Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millä kengillä ultraa kannattaa harjoitella?

VLADIMIR
 Share

Recommended Posts

Ultrille voi tietenkin harjoitella samoilla kengillä kuin maratonillekin.

Kenkien kestoa kilometreissä en ole mitannut, olen vaihtanut uuteen kun vaimennus alkaa hävitä tai kenkä muuten osoittaa väsymisen merkkejä. Uskoisin nykylenkkarien kestävän reilusti yli 1000 km. Kestävyyteen vaikuttaa tietenkin juoksualustan lisäksi huomattavasti askellus ja juoksijan paino.

Meikäläisen käyttöön Nike Air Pegasus on osoittautunut hinta-/laatusuhteeltaan hyväksi kengäksi, samoin kuin Nike Air Zoom Elite. Molemmilla olen juossut harjoituskilometrejä suunnilleen yhtä paljon.

Mulla toimii ASICS 2100 parhaiten ultra-vauhdeissa, siis 6.00 min/km tai vielä hitaammin juostessa. Pronaatiotukea löytyy riittäväästi ja lesti sopii hyvin leveälle räpylälleni, huono puoli on ASICSin kantavaimennuksen lössähtäminen yleensä noin 700 km jälkeen.

Nopeammassa menossa jotkut kevyemmät ja paremmin rullaavat toimivat mukavammin.

Tämän ei ole tarkoitus olla mainos, mutta suosittelisin VLADIMIRILLE Ultrajuoksija-lehden tilaamista. Lehti on nimittäin herätetty jälleen henkiin, ja tämän vuoden ensimmäisessä numerossa (lähes legendaarinen) Tero Töyrylä kävi seikkaperäisesti läpi ultrajuoksun perusteita. Muun muassa kenkäasia tuli käsitellyksi. Numero 2/2006 ilmestyy muutaman viikon kuluttua, joten nyt tilaamalla Pasi varmasti lähettää ensimmäisenkin numeron sinulle.

Lehti maksaa 20 euroa vuodessa, ja ainakin itse odotan uutta numeroa kuin kuuta nousevaa.

Ai hitto, taisi tästä sittenkin tulla jonkinlainen mainos. Pitäisköhän vaihtaa alaa ja ruveta lehtimyyjäksi...

Täältä löytyy Pasin yhteystiedot tilaamista varten:

http://www.endurance.fi/

(vasemmalta linkki Ultrajuoksija-lehti)

Kiitos vihjeistä ja suosituksesta. Tilaukset ja jäsenhakemukset ovat kyllä ostoslistalla, mutta saavat odottaa rahatilanteeni paranemista kuun vaihteeseen. Sama syy on tähän threadiin. Tossuni kuluvat karseasta askelluksestani johtuen nopeasti pohjista ja olen harkinnut siirtymistä edullisempiin tossuihin. Jospa löytyisi sopiva kompromissi.

Onko kukaan teistä ikinä yrittänyt pinnoitaa/laittaa puolipohjia tennareihin?

Olen laitanut jo muutaman vuoden ajan kilometrit kengistä kenkäpäiväkirjaan ylös aina lenkin jälkeen.

Niken Air-vaimennus on arviolta 50% kestävämpi kuin Asicsin. Kantapään vaimennuksen pettäminen on tärkeintä välytää minulle, kun olen urautunut täysin juoksemaan asfaltilla.

Zoom Elitet on suosikkikenkä harjoittelussa, ja tuskin tuo Pegasus juuri siitä poikkeaa. Sovitin hiljan jalkaan yhtä paria, ja vaikutti hyvältä. Zoomeja saa vaan todella hyvään hintaan syystarjoiuksista, ja minä olen taas tänä vuonna saanut rohmuttua talven kengät, eli 2 paria -50%, ja yhden -40%. Kaksi paria on kulutuksesa, joten varuste-investoinnit on tehty kevääseen asti.