Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Eka triathlon 2007?

romu
 Share

Recommended Posts

Olen vihdoin tehnyt vakaan päätöksen osallistua ensimmäiseen triathlon-kisaani ensi kesänä, onko muita samaa suunnittelevia? Juttuahan tuossa triathlon-ketjussa on riittämiin, mutta tällaisena täysin noviisina on hiukan vaikeaa uskaltautua juttuun mukaan..Eli suunnitteilla olisi näillä näkymin perusmatka, vaikka pitemmät matkat kyllä kiinnostavat myös tulevaisuudessa.

Jotenkin vaan pitäisi päästä treenin alkuun, muutama mara on tullut juostua ja uintia (ei kilpamielessä) harrastettua jonkin verran, sekä maastopyörällä poljettu kesäisin, mutta varsinainen triathlonille tähtäävä reeni on vielä aika hakusessa. Aikaahan on ja sen haluaisi mahdollimman tehokkaasti käyttää hyväksi (sikäli kun se tällaisella työssäkäyvällä harrastelijalla on mahdollista..).

Eli, aloittelijat ja "ammattilaiset", vinkit ovat tervetulleita miten päästä harjoittelun alkuun!?

• Replies 37
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Moi!

Kuulostaa siltä, että sulla on pohjat jo aika hyvin hallussa. Ei tämä homma mitään rakettitiedettä ole (ainakaan näin kuntoilumielessä).

Ite aloitin vuosi sitten treenaamisen uinnin opettelulla, käytännössä onneton räpiköijä tasolta. Tämähän taitaa useimmilla olla esteenä triathlon harrastukselle. Hieman kyllä harmittaa, kun ei tullut jo jokunen vuosi sitten mentyä uimatekniikkakursseille.

Jotain vinkkejä lähinnä treenien rytmitykseen olen katsonut esim. trinewbies.com

ja beginnertriathlete.com sivustoilta.

Muuten tulee kyllä treenattua aikalailla fiiliksien mukaan, huolehtien että kaikkia lajeja tulee tehtyä säännöllisesti. Pääpaino viimeisen vuoden ajan on kuitenkin ollut siinä että uintia tulee riittävästi. Suurta apua on ollut myös 'brick' sessioista, eli pyörän jälkeen pikku juoksut päälle. Näin juoksujalat ovat löytyneet kisoissa hyvin ja juoksu kulkenut mallikkaasti.

Erityisen innostunut tri-touhussa olen siitä että treeni on monipuolista ja koko ajan säilyy nälkä päällä, että milloin pääsee seuraavan kerran taas tekemään toista lajia. Tämän luulisi myös säästävän osaksi vaivoiltakin.

Varustepuolella pääset maastopyörällä hyvin alkuun. Pidempiin kisoihin toki kannattaa hankkia oikea maantiepyörä. Ja avovesiuintiin märkäpuku.

Alkuun ehkä kannattaa kokeilla pari lyhkäistä sprinttiä, jotta varusteiden vaihto tulee tutuksi. Jos asustelet PK seudulla niin Vantaan Kuusijärvellä on kesäisin suurinpiirtein joka Ti klo 18 porukkaa treenaamassa. Itse varmaan viikon päästä myös mukana rykäsemässä, jos ilmoja vielä pitelee.

Tää alkuviikko menee vielä toipuessa eilisestä kisasta.

Tervetuloa mukaan joukkoon!

Kaikella kunnioituksella Sepon sivuja kohtaan mainitsen kuitenkin, että joku Tero on vastaillut triathlonaiheisiin kysymyksiin alla olevassa foorumissa, eikä hän viitsi kaikkia vastauksia kirjoittaa uudelleen. Kannattaa käydä katsomassa saisiko sieltä jotain vinkkejä.

Kyllähän triathlonissa, jos missä harjoittelu ratkaisee kaiken. Se on sitten itsestään ja tavoitteistaan kiinni kuka milläkin tasolla haluaa harjoitella ja kilpailla. Määrällä ja tekniikalla pääsee jonnekin asti ja siitä eteenpäin kysytään myös tehoja.

Ennakkoluulottomuus ja rohkeus on valttia, kuten muissakin pitemmissä lajeissa. Sinun taustoilla olisit hyvin voinut lähtä kokeilemaan perusmatkaa vaikka 1 kk harjoittelun jälkeen jo tänä kesänä, ja olisit siitä saanut tietoja siitä miten ehkä voisi parantaa, kun edessä on kokonainen vuosi harjoittelua. Ei se puolimatkakaan mikään kauhea ole, jos pitemmät suoritukset kiinnostavat.

http://tommi.sytes.net/bb/

Kiitos vinkeistä molemmille, täytyy perehtyä sivuihin tarkemmin..Kuten mainitsin olen aivan noviisi näissä hommissa, joten enpä edes tuollaisesta triathlon-keskustelupalstasta tienny, varmaan löytyy vastauksia moniin kysymyksiin.

Maantiepyörän hankinta olisi suunnitelmissa ensi keväänä, saas nähdä miten kulkee kun oon tuolla maastotraktorilla tottunut ajamaan.

Minkästasoista porukkaa tuolla Kuusijärvellä käy treenaamassa? Itse en näes mikään vauhtihirmu ole ja kun vielä satun olemaan "heikompaa" sukupuolta niin taidan jäädä jalkoihin..?

Kuusijärvellä on väkeä ihan huipuista (Mikko Vastaranta, Kaisa Lehtonen..) meihin aloittelijoihin. Meininki on kuitenkin leppoista vaikkakin ihan tosissaan vedetään, eikä hitaampia katsota kieroon.

Virallisemmissa cupin kisoissa on enempi väkeä ja ajanottokin. Muuten vedetään yhteislähdöllä, mutta omalla ajanotolla. Normaalisti viivalla on joku ~15 tyyppiä.

Kotisivullani on muutamia kuvia kesäkuun HelTri cupin rykäsystä, jossa oli vähän enemmän väkeä:

http://koti.welho.com/jheikk10/

Triathtlon Stadilla on myös jotain valmennustoimintaa Kuusiksella. Viime viikolla käydessäni oli junnutreenit just menossa.

Kannattaa varmaan aluksi käydä edes paikanpäällä ihmettelemässä miltä meininki näyttää. Sit vaan viivalle mukaan!

Moi!

Ite aloittelin kanssa lajia viime syksynä. Olen kokenut aika hyväksi jutuksi paikalliseen triathlonseuraan liittymisen, vaikka aika yksinäinen susi treenaamisen suhteen olenkin...

Sieltä saa paljon hyviä vinkkejä ja etenkin toisten kokemuksia, kenties jonkun samassa tilanteessa olevan treenikaverin....?

Hyvät pohjat sulla on, eli pienellä (ja ehkä pienillä varustetäydennyksillä)vaivalla pääset hyvään alkuun!

Olen itsekkin tehnyt päätöksen osallistua ensimmäisiin triathlon kisoihin ensikesänä 2007. Elikkä samat suunnitelmat minulla.

Olen jo monta vuotta lykännyt omaa aloitustani. Juoksija lehdessä oli juttua triathlonista ja kipinä syttyi uudestaan. Pitää lukea Fitness lehti myös, missä on juttua triahlonista ja harjoittelusta.

Mulla on myös tähtäimessä 1/4 matka, sitten joskus pitkämatka, kun ollaan muutama vuosi harjoiteltu.

Ostin maantiepyöränkin kuusi vuotta sitten, ajatuksena tri-kisat. Tänä kesänä hommasin lukkopolkimet ja maantiepyöräkengät, kun varvaskoukut alkoivat ottaa päähän. Kävin sunnuntaina 100km lenkin ajelemassa, vastatuulet on sitten mukavia.

Olen pääasiassa harrastanut juoksemista. Kahdeksan Jukolan kisaa takana päin, metsässä juossut rasteja hakien.

Yhtään maraa en ole juossut, ainut pitkälenkki viimekesältä 23km. Jukolan viestin ankkuri-osuus 15km ja lukuisat yö-osuudet 11-12km.

Olen tehnyt jo muutaman yhdistelmän, ensiksi pyöräillyt n. 1h ja päälle hiukan reilu 0,5h juoksulenkin. Mistä Jupiskin puheli.

Uintiin pitää satsata tosissaan, tekniikka on jotenkin hallussa.

Nähdäänkö romu ensivuonna lähtöviivalla, ehkä näin saadaan lisää motivaatiota harjoitteluumme.:rockwoot:

Tuonne Kuusijärvelle voisikin mennä ensikesän aluksi testaamaan. Nyt en lähde ilman märkäpukua mihinkään. Tuolta vokantilta

vuokraan puvun ensikesänä, oman ostaminen maksaa suolaisesti. Katselin Lidl:n neopreeni pukua, onko tyydyttävä vai huono

Kyllähän triathlonissa, jos missä harjoittelu ratkaisee kaiken. Se on sitten itsestään ja tavoitteistaan kiinni kuka milläkin tasolla haluaa harjoitella ja kilpailla. Määrällä ja tekniikalla pääsee jonnekin asti ja siitä eteenpäin kysytään myös tehoja.

Tästä olisi mielenkiintoista jatkaa hiukan...? Onko tämä vastakkainen näkemys Pertun signeeraukselle "Technique sets the upper limit how fast/far you can go..." Tai jotakin sinne päin...

Itse kun pidän tärkeänä kovaa/tehokasta harjoittelua (omaan tasoon toki suhteutettuna) kun taas esim. Pertulla painottuu hyvin paljon mielestäni pk-määrä ja tekniikka...?

Juu juu, ymmärrän toki että pitkällä tähtäimellä kausi pitäisi jaksottaa siten, että nuo kaikki näkökulmat sieltä löytyvät, mutta ei se käytännössä aina niin helppoa ole... Ja edelleen olen sitä mieltä, että useita vuosia aktiivisesti harjoitellut ei tarvitse niin paljoa pk-jyräämistä kuin pohjakuntoa vasta rakentava....?

Tarkoitus ei siis (korostan vielä) ole arvostella kenenkään ohjelmia, vaan herättää keskustelua erittäin mielenkiintoisesta ja itselle hiukan vielä epäselvästä aiheesta....

