Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Frye

Triathlonvarustus tiukalla budjetilla?

Recommended Posts

Noniin menin sitten hölmöyksissäni osallistumaan paikalliseen kymmenesosamatkan kisaan ja koukkuun jäin. Aika oli HIDAS mutta ei se mitään. Nyt on jo pari viikkoa tullut treenattua jälkikäteen.

Ensi vuodeksi tavoite on alittaa tunti ja vartti eli about 20 minsaa pitäisi saada lenkistä pois.

Kalustona on speedot 15v vanha maastopyörä ja juoksulenkkarit. Budjettia ei juurikaan tähän tarkoitukseen ole, mutta sen minkä hankin pyrin hankkimaan jotakin muuta kun kertakäyttökamaa.

Uusi pyörä ei tule kysymykseenkään ja varttakin mulla on se 192cm josta liian paljon jalkaa. Märkäpuku on nyt varmaan pakko-ostos. Ja mahdollisimman edullinen käyttökelpoinen puku hakusessa. Mikäli kärpänen oikeasti iskee niin tuo jääköön sit vaikka treenipuvuksi. Tai käytettynä kiertoon.

Fillariin ajattelin foorumia surffattua hankkia yhdistelmäpolkimet. Kauppareissuille ja muuhun rymyämiseen saa kelvata normikengät. Poissuljettu ei ole käytetyn fillarin hankinta jos sopiva tulee vastaan. Mutta maasturilla saan luvan selvitä ens kesän.

Juoksua varten alkaa nykyisissä niken töppösissä tulla kilsat vastaan joten jotakin tarttis tehdä. Ikäni olen tuon merkin töppösiä käyttänyt kun on jalkaan sopinut. Mutta ilmeisesti vaimennuksen osalta kenkä voisi olla hiukan erilainen kun perus kantavaimennettu kenkä.

Mahtaisiko jossakin olla yhdessä nipussa joku opas tms mistä lähteä liikkeelle. Foorumilla tuntuu olevan paljon infoa kun vaan tietäisi mitä hakea. Pyörään liittyvän ratkaisun pitkälti perustan täällä olleisiin ketjuihin.

Jyväskylässä olisi seuralla yhteistreeniä mutta toistaiseksi esilläolevat ajat on mulla perhesyistä mahdottomat raahautua paikalle. Toivottavasti myöhemmin syksyllä pääsisi lähempää ihmettelemään.

Kaikesta mahdollisesta avusta kiitollisena.

Muokattu

Mikä on tiukka budjetti? Onko se euromääräinen vai vain "mitään kertiskamaa ei saa olla, mutta silti halpaa (kuinka halpaa?)" Se rajaa aika paljon hankintoja.

Ensi sanot, että uusi pyörä ei tule kysymykseenkään, mutta käytetty voisi olla ihan menevä jos osuu kohdalle. Myös märkäpukua hamuat ja uusia lenkkareita (niitä saanet kuluttaa kyllä parin jos toisenkin ennen kuin seuraavat 12kk menee ohitse). Eli budjetti lienee kuitenkin useita satoja?

Kymmenesosamatka on siis 380m uintia, 18km pyöräilyä ja 4,2km juoksua. Se on vähemmän kuin sprinttimatkalla. Mikä sinulla on lähtötilanne lajien treenitaustojen suhteen ja kuinka paljon sinulla on aikaa käytössä esim. viikkotasolla treenaamiseen, näihin kolmeen osalajiin? Fakta on, että kun olet mies, jonka pitäisi saada 20min pois tuosta 1h35min ajasta, niin veikkaisin, että se vuodessa lähtee ihan sillä, että opettelet ja harrastat uintia, pyöräilyä ja juoksua joten kuten säännöllisesti vuoden ympäri.

Märkäpuku ei tule nopeuttamaan sinua alle 400m matkalla juuri montaa sekuntia jos sitäkään, koska sen riisumiseenkin menee hetki (ainakin sekunteja), ja investointina esim. 100€ on aika tyyris saatuun hyötyyn ja parempiakin käyttökohteita varmasti keksit rahalle. Vaikka uintikurssi.

Onko mahdollisuutta lainata pyörää? Jos et voi maasturista luopua ja toisen hankkiminen tilalle on tiukkaa, niin jos tuttavapiiristä tai seuran sisältä löytää ihmisiä, joilta liikenee kisan ajaksi lainaan joku maasturia nopeampi vempain sinulle, se tulisi halvaksi.

Jos todella tiukalla budjetilla mennään niin pyöräksi jostain käytettynä joku vanha 80-luvun maantiepyörä. Niitä saa hyvin halvalla, tosin saattavat tarvia vähän kunnostusta.

Kaveri maksoi tuollaisesta 16 euroa, tosin käytti sen jälkeen jotain >50 euroa varaosiin ja useamman tunnin huoltamiseen/korjaamiseen.

Märkäpukua ei tosiaan noin lyhyellä matkalla tarvi, hyöty katoa vaihdossa kuluvaan aikaan.

Jos ihan tasan tuohon yhteen kisaan tähtäät ja budjetti on supertiukka, kannattaa (kisapäiväksi) vaihtaa maastopyörään edes mahdollisimman kapeat kumit. Se nopeuttaa tuntuvasti ja halvalla. Lisäksi pyörästä voisi kisaan karsia ylimääräistä painoa pois, jos on esim. valoja, lokareita, tarakkaa jne.

Muuten ekat pari sataa menee tosiaan juoksukenkiin yms. "kuluviin osiin", ja jos jää yli, on uimakurssi tms. aika hyvä sijoitus.

Ja tosiaan treenaamalla saat "ilmaiseksi" tuntuvamman hyödyn kuin törsäämällä :-)

Ja jos matka tulee olemaan noin lyhyt, niin ei niistä lukkopolkimistakaan hyötyä ole koska kenkien vaihtamiseen menee aikaa. Eli budjettisi pieneni nyt paljon kun ei tarvi ostaa kuin uudet juoksutossut :-)

Ps. toki niistä lukkiksista on normaaliarjessa ja treeneissä iloa ja hyötyä.

Noniin, valotetaas tilannetta vähän. Kylläpä tuli epäselvä viesti kirjoitettua silmät melkein kiinni kännykällä just ennen nukkumaanmenoa. Eli taustasta. Olen juossut joku vuosi sitten puolimaratonin läpi. Edelleen olen hidas. Tuo taisi olla 2009. Silloin liikkeellelähtö tapahtui sohvalta toukokuussa ja puolikkaan hölkkäsin syksyllä Finlandiassa. Tämän jälkeen mulla oleva krooninen sairaus pisti taas jatkuvamman urheilun sivuun ja tilanne meni hyvin epäsäännölliseksi. Nyt olen kesän alusta pystynyt lenkkeilemään ja toistaiseksi vaikuttaa lupaavalta. Toivottavasti ei tule enää tuollaista stoppia kun joku aika finlandian jälkeen.

Uintia olen touhunnut nuorempana paljonkin. Treenannut varsinaisesti en ole lukion jälkeen eli 15+ vuoteen. Mutta tuo 380m meni mulla aikaa 9:20 vaikka starttasin kisaa katselemaan aivan porukan hänniltä. Uskoisin että tuosta on muutama minuutti nipistettävissä. Mutta ongelma on uimahallien kaukainen sijainti. Lähimpään taitaa olla aika tarkkaan 20km ja sitten siitä etäisyyksiä kasvattaen löytyy vaihtoehtoja. Järvi toisaalta olis alle sadan metrin päässä joskin avovesiuintiaika taitaa alkaa olla lopuillaan tälle kesää. Tämän kesän uinnit ennen kisaa on olleet muksujen kanssa pommien hyppimistä ja joskus joku pieni lenkki siinä sivussa.

Pyöräilyssä on varmaan helpoiten saatavissa parannusta ihan vaan treenaamallakin. Tuota maasturia olen aikanaan käyttänyt työmatkoihin, mutta en enää kymmeneen vuoteen. Tänä kesänä sillä oli ajeltu muutama reissu lasten kanssa ennen kisaa. Mutta kisa lähestulkoon tuplasi ajetut kilometrit kuluneelle kesälle. Nyt kilsoja on sitten takana jo reilusti lisää. Sen verta oli mukava tapahtuma.

Budjettipuoli on todella vaikea määritellä. Olen lähdössä töiden ohella opiskelemaan ja reissaaminen opiskelupaikan ja kodin välillä nostaa jatkuvia kuluja jonkin verran. Samoin opiskelupaikalla asuminen. Voi olla että juuri mitään ei ole käytettävissä Tai sitten että esim puolen vuoden aikana n. 500 euroa on ihan mahdollinen. Syksy näyttää. Tästä johtuen kausialet ja poistomyynnit on varmaan ne parhaat vaihtoehdot hankkia tavaraa.

Sitten niistä tavoitteista. En ole asettanut sen suurempia tavoitteita muiden matkojen osalle kun tuon kymmenesosan paikalliseen jossa siis haluan päästä alle 1:15. Ja mitä enemmän sen alle niin sen parempi. Mutta haaveissa olisi perusmatkaa myös koittaa. Jokatapauksessa suurin osa aikaparannuksista on tehtävissä mun taustoilla ihan ilman kalustoon puuttumista. Märkäpuku houkuttaisi uintitreenin helpottuessa. 200€ puku ei ole kun 20 kertaa bussilla hallille ja takaisin. Mutta onko noiden halvimpien mallien puutteet sellaisia että haittaa harjoittelua ja omaksi ilokseen harrastamista? Vai onko niiden laatu sellaista että joka kesä tarttee sit sen uuden kahden sadan puvun, jolloin joku 350€ puku kerralla hankittuna voisi olla fiksumpi ratkaisu vaikka puuroa sitten pitäisikin syödä pitempään. Tuota 380m uintia varten märkäpukua todella en tarvitse vaan takaraivossa on se ajatus ehkä jostakin pidemmästä matkasta sekä uintiharjoittelun helpottamisesta.

Lukkopolkimistakin tahtoo olla montaa näkemystä. Tällä naapuruston reitillä tulee tuolle pyöräilymatkalle 300 nousu/laskumetriä. Ensimmäinen 7km käytännössä nousua. Ja siitä sitten vaihtelevammin kuitenkin laskupainoitteisesti takaisin. Nyt kun olen muutaman kerran pyöräillyt pitempää reittiä ja käsitys siitä mitä kroppa pyörän kanssa kestää on ihan toinen kun kisassa on tuosta pyöräilyajasta lähtenyt pois jo 6min. Ja juoksuun lähtö oli helpompi tuon nopean ajon jälkeen kun mitä silloin kisassa. Toistaiseksi olen nauttinut pyöräilystä ihan ilman lukkojakin ja niidenkin hankinta lienee järkevin sopivan tarjouksen tullessa vastaan. Kiirettä ei ole.

Vielä en ole saanut jäsenneltyä mikä tuossa kisassa oikein oli se juttu mikä minut koukutti, mutta välittömästi maaliintulon jälkeen oli fiilis että tätä lisää. Toistaiseksi olen naputellut itseni mukaan triathlonhaasteeseen mutta enempi opiskelumielessä. Vielä ei ole deadlinea mihinkään kisaan, mutta saa käsityksen harjoitusten suhteuttamisesta toisiinsa sekä ajasta mitä harjoittelu ottaa. Ja onpa tuolla tekniikkavideoita ym muuta ainakin mun mielestä hyödyllistä tässä starttivaiheessa.

fillaritorista saattaapi saada melkosen huokeella lukkopolkimet ja kengät jos niinkseen tulee. Mun mielestä niistä on merkittävä apu ainakin pitkillä lenkeillä. Ainakin kun on tällänen nöösi niidenkin kanssa, niin pyörittämisen opiskeluun saa kulutettua hyvin kilometrejä.

Lukkopolkimilla luulisin juu kenkäin kanssa edullisimmin saavan varustepuolella aikaparannusta. Mutta tosiaan eniten parannettavaa on miehessä. Mulle tuo pyöräily on ihan uus kuvio näin niinkun vakavammin harrastettuna joten seuraavaksi on sitten aloitettava perehtyminen noihin lukkopolkimiin. Ne kun ilmeisesti ei toimi valmistajien kesken ristiin.

No jos tuo märkäpuku on treenaamisen helpottamiseen, niin voi olla ihan järkihankinta! Märkkärissä olennaisinta on, että a) on pintauintiin tarkoitettu (eli triathlon-märkäpuku eikä esim. sukellus- tai surffipuku) ja että on sopivan kokoinen. Kun täyttää nämä määreet, ovat halvimmatkin ihan käyttökelpoisia. Ja kalleimmat lienevät itse asissa ne huonoiten kestävät.

Itse ostin keväällä 2009 merkkinsä toiseksi halvinta mallia olleen puvun netistä UK:sta, maksoi 115 € (Suomessa ovh 300, mutta oli silloin myynnissä hintaan 180). Hyvin on kestänyt, viime ja tänä kesänä pitänyt vähän jo paikkailla liimalla, mutta eiköhän vielä ensi suvenkin pärjää tolla, eli yhteensä kuutisen vuotta. Eli johonkin 100-200 €:n paikkeille löytänet netistä tarjouksia tai Suomesta käytettyjä etsimällä ihan kelpo puvun.

Kiitos vinkeistä. Tänään sain lahjoituksena maasturiin sopivat slicksit. Nyt mietin että vaihtaisinko ne olemassaoleville vanteille vai hankkisinko vaihtovanteet. Samalla voisi takapakan laittaa pikkuisen pienemmillä rattailla huippunopeutta ajatellen. Tästä herääkin sitten kysymys että onko tällainen teknisesti mahdollista vai meneekö myös ketju lyhennettäväksi? Vanteet on pikakiinnityksellä joten mikäli pelkästään niiden vaihto riittää niin pääsisi helposti tilanteeseen sopivilla renkailla ja välityksillä liikkeelle. Onko näissä ns. Perusvanteissa jotakin mihin erityisesti kiinnittää huomiota. Mitään isoa investointia ei ole tarkoitus tässä kohtaa tehdä.

Parhaiten ja halvimmalla aika paranee treenaamalla. Jos sitten haluaa parantaa aikaa hankkimalla parempia varusteita, niin maantiepyörä tai triathlon pyörä ovat ensimmäinen hankinta. Maastopyörän vaihtaminen kapearenkaiseen kilpapyörään nostaa vauhdin ilman kunnon paratamistakin noin 5km/h. Jos budjeti on tiukalla, niin uutta ei kannata ostaa. Ja 500€ ei saa vielä kovin laadukasta käytettyäkään hiilikuitupyörää. Mutta sulle käy ihan hyvin vanhemmat teräsrunkoset pyörät, joita on aika hyvin myynnissä käytettyinäkin. Nytkin tuolla http://www.huuto.net/kohteet/peugeot-kilpapyora/278408011 on myynnissä sulle sopivan kokoinen pyörä. Ja varmasti lähellä olevista pyöräliikkeistä löytyy vastaavia ehkäpä jopa vielä halvemmalla. Vähän painavampi kuin varsinaiset tri-pyörät, mutta varmasti pääsee huomattavasti kovempaa kuin maasturilla. Mä olen polkenut tri-kisoissa kohtuullisilla vauhdeilla (32-37km/h) ja lähes joka kisassa mut on ohittanut joku vanhalla teräsrunkosella pyörällä. Eli tärkeimmät asiat ovat mun mielestä matala ajoasento ja kapeat kovassa paineessa (yli 7bar) olevat renkaat. Ja kyllä mä pitäisin itsestään selvyytenä lukkopolkimien/klossien ja pyöräilykenkien hankintaa. Käytetynä sellaset löytyy varmaan alle satasen. Jos sitten haluaa vielä investoida lisää pyörään, niin ensimmäiseksi paremmat kiekot; aerodynaamisempi profiili ja paremmat laakerit.

Jos jalkojen kanssa ei ole ongelmia, niin lenkkareihin ei kannata törsätä kauhean paljoa. Saukkosen Kalevikin on vedellyt satoja maratoneja halpistossuilla. Mutta jos jalkavaivoja ilmenee, niin sitten joutuu hieman panostamaan kenkiin. Syksyllä myydään kohtuullisilla alennuksilla tän vuoden malleja pois.

Lyhyillä matkoilla märkäpuvun hyöty on hieman kyseenalainen, varsinkin jos omaa kohtuullisen uimataidon. Ja jos märkäpuvun tarkotus on vain lisätä uimakautta järvessä, niin lähestulkoon mikä tahansa puku käy, kunhan se on vain tarkoitetu uintiin. Mulla oli ekana märkäpukuna Lidlistä ostettu 50€ maksanut puku, jolla pysty ihan hyvin uimaan. Enkä mä usko, että mä olisin montaa sekunttia kovempaa päässyt kalliimmallakaan puvulla. Mulla on vähän samanlainen tilanne, että uimahalliin on matkaa aika paljon ja järvi on huomattavasti lähempänä, joten kesäsin tulee uitua ainoastaan järvessä. Koska Suomen kesä on välillä hieman viileä, niin märkäpuvulla on mukavampi käydä uimassa.

Jos sitten haluaa vielä investoida lisää pyörään, niin ensimmäiseksi paremmat kiekot; aerodynaamisempi profiili ja paremmat laakerit..

Ilmanvastuksen voittamiseen menee kuitenkin n. 75% tehosta 30km/h vauhdissa ja tästä ilmanvastuksesta n. 75% johtuu kuskista, joten tärkeintä on saada se kuski aerodynaamiseen asentoon.

Eli en näe järkeä kiekkoihin alkaa tuhlaamaan jos pienellä budjetilla ollaan liikkeellä, rahaa kiekkoihin saa alkaa oikeasti laittamaan paljon että niissä alkaa olla merkittäviä eroja. Halvat aero-lisä-tangot joiden avulla saadaan kuskin ilmanvastusta pienennettyä tarjoaa helposti selvästi enemmän rahalle vastinetta.

Muokattu

Ilmanvastuksen voittamiseen menee kuitenkin n. 75% tehosta 30km/h vauhdissa ja tästä ilmanvastuksesta n. 75% johtuu kuskista, joten tärkeintä on saada se kuski aerodynaamiseen asentoon.

Eli en näe järkeä kiekkoihin alkaa tuhlaamaan jos pienellä budjetilla ollaan liikkeellä, rahaa kiekkoihin saa alkaa oikeasti laittamaan paljon että niissä alkaa olla merkittäviä eroja. Halvat aero-lisä-tangot joiden avulla saadaan kuskin ilmanvastusta pienennettyä tarjoaa helposti selvästi enemmän rahalle vastinetta.

Totta, mutta lyhyellä matkalla kippurasarvisella pyörällä ajo-asento on lähes yhtä virtaviivainen kuin samaan pyörään asennettulla aerolisätangolla. Mulla ainakin maantiepyörän lepotangolla ajaessa olen hieman pystymmässä kuin kippurasarvien ala-asennossa. Toisaalta kädet ovat hieman leveämmällä lisäten ilmanvastusta. Ja en jaksaisi kauhean kauaa ajaa alaotteella. Ja todellakin nuo lisätangot ovat todella halpa ajoasennon parannuskeino.

Ja kiekkojen ostamisella tarkotin sitä, että ennen halvan rungon vaihtamista kalliiseen kannattaa satsata kiekkoihin. Halpaahan tuo kunnon kiekkojen hankita ei ole.