Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Hefe

Pyörähankintaa: Scott Plasma, geometria, koko?

Recommended Posts

Tervehdys foorumilaisille!

Kysyisin neuvoa tt-pyörän valinnassa. En löytänyt foorumilta vastausta aiemmista kirjoituksista. Kyseessä on ensimmäinen tt-pyöräni. Maantiepyörissä olen kokenut ongelmana, että en ”yletä” sarville. Viimeksi omistin maantiepyörän, joka oli kokoa L, vaakaputki 55,5 cm, mutta runko tuntui huomattavasti liian pitkältä. Geometriaan vaikuttaa tietysti moni muukin asia, mutta pyörä on mulle herkästi liian aggressiivinen/hyökkäävä. Pituutta mulla on 183 cm ja inseam 89 cm, eli pitkät jalat, lyhyt selkä.

Onko triathlonpyörien kanssa samaa ongelmaa? Luulen tarvitsevani korkean ja lyhyen pyörän. Vertailtuani Scottin Plasma 2:n ja Cannondalen Slice 5:n runkokokoja, vaikuttaa siltä että Slicen 56 cm vastaa aika hyvin Plasman M/54 kokoa (lähinnä stack ja reach). Onko foorumilaisilla mahdollisesti kokemuksia Plasmasta? Onko mahdollista, että mitoillani Plasman M koko olisi sopiva vai auttamattomasti pieni?

Tässä vielä mittoja Plasma vs. Slice

Top Tube Plasma 53,5

Slice 55,0

Seat tube 51,4

53,5

Stack 52,7

52,9

Reach 40,4

40,7

No sanoisin ihan numeroiden valossa että M ei varmasti ole liian pieni, saattaa olla paras noista mutta voi olla että stemmi siinäkin saa olla aika lyhyt. L ainakin on todennäköisesti turhan pitkä kun yläkroppa on noin lyhyt. Ehdottomasti noilla mitoilla paras on pyörä joka on tyyppiä korkea ja lyhyt. Tietysti lopulliseen korkeuteen tuo tankojen tyyppi vaikuttaa paljon, mutta liian pitkä pyörä ei ole hyvä.

Olet kyllä ainakin omiin mittoihini verrattuna sen verran pitkäjalkainen että yksi juttu mikä saattaa olla ainakin keulasta matalassa asennossa ongelma että polvet osuu kyynärpäihin tai putkelta ajaessa kolkkaa helposti tankoon. Sikäli olisi hyvä jos pääsisit ennen hankintaa kokeilemaan sen hyvän tri-asennon esim. fittauksessa tms. asiantuntijan kanssa ja saisit ne optimiasennon mitat mustaa valkoisella. Ainakin Nummelassa tuollainen palvelu löytyy.