Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Finntriathlon 2014

Arvostele ketju:

Lauri.H
 Share

Recommended Posts

Lopuksi vielä annan kehut kisojen järjestelyistä. Hienosti toimivat oikeastaan kaikki järjestelyt, ja puuhastelusta on päästy eroon. Iso peukku myös peesivalvontaan panostamisesta. Ikäsarjojen kärjen valvontaan toivoisi kuitenkin vielä enemmän paukkuja. Moni systemaattinen peesaaja sai taas arviolta 15-20 minuuttia etua ryhmäajosta ja se näkyy jo sijoituksissakin merkittävästi. GPS-valvonta voisi olla ratkaisu? Itse ainakin olisin valmis maksamaan kohtuullisesti enemmän tasapuolisista olosuhteista.

Kaikille vaan heti kättelyssä 20 min penalty ilman erillistä varoitusta.

• Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Peesaus oli vähäisempää kuin 2 vuotta sitten, mutta kyllä edelleen 2 vähän isompaa peesijunaa ajeli minusta ohi, ja edelleen olisi peesivalvonnassa parannettavaa. (tosin enemmän sitä parannettavaa olisi niissä ihmisten asenteissa, en vaan käsitä mitä iloa siitä on että tehdään tulosta huijaten)

Tällä kertaa sentään kuulin kun moottoripyörä vihelsi yhdelle yksittäiselle peesaajalle.

Muokattu

Voisiko joku peesaaja nyt sitten myös ottaa rohkeasti osaa keskusteluun ja kommentoida omaa näkemystään? Eipä taida löytyä ketään niin suoraselkäistä joka voisi myöntää. Kaikki vaan ajattelee että en mä ainakaan peesannut en, mutta vitsi kyllä meni kivasti kisa ja tulipa seksikäs pyöräsplitti.

Ihan sivukommenttina tuli yhtäkkiä mieleen about ekoja kisoja joihin osallistuin aikoinaan oliko Nastolan perusmatka, tovin pyöräiltyäni tuli random jannu ohi ja huusi mennessään että "peesiin vaan!" olin vähän nollat taulussa että eihän ne säännöt niin menny, mutta näinkö sitten jengi toimii. Toistuvasti sen jälkeen saanut todeta että näin se valtaosan ajatusmalli valitettavasti menee...

Mitään GPS:iä, jokaiselle kilpailijalle pakolliseksi 10m pitkä piikkilanka roikkumaan takahaarukasta...

Halpa ja hyvä ratkaisu. Samalla saa vähän lisähaastetta vauhdin ylläpitämiseen. Vaikka en itse harrasta (pyöräilyä), ei mitenkään käy järkeen miksei peesausta saisi harrastaa ja miksei se saisi olla sallittua. Tasapuoliset olot on silti kaikilla.

Luin tuon Spican blogin ja siinä hän kirjoittaa, että viimeiset 30 km saivat nauttia päätuomarin moposta rinnallaan, jolloin mitään peesaamista ei päässyt tapahtumaan. En tietenkään väitä, että Spica olisi peesannut, mutta sellaisen käsityksen tekstistä sain, että ihan yleistä se on ja jotenkin jopa sallittua.

Voisiko joku peesaaja nyt sitten myös ottaa rohkeasti osaa keskusteluun ja kommentoida omaa näkemystään? Eipä taida löytyä ketään niin suoraselkäistä joka voisi myöntää. Kaikki vaan ajattelee että en mä ainakaan peesannut en, mutta vitsi kyllä meni kivasti kisa ja tulipa seksikäs pyöräsplitti.

Ihan sivukommenttina tuli yhtäkkiä mieleen about ekoja kisoja joihin osallistuin aikoinaan oliko Nastolan perusmatka, tovin pyöräiltyäni tuli random jannu ohi ja huusi mennessään että "peesiin vaan!" olin vähän nollat taulussa että eihän ne säännöt niin menny, mutta näinkö sitten jengi toimii. Toistuvasti sen jälkeen saanut todeta että näin se valtaosan ajatusmalli valitettavasti menee...

Tuolla peesiin vaan -kommentilla nyt voi tarkoittaa mitä vaan. Itekin olen joskus ohittanut kilpailijan ja sanonut ohittaessa että mä vedän vähän aikaa. Kuitenkin olen tarkoittanut sitä että tulee sinne sallitun matkan päähän ja vaihdetaan vähän ajan päästä. Oman kokemuksen mukaan itse pääsee sallitussa peesissä, eli kympissä, jopa kymmenen lyöntiä alemmilla sykkeillä ja muutaman kymmenen wattia helpommalla. Iso etu.

Tuolla peesiin vaan -kommentilla nyt voi tarkoittaa mitä vaan. Itekin olen joskus ohittanut kilpailijan ja sanonut ohittaessa että mä vedän vähän aikaa. Kuitenkin olen tarkoittanut sitä että tulee sinne sallitun matkan päähän ja vaihdetaan vähän ajan päästä. Oman kokemuksen mukaan itse pääsee sallitussa peesissä, eli kympissä, jopa kymmenen lyöntiä alemmilla sykkeillä ja muutaman kymmenen wattia helpommalla. Iso etu.

No totta, tuota en ajatellut. Voihan se tarkoittaa sitäkin.

Luin tuon Spican blogin ja siinä hän kirjoittaa, että viimeiset 30 km saivat nauttia päätuomarin moposta rinnallaan, jolloin mitään peesaamista ei päässyt tapahtumaan. En tietenkään väitä, että Spica olisi peesannut, mutta sellaisen käsityksen tekstistä sain, että ihan yleistä se on ja jotenkin jopa sallittua.

Tämä päätuomari oli itse edellisenä iltana infossa korostanut, että 18 mp tulee valvomaan reittiä ja lisäksi joitain kiinteitä pisteitä olisi. Ja että myös itse tulee valvomaan tuota touhua, ja että lätkä hänellä ei turhaan pysy piilossa jos ongelmia tulee.

Tuo on kyllä jopa valitettavan totta, että 10m on joillekin käsittmättömissä oleva luku. Tuntuu, että jokaisessa yli yhden ihmisen letkassa saisi olla joku valvomassa, että etäisyydet pysyvät jotenkin siedettävinä.

Meidän letkassa erot olivat kyllä ihan hyviä, johtuiko tuosta mp vai ei, mutta 10-30m oli melko vakio, ylämäkeen vähän kasautui, kun isommalla vauhdilla ero on matkassa enemmän ja vauhdin hidastuessa ero matkassa lyhenee ja pieni apu ilmanvastuksessa auttaa alkumäkeen. Alamäkeen ja suoralle sitten venyi taas.

Tuota teron mainitsemaa apua kyllä tuosta "kympissä" ajamisesta on, joten eihän kukaan liian kaukanakaan halua ajaa, jos lähempänäkin on sallittua - ja tästä sitten osa soveltaa sitä itselleen sopivalla tavalla...

Itse olin jopa niin lapsellinen, että motskarin tullessa rinnalle, näytin käsimerkkiä jäämään rinnalle ja huusin vänkärille että seuraapa edellä menevää letkaa. Ajoivat heti letkan rinnalle, pilliin puhallus ja käsimerkkejä. N. 30sek. kuluttua motskari ajoi tiehensä ja taas ne peesipetterit vetäisi nippuun.

Toisaalta taas yksi tuttu ajoi minusta ohi jossain 70km paikkeilla, vetäen n. kymmenen jannun letkaa ihan rengas renkaassa. Tästä kun maalissa juteltiin, niin kaveri kertoi porukan ohittaneen hänet jossain 80km paikkeilla ja lopputulemana kaveri sai huomautuksen peesistä.

Eli minä näkisin, että näillä osallistujamäärillä täysin toimivaa valvontaa ei saa aikaiseksi.

Ja kuten edellä mainittiin, minäkin tiedän nimeltä nämä pari AG jyrää jotka peesasi täysin tietoisesti, sääntöjen vastaisesti kymmeniä kilsoja. Jäi kisa-asut mieleen ja tuoltahan ne Kunnon kuvaajan sivuilta löytyi naamat :)

Vaikutuksen peesille sain itse kokea hyvin keväällä Mallorcan perusmatkalla jossa peesi oli sallittua. Yli 40kmh keskarilla vedetyn pyörän jälkeen kulki vielä 9.4km juoksu alle 4min/km vauhtia ongelmitta. Peesikieltokisassa mun kympin juoksuvauhti Kuopiossa on parhaimmillaan ollut 4:15 luokkaa ja tuntemukset juostessa ihan erit. Eli peesin merkitys on VALTAVA. Siksi kai se tämä porukin aina nousee esiin.

Ensivuonna täytyy virittää GoPro pyörään, niin saa hyvää Youtube matskua reitiltä ;)

Ensivuonna täytyy virittää GoPro pyörään, niin saa hyvää Youtube matskua reitiltä ;)

GoPro olisi varmasti hyvä idea. Varsinkin jos et itse halua ketään osoitella nimeltä/numerolta niin videosta voi kuka tahansa katsoa mitä on mieltä.

Protestithan oli hinnoiteltu niin että niitä ollut järkeä tehdä muilla kun yleisen sarjan palkinnoille pyrkivillä.

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy