Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Orlen Warsow maraton 2013 kokemuksia (uusi maraton Puolassa).

Recommended Posts

ORLEN WARSOW MARATON 2013 kokemuksia (uusi maraton Puolassa).

Puolan Varsovassa järjestettiin ensimäisen kerran ORLEN Warsova Maraton. Orlen on paikallinen NesteOil? Nimioikeuksien mukaan tämä ei ole virallinen Varsovan Maraton.

ORLEN Warsaw Marathon järjestettiin sunnuntaina 21.04.2013. Nyt maran juostuani uskallan kommentoida tapahtumaa. Ensivaikutelma oli että poikkeuksellisen hyvin järjestetty maratoni. Olen juossut Berliinissä ja nämä järjestelyt ovat suhteessa Berliiniin hyvällä tasolla. On vessoja ja suikuja tarpeeksi. Ennen maraa saa juomaa ja banaania niin paljon kun jaksaa syödä ja juoda.Luettelen itseni turisti maratoonareiden joukkoon ja tämä maratoni on varmaankin hyvä aloitteville juoksijoille, koska juomapisteita on 2,5 km välein. Tästä tapahtumasta voi tulla isokin tapahtuma kun maine kasvaa.

Maratonille ilmoittautuminen maksoi 49 slotyä, eli reilu €13,00. Sillä hinnalla sai palvelut, lippiksen, hyvän teknisen paidan, vähän juomaa ja herkkuja. Finnairin lippu Varsvaan maksoi €149,00 meno-paluu. Varasin ajoissa Radisson ***** hotellin keskustasta hintaan €65,00/yö (ilman aamiaista). Taksi lentoasemalta keskustaan maksoi €12,00.

Ilmoittauduin samalla 3,3km hyväntekeväisyys juoksuun, joka oli lauantai iltana 18:00. Osallistuminen on ilmaista mutta minun rekisteröintini tuotti rahaa johonkin lasten harrastus juttuun. Meitä oli tuossa iltajuoksussa 11.000 juoksijaa ja sen päälle pikku bileet ja showt Varsovan uudella stadikalla. Saimme yhdessä kerättyä jopa 220.000 paikallista rahaa. Jo tuo pelkkä show oli kokemus. Oli rumpubändii ja meininkii. Meidän kanssa maraan osallistui Adam Maliz ja Kovalzuk (?), jotka jakoi nimmareita ja kannusti muita.

Sunnuntaina koitti maraton ja lähtöalueella järjestelyt toimii upeasti. Ei vessajonoja ja kamojen vaihtokin hoitui mukavasti uudenaikaisissa parakeissa. Sitten vaan lähtöviivalle 7.000 muun kanssa. Maratoonareiden jälkeen lähtee 10km juoksijat mutta juoksevat omalla radalla. Heitä oli tuhansia.

Ensimmäiset kilsat johtaa kohti vanhaa kaupunkia ja tuossa vaiheessa saadaan kosketus kärkiporukkaan, joka on jo matkalla vanhasta kaupungista ulos. Fiilis on korkealla kun ja taputuksia kuuluu kaikkialta kun kärki menee hurjaa vauhtia ohi. Hieman myöhemmin, eri rata osudella, alkaa 10:n porukka tulla vastaan ja he kannustavat meitä maratoonareita kunnioituksella. Ylävitosta läpsytellään. Noin 7,5 km jälkeen ollaan pois vanhasta Varsovasta ja alkaa pitkät suorat kohti kääntöpaikkaa. Tällä osuudella on tilaa juosta. Juostaan puolalaista esikaupunkialuetta ulos toistakymmentä kilsaa ja sitten pieni puistopätkä ja palataan takaisin esikaupungista keskustaan. Huolto todellakin toimii. On juottopistettä 2,5 km välein ja 5 km välein on suklaata, banaania, urheilujuomaa ja vettä tarjolla. Minulle tuotti vaikeuksia juoda isosta mukista vauhdissa mutta antoivat haluttaessa koko 1/2 litran pullon urheilujuomaa matkaan.

Matkan varrella ei ollut niin paljon kannustajia kun olisi kaivannut. Taisin bongata noin 6 bändiä matkan aikana, toisilla ei edes ollut äänentoistolaitteita. Kolmevitosen jälkeen oltiin jo sen verran kaupungissa että kannustusta löytyi ja rakennuksetkin komistui. On ne vaan pitkiä nuo viimeistet kilometrit mutta askel askeleelta maalin.

Warsova on edullinen kaupunki ja rohkenen suositella tätä maratonia myös muille. Itselleni jäin kiva fiilis kaupungista, ruuasta ja oluesta. Sää Varsovassa oli saapumispäivänä kylmän viileä, +3-5 astetta mutta maraton aamuna ja maanantaina palautumispäivänä upean keväinen.

Kuvassa Pavel, joka juoksi koko maratonin paljain jaloin ja tuo valtaisa Puolan lippu kädessään.

post-13987-14304185851428_thumb.jpg

• 1 year later...

Allekirjoitan bjornra 1:n arviot Varsovan maratonista. Parhaat järjestelyt oman kokemukseni mukaan yli 30 kisan joukosta, jossa useita isoja eurooppalaisia.

Reitti oli muuttunut juuri kisan alla ja vanhaa kaupunkia ei juostessa nähtykään, mutta nyt on nähty kävellen.

Osallistujamäärä on kasvanut jo tuosta 2013:sta esim. maratonilla yli 10 000:een. Kasvanut oli myös bändien määrä☺

Eilinen kisa juostiin ajoittain pienessä sateessa ja lämpöä siihen sopiva n 15°C.

• 5 months later...

Osaisko joku täällä kertoo, milloinka on Varsovan maratoni 2016, oisko se syksyllä se kiinnostaa minua. Olen yrittäny selvittää, mut aina saan vain, että on keväällä maratoni. Jostain kuulin tai luin, että nyt oli 27.9 maratoni samaan taikaan ku Berliini. Jään oottelee vastausta, jos joku tietäisi.

• 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Voiku joku auttais minuu löytämään ton ilmottautumisen, oisko kukaan niin innokas ja ettis mulle sen ilmottautumissivun, miks minä en vaa osaa? Monta sivuu oon löytänyt koskien syyskuun maratonia, mutta se tärkein sivu puuttuu, onkos kukaan muu menossa sinne? Joulumieltä kaikille!

Ihanaa, mulle on vastattu, toi näyttää jo lupaavalta, mutta tarkoitan sitä syksyn maratonia syyskuussa, tuossa on lähtö 24.4 keväällä, se mun juttu on PZU maraton, mutta jos siihen ei vieläkään ole ilmottautumista??Mistä kummasta sen löytäisin? Jatketaa etsimistä, ku toi puolan kielikii on niin vaikeatajuista. Kiitos linkistä kuitenkii!

• 3 weeks later...