Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Se pohjakunto...


henkka
 Share

Recommended Posts

Aloittelijoita neuvotaan aina keskittymään siihen pohjien rakentamiseen useamman vuoden ajan ennen nopeampaa juoksua jotta sitten pitkällä jänteellä voi kehittyä. Mistä sitten tietää että on hinkannut riittävästi PKta ?

Itse olen juossut/pyöräillyt/hiihtänyt nyt pari vuotta 3-5 kertaa viikossa, pirkan hiihdot ja pyöräilyt on kokeiltu ilman aikatavoitteita ja läpi on päästy, samoin ensimmäinen maratoni.

Kun puhutaan 3-5 vuoden pohjatyöstä, millaisista tunti/kilometrimääristä on kyse kun aikuisiällä haluaa rakentaa itselleen kestävän pohjan tulevaisuuden kovempia harjoituksia varten ?

Link to comment
Share on other sites

Tuskimpa tuota peruskestävyyttä voi koskaan riittävästi harjotella. Niin pitkään kun tulokset tuntuu parantuvan pelkällä peruskestävyysharjoittelulla niin silloin pääpaino kannattaa pitää siinä. Toki pitkin matkaa kannattaa juosta myös vauhdikkaampia lenkkejä. Tuskimpa kenenkään pää kestää pelkkää pk treeniä. Kun pelkkä pk ei riitä niin sitten vaan lisää tehoja harjoitteluun. Esimerkkinä voisi karkeasti sanoa, että maratonin juoksee alle 4h pelkällä pk-harjoittelulla.

Link to comment
Share on other sites

Hyvät pohjat eivät tarkoita samaa kuin paljon pk-harjoittelua. Alusta alkaen kannattaa harjoittaa kaikkia kestävyyden osa-alueita sekä myöskin nopeus- ja voimaominaisuuksia. Näitä harjoitteita kun tekee pari vuotta, niin ns pohjat kehittyvät ja kroppa on valmis vastaanottamaan niitä kovempia harjoitteita.

Hyvissä pohjissa ja "hyvissä pohjissa" on eroa. Kaiken maan PPP ja hitaasti tallustelut pitävät kunnon kehityksen aisoissa. Tasaisesti kovempia vauhteja ja välillä hiljaa, niin kunto nousee kovemmin ja kestävyyskin on parempi.

Link to comment
Share on other sites

Esimerkkinä voisi karkeasti sanoa, että maratonin juoksee alle 4h pelkällä pk-harjoittelulla.

tai voisi sanoa, että maratonin juoksee neljään tuntiin ilman juoksuharjoittelua. On oikeastaan aivan sama, mistä se peruskunto on peräisin. Se voi olla hyötyliikuntaa, pyöräilyä tai ihan mitä vain, mutta jonkinlaisen tason eli vaikkapa tuon 4h saavuttaa sillä, että on vain yksinkertaisesti riittävän hyvässä kunnossa. Sitten kun vauhti vähän kasvaa niin pitää vauhtikestävyyttäkin hankkia. Luulen, että joku 3.30 menee vielä pk:lla, jos sitä haluaa hinkata.

Itse en kyllä ymmärrä tuota, että alussa pitäisi juosta hitaasti ellei nyt ole aivan sohvaperuna, joka ei kuntonsa vuoksi pysty oikein juoksemaan.

Link to comment
Share on other sites

Tuskinpa sellaista ihmistä maan päältä edes löytyykään, joka olisi juossut pelkkää pk:ta?! Mitä se pk oikeastaan onkaan? Ei kai kukaan kello kädessä ole joka metriä mittaamassa, mikä vauhti on? Ei ns. pk:ta olekaan. Väitän, että kukaan ei koskaan ole pk:ta juossutkaan pelkästään, koska se on vain teoreettinen otaksuma.

Link to comment
Share on other sites

Niin, juostahan voi puritaanisesti tavoitellen vain maksimaalista tulosparannusta ja ohjelmoimalla jokaisen treenin sen tavoitteen eteen.

Harrastuksen mielekkyyden vuoksi olen kyllä päätynyt juoksemaan kaikenlaisia vauhteja paitsi nyt sprinttailua. Sattuneesta syystä(nuoruuden hauskat uravalinnat) peruskuntoa on aikoinaan tullut tehtyä useampi vuosi reppu selässä marssien, hiihtäen, kontaten, ryömien ja puuhun prrrse edellä kiiveten ennenkuin vaihdoin alaa. Eipä tuo suurimmaksi kuntokouluksi tituleerattu työnantaja kuitenkaan juoksukuntoa kohottanut mutta ikävän olotilan sietokykyä kyllä varmasti keskiverto hölkkäriä enemmän ja omien rajojen tuntemista.

Link to comment
Share on other sites

Maraton menee aikaan 2.10 - 2.12 pelkällä Lydiardin mallin peruskuntokauden harjoittelulla nuorella terveellä miehellä. Kovempaa ei pääse.

(Lähde on Letsrun.)

Lydiardin peruskuntokauden harjoittelu ei ole pelkkää PK:ta. Se on ihan hyvä ja pätevä ohjelma vielä nykypäivänäkin.

Maratonin voi juosta alle 3.30 vaikka pelkällä pikajuoksijan harjoittelulla, kokemusta on. Kestopuoli rajoittui pariin 6 km (aamu)lenkkiin peruskuntokaudella. Varmaan joku juoksee harjoittelemattakin.

Link to comment
Share on other sites

Juuri teen lähestulkoon tieteellisellä tarkkuudella olevaa koetta, kuinka saada totalitäärinen sohvaperuna (130kg painoa, ei mitään kuntoilua ikinä, coopperi ~2200m) juoksemaan maratoni <2.45.

Monet PeräBerberian "valmennustietoiset" ovat tuominneet ja hieman kyseenalaistaneet metodejani. Kuulemma pohjat syödään liian kovalla harjoittelulla. Mielestäni täysin paikkaansa pitämätön väite, koska pohjia EI YKSINKERTAISESTI OLE OLLENKAAN. Emme ole lähteneet ollenkaan hitaasti hölkkäilyyn vaan ennemminkin kaikki vauhdit mukana alusta alkaen.

Saa nähdä miten etenee, ja kuinka ns pohjat paranevat. Tavoite olisi 2015 saavuttaa em aika.

Link to comment
Share on other sites

Juuri teen lähestulkoon tieteellisellä tarkkuudella olevaa koetta, kuinka saada totalitäärinen sohvaperuna (130kg painoa, ei mitään kuntoilua ikinä, coopperi ~2200m) juoksemaan maratoni <2.45.

Monet PeräBerberian "valmennustietoiset" ovat tuominneet ja hieman kyseenalaistaneet metodejani. Kuulemma pohjat syödään liian kovalla harjoittelulla. Mielestäni täysin paikkaansa pitämätön väite, koska pohjia EI YKSINKERTAISESTI OLE OLLENKAAN. Emme ole lähteneet ollenkaan hitaasti hölkkäilyyn vaan ennemminkin kaikki vauhdit mukana alusta alkaen.

Saa nähdä miten etenee, ja kuinka ns pohjat paranevat. Tavoite olisi 2015 saavuttaa em aika.

Mielenkiintoinen projekti. Minkä ikäinen kaveri? Onko tai onko ollut mitenkään liikunnallisesti lahjakas? Jos ei ole tai ole ollut, niin projekti ei onnistu.

Link to comment
Share on other sites

Juuri teen lähestulkoon tieteellisellä tarkkuudella olevaa koetta, kuinka saada totalitäärinen sohvaperuna (130kg painoa, ei mitään kuntoilua ikinä, coopperi ~2200m) juoksemaan maratoni <2.45.

...

Tavoite olisi 2015 saavuttaa em aika.

Jos tuo onnistuu niin itselle < 3 h maratonilla pitäisi olla helppo nakki vuoden harjoittelulla. Jaa-a, mitenköhän kävisi...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy