilytausta loppukesää lukuunottamatta on todella olematon.

Mutta itse asiaan. Nasahti työmatka kuun lopulle Madridiin ja alkoi kummitella ajatus josko sieltä voisi löytyä edullisemmin lukkopolkimet ja kengät kun täältä paikallisesta. Onko täällä kokemuksia tuon suunnan putiikeista? Kannattaisiko hankkia jotkut trekiing tyyliset kengät tässä vaiheessa ja säästää ne kisakengät oikealle pyörälle? Tärkeintä varmaan on kenkien vaihdon sujuvuus? Onko nauhakengät ns pikanauhoilla no-no vai voisiko ajatella noiden sitten tulevaisuudessa jäävän maastofillarikengiksi?

Kiitoksia taas avusta jo etukäteen.

Link to comment
Share on other sites

Mikähän mahtaisi olla tollaselle perusmaasturille sellainen realistinen tavoitekeskinopeus 18km lenkille? Tällä hetkellä parhaan lenkin oon vetässyt keskinopeudella 26,3km/h. Tuo oli vk/mk tehoilla. Pk ja alle sykkeillä keskinopeus on pikkusen yli 20km/h pitkillä lenkeillä. Pyöräilytausta loppukesää lukuunottamatta on todella olematon.

Mutta itse asiaan. Nasahti työmatka kuun lopulle Madridiin ja alkoi kummitella ajatus josko sieltä voisi löytyä edullisemmin lukkopolkimet ja kengät kun täältä paikallisesta. Onko täällä kokemuksia tuon suunnan putiikeista? Kannattaisiko hankkia jotkut trekiing tyyliset kengät tässä vaiheessa ja säästää ne kisakengät oikealle pyörälle? Tärkeintä varmaan on kenkien vaihdon sujuvuus? Onko nauhakengät ns pikanauhoilla no-no vai voisiko ajatella noiden sitten tulevaisuudessa jäävän maastofillarikengiksi?

Kiitoksia taas avusta jo etukäteen.

Noista nopeuksista sen verran, että kyllähän siihen tuo reitin profiili vaikuttaa aika lailla. Itse en ole maasturilla kestopinnoitteilla ajellut lenkkejä ikinä, mutta eräs lenkkikaverini tuota harrastaa ja hänellä 50km:n lenkki liki täysin tasaisella reitillä menee n. 28km/h aerobisen rajalla. Vertailun vuoksi oma keskarini samalla lenkillä tälläisellä nykyihmisen luomalla hiilikuituisella tri/tt luomuksella jota myös joku polkupyöräksi väittää on n.33km/h aerobisen rajalla.

Kyllä se vauhti tuosta 20km/h pomppaa aika pian suorastaan harppauksin ylöspäin kun saat ne lukot ja rupeat tekniikkaa parantamaan niiden kanssa.

Kävimme heinäkuun lopulla rouvan kanssa Barcelonassa ja piipahdin uteiaisuuttani parissa pyörä/urheilukaupassa katsastamassa tarjontaa. Siinä pistin merkille että hintataso oli hyvin suomen hinnoissa ilman isoja heittoja suuntaan tai toiseen. Mikäli täältä villistä pohjolasta ei meinaa mieleisiä tarvikkeita vastaan tulla, niin kyllä ne kamat siinä tapauksessa kannattaa Espanjasta tuoda, mutta älä elättele isoja toiveita saada sieltä "super hyvää super halvalla". Tärkeintä on omasta mielestäni se, että pääset sovittamaan kenkät ennen ostoa. Tuntuu meinaan olevan nuo koot eri valmistajilla hieman eri skaalalla tehtyjä.

Kenkien mallista sen verran että siinä mennään taas "makujen maailmaan".

Tälläiset klassiset nauhakengät jättäisin itse hyllyyn, mutta onhan niitä ostopäätökseen johtavia muitakin tekijöitä olemassa kuin pelkkä kenkien kiristystyyli kuten esim istuvuus. Myös tulevaisuuden ajatuksesi siitä kauanko ajattelin maasturilla ajella kannattaa pitää toisessa vaakakupissa hankintoja tehdessä.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-m064-mtb-spd-shoes-2013/rp-prod69966

Kyseisessä linkissä on vain yksi esimerkki miljoonasta mallista ja siitä, että kyllä moita maastokenkiä löytyy tarramalleinakin. Tämän tyyppisillä tossuilla siirtymä tulevaisuudessa katupyörään saattaisi olla hieman jouhevampi. Lisäksi vaihtonopeus kisoissa on varsin paljon ripeämpi versus nauhakengät.

Link to comment
Share on other sites

Mikähän mahtaisi olla tollaselle perusmaasturille sellainen realistinen tavoitekeskinopeus 18km lenkille? Tällä hetkellä parhaan lenkin oon vetässyt keskinopeudella 26,3km/h. Tuo oli vk/mk tehoilla. Pk ja alle sykkeillä keskinopeus on pikkusen yli 20km/h pitkillä lenkeillä. Pyöräilytausta loppukesää lukuunottamatta on todella olematon.

Tähän voisin vastata kun kerran kokeilin maastopyörällä juuri tuota matkaa tänä kesänä. Matka 18.0 km ja ajaksi tuli muistaakseni 36.03 min eli aika tarkkaan 30 km/h. Reitillä oli pieniä mäkiä mutta kiersin ympyrän joten nettonousua tai -laskua ei ollut. Vedin ihan niin kovaa kuin pääsin. En ole pyöräilyä harrastanut ennen tätä kesää missään muodossa. Ensi kesäksi ostan triathlonpyörän ja kokeilen kuinka kovaa pääsen saman lenkin.

Link to comment
Share on other sites

Hesa City Triathlonissa maasturilla 10 kilsaa 20 minsaa. Eli 30 keskari. Reitti on hidas joten helpommalla reitillä kevyesti 20-30 kilsaa samalla vauhdilla.

Kojakit oli alla ja nappularengas on selvästi hitaampi.

Tour de Helsinki tuli joskus poljettua täpärillä ihan ralliraneilla ja keskari 29 korvilla. Silloin tietty peesiä mitä HCT ei ollut.

Molemmilla kerroilla ihan normi suora tanko.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy