Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aloittelija kysyy: tärkeimmät vinkin ekaa maratonia varten?


maratongirl
 Share

Recommended Posts

Eli kohti elämän ensimmäistä maratonia tässä ollaan menossa (HCM elokuussa) ja nyt vain ajattelin täällä teiltä itseäni viisaammilta kysellä niitä parhaita&tärkeimpiä vinkkejä maratonia ajatellen; mihin juttuihin aloittelijat usein unohtavat kiinnittää huomiota, mitkä omia hyviksi havaittuja valmistautumis/maaliinselviytymisvinkkejä?

Link to comment
Share on other sites

No en minä tiedä olenko sen viisaampi mutta sanotaan nytten että tietenkin maratonille lähdetään hyvin harjoitelleena, kengät sisään juostuina (ei siis upouusilla), mahdolliset geelit, juomat ym. energiapatukat etukäteen pitkiksillä toimiviksi testattu sekä tietysti reipasta ja iloista mieltä :-)

Näillä opeilla ainakin minä lähden matkaan sitten jos joskus ehkä kokomaratonille lähden...

Link to comment
Share on other sites

Puolikkaalle sain hyvän vinkin itse, että kannattaa leikata kynnet noin viikkoa ennen maratonia/puolikasta. Ne ehtii sitten parantua, jos leikkaa hutiloiden :)

Kenkien lisäksi on hyvä olla myös "sisään juostut" vaatteet. Musta absord brat on parhaat mahdolliset juoksuliivit.

Jos on rakkoja tai niitä tulee pitkiksillä, niin kannattaa laittaa sellasta tekoihoa jo edellisenä päivänä rakkokohtiin ja kiinnittää numero niin, ettei hakaneulat hierrä ikävistä paikoista.

Vessapaperi suositellaan usein myös tuolle kokonaiselle mukaan otettavaksi.

Link to comment
Share on other sites

Eli kohti elämän ensimmäistä maratonia tässä ollaan menossa (HCM elokuussa) ja nyt vain ajattelin täällä teiltä itseäni viisaammilta kysellä niitä parhaita&tärkeimpiä vinkkejä maratonia ajatellen; mihin juttuihin aloittelijat usein unohtavat kiinnittää huomiota, mitkä omia hyviksi havaittuja valmistautumis/maaliinselviytymisvinkkejä?

Juominen ja jos on lämmin keli niin sitten pitää lisäksi kastaa sienellä tai jollain. Kaataa vaikka mukista vettä päähän jos ei ole sieniä. Se on kaikista tärkeintä maralle se, ettei tule nestehukkaa eli pitää muistaa juoda alusta alkaen ja jo ennen kuin on jano. Mulla tuli kerran paha nestehukka ja se ei ollut mikään hupijuttu. Puolikkailla voi olla vielä juomatta, mutta maralla pitää huolehtia siitä, että on juonut jo etukäteen riittävästi ja että juo kisan aikana tarpeeksi, muttei liikaa.

Muita asioita mielestäni seuraavat: 1. keventely (ei liikaa juoksua lähellä kisaa), 2. tankkaus (hiilareita kannattaa vetää sen verran, että energiaa on), 3. tossut ja asu sellaiset, etteivät purista ja lisäksi voi laittaa esim. jotain rasvaa varpaisiin ja/tai reisiin ja kynnet pitää olla lyhyet, 4. ei tummaa paitaa jos on aurinkoista ja kuumaa, 5. kannattaa yrittää nukkua tai levätä riittävästi ennen tapahtumaa (joo ei useinkaan onnistu), 6. kamat valmiiksi edellisenä päivänä niin että numerolappu on rinnassa ja asu on sovitettu päälle niin kisa-aamuna voi vain nopeasti vetäistä sen päälle ilman mitään stressiä, 7. aamulla sitten rasvausten lisäksi mahdolliset teippaukset, 8. safka kisapäivänä vähintään 3 tuntia ennen juoksua, 9. realistinen vauhdinjako (ei kannata höntyillä ihan liikaa, matka on pitkä, varsinkin ekalla kerralla), 10. kannattaa nauttia avoimin mielin, se eka kerta jää eniten mieleen ja 11. jos käyttää footpodia tai gps:ää niin kannattaa kokeilla jo ennen lähtöä että se pelaa ja löytää satelliitit tms. Lopuksi sanoisin, että kisapaikalle kannattaa mennä ajoissa, muuten voi tulla paniikki tai ainakin hermostuminen, jos joku ei löydykään tai paikka onkin sekava. Usein aikaa menee enemmän kuin luulee.

Link to comment
Share on other sites

Yllä olevien vinklien lisäksi tässä kolme tärkeintä muistettavaa:

1. Nothing new.

2. Nothing new.

3. Nothing new.

Tarkoittaa siis sitä, että joka ainoa yksityiskohta tulee testata etukäteen ennen kisaa. Mitään uusia ja testaamattomia vaatteita tai muita varusteita ei kannata käyttää. Jos aiot nauttia matkalla geelejä tms., kokeile täsmälleen samoja tuotteita etukäteen pitkiksillä.

Etukäteistankkauksessa kannattaa pitää mukana terve järki. Me tavalliset taapertajat, joiden mara-ajat ovat neljän tunnin luokkaa tai hitaampia, pärjäämme hyvin syömällä hieman reilummin hiilaripitoista ruokaa ke-pe, jos ksa on sunnuntaina. Maltolla tankaten on moni tottumaton saanut mahansa sekaisin.

Link to comment
Share on other sites

Se on 42 km juoksua, joten sitä varten on hyvä harjoitella etukäteen; toisaalta se juoksulenkkinä ei ole sen kummallisempaa toimintaa.

Kannattaa olla hyvin jalkaan sopivat kengät, jotka ottaa käyttöön vähintään kuukausi pari ennen juoksua. Jotkut tarvitsevat rasvausta ja teippausta eri tavalla kuin toiset. Itse en esimerkiksi tarvitse muuta kuin puhtaat hyvät urheilusukat. Kannattaa valmistautuessa tehdä ne jutut, mitkä sopivat itselle, vaikkapa harjoittelunkin suhteen. Ilman muuta harjoittelun keventäminen viikolla ennen maratonia kuuluu ohjelmaan, kuten myös se, että on syönyt ja levännyt ennen lähtöä. Ehkä se, mitä aloittelijat unohtavat, en tiedä, on juosta jokunen hidas pitkä lenkki, eli 20 - 30 km valmistautuessa, jotta jalat ja elimistö on tuttunut pidempään juoksuun. Jokaisella on vähän eri tavoitteet, joten sen mukaan sitten liikkeelle. Lähtiessä kannattaa ottaa rauhallinen ja iloinen mieli periaatteella tämä juostaan läpi! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ja kun kympin jälkeen tuntuu hyvältä, ei kannatta ensimmäisellä kerralla lisätä vauhtia vaan odotella rauhassa. Juoksu muuttuu taatusti raskaammaksi matkan kestäessä. Tämän kun itsekin aina muistaisi. Jos maalissa olet sitä mieltä, että olisi kuitenkin kannattanut kiristää, tee ensi kerralle tavoite sen mukaisesti.

Link to comment
Share on other sites

Vastaus huikealla yhden kerran kokemuksella, joka tosin vielä tuoreessa muistissa: Yksi tai useampi rento yli 30 km lenkki hyvävoimaisena läpi hyvissä ajoin ennen täyttä matkaa lisää kovasti itseluottamusta. Toki ei varmasti välttämätöntä riittävän kunnon saavuttamiseksi, mutta puolimatkan reilu ylitys antaa kyllä varmuutta täydelle matkalle.

Link to comment
Share on other sites

Juominen ja jos on lämmin keli niin sitten pitää lisäksi kastaa sienellä tai jollain. Kaataa vaikka mukista vettä päähän jos ei ole sieniä. Se on kaikista tärkeintä maralle se, ettei tule nestehukkaa eli pitää muistaa juoda alusta alkaen ja jo ennen kuin on jano. Mulla tuli kerran paha nestehukka ja se ei ollut mikään hupijuttu. Puolikkailla voi olla vielä juomatta, mutta maralla pitää huolehtia siitä, että on juonut jo etukäteen riittävästi ja että juo kisan aikana tarpeeksi, muttei liikaa.

Tämä on myös minulle se ensimmäinen ohjenuora, joka maratonin juoksemiseen liittyen on mielessä. Ensimmäisellä maratonilla hankittu kokemus nestehukasta on kyllä iskostunut syvälle mielen syövereihin. Yllättävää on ollut huomata, miten paljon nestettä todella tarvitsee: normaalisti en pitkiksillä pahemmin juo muuta kuin helteellä, mutta maratonilla otan nykyisin kelistä riippumatta yleensä kaksi mukillista juotavaa jokaisella juoma-asemalla (esim. viime lauantaina Paavo Nurmi maralla 15 asemaa). Tietysti on myös yksilöllistä, kuinka paljon nestettä haihtuu ja miten hyvin missäkin muodossa (vesi/urheilujuoma) nestettä vatsa sietää. Ja tämän oppii vain kokeilemalla. Lähtisin kuitenkin siitä, että mieluummin nestettä runsaasti kuin että alkaisi himmailemaan juomisten kanssa välttääkseen mahdollisen puskassakäynnin maran aikana (kuten itse asian silloin ekalla maralla fiksusti järkeilin....)

Link to comment
Share on other sites

Oma ensi kokemus tuli mieleen. Silloin en tiennyt juoksusta vielä yhtään mitään. Sain ohjeeksi tankata energiavarastot kunnolla täyteen. Ymmärsin tämän hieman väärin. Onneksi juoksin silloin niin hiljaa ensimmäiset 10km, että siitä pastasatsista yms. ei ollut suurempaa haittaa. Nykyään omalla kohdalla viimeiset kaksi päivää ennen kisaa noudatan ihan normaalia ruokailua, syön ehkä jopa hieman vähemmän kuin kovalla treeniviikolla. Hiilihydraattien osuus kasvaa hieman annolsissa.