No kyllähän 226:lla on tekniikkakin aivan eri kunnossa kuin minulla, joten ei tässä varmaan mistään mielipide-erosta ole kysymys. Varsinkin uinnissa vasta-alkajan suurin rajoite on kyllä minun kokemuksen mukaan tekniikka, joka vaikuttaa todella paljon nopeuteen. Lisäksi esim. pikamatka ja ironman ovat suunnilleen kaksi eri lajia - toisessa mennään oko ajan anakynnyksellä ja sen yli ja toisessa kilpaillaan aerobisella kynnyksellä. Myös treeni pitää tietysti suhteuttaa tavoitteiden mukaan. Itse olen lähtenyt siitä, että kun mulla ei mitkään ominaisuudet ole kunnossa niin aloitan painottaen tekniikkaa ja kestävyyttä.

Joo, ilman muuta uinnissa asia on näin.

Ja kyllä tässä varmaan on loppujen lopuksi siitä kysymys, että määrittää itselleen tavoitteen (esim. perusmatka) ja tästä johtuen sitten kovaa vk-treeniäkin pitää olla paljon mukana.

Ja päinvastoin jos täysimatka on tavoitteena niin treeni painottuu jo ihan erilailla. Eli Noakesin juoksijan käskyistä tämä: "Erikoistu" pätee myös triathlonissa....

Omassa kommentissani en tietenkään tarkoittanut, että määrän ja tekniikan jälkeen alkaa tehoharjoittelu, vaan määrä, voima, lepo ja tekniikka ovat tärkeitä myös tehojen kasvaessa. Mutta pelkällä PK-teenillä ja teknikkaharjoittelulla ihan varmasti kehitys tyssää jo paljon ennen kuin omat äärirajat tulevat vastaan.

Omassa tapauksessa näin "kauden" ollessa ohi ,vois jälkiviisastella että liikaa keskityin touko-kesäkuussa vaan tuntien keräilyyn ja tehot jäi liian vähiin.

Sitten heinäkuun kilpailuissa tuntui että ei saanut "atakkia" päälle=tottunut lepposaan lenkkeilyyn:)

No ehkä ens vuonna sitte.

Omassa tapauksessa näin "kauden" ollessa ohi ,vois jälkiviisastella että liikaa keskityin touko-kesäkuussa vaan tuntien keräilyyn ja tehot jäi liian vähiin.

Sitten heinäkuun kilpailuissa tuntui että ei saanut "atakkia" päälle=tottunut lepposaan lenkkeilyyn:)

No ehkä ens vuonna sitte.

Tätä juuri tarkoitin. Itellä taas oli välillä pelko perseessä, koska pk-treeniä tuli keväällä ja kesällä aika vähän. Pitkät pyörälenkitkin tuli välillä vedettyä aika reippaasti. Tosin tammi-huhtikuu (ennen pohkeen pamahtamista) tuli treenattua maralle ja sitä myöden juostua paljon pk:ta.

Kisat meni kuitenkin todella yläkanttiin ja myös pk-pohja puolimatkalla tuntui olevan ihan ok. Olihan sen kesto kuitenkin reippaasti päälle 4,5 tuntia...

Nähdäänkö romu ensivuonna lähtöviivalla, ehkä näin saadaan lisää motivaatiota harjoitteluumme.:rockwoot:

Joo tätä voisi pitää tavoitteena, niin ei tule peräännyttyä liian helposti;) Minäkin olen haaveillut triathloniin osallistumisesta pidemmän aikaa, mutta aina on ollut syitä siirtää hommaa, tai lähinnä nuo varustekysymykset ovat olleet ongelmana. Mutta nyt olen päättänyt hankinnat tehdä, harvoinpa noihin urheiluvälineisiin satsaaminen on hukkaan mennyt. Eli maantiefillari ja märkäpuku hankintalistalle..olen kyllä aivan varma että hommasta innostun, kaikista lajeista kun pidän kovasti ja kestävyyslajit on muutenkin mun juttu (ehkä koska vauhtia ei löydy tippaakaan..)

Jupis ja Jiivee, olette käsittääkseni siirtyneet pääsääntöisestä juoksuharjoittelusta triathlon-hommiin? Sitä vaan tuumin että miten nuo harjoitusmäärät korreloivat puhtaaseen juoksutreeniin? siis meinaan että pystyykö harjoitusmääriä nostamaan helposti korkeammiksi kun treeni monipuolistuu? Itselläni yksi syy siirtyä monipuolisempiin lajeihin on pelkästä juoksutreenistä aiheutuvat jatkuvat rasitusvammat ja saan myös kovin herkästi ylirasitusoireita..Juoksumäärää en käytännössä ole pystynyt yli 6 tunnin nostamaan ilman vaivoja.

Seuraan liittyminen olisi varmasti hyvä idea. Ehkäpä sieltä löytyy aloittelijallekin treeniseuraa..? Vaikka yksin minäkin pääasiassa treenata tykkään, mutta kokemuksia on tietty kiva välillä jakaakin.