Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Suunnistuksen MM-kisat 2013 Vuokatissa

Hietsu
 Share

Recommended Posts

Ne on jo käynnissä. Tässä ketjussa fanitetaan nuorta ja aina yhtä räväkkää Minna "ei ihan vielä ruotsinmaikaksi Heinolaan" Kauppia ja superveteraani Petteri "päiväni Muukkosena" Muukkosta ja tietysti kaikkia muitakin kovia metsämenijöitä!

Palstalaisia lienee paikan päällä myös kannustamassa, talkoolaisina tai Kainuun Rastiviikolla.

Maanantaina 8.7.

klo 17.54 MM-sprintti, finaali (naiset)

Hiukka, Sotkamo

suomalaiset: Merja Rantanen, Venla Niemi

klo 19.21

MM-sprintti, finaali (miehet)

suomalaiset: MÃ¥rten Boström, Petteri Muukkonen, Tuomo Mäkelä

Muokattu

• Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hienoa oli katsoa kisoja eilen. Lapsetkin innostui niin, että piirtelivät kotipihasta kartat ja loppuilta meni ulkona juosten :).

Miten paljon muuten kotikenttäetu vaikuttaa suunnistuksessa? Tätä mietittiin jo Lausannen kisoja seuratessa kun oli niin monta oman maan suunnistajaa aina kärjessä. Ja nyt suomalaiset onnistuu omalla maalla näin hyvin.

Hieno laji, tekis mieli kokeilla itsekin. Mutta pelkään käärmeitä..

Hienoa oli katsoa kisoja eilen. Lapsetkin innostui niin, että piirtelivät kotipihasta kartat ja loppuilta meni ulkona juosten :).

Miten paljon muuten kotikenttäetu vaikuttaa suunnistuksessa? Tätä mietittiin jo Lausannen kisoja seuratessa kun oli niin monta oman maan suunnistajaa aina kärjessä. Ja nyt suomalaiset onnistuu omalla maalla näin hyvin.

Hieno laji, tekis mieli kokeilla itsekin. Mutta pelkään käärmeitä..

Kotikenttäedulla on ainoastaan pienen pieni merkitys. Enemmän merkitystä on kotikisojen tuomalla hypetyksellä.

Olen suunnistanut noin 30 vuotta. Kertaakaan en ole suunnistusreissulla nähnyt käärmettä. Sen sijaan maastopyörä- ja marjanpoimintakeikoilla olen käärmeitä bongannut.

Kotikenttäedulla on ainoastaan pienen pieni merkitys. Enemmän merkitystä on kotikisojen tuomalla hypetyksellä.

Olen suunnistanut noin 30 vuotta. Kertaakaan en ole suunnistusreissulla nähnyt käärmettä. Sen sijaan maastopyörä- ja marjanpoimintakeikoilla olen käärmeitä bongannut.

Jos kotikenttäetua ajatellaan maastotyyppiin tottumisen näkökulmasta, sillä on mielestäni hyvinkin selvä merkitys. Jo eteläisen Suomen alueella löytyy selvästi erilaisia suunnistusmaastoja. Jos ei ole tottunut esim. Varsinais-Suomen avokallioihin tai kaakkoisen Suomen supikoihin, ne tuottavat lisähaasteita. En ole itse käynyt ulkomailla suunnistamassa, mutta kokeneemmat kertovat, että ottaa aikansa tottua paikallisiin maastoihin, jotka poikkeavat selvästi kotimaisista. Myös kartoittajan käsialat vaihtelevat. Muistan joskus erään japanilaisen kertoneen, että hän kiersi kaikki Keski-Euroopan karttoihin merkityt vihreät alueet, koska Japanissa vihreä on tarkoittaa läpipääsemätöntä viidakkoa. Kyseisellä taktiikalla ei niissä kisoissa oikein pärjännyt...

Käärmeitä ei tosiaankaan suunnistustapahtumissa näy. Ymmärtävät varmaan häipyä jo siinä vaiheessa, kun järjestäjät rakentelevat kisakeskusta ja roudaavat rasteja maastoon :-)