Link to comment
Share on other sites

Yllä olevien vinklien lisäksi tässä kolme tärkeintä muistettavaa:

1. Nothing new.

2. Nothing new.

3. Nothing new.

Tarkoittaa siis sitä, että joka ainoa yksityiskohta tulee testata etukäteen ennen kisaa. Mitään uusia ja testaamattomia vaatteita tai muita varusteita ei kannata käyttää. Jos aiot nauttia matkalla geelejä tms., kokeile täsmälleen samoja tuotteita etukäteen pitkiksillä.

tosta olen eri mieltä. Rohkea rokan syö. Geeli on niin pahaa, ettei sitä välttämättä treenilenkillä mielellään vedä (tosin viime su vedin yhden) ja pitää sanoa, että kerta se on ensimmäinenkin myös maratonilla. Jos kokeilee siellä niin se on seuraavalle kerralle sitten kolikoita säästöpossuun. Toki ei kannata lähteä 0km juostuilla kengillä, mutta mä esim. lähdin lightweight trainereilla Berliinin maralle niin etten ollut koskaan sen painoisilla kengillä juossut yli 15,5km lenkkiä, vaan painavilla pidemmät, mutta Mizunon osaston jätkä sanoi edellisenä päivänä, että ehdottomasti ja se oli ihan hyvä ratkaisu. Geelit ja urheilujuomat jne. niin niiden suhteen aina maistaa uusia makuja ja kokee uutta. En tiedä mitä negaa niistä voisi tulla. Ainoa mitä kannattaa ehkä välttää on omenan syöminen kesken kisaa, vaikka tarjottaisiin, se ei meinaa sulaa.

En olisi ikinä varmaan maraa juossut muutenkaan, jos kaikki pitäisi olla kokeiltuna, koska ekan maratonin koittaessa pisin lenkkini oli 10km. Silloin lähdettiin kylmiltään katsomaan, millaista se on. Siihen aikaan ei ollut edes mitään teknisiä vaatteitakaan. Ilmoittautuminen ja viivalle ja sitten juostiin se mitä osattiin. En tiedä olinko urheilujuomaakaan (paitsi Hartsportia) pahemmin sitä ennen juonut.

Mä en ole malton kanssa ikinä pelannut, vaan teen tankkauksen nykyisellään (ekalle maratonille vedettiin laivan pastapöytä, eikä muuta) niin, että ma-ti ei hiilareita eli lihaa ja salaattia, ke-pe pastaa tms. hiilaripitoista ruokaa 2 krt päivässä + Dexal Heavy kuuteen annokseen jaettuna, la normaalisafka ja riittävästi nestettä, su kisa. Tosin ei se nyt ihan aina noin onnistu, mutta idea on toi.

Link to comment
Share on other sites

Oma ensi kokemus tuli mieleen. Silloin en tiennyt juoksusta vielä yhtään mitään. Sain ohjeeksi tankata energiavarastot kunnolla täyteen. Ymmärsin tämän hieman väärin. Onneksi juoksin silloin niin hiljaa ensimmäiset 10km, että siitä pastasatsista yms. ei ollut suurempaa haittaa. Nykyään omalla kohdalla viimeiset kaksi päivää ennen kisaa noudatan ihan normaalia ruokailua, syön ehkä jopa hieman vähemmän kuin kovalla treeniviikolla. Hiilihydraattien osuus kasvaa hieman annolsissa.

niin se pitää kai syödä jo vähän aiemmin se varsinainen tankkaus. Itse syön kisaa edeltävänä päivänä ihan normisafkaa. Kisa-aamuna kyllä vedän pastaa 3h ennen maraa, jos olen sellaisessa paikassa, missä se on mahdollista. Jos ei ole niin sitten vedän hotellissa ihan normi cornflakes, sämpylä etc. aamiaisen. Tosin pastalla ja espressolla on aina tullut enkat ;)

Ekalla maratonilla toi 10km ekaa kilsaa voi tulla hyvin hiljaa ruuhkankin takia. Ainakin me olimme Tukholmassa peruslähtöryhmässä, koska eka kerta ja se oli ihan jees. Ensinnäkin siinä sai kavereiden kanssa sitä lähtöä ja ekoja kilsoja silloin fiilistellä ja ihmetellä kuinka hiljaa maratonia oikein mennään ja sitten toisaalta kun se 10km oli oikeasti menty hiljaa niin se mara onkin tavallaan 10km lyhyempi matka. Jos olisi heti alussa juossut itseltä jalat alta niin olisi tullut aika "pitkä" retki, koska se oli aika inhottavaa siinä vaiheessa, kun askel ei enää noussut.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy