Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
iituliini

Ylikunto,oireet

Recommended Posts

Vähän taustaa...Sohvaperunasta siirryin lenkkipolulle puolisen vuotta sitten. Nyt 3-4 lenkkiä/vko. 30-40km/vko. Pääosin pk-alueella. Joka siis lenkillä saadusta maksimista laskettu vaan. Yksi pitkä lenkki viikossa.

Parin viimeviikon aikana on ilmennyt ongelmia juosta matalilla sykkeillä. Pk:t joutuu menemään taas kävelyjuoksu yhdistelmällä ja vauhdikkaammalla lenkillä sykkeet 20 pykälää korkeammalla kuin normaalisti samassa vauhdissa.

Tänään yövuoron jälkeen (tiedä sitten luotettavuudesta) ajattelin mitata ortostaattisen (vaimikäsenytoli) sykkeen.Ikinä ennen en ole mitannut, joten vertauskohtaa ei ole. Leposyke 52 (ihan normaali) ja nousin ylös. Puolen minuutin päästä mittaus...116!!! Mitä helvettiä?! Liittyyköhän nää lenkkien sykkeet ja tämä sykekokeilu jotenkin toisiinsa? Muutoin kaikki kuten ennenkin. Lenkille on hinku, ei univaikeuksia eikä mitään muutakaan poikkeavaa.

Nyt ajattelin keventää entisestään ja jättää pitkiksenkin väliin. Ja seurata tilannetta ensviikkoon. Rasitus ekg:tä mietin kanssa.

Kenelläkään mitään vinkkiä mitä kannattais tehdä tai mistä johtuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulla ei oo harjottelua takana senkään vertaa kuin siulla, mutta vastaanpa silti, että onko muuta stressiä elämässä (kroppa ei tee eroa sen suhteen, tuleeko kuormitus liikunnasta vai vaikkapa työstressistä), eihän ole jokin flunssa tms. tulossa tai oletko mahdollisesti allerginen pujolle tai heinille (molempien kukinta käynnissä, allergia nostaa itsellä sykkeitä, kun hapensaanti on huonompaa)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sitten ymmärtänyt kuinka tää viestin näkyminen täällä tapahtuu ja multa on useampi viesti tässä ketjussa. Anteeksi!

Ei ole muuta stressiä elämässä. Vuorotyö, mutta ongelma alkoi kesälomalla. Eikä allergioitakaan. Ei sairastettuja flunssia eikä muutakaan omituista.

Kiitos Kekille linkityksestä. Luin ketjun :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sitten ymmärtänyt kuinka tää viestin näkyminen täällä tapahtuu ja multa on useampi viesti tässä ketjussa. Anteeksi!

Ei ole muuta stressiä elämässä. Vuorotyö, mutta ongelma alkoi kesälomalla. Eikä allergioitakaan. Ei sairastettuja flunssia eikä muutakaan omituista.

Kiitos Kekille linkityksestä. Luin ketjun :)

No ei tuossa nyt mitään anteeksipyydettävää ole - ei sitä heti kaikkia Foorumin hienouksia voi tietää.

Toivottavasti pieni keventely normalisoi tilanteesi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sitten ymmärtänyt kuinka tää viestin näkyminen täällä tapahtuu ja multa on useampi viesti tässä ketjussa. Anteeksi!

Ei ole muuta stressiä elämässä. Vuorotyö, mutta ongelma alkoi kesälomalla. Eikä allergioitakaan. Ei sairastettuja flunssia eikä muutakaan omituista.

Kiitos Kekille linkityksestä. Luin ketjun :)

Kukaan ei ole Seppo syntyessään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikoissakin pitää olla rytmitys. Esim. omani menee kaksi viikkoa 100% km-määrä, joiden jälkeen seuraa kevyt viikko (-50% km-määrästä). Eli sulla voisi olla 2 x 40km ja sitten 20km. Harjoitusten kpl-määrän voit halutessasi pitää samana. Intensiteettiä voisi myös keventää kevyillä viikoilla. Puolentoista- kahden viikon keventelyllä yleensä kevyet ylirasitustilat paranee. Jätä hetkeksi hölkä/ juoksut pois ja tee vaikka metsävaelluksia kevyellä intensiteetillä tai pidä vaikka täysi tauko. Kahden viikon keventely ei kuntoa laske, itseasiassa kunto saattaa jopa nousta. Omat ortostattisen sykkeen ero ovat olleet viiden- kuuden lyönnin luokkaa. Jos ero on ollut enemmän kuin 10 olen pitänyt lepopäivän. Toki mittaan ortostaattisen sykkeen vain jos muu yleinen tuntemus on sellainen, että epäilen ylirasitusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, mulla nyt ei hirveästikkään mitään rytmityksiä oo ollut. Pitkis on ainoa jonka olen joka kolmas viikko tehnyt lyhyempänä. Nyt tosissaan yritän tätä touhua enemmän järkeistää.

Se tässä nyt hiukan kummastuttaa, kun muuten ei ole mitään ylirasituksen oireita. Tänä aamuna mittasin ortostaattista sykettä taas ja ero oli 40. Pari hyvinhyvin hiljaista lenkkiä oon tehnyt. Leposyke siis ihan normaali. Ota tästä nyt sitten selvää :/

Täytyy siirtyä kokonaan kävelyyn vaikka viikoks ja kattoa laskeeko se syke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No, mulla nyt ei hirveästikkään mitään rytmityksiä oo ollut. Pitkis on ainoa jonka olen joka kolmas viikko tehnyt lyhyempänä. Nyt tosissaan yritän tätä touhua enemmän järkeistää.

Se tässä nyt hiukan kummastuttaa, kun muuten ei ole mitään ylirasituksen oireita. Tänä aamuna mittasin ortostaattista sykettä taas ja ero oli 40. Pari hyvinhyvin hiljaista lenkkiä oon tehnyt. Leposyke siis ihan normaali. Ota tästä nyt sitten selvää :/

Täytyy siirtyä kokonaan kävelyyn vaikka viikoks ja kattoa laskeeko se syke.

Leppää ja rentoudu nyt alkuun pari kolme päivää. Sykkeet kertoo aika paljon tilanteesta, mutta niihinkin alkaa vaikuttamaan oma psyyke (tiedäthän verenpaineenmittauksessa ns. valkotakkipaineet). Eli jos liikaa pohdit asiaa, niin oireita kyllä alkaa putkahtelemaan sen mukaan kun niitä löydät eri nettikeskusteluista. Eli otahan rennosti muutama päivä ja sit kevyttä liikuntaa. Lähde vaikka kävelylle metsään tms. paikkaan missä mieli lepää. Harjoitusviikkoihin kannattaa ja pitääkin ottaa rytmitys. Kevyinä viikkoina elimistölle jää aikaa kompensoida omaa tilaansa parempaan iskuun ottaa vastaan uusia ja kovempia ärsykkeitä harjoittelulta. Jos et lepää, niin kunto ei nouse. Vaan kunto alkaa jossain vaiheessa laskemaan. Superkompensaatio on se fysiologinentermi jota em. asiasta käytetään. Googleta vaikka aiheesta, niin asia aukenee lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli talvella liian kovatehoisen treenin jäljiltä oireet. Neuvosta kävelin kaksi viikkoa sellaista mentaalikävelyä ja nautin talvesta ja ei yhtään kovatehoista treeniä. Mittarilla välillä tarkkailin ettei nouse sykkeet ylös. Pari lenkkiä se vaati että oltiin taas juoksukunnossa ja nekin olivat sellaista tarkkailua. Nytkin kun aloitan uudelleen vammojen jälkeen, niin olen saanut ohjeet miten edetä. Salilla teen intervallityyppistä treeniä pääosin pk-sykkeillä. Välillä nostetaan syke korkealle nopeissa ja lyhyissä jaksoissa. 3-4 kertaa viikossa salilla ja välipäivinä kevyttä kävelyä tai pyöräilyä. Kävely ihan palauttavana maisemankatseluna. Vaihtoehtona kävelyä maastossa jossa lihakset saavat erilaisia ärsykkeitä. Yhden salin voi korvata pitkäkestoisella pyörälenkillä tai vaihtoehtona pyöräily ja siihen päälle sali. Pyöräilyssäkin lyhyitä kovia vetoja väliin esim. lyhyet mäkivedot. Näillä ohjeilla mennään nyt eteenpäin ja muistetaan levätä ja juoksua ei vielä yhtään vaikka mieli tekisi. Tukilihakset kuntoon ja sitten vasta koitetaan. Nyt ei mennä takapuoli edellä puuhun vaan koitetaan edetä järkevästi ja tähtäimet vasta ensi vuodelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille viesteistä.

Lääkärin määräyksestä kolme viikkoa lepoa. Ja liuta kokeita ja rasitus-ekg. Verenpaineetkin huiteli missä sattuu :/ Juoksua itsekin harrastava lääkäri aika hyvin tietäväinen ylikunnosta. Mennään nyt sitten käppäilylinjalla ja asetetaan tavoitteita myöhemmäks. Eniten tässä kirvelee vedon häviäminen puolikkaan juoksemisesta tän kuun loppuun mennessä :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittasin aaamulla sykkeen kun luin tuosta testistä jolla voi mitata mahd ylikuntoa. Tein siis aamulla aamutoimet ja n 30min heräämisestä menin pitkälleni ja olin 4min siinä. Näin sain ilm leposykkeeni?

Nousin sitten ylös ja sykekäyrä näyttää seuraavaa.

Eli leposyke näyttäisi olevan n 45 ja sitten huima nousu 80:een puolen minuutin ajaksi kun nousin ylös. Sen jälkeen syke tippuu n 65:een.

Siinä on siis heti puolen minuutin suuri nousu, n 35 välittömästi kun nousen ylös joka kestää n puoli minuuttia. Sitten syke tasoittuu ja laskee tuonne 65:een.

Miten tuota oikein nyt pitää tulkita, otetaanko tuo puolen minuutin nousu huomioon, joka viittaisi ylikuntoon?

Olen juossut n 3kk tyyliin 1 lepopäivä viikossa. Kilometrimäärät 50-80km/vko. Lievää väsymystä, ei mitää pahoja tuntemuksia kylläkään.

Alla käyrä, mitä mieltä olette?

post-15071-14304185908018_thumb.jpg

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy