Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sveitsi Run Hyvinkäällä 3.8.2013

Recommended Posts

Olin siellä minäkin yrittämässä, haastavaa reittiä odottelin ja odotukset täyttyivät kiitettävästi.

Maastobaana oli erinomaisen hyväkuntoinen ja juostava, jyrkkiä mutkia tosin kosolti.

Oikein leppoisa ja hyvin järjestettu tapahtuma kaikkinensa, suosituksiin on helppo yhtyä. Ainoa merkittävämpi risu siitä, että reitillä olisi ehdottomasti pitänyt olla ainakin yksi juottopaikka enemmän.

Garminini oli sitä mieltä että matkan pituus oli 20,6 km. Vaikka mutkaisuus ja mäet tuosta heitosta osan selittävät, niin ei varmaan ihan tilastokelpoisia puolikkaan tuloksia täältä kuitenkaan saatu.

Ja olisi muuten reitille ja sarjoihin vähän enemmänkin ravaajia tänään mahtunut, taisi jäädä jokunen pokaalikin vailla kotia...

.. Maalissa sai ison kassin herrkuja..

Juoksija kaipaa sponsorien mielestä kisan jälkeen aika outoja asioita....

Ryppyvoidetta. Perusvoidetta. Tuubi geeliä. Ei kannata tankata, on kylmägeeliä... Vaikka ehkä se olisi ollut maultaan parhaasta päästä tässä pussissa (eukalyptusta, mentolia ja viinaa)...

Suklaatahnalla täytetyn yksittäispakatun näkkileivän taistelin alas, käärepaperia ei ole enää tallella. Soijarouhetta. Värjätty sokerikulöörillä. Nam? ”Terveys”suklaapatukka: 38 grammaa hiilihydraattia sadassa grammassa? Hiilihydraatti sopii urheilun yhteyteen, mutta tätä mainostetaan ”painonhallintaan”. Mukana myös miljoonan vitamiinin ja hivenaineen nanorippunen ja inuliinia – se on se mainostettu kuitu. Gainomax-palautumisjuoma. Ihan hyvä, mutta saman asian ajaisi, jos joisi tavan kaakaota, helposti saisi saman määrän proteiinia ja sokeria. Rasvakammoiset voisivat tehdä kaakaonsa rasvattomasta maidosta. Kymmenen grammaa hunajaa, pilattu laimentamalla ja kuidulla (polydekstroosi tällä kertaa). Cappuccinojauhetta. Yhdessä pikkukisassa oli maalissa voileipiä ja kahvia. Parempi ratkaisu minusta. Tehosport omenanmakuinen urheilujuoma. Aika jännä ajatus laittaa hiilihappoa urheilujuomaan, eikö tämmöisiä litkitä yleensä kisan aikana?

Nessu-nenäliinoja. No tämän säästän.

Muokattu

Olin myös Hyvinkäällä ja tykkäsin kovasti tapahtumasta.

Ihmettelen vaan, että jos sponsoreiden "herkkukassi" ei kelpaa ja kaikki hirveän epäterveellistä, niin senhän voi jättää ottamatta. Minä ainakin olin tyytyväinen, kun sain hiilareita heti juoksun jälkeen ja palautuminen alkaa heti. Olihan kassissa banaanikin ja tyytyväisenä join gaseiiniproteiinia sisältävän Gainomaxin ja urheilujuoman.

Ihmetyttää muutenkin, kun tälläkin palstalla valitetaan joka juoksutapahtumasta. Positiivista asennetta peliin...juoksuhan sinällään on kivaa.

Kassin sisältö oli mun mielestä myös parempi kuin yleensä, riittävästi juomaa, palaria ja bansku. Ei tarvinnut heti sännätä hakemaan välipalaa jostain. Oli tuollakin outoja näytteitä mutta ihan ok muuten.

Tapahtuma oli kiva pikkutapahtuma vaikkakin valitettavasti alimittainen, mun mielestä se alun sakkokierros ei ollut riittävän pitkä, koska yksikään km kyltti ei osunut kohdilleen. Reitti oli erilainen ja haastavakin, hyvää vaihtelua teollisuusalueiden kiertoon.

Mua kanssa jo hiukan ärsyttää toi perisuomalainen valitus joka hiton asiasta, ei tarvitse osallistua jos se on niin vaikeeta.

Tapahtuma oli kiva pikkutapahtuma vaikkakin valitettavasti alimittainen, mun mielestä se alun sakkokierros ei ollut riittävän pitkä, koska yksikään km kyltti ei osunut kohdilleen.

mielestäni jokaisen tapahtuman ei tarvitse yrittää olla 10km tai ½ maraton. Varsinkin jos on mäkistä, eikä ole virallista mittausta niin miksei ole esim. 9,4km tai joku muu randommatka. Silloin sinne mentäisiin mukaan vain tapahtuman takia, eikä verrattaisiin aikaa muihin. Esimerkkinä Pirkan Hölkkä. Se on ollut olemassa vuosikymmeniä, eikä ole eksakti matka. Viime vuonna esim. reitti jouduttiin muuttamaan edellisiä vuosia pidemmäksi, eikä sekään haitannut.

Demareilla on jotenkin kummallinen käsitys elämästä. Otetaan esille termi valitus. Ei se ole valittamista, jos tapahtuma floppaa ja joku kritisoi. Monessa muussa maassa kuten Saksassa ja Japanissa useimmiten firma itse eli tässä tapauksessa tapahtuman järjestäjä pitää huolen, että kaikki on kunnossa ja jos ei ole niin silloin tulee kritiikkiä isolla kädellä joka suunnasta. Se on normaalia. Asiakas antaa aikansa ja juoksupanoksensa järjestäjän käyttöön ja silloin pitää saada vastineeksi se, että kisan järjestäjä laittaa parastaan. Jos niin ei ole tapahtunut ja joku asia on päin helvettiä niin se pitää fiksata kuntoon.

Tosin tässä ketjussa on mielestäni osittain keskitytty epäolennaisiin. Se mitä kassissa on, joka saadaan kun osallistutaan kisaan, riippuu sponsoreista. On selvä, että kisan jälkeen on syytä olla juomaa ja ruokaa. Se on sitten samantekevää, ovatko ne kamat pöydillä vai kassissa. Sen sijaan muut sponsoreiden tuotteet kassissa ovat extraa. Esim. Tukholman maratonilta sai aikoinaan mällishampoota, vaikka esim. itselläni ei ole ollut ikinä hilsettä. Niitä tuotteita ei ole pakko käyttää, jos ei halua, mutta ne ovat mukana, koska sponsori on halunnut niitä jakaa. Olennaisempaa on se, että jos on joku virallinen matka, että se on oikeanmittainen ja hyvin merkattu sekä että on perusasiat kuten varustesäilytys, puku- ja peseytymistilat, mitali/paita jne. asiat kunnossa. Niistä kritisoiminen ei ole mitään valittamista, vaan jos joku osallistuu kilpailuun ja joku homma on päinhelvettiä niin kyllähän siitä pitää ilmoittaa, että asia saadaan kuntoon ja että muut tietävät, että joku on huonosti. Juoksija-lehden kalenterihan on nimittäin täysi vitsi, sen perusteella ei tiedä yhtään, kuinka asiat ovat.

Hyvinkäällä kuuluttajakin sanoi, että "en nyt muista kuinka pitkä se puolimaraton on, kun olen itse juossut vain niitä maratoneja". Tosiaan ei joka kisan tarvitse olla selvä tasamatka varsinkaan maastossa, kun se ei kuitenkaan ole vertailukelpoista maantiekisoihin. Se olisi kyllä kiva, jos käy monena vuonna samassa kisassa, että reitti pysyisi samana niin voisi verrata aiempiin vuosiin. Eipä se tietenkään aina ole mahdollista. Yhdessä jo edemenneessä mahtavassa pikkukisassa järjestäjä (matemaatikko) mittasi matkan (ei mikään tasaluku vaan 7,3 km) kymmenen metrin tarkkuudella uudestaan, kun tien linjaus muuttui hiukan asvaltoinnin takia.

mielestäni jokaisen tapahtuman ei tarvitse yrittää olla 10km tai ½ maraton. Varsinkin jos on mäkistä, eikä ole virallista mittausta niin miksei ole esim. 9,4km tai joku muu randommatka. Silloin sinne mentäisiin mukaan vain tapahtuman takia, eikä verrattaisiin aikaa muihin. Esimerkkinä Pirkan Hölkkä. Se on ollut olemassa vuosikymmeniä, eikä ole eksakti matka. Viime vuonna esim. reitti jouduttiin muuttamaan edellisiä vuosia pidemmäksi, eikä sekään haitannut.

Joo ei todellakaan tarvitse olla, mutta toisaalta jos ilmoitetaan matkan olevan jotain niin sittenhän se olisi ihan kiva että näin olisi.

Joo.. Sen verran on tullut muualla Euroopassa (esim. Barcelona x3, Rooma x2, Frankfurt, Berliinix2, Pariisi, Budabest, Amsterdamx3 jne) hölkättyä, että tiedän miten ja missä "huipputapahtumia" järjestetään, ja matkat on Garminillakin mitattuina aina olleet ylimatkoja vrt. esim. 10km, puolikas tai maraton, kun maaliin tullaan jne..

Mut, jos lähtee tällaseen suomalaiseen "pöpelikköjuoksuun", jonka tietyn urheiluseuran talkooväki järkkää - mikä arvostettavaa.. Niin, mun mielestä ihan ok, vaikka matka heittääkin sen 3 prossaa.. Mä kestän sen hyvinkin.. Tsemppiä Teille muillekin - toivottavasti toivutte tästäkin :Bolt:

• 4 weeks later...

Ilmeisesti Suomessa ei osata tai viitsitä tehdä juoksujen mittausta ja merkintöjä kunnolla. Virallisen mittauksenhan tekee IAAF:n standardien mukaisen koulutuksen saanut henkilö ja valvoo myös merkitsemisen. Vaikka olisi matemaatikko, niin mittauskoulutus ja säännöt pitäisi olla hallussa. Onkohan niin, etteivät järjestäjät aina osaa edes yleisurheilun sääntöjä vai mistä Suomessa johtuu että niin monessa tapahtumassa on alimittaisia matkoja?

Ja kuitenkin Suomen juoksutapahtumien ilmoittautumismaksut ovat kalliita verrattuna moniin ulkomaisiin tapahtumiin. Ja silti järjestelyt toimivat hyvin ja matkat on oikean mittaisia..

Tässä riittää ihmeteltävää:nightmare: