Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Yhdistelmävedot


roadrunner
 Share

Recommended Posts

Kolmen tunnin maratoonarina harrastan jossain kohtaa harjoituskautta seuraavanlaisia vetoja: 2000 m, 1000 m, ylämäkivedot 250 - 300 m ja 100 m:n vedot. Näistä ylämäkiharjoitteilla on voimapuoleen ja 100-metrisillä tekniikkaan liittyvät tavoitteet. 2000 metriset ovat selkeästi vauhtikestävyysharjoitteita.

En yleensä tee eripituisia vetoja samassa harjoituksessa. Kun kunkin pituisista vedoista ottaa max harjoituksellisen hyödyn irti, ei yhdistelmiin kykene tai sitten harjoitus muuttaa luonnettaan. Esim. 10 X 100 on menyystani kaikista vähämerkityksellisin.Teenkin sen n. 5 - 10 km:n palauttavan lenkin keskellä, jolloin kokonaisuus on sopivasti palauttava ns. välipäivän harjoitus kovien harjoituspäivien välissä. Tasoiselleni maratonaarille ei ole tarpeen muodostaa lyhyistä vedoista niin kovaa harjoitusta, että se taas "söisi tärkeämpiä harjoitteita" ja kaipaisi ympärilleen palauttavammat päivät.

250 - 300 m:n ylämäkivedot riittävällä lukumäärällä otan sen verran kovana harjoitteena ja n. 15 km:n keskellä, ettei yhdisteltävää kaipaa.

Ainoa yhdistelmäni tänä kesänä edes jossain määrin oli 1000 m + 2000 m vedot. Kun muutama kuukausi ennen maratonia olin totutellut vähitellen vetämään 8 x 2000 m:n vedot (ka. n. 7.40, 2.15 tauolla), käytin yhdistelyä siirtyessäni kovimmilla harjoitusjaksoilla kisan lähestyessä tonnin vetoihin.

Ensin 6 X 2000 + 4 x 1000 (yht. 16 km), sitten 4 x 2000 + 6 x 1000 (14 km) , sitten 3 x 2000 + 8 x 1000 (yht. 14 km) ja 2 x 2000 + 10 x 1000. Kahdentonnin vetojen vauhti pysyi suht samana ja tonnin vetojen nopeutui n. 3.50:stä tässä vaiheessä alle 3.40:een. Vauhtikestävyysharjoitteiden monipuolisuuden ylläpitämiseksi teen jossain välissä yhden tai kaksi harjoitusta pelkästään vanhaan tyyliin 8 x 2000 m.

Tällainen yhdistelmä siksi, että tonnin vetoja ei kannata suoraan alkaa tekemään maksimimäärää, mutta toisaalta harjoituksen kokonaisvastuksen tulee koko ajan vähitellen lisääntyä. Kahden tonnin vedoilla on tässä homman edetessä yhä selvemmin verryttelyllinen merkitys.

Link to comment
Share on other sites

Eli pitkät vedot ja perään nopeampia lyhyitä?

Mitä niillä haetaan?

Ihan vaan teoreettisesti pohtien.

Vetojen tarkoitus (tai eräs niistä) on jakaa (raskas) juoksusuoritus palasiin (=vetoihin) ja näin helpottaa harjoituksen rasittavuutta. Siis nopeuttaa palautumista.

Jos vedetään ensin pitkiä vetoja ja perään lyhyitä nopeampia, niin silloin yritetään harjoitella tilannetta, jossa:

Ensin mennään kauan tasaista vauhtia (=tämä jaettiin pitkiin vetoihin) ja sen perään nostetaan vauhtia (=lyhyet nopeat vedot).

Toisin sanoen joku harjoittelee irtiottoa kisassa, tai vastaamista irtiottoon.

Ja tämä on vaan teoriaa.:icon_wink:

Link to comment
Share on other sites

Kuinka ja millä periaatteella te yhdistelette noita vetoja?

Eli pitkät vedot ja perän nopeampia lyhyitä?

Yksi ajatus voisi olla ainakin se, että pyritään yhdessä harjoituksessa antamaan keholle useamman sorttista harjoitusärsykettä. Pitkät vedot kehittävät vauhtikestävyyttä ja lyhyemmillä haetaan maksimihapenottoa. Välttämättä yhdistelmäharjoitus ei ole tehokkain tapa yksin kummankaan kehittämiseen, mutta kuitenkin joissain tapauksissa harjoitusohjelmaan sopivin kompromissi, jolla on erityisesti ylläpitävä vaikutus (näiden ominaisuuksien ylläpito vaati huomattavasti pienemmän ärsykkeen kuin varsinaiseen kehitykseen tähdätessä).

Ja ennenkaikkea, tarvitseeko tällainen 3.30 tallaaja niitä ollenkaan?

Tämä on minusta kummallinen argumentti, joka tulee monesti vastaan, hiljattain esimerkiksi Juoksija-lehdessä (tonnin vetojen suhteen). Et sinä sitä varmasti tarvitse (muuta ei tartte ku verot maksaa ja aikanaan kuolla poijes), mutta miksi ihmeessä hitaasti juoksevien pitäisi juosta vaan hitaasti ja yksinkertaisesti? Kokeile toki harjoitusta ja jos se tuntuu hyvältä, ota ohjelmaasi mukaan. Samalla tavalla ne kovat harjoitukset parantavat hitaampienkin vauhteja.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy