Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Määrä vai laatu

Baltsu
 Share

Määrä vai laatu?  

77 ääntä

1. 1. Määrä vai laatu?

Recommended Posts

Usein kun maratonjuoksija kohtaa taviksen niin tulee vastaan kysymys: montas maratonia olet juossut? Eli siis keskeistä ei olisikaan se, mikä on enkka tai miten henkilö on kehittynyt, vaan se, että kuinka monta kertaa on juossut. Se on mielestäni hieman outoa, koska sen jälkeen kun on yhden maratonin juossut niin niiden juokseminen on helpompaa ja niitä voi halutessaan juosta vaikka kuinka monta. Sitä joutuu oikein pohtimaan, kun tuollainen kysymys tulee, että montas niitä onkaan, kun sitä en ainakaan itse pohdi. Itse pohdin vain sitä, kuinka pääsen maralla alle 3 tunnin, enkä sitä, kuinka pääsisin johonkin x maratonin määrään.

Onko muilla sama tilanne vai eri? Eli kumpi kiinnostaa: määrä vai laatu?

Tuollaisena kun tuon äänestyksen otsikon näkee, ensimmäisenä tulee mieleen äänestys siitä, onko harjoittelussa tärkeämpää määrä vai laatu.

En heti vastais tuohon maratonien määrä tai laatu -kysymykseenkään, koska ei asia noin selkeä ole. Vähän kuin vertaisi appelsiineja ja omenoita.

Edit: Itse asiaan vastaten, ei maratonien määrällä ole niinkään väliä. Tällä hetkellä henkilökohtainen kehittyminen ja ajan parantaminen sitä myötä sitä vastoin on.

Muokattu

ei tähän voi vastata noin mustavalkoisesti, joskus on kiva mennä vaan vetää NR:ää ja toisella kerralla tosissaan.

Nimittäin ei sekään ole helppoa takoa 50 maraa vuodessa. Mie ymmärrän molempaa näkemystä, eli kovaa aikaa haluvien tai kovaa määrää haluavien.

Sitten tuo maratonjuoksija vs tavis asettelu on naurettava. Toiset harrastaa vaikka tennistä ja toinen hölkkää ja siinä sivussa käy vetäsee maran. Ihan taviksen hommaa sekin. Jos sinä Baltsu pidät itseäsi yli-ihmisenä (jos ja) kun pystyt 42.195km vetämään alle 3h niin pienet on pallit poijjalla!!

Muokattu

Jos siitäkin alat jotain ongelmaa ottamaan niin suosittelen lääkärissä käyntiä. Tarkoitan taviksella tyyppiä, joka ei juokse maratoneja eli maallikkoa, joka ei ole asiaan perehtynyt. Väännän rautalangasta, jotta sinäkin ymmärtäisit: henkilö, joka ei juoksua harrasta on tässä tapauksessa tavis ja kun keskustelussa tulee sana maraton esille niin tämä tavis ei yleensä kysy: mikä on enkka, vaan: montako maratonia olet juossut. Siis tämä on omakohtainen kokemukseni ja kun se on mielestäni omituinen kysymys niin kysyn juoksijoilta: tavoittelevatko he tulosta eli enkkaa eli laatua vai juostujen maratonien lukumäärää. Mikä on tavoite: juosta x maratonia vai juosta maraton aikaan x.

Sairanen saa kyllä joka sanasta ongelman aikaiseksi.

Tuohon Baldinin esittämään tilanteeseen törmään jatkuvasti itsekin. Jos kerron jollekin treenaavani maratonia varten -vain juoksua harrastava kysyy, mitä aikaa tavoittelen. Tavis sen sijaan kysyy, että monettako kertaa olen matkaan lähdössä. Ja nykyisin olen mielummin hiljaa, kun maratonin juokseminen tuntuu karrikoiden olevan jokin normi terveelle, itsestään huolehtivalle ihmiselle.

Sen verran kilpailuviettinen olen itsekin, että ensimmäisen maratonin jälkeen on vain jokin aika tavoitteena. Itsekseni voin sitten juosta viikottain pitkiksiä ilman aikatavoitetta -miksi pitäisi vielä maksaa siitä ja matkustaa ympäri maakuntaa.

Mutta harrastukset ovat erilaisia...

Laatu on tärkeämpi.Jokainen karrikoidusti pystyy viikossa juoksemaan +200km joka vaaditaan hyviin tuloksiin maralla.

Eli suurimmat erot juoksijoiden välillä syntyy eri laatuisesta harjoittelusta.Oikeasta kunnonajoittamisesta(jota tällä hetkellä suomessa ei osata)

Tän ketjun jälkeen Sairanen oppii laittamaan pisteen maran pituuteen; 42.195km.

Molempia kuitenkin tarvitaan joten olkoon vaikka 60/40 laadun hyväksi.

Eli mua ei kiinnosta harjoituskilometrimäärät vaan mitä niillä on saatu aikaiseksi.

ehdottomasti LAATU!!!!!!!

en ymmärrä maratonien kipittämistä. ennätyksen lisäksi myös arvostan, jos on käynyt jossain hienossa tai erikoisessa tapahtumassa (esim. joku haastava reitti, jolloin aika ei välttämättä ole ihan vertailukelpoinen tasaisiin reitteihin)

eri asia on vielä se et jos maratoneja haalii niin, että käy aina uuden ja mielenkiintoisen maraton reitin juoksemassa. itse en ymmärrä että maraton kertoja haalisi juoksemalla joka kerta samaa rinkulaa, jollain tylsällä reitillä..

Tietty hyvä aika on kovempi saavutus kuin usean maratonin läpijuoksu (vaikka onhan esim. tuo ylempänä linkitetty nainen aika kova hänkin). Terve ihminen pystyy kuitenkin läpäisemään maratonin hölkäten aika vähäisellä panostuksella. Tavisten kanssa ei jaksa hirveästi keskustella juoksuharrastuksestaan, koska heitä kiinnostaa lähinnä juuri tuo "oletko juossut maratonin / kuinka maratonia olet juossut?" Kun vastaan että olen aikoinani hölkännyt muutaman maratonin läpi mutta että olen sen jälkeen kisannut monta vuotta radalla, niin kiinnostus sammuu äkkiä kysyjän silmissä. Onpa siihen jopa kommentoitu, että "niin joo, onhan se maratonharjoittelu aika rankkaa puuhaa". Ihan kuin treenaisin nyt kevyemmin kuin kuntomaratoonarina...

Hieman piti miettiä tuota vastausta. Tällä hetkellä se kääntyy laadun puoleen, jos kyse oli kisoista. Eniten juuri nyt kiinnostaisi terveenä juokseminen kisoissa, joten kyllä se laatu on. Viime päivinä olen kovasti miettinyt kävisinkö nyt keskikesällä hölköttelemässä jonkun puolikkaisen puolikuntoisena, mutta ei se oikeen innosta. Syksylle kaavailtua maratoniakaan tuskin lähden juoksemaan vain siksi, että saisin tilastoihin yhden läpijuostun maratonin lisää.

Absoluuttinen ennätys ei ehkä kuitenkaan ole se mikä pitäisi joka kerta olla tavoitteena, vaan se että pystyy sen päivän kunnolla tekemään hyvän suorituksen ja onnistuu kunnon ajoituksessa, viimeistelyssä etc. Laatua silti.

Harjoittelun osalta kysymys on minulle vähän erilainen. Toistuvuus ja jatkuvuus ovat sitä mitä toivon. Että pystyy harjoittelemaan säännöllisesti. Kääntyy ehkä lopulta enemmän määrän puolelle. Ei siis niinkään kilometrimäärien vain harjoituskertojen suhteen. Viime talven pohjakunto tuli luotua hyväksi, koska lenkkeily tuntui kivalta ja ulkoilu teki hyvää mielenterveydelle. Kävin ulkoilemassa melkein joka päivä. Tiukka ohjelman noudattaminen ja siinä mielessä harjoittelun laadukkuus kiinnostaa vähemmän.

Kyllä ymmärrän tätä määräpuolta kuitenkin myös. Esimerkiksi isäni on hiihtänyt Finlandia-hiihdon 36 kertaa läpi. En muista, että juurikaan olisi koskaan käyty pitkiä keskusteluja ajoista ja ennätyksistä. Kisan läpäisy on aina ollut se juttu. Vaikka vertaus meni eri lajin puolelle varmasti samanlaista löytyy paljonkin myös juoksusta.

• Like 1