Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Finntriathlon 2014

Arvostele ketju:

Lauri.H
 Share

Recommended Posts

Vaikka en itse harrasta (pyöräilyä), ei mitenkään käy järkeen miksei peesausta saisi harrastaa ja miksei se saisi olla sallittua. Tasapuoliset olot on silti kaikilla.

MarkoA tuossa ylhäällä kertoi peesauksen VALTAVASTA hyödystä. Miten olot olisivat tasapuoliset kaikille?

Olympiamatkalla peesaus on sallittua, ainakin olympialaisissa.

• Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Peesaus muuttaa kisan luonteen enemmän taktikoinniksi. Näissä pienemmissä kisoissa en ole kokenut peesikieltoa ongelmaksi. Kun on reilusti tilaa ajaa , ei siellä ole kellään pokkaa roikkua renkaassa samaan tapaan.

Itse Joroisten kisasta vielä. Tuossa edellä oli jo juttu hitaampien uimareiden vaikeasta ohittamisesta. Miten porukka näkis asian, jos lähtöjä ois porrastettu reilusti enemmän? Ensimmäiset matkaan 10:00 ja siitä vartin välein liikkeelle? Toki tästä johtuen tiet ois suljettuna hieman pidempään.

Tuosta meneekin sitten täydet pojot järjestäjille. Yksi kierros suljetulla tiellä - aivan loistava juttu. Muutenkin reitti oli aivan hyvä. Kiva kun loppuun oli saatu hieman mäkeä. Reittihän olikin todella helppoa sinne kääntöpaikalle saakka johtuen tuulensuunnasta. Ei se toki tullessakaan raskaaksi muuttunut, mutta ero tuntui kuitenkin. Ja nimenomaan mäet siellä loppupätkällä oli hieno juttu. Niissä kun muodostui jonkinlaisia eroja. Väsyneet ei pysy kyydissä ylämäkeen kun aerohyöty/peesietu (sallitussakin rajoissa) jne menetetään ja vain omat jalat ratkaisee.

Ja myös juoksureitti oli mun mielestä tänävuonna parempi kuin aiemmin. Metsäosuudella baana oli tasaisempi ja juostavampi. Mäkeä ja mutkaa löytyi.

Hyvä näin.

Olisi mielenkiintoista tietää montako rankkua tuolla jaettiin, veikkaan ettei kovin montaa. Taisin kysellä samaa viime vuonnakin.

Vaatii myös tuomarilta kanttia antaa näitä rankkuja, varmaan kaikki ei mielellään sitä tee.

Aika paha tuolla on letkaa pyssätä tien poskeen, mielestäni penalty box olis järkevä menetelmä. Tieto kilpailijalle motosta ja joku laikka juoksupussukkaan jonka luovuttaa rankkua kärsiessä valvojalle (kontrolli). Tarvittaessa useampi laikka jos ekasta ei opi.

Olisi mielenkiintoista tietää montako rankkua tuolla jaettiin, veikkaan ettei kovin montaa. Taisin kysellä samaa viime vuonnakin.

Vaatii myös tuomarilta kanttia antaa näitä rankkuja, varmaan kaikki ei mielellään sitä tee.

Aika paha tuolla on letkaa pyssätä tien poskeen, mielestäni penalty box olis järkevä menetelmä. Tieto kilpailijalle motosta ja joku laikka juoksupussukkaan jonka luovuttaa rankkua kärsiessä valvojalle (kontrolli). Tarvittaessa useampi laikka jos ekasta ei opi.

Sama kävi mielessä. Järjestäjä voisi julkaista (liitto voisi sääntöihin rukata pykälän joka tekisi pakollisiksi "pöytäkirjaan"?) annetut penaltyt. Veikkaan kanssa että niitä ei montaa jaettu jos yhtään. Kun nyt kuitenkaan sitä ei kukaan tiedä on yleisön ja kilpailijoiden mahdotonta kritisoida miten hyvin järjestäjä/tuomarit uhoamaansa kovaa linjaa toteutti.

Mikä helvetti siinä on että pitää pelätä antaa niitä rangaistuksia. Kun kisaaja ilmoittautuu kilpailuun niin tasan tarkkaan tietää kilpailun säännöt. Jos säännöissä lukisi vaikka että lopputuloksiin nykäistään tunti lisää joka mulkulle joka saadaan peesauksesta kiinni ilman varoitusta niin luulen että kaverit alkaisi miettimään pari kertaa ennen tuohon ryhtymistä. Ei siellä mitään penaltyboxeja tarvita. Kilpailunumero ylös ja lopputuloksissa sutataan eka tunti numero yli ja lyödään kaverille seiskalla alkava tulos niin johan alkaa hymy hyytyä. Jos kilpailunumero ei ole näkyvillä niin kaverille hylky. Hitto tuomari on tuomari ja jos jollain on jotain mussutettavaa niin voi painua muualle peesailemaan ja tekemään vaikutusta vaikka omaan äitiinsä.

Paras tapa välttyä peesauksen aiheuttamasta mielipahasta on jättää kisat väliin. Peesivalvonta on järjestäjien vastuulla ja turha sitä on alkaa muiden tekemisiä arvostelemaan muutamien sekuntien havaintojen perusteella. Ei minulle ainakaan tullut yllätyksenä että Joroisilla ajetaan yhdessä isossa letkassa. Se että 30km/h menijät eivät hyödy niin paljon 10m peesistä on tietenkin epäreilua ja ikävää. Lähemmäs 40km/h vauhdeissa 10m peesauksesta alkaa olemaan merkittävää hyötyä. Ja vielä enemmän tulee hyötyä jos samantasoista porukkaa kasaantuu isommaksi ryppääksi jossa vuoronperään ohitellaan toisia. Hitaammat ohiteltavat myös tarjoavat nopeimmille mukavaa tuuliapua, ja niitä Joroisilla riitti. Itselle kävi hyvä tuuri että sain kerrankin ajaa suurimman osan kisasta isossa porukassa. Mutta eipä siinä kukaan ihan renkaassa kiinni ajanut, ja varmaan suurinosa tuossa porukassa pyrki ajamaan sääntöjen rajoissa. Koitin muutamia kertoja ajaa irti ryhmästä, mutta ei mennyt pitkään niin olin taas ohiteltavana. Näin kävi monelle muullekkin tuossa porukassa.

Aikaisemmin lähinnä vaan harmitellut sitä että oma vauhti ei ole riittänyt hyötymään peesirajasta, enkä huonona uimarina ole ehtinyt mukaan "AG juniin". Valvontaan oli minusta panostetettu ja melko usein mp ajoi porukan vierellä pitkiäkin aikoja. Valvonta oli näkyvämpää kuin viime vuonna IM kisoissa.

Minun näkemyksellä moottoripyörät vois viettää pidempiä aikoja "samassa kohdassa". Eli vaikka penalteja ei jaettaisi, niin kyllä homma rauhoittuu jos motari ajaa rinnalla vaikkapa viisi kilometriä. Toki tällä ei kaikkia voi saada pois, mutta nykyinen malli jossa mitari suhahtaa ohi, ajaa juuri siihe ettei penaltia herkästi anneta kun se voi kohdistua moraalisesti väärin. Jos saatte kiinni mitä tarkoitan. Juuri tuo kaverini kohta mielessä. Eli veti letkaa kilsakaupalla ja kun jossain vaiheessa letka alkoi pyyhkiä ohi niin kaveri sai huomautuksen. Sen verran pitäisi olla tilanteen taustaa, ettei nopealla katsauksella voi nähdä totuutta. Kuten jokainen ohitettu tietää, eli käydään siellä peesirajan sisällä. Itse en ainakaan vielä ole nähnyt sitä tilannetta, että joku Hidastaa ohitetuksi tultuaan saadakseen välit kuntoon. Korkeintaan löysää sen verran, että väli normalisoituu kohtuu ajassa.

Minä aina koitan arvioida tuota välimatkaa ajattelemalla että vaikka reilun metrin lisäisi niin kukaan ihminen ei koskaan voi hypätä noin pitkälle pituutta..

:-D

Mä kun toimisin noin, olisin aina 5 metrin päässä edellä ajavasta. Pituushypyn huipputulokset (samoin kuin muuten korkeushypynkin) on tällaiselle kitukasvuiselle jotenkin täysin käsittämättömiä. Omat enkat taitaa olla ala-asteajoilta tasan 3 m ja olisko ollut 1.10 :-)

Toinen Joroinen on nyt takana ja paljolti samoja fiiliksiä on mitä muutkin on kirjoittaneet.

Aamulla jo tiesi ettei juoksu tule helppo olemaan, kuumuuen takia.

Jännitys on selvästi hävinnyt uinti osuudella kun on tullut vähän enempi kokemusta. Uinti meni ok. Minulle kävi sama mikä monelle muullekki, mut huomasin aikasten et olen uimassa uimavalvojien venettä kohti. En usko et sillä isoa vaikutusta ehti uintiin tulla. Uinti parani reilu 5min edellis vuesta, mut minuutin jäin omasta oletuksesta.

Vaihot on nopeutuneet hyvin, T1 oli 1min15s viime vuotta nopeampi.

Mulle pyöräily reittin oli raskas, kun olen p***ka polkija, tai ainaki siltä miusta tuntuu. Pettymys se silti oli vaikka "vähän" nopeampaa menin viime vuoteen, pyöräki oli eri. Viime vuonna vein cyclolla ja nyt TT-pyörällä. Tietty reitti näytti olevan pari kilsaa pitempi, mut garminin mukhaan 1km/h sain keskaria nostettua. Kellon mukaan viime vuotiseen tuli nousumetrejä 70 enempi. Miksipä se pyörä kehittyisi kun vähempi tais tulla kilsoja tälle vuelle mitä edelliselle. Talvella yrittäny voimaa saaha salilta jalkoihin, mut eipä ole näyttäny tarttuvan... Tähän pitää saaha parannusta.

Join paljon pyörän selässä ja hyvin upposi eikä haitannu juoksun aikana.

T2 meni melkein 2min nopeampaa ja juoksuun lähin yhen tutun kans liikkeelle. Alusta asti join paljon ja hyvin toimi nesteytys. Ongelmia ei sen suhteen ollu, mut kuumuus hiasti vauhtia. Eka kierros meni n.4:30 vahtia ja siinä vielä uskoin aikatavoitteen onnistuvan, mut sit alkoi hyytyyn. Sitä en osaa analisoia onko se kuumuus vai jalat niin sippi pyöräilystä. 2 kierros oli raskas ja 3:nelle sain vähän boostia, mutten paljon. 2min meni yli 5h ja sehän se pisti harmittaan maalissa. Kun kuuli muitten vaikeuksista ja mietti missä on kehittyny niin ei se loppu peleissä huono ollut. Uinnissa olin 33., pyöräilyssä 63. ja juoksussa 25. Sarjassa 39/192 ja 12min parani viime vuesta.

Kisa on hyvin järjestetty ja mulle sentään ruokaki maistui :)

Harmittaa kun tälle vuelle ei ole enään kisoja suunnitelmissa ja ei sinne pääsiskään ku lomat loppui ja työt alkoi helteisissä merkeissä hallissa...

Talvella yrittäny voimaa saaha salilta jalkoihin, mut eipä ole näyttäny tarttuvan... Tähän pitää saaha parannusta.

Mikään määrä voimatreeniä punttisalilla ei tee hyvää pyöräilijää. Homma lähtee pyörän selässä lusimisesta. Siihen väännetään päälle sitten sitä punttia, jota muuten on pidettävä yllä muulloinkin kuin vain talvella. Voimaa ei voi varastoida.

Kyllä siitä aika moni juoksi ohi kun poika otti lukua. Kesti nimittäin noin tunnin tajuttomaksi menemisestä, ennekuin hänet saatiin ensiaputelttaan. Vähän tuossa on järjestäjillä parantamisen varaa. Apua oli kyllä järjestäjien huoltajien kautta paikalla nopeasti ja ihan hyvää apua, mutta leikkisästi sanottuna kannattaa laittaa kunnon hyttysmyrkyt jos meinaa tuupertua Joroisilla. Paikka oli sellainen, johon ei ajoneuvolla pääse, mutta toisaalta matkaa maaliin oli noin 400 metriä, joten olisi ei sinne ehkä ajoneuvoa olisi kannattanut yrittääkään viedä. Ehkä se toimintamalli olisi pakostikin ollut erilainen, jos sydän olisi pysähtynyt.

Viime yö meni Varkauden terveyskeskuksessa tiputuksessa. Oli maksa-arvot vielä niin kohollaan, että ei voitu lähteä kotiin. Tänään kaikki veriarvot jo OK ja vointi ihan OK. Sampo purki juoksussa käyttämänsä GPS:n. Vauhtia tuossa parin kilometrin loppukirissä oli vähän ennen tajun lähtöä 3.20/km ja sitten hiipui hetkeksi 4.00/km ja sitten lähti taju. Täyttä tajuttomuutta kesti noin 10 min ja sen jälkeen täysin sekavaa olotilaa noin puoli tuntia, mm. ahdistavia tarinoita, joissa ollaan hukkumassa ja hirveässä pakokauhussa.

Mä olen se, joka otti pojasta kopin. Olin paikalla muutaman minuutin kunnes siihen tuli kilpailija, joka kertoi keskeyttävänsä joka tapauksessa juoksunsa ja sanoi voivansa jäädä siihen kunnes apu tulee. Järkkäri oli tulossa. Täytyy sanoa, että olin todella yllättynyt, kun mun hitaasta juoksusta huolimatta seuraavalla kierroksella hän edelleen siinä oli. Istui toki jo, mutta en tiedä kuinka hyvässä voinnissa. Pysähdyin pariksi sekunniksi sanomaan, että ihana nähdä, että on kunnossa, mutta heti mua kehoitettiin jatkamaan matkaa (minkä toki ymmärrän). Hyvä, että on nyt kunnossa!

Minäkin pääsin vihdoin reissun päältä tänne kirjoittelemaan. Ensinnäkin, hyvä että 226Jr on kunnossa. Näyttäisi että kyseessä suomalaisen kestävyysurheilun tulevaisuuden lupaus! Toisekseen, harmi ettei tullut pölhömpää päivää, eli että pölhön kisa jäi startti-viivan väärälle puolelle ihan viime hetkillä.

Omasta kisasta: se meni jotenkuten. Aika parani viime vuodesta 4min, mutta tulostavoitteesta jäätiin 5-10min.

Olkapää oli teipattu todella tukevasti ja itseasiassa kisan vahvin osa-alue oli tänä vuonna yllättäen uinti, jonka aika parani viime vuodesta 10 minuuttia, joka on todella ihme huomioonottaen isot ongelmat olkapään paikallaanpysyvyyden kanssa ja kesäkuun kipuilu.

T1:llä oli vähän säätöä, kenkiin (kiinni pyörässä) oli unohtunut tarrat kiinni ja toisen kengän sisällä oli kuminauhapussi. Tarrat huomasin jo heti vaihtopaikalla ja avasin ne, mutta oli aika yllätys kun kenkä ei mennyt tien päällä siltikään jalkaan. Pari ärräpäätä tuli, mutta ei se onneksi nyt ihan katastrofi ollut. Ensi vuodeksi vähän tarkempi checklist pyöräpaikalle mukaan.

Pyöräillessä kisa tempasi mukaansa ja ensimmäisen 45km aikana tuli ohiteltua ja puskettua ylämäkeen sellaisella innolla, että Chris Mc Cormackin sanoin tuli "poltettua tikkuja" vähän liikaa. Jälkimmäinen 45km oli 10min hitaampi kuin ensimmäinen. Kuumuus ei haitannut ja nesteet ja geelit upposi hyvin - kuntotasoon nähden mentiin vaan liian lujaa. Nestettä join 0.7l / huoltopisteiden väli ja geelejä meni 6kpl + 1 patukka + 2 suolatablettia. Aika oli pari minuuttia viime vuotta parempi, mutta vähän maltillisemmalla alulla se olisi ollut todennäköisesti ollut paljon parempi. Kolari oli yhden kerran pyörällä todella lähellä, olin ohittamassa toista kisaajaa ja hän yhtäkkiä kurotti juomapulloa ja samalla veti pyörällä laidasta ihan kaista viivaan kiinni. Ongelma oli vain että minä olin siinä välissä, huusin aika lujaa ja oli ihan milleistä kiinni etten väistäessä joutunut kaistanerottimien päälle.

Juoksuvaihto meni ihan ok, mutta ensimmäisessä mäessä reidet tykytti pikku kramppia ja tuumailin, että mitähän tästä juoksusta tulee. Ensimmäinen kierros oli todella vaikea, toinen vähän parempi ja kolmas paras. Noin siis suhteellisesti, jopa minulle aika hidas puolimaratoni, aika huononi viime vuodesta 8 minuuttia. Vedin joka pisteellä nestettä kaksi mukia masuun, kaksi päähän ja yhden geelin. Lisäksi kaksi suolatablettia juoksun aikana. Vähän röyhtäytti aina kilometrin verran huoltopisteeltä, mutta sen jälkeen oli taas hyvä mennä. Sienet olivat tosi hyviä, suurkiitokset myös kahdelle paikalliselle vesiletkuttajalle. Viimeisellä kierroksella juoksin vaimon kanssa pari kolme kilometriä sitä tsempaten ja lupasin tulla sitä maalin jälkeen kannustamaan. Otin viimeisellä metsäpätkällä kunnon loppukirin ja maalissa kello näytti 5:44. Heti maalin jälkeen jonottelin siitä vaihtovaatekassin ja otin pari pulloa vettä reppuun ja sitten lähdin kävelemään takaisin metsään tsemppaamaan vaimoa. Pari kisaajaa siinä ihmetteli että, mitä tuo oikein touhuaa kun vedin reittiä vastapalloon.

Helle hidasti juoksua, mutta minulla onneksi ruoansulatus toimii lämpimässä, kunhan vaan nestettä ja energiaa saa riittävän usein. Enempi on ollut ongelmia kylmemmillä keleillä.

Tämä oli testikisa Pajulahden täydelle matkalla ja nyt tosiaan näyttää että olkapää kestää teipattuna (vaikka ilman ei voi uida yhtään tällä hetkellä), joten siellä ketjussa lisää jorinaa.

Muokattu
edit uintiaika parannus, kun tarkka aika oli tullut tuloksiin

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy