Jump to content
Juoksufoorumi.fi

eka maraton lähestyy..kai

Focaccia
 Share

Recommended Posts

Voi apua. Lupasin talvella itselleni juosta maratonin Joutsenossa. Aikaa jäljellä n.6vkoa. Sykkeiden ja vauhdin perusteella tämän hetkinen kunto on jossakin sillä tasolla jolla juostaan puolikas 2 tunnin pintaan. Tavoitteena on päästä maaliin - ei aika tavotteita, kunhan sen maalin vaan tavotan. Kuten monella muullakin, alkaa epäusko hiipiä mieleen..takana on säännöllistä treeniä jo vuosia, välillä toki muutaman vkon pätkiä sairastellen tai motivaatiomontussa - ei kuitenkaan enempää kuin parin vkon pätkiä. Treeniohjelmassa viikottain 1-2 kovaa, pitkä pk ja 2-3 lyhyempää pk lenkkiä. Pitkikset on kuitenkin pääosin 16-20km - pitäisikö vielä ehtiä tehdä ainakin pari esim 25km pitkää? vko km on pyörinyt n.30+ tienoilla, riippuen onko joku pk lenkki korvattu soudulla vai ei. Onko mulla edes mitään mahdollisuutta tahkota maaliin?? Voi tavaton..toisena pvänä olen varma että selviän, toisena jotain ihan muuta. Foca, joka ei edelleenkään saa jaksotettua tekstiä?!?? Why?

Pakko ei ole edes 30:iä juosta. Ihan varmasti olet jo maratonkunnossa. Ehdit kuitenkin mukavasti tehdä pari pitempää pitkistä ja palautuakin niistä. Tottumattoman kannattaa pitää maksimikestona 3 tuntia, jottei muu treeni kärsi turhan paljon.

Kyllä se siitä! Matkalle vain ekalla riittävän rauhallisesti. Myöhemmissä juoksuissa voi sitten kokemustaan hyödyntäen juosta lujaakin.

Samoilla linjoilla olen. Kun aikaa vielä on, niin ehdit vielä tehdä pari 2,5 - 3h lenkkiä. Ja kannattaa myös pitää mielessä, että itse tapahtumassa juokset levänneenä ja hyvillä energiatsoilla. Eli jos jostain syystä harjoitellessa pitkä lenkki tuntuisikin jossain kohdin vaikealta, niin tapahtumapäivänä on huomattavasti normaalia harjoittelukautta paremmat edellytykset pitkän matkan juoksemiseen.

Jepjep, tänään juoksin 144n keskisykkeellä 22km, sen PITI olla liki 25 mutta kappas - gps antoikin vähemmin km:jä kun ajattelin päässä arvioiden. Vauhti oli etanaa hitaampaa - 7,6min/km, kiitos tämän tienoon maastojen..tasaista ei juuri ole, ylä ja alamäkeä jatkuvasti, tasasta saa hakea. Lenkki meni sujuvasti, alku tahmeesti mutta kympin jälkeen kuin lentäen - ei vaivoja ei kummempaa rasitusta, kevyesti olisin voinut jatkaa paljon pidemmälle. Alkumatkasta varmaan painoi jaloissa vielä toissapäivän 1,5h soututreeni ja ukkospilvien tuoma hiostava paahde, lopulta kuitenkin rennon letkeesti meni. Ehkäpä mittaan ens viikolle sen 25-30km - vielä ehdin sen, ja sitten lyhentelen pitkistä starttia kohti. Foca

Samassa tilanteessa ollaan, kuukausi aikaa suunniteltuun starttiin. Aivan varmasti pystyn nyt juoksemaan puolikkaan alle 2 tuntia, kaikki tähänastiset ennätykseni lyhyillä matkoilla on uusittu. Ainoastaan kestävyys epäilyttää. Kesän aikana on pitkät lenkit jääneet melkein kaikki alle 20 km/2 h, alkukesästä aina käännyin takaisin suurin piirtein samassa kohdassa. Nyt oli tarkotus lopultakin se tosi pitkä lenkki tehdä, mutta selkäkipu yllätti. Ensi viikolla sitten...

Huomasin muuten oman gps:n vähän oikovan eli ei huomioi mäkiä. Käytännössä siis todellinen juoksumatka on vähän pitempi kuin gps:n näyttämä.

• 2 weeks later...

No jippii. 1kk aikaa starttiin ja mulla on vuosituhannen flunssa! Mitähän tästä tulee..takana alkaa olla jo suurin nuha ja kuumeilu, jäljellä kivan rohiseva yskä - ei ihan paha. Pian on menny viikko pelkällä kevyellä kävelyllä ja venyttelyllä. Loppuviikolla luulen pystyväni jo kevyisiin pk-lenkkeihin, ja ensi viikon loppupuolelle (n3vkoa starttiin) kaavailen piiiitkää 25-30km lenkkiä. Sen jälkeen täytynee alkaa lyhentämään pikiä? Olenko oikeassa? Hitto että harmittaa koko flunssa, toisaalta, edelliselle viikolle lipsahti tavallaan 3 pitkää treeniä, 1 juoksu ja 2 muuta...ehkä sen jälkeen tarvitsikin yhden extra-kevyen viikon..mutta silti.. Foca

• 4 weeks later...

Sieltä se lähestyy..se maraton..lauantaihin on enää muutama hassu päivä - voi helvatun helvattu. Joka toinen pvä olen varma että juoksen maaliin ennemmin tai myöhemmin, joka toinen pvä iskee epätoivo. Viimeviikolla juoksinmaanantaina 10km pk lenkin, keskiviikkona 23km pk lenkin, samana iltana sattui 1,5h soututreeni joka sekin meni mallikkaasti pk:na..lauantaina 10km vähän reippaammin ja sunnuntaina 16km ihan hissunkissun. Nyt sitten ihan rauhallisesti..tänään en tee mitään töiden lisäksi (fyysistä sekin), huomenna ajattelin sauvakävellä 10km lenkin, ja torstaina käyn hölkkäilemässä 5-6km ihan hiljaksiin..lisäksi paljon venyttelyä ja hyvää ruokaa ja nestettä. Näillä mennään, meni ojaan tahi allikkoon. Loppuajalle ei mulle ole merkitystä, pääasia ehtiä maaliin enenkuin huoltoauto kerää keilat (ja minut) pois kuleksimasta. Foca...ihan vähän hädissään.

Viimeviikolla juoksinmaanantaina 10km pk lenkin, keskiviikkona 23km pk lenkin, samana iltana sattui 1,5h soututreeni joka sekin meni mallikkaasti pk:na..lauantaina 10km vähän reippaammin ja sunnuntaina 16km ihan hissunkissun. Nyt sitten ihan rauhallisesti..tänään en tee mitään töiden lisäksi (fyysistä sekin), huomenna ajattelin sauvakävellä 10km lenkin, ja torstaina käyn hölkkäilemässä 5-6km ihan hiljaksiin..lisäksi paljon venyttelyä ja hyvää ruokaa ja nestettä.

Kovassa kunnossa olet, kun keventelyvaiheessa olet vielä tehnyt noin kovaa määrää! Minullakin on lauantaina edessä maraton, järjestyksessään taitaa olla kymmenes, ja viime viikon kilsat olivat aika paljon matalammat... yhteensä 27 km juoksua ja lisäksi pieni, kevyt pyörälenkki. Nyt on olo jostain syystä kovin väsynyt, enkä ole enää varma, saanko itseni punnerrettua lähtöviivalle, saati sitten maaliin asti. Ohjelmassa olisi huomenna pikkuinen kisavauhtinen lenkki verryttelyineen, ja torstain tienoilla äärimmäisen lyhyt kävely+hölkkäulkoilu, ei muuta. Jos olo ei kohene, pitää harkita vielä tuota huomista ja vaikka jättää koko lenkki tekemättä.

4:50'46 Melkolailla kevyesti meni, jos nyt niin voi sanoa..37km:n jälkeen alkoi matka tosissaan painaa jaloissa, reidet tuntu pökkelöiötä ja pohkeita kivisti, mutta ei mitenkään pahasti. Käveleminen ei tuntunut hyvältä joten jatkoin hölkäten matkaa. Tasasen tappava tahti koko matkan, juomapaikat kävellen, ekan puolikkaan väliaika oli 2:21 ja jotain, jotta eika tasasesti kuitenkin. Hirmusen hyvin milein olen :) jipii!! Foca

tiistaina ehdin kävellä reilun 8km:n sauvakävelylenkin - joskin hitaasti, ennenkuin luin vinkit että kannattas jättää väliin. Torstaina kävelin koiran kanssa 4km josta pieniä pätkiä hölkäten. Muuta en tehnyt koko viikkoon - paitsi että söin...yhtään vaaleeta leipäpalaa ei enää mun kurkusta alas saa, ei pastaa eikä puuroa - yöks. Lisäks vedin vishy-vettä jota normisti en juo, ja magnesiumia tabuina viikon ajan - ja tänäiltana tuplaten, luulen että koipiparat on huomenna jonnii verran jääkät :) foca