Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maraton läpi -harjoitusohjelma

mile
 Share

Recommended Posts

Heippa,

Ajattelin ensi vuoden kesällä juosta maratonin (tai ainakin kokeilla, jos paikat kestää treenin.)

Maraton läpi -harjoitusohjelmassa on paljon lepopäiviä, onko nämä välttämättömiä? Vai voinko korvata lepopäivän esim. uinnilla, jumpilla tai jalkapallolla.

Olen juossut muutaman puolikkaan ja näihin reenatessa olen pitänyt vain yhden kokonaan liikunta vapaapäivän viikossa.

Onnistuuko tämä yhden lepopäivän taktiikka maratonille harjoittelussa, vaikka lenkit ovatkin pitempiä?

Heippa,

Ajattelin ensi vuoden kesällä juosta maratonin (tai ainakin kokeilla, jos paikat kestää treenin.)

Maraton läpi -harjoitusohjelmassa on paljon lepopäiviä, onko nämä välttämättömiä? Vai voinko korvata lepopäivän esim. uinnilla, jumpilla tai jalkapallolla.

Olen juossut muutaman puolikkaan ja näihin reenatessa olen pitänyt vain yhden kokonaan liikunta vapaapäivän viikossa.

Onnistuuko tämä yhden lepopäivän taktiikka maratonille harjoittelussa, vaikka lenkit ovatkin pitempiä?

Kaikki riippuu urheilutaustastasi. Jos olet totuttanut elimistösi päivittäiseen liikuntaan, niin en usko kevyen siis kevyen liikunnan aiheuttavan mitään ongelmia. Mutta jos lähtötaso on heikko tai harjoittelu on ollut taannoin hyvinkin kuormittavaa etkä ole kuormituksesta vielä palautunut. On syytä noudattaa lepopäiviä. Kokeile miltä tuntuu? Tuskin parin viikon kokeilusta on haittaa. Tarkkaile tuntemuksiasi ja etene niiden mukaan. Muista kuitenkin se perusasia, että harjoittelun lisäksi kaksi yhtä tärkeää asiaa kehittyäksesi on riittävä lepo ja riitävä energiansaanti. Yleisesti harjoittelu perustuu levon ja harjoituksen oikeanaikaiseen jaksoitteluun. Tutustu aiheeseen tästä: http://www2.siba.fi/harjoittelu/index.php?id=21&la=fi Vaikka sivusto on kirjoitettu muusikoille ei fysiologiset periaatteet eroa millään tavoin esim. juoksuharjoittelusta.