Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Korkea laippaiset kiekot ja kova tuuli


Kajtsu
 Share

Recommended Posts

Moi,

Näyttää että viikonloppuna on kovaa tuulta Nastolassa...8m/s. Täksi kaudeksi tuli ostettua uusi pyörä jossa on 88mm hiilikuitu vanteet.

Etukiekko on tarkoitus vaihtaa maantiepyörästä, mutta kannattaako takakiekko vaihtaa vai onko pyörä vielä hallittavissa sivutuulessa?

Jälleen etukäteen suuret kiitokset!

Link to comment
Share on other sites

Itse ajelen myös 90- profiililla...

Sanoisin, että älä vaan vaihda takakiekkoa.

Etukiekkokin vain, jos tuuli on todella kovaa ja puuskittaista.

Ja jos sulla on maantiepyörä, ja ajat kahvoilta tai dropeilta leveällä otteella niin en usko että ongelmia tulee.

Itellä on pari kunnon nykäisyä ollut, kun on ajanut aerotangoilta TT-pyörällä. Metsäreunaisilta teiltä peltoaukealle tullessa on pahimmat paikat.

Varovaisuutta ja hyvää kisaa!

edit. vai ymmärsinkö väärin viestisi, ajat maantiepyörällä vai vaihdat etukiekon maantiepyörästä TT-pyörään..?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Käytetäänpä tätä samaa ketjua uudelleen. Eli ensi kaudeksi olisi tarkoitus kisoihin hommata korkealaippaiset aerovanteet. Tuubit todennäköisesti, vaikka vähän arveluttaa miten ne hiilarijarrupalat sitten toimii harjoituskiekkojen kanssa, jarrupalojen vaihtoon kiekkoja vaihtaessa kun en viitsi ruveta.

Mikähän olisi tämmoiselle kohtuu kevyelle kaverille jolla on kyllä paksut jalat, mutta reisissä ei nyt kuitenkaan ihan super paljon ruista, niin hyvä laipankorkeusyhdistelmä yleiskisakäyttöön (tasaista ja kumpuilevaa maastoa)? Nyt on nopeudet perus Mavic Aksiumeilla TT-pyörällä siinä 30 hujakoilla yksin ajaessa.

Eteen ajattelin tuommoista 50mm, mutta takalaipan korkeus on minulle hepreaa. Mitä korkeampi laippa sitä enemmän painoa olen tuuminut, että kuinka paljon siitä aerosta sitten on hyötyä vaikkapa vähän kumpuilevammassa maastossa?

Eteen en uskalla varmaan 80:stä ottaa kun se ei kaikilla keleillä taida olla enään tämmöiselle amatöörille ihan turvallinen.

Tämmöisiä vaihtoehtoja olen pohtinut:

Eteen / Taakse

45..52 / 45..52

50..52 / 80..88

50..52 / 101

60 / 60

60 / 80..88

60/ 101

Link to comment
Share on other sites

Juu näin. Mulla on 58 ja 82, eikä koskaan ole ollut mitään tuulipulmia, vaikka joskus (etenkin Rykäsy-reitillä) vähän puhalteleekin. Veikkaan, että 82/82:kaan ei olisi pulma, vasta levarin kanssa pitäisi kyttäillä säätiedotuksia.

Ennemmin miettisin eroja merkkien ja mallien välillä, kuin sitä, onko takana 80 vai 88 milliä profiilia, aika pieniä eroja nuo tuovat.

Ja tietty itsestään selvää on, että mitä kalliimmat ostat, sitä nopeammat ne ovat – koska sitä siistimpi niillä on ajella ja tulet ajaneeksi enemmän ;-)

Link to comment
Share on other sites

Joo, kiitoksia 60/82 komboon saattaisi tosiaan olla aika passeli. Todennäköisesti Planet-X:stä tilaan, niiden hinta-laatu-suhde on puheiden mukaan lyömätön. Zipit ja Visionit jäävät kyllä kauppaan, syystä että meidän huusholliin niitä kiekkopareja pitää tilata kahdet, muuten tulee vaimolta sanomista. :smiley:

Link to comment
Share on other sites

Tähän sopii heittää, että Planet X tarjoaa huokean hinnan laippakiekkoja moneen lähtöön ja profiiliin. Sieltä voi hommata treenikiekoiksi matalammat tai vai eteen matalamman testimielessä jos korkeus arveluttaa. Itsellä on nuo Planetin 82-101 setti ja käyttänyt vain kisoissa niitä. Ei vielä ylivoimaisia ongelmia tuulen kanssa. Vuosi sitten Joroisiin ois voinut olla 50:n eteen sopivampi. Muuten ok.

Ostakaahan joku täys-levy taakse niin kuullaan kuinkase repii, jos tuulee ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy