Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Juoksumatto vai crosstrainer?

Arvostele ketju:


Recommended Posts

Moikka! Olemme poikaystävän kanssa harjoittelemassa puolimaratonille. Kaipailisimme juoksumattoa tai crosstraineria kotiin, jolla olisi mukavampi harjoitella huonoilla säillä, sekä kisan jälkeen talvella. Asumme kerrostalon keskimmäisessä kerroksessa, joten kuinka paljon juoksumaton käyttö tuottaa melua? Tarvitseeko sen kanssa viritellä äänieristeitä ja onko se vaivan arvoista? Ja onko crosstrainer tarpeeksi tehokas juoksuharjoituksia ajatellen, jotta se kannattaisi hankkia? Toki tarkoituksena on juosta suurin osa lenkeistä ulkona! Ja onko ehdotuksia tai kokemuksia järkevän hintaisista malleista (mielellään reippaasti alle 500e)?

Link to post
Share on other sites

Tere, kerrostalon (pienen sellaisen, 3. kerros) ylimmässä kerroksessa asustan minä ja omistan crossarin. Siitä ei ääntä juurikaan ylimäärästä irtoa ja kun alle laittaa hyvän maton, ettei ct liu'u tai liiku mihinkään, minimoi mahdollisen "metelin" vielä entisestään. En ole ite tohtinu ajatella omaa juoksumattoa juurikaan tuon metelin takia, mikä väkisinkin tulee kun mattoa tamppaat - ja crossarilla on helppo tehdä verrokkireeni ja astetta helpompi keskittyä samalla tuijottamaan omaa lempparisarjaa.. ;) Osta tukeva ja hyvä crossari, älä sorru ottamaan stepperimallista "feikkicrossaria". Mulla esimerkiksi kämpässä on tämmönen:

Fitness-Elliptical-Trainer-Cross-Trainer

Ihan jees ja toiminut hyvin, miinuksena noi astinlaudat, jotka on liian "suorat", ei saa jalkoja ikäänku normaalimpaan asentoon vaan joutuu jäkittään tikkusuorin jalkaterin (en nyt osaa selittääkään kunnolla..)

Mutta joo, omakohtasta kokemusta mattojuoksusta on siis edelleen vain saliolosuhteista. Joku muu voisi ehkä valaista paremmin, jos onkin löytänyt matosta version, mikä passais kerrostalokämppään?

Link to post
Share on other sites

Itse en pidä juoksumatoista enkä kannata niihin liittyvää filosofiaa. Suuri osa juoksemisen viehätyklsestä kun on juuri siinä, että vedän lenkkarit jalkaan, unohdan suoritukset ja kellokortit ja painan sateessa, paisteessa tai tuiskussa menemään pitkin metsäteitä ja polkuja itse määrittelemääni tahtiin.

Kuitenkin sellaiselle joka tällaisten kanssa haluaa leikkiä pienellä kustannuksella, uskoisin salikortin olevan siihen hyvä vaihtoehto. Salilla saa varsin pieneenkin kuukausittaíseen hintaan treenata päivittäin oloissa, joissa itse voi minimoida kätevästi esimerkiksi sään tai ympäristön vaihtelevuuden luomaa epämukavuutta juostessa. Luulen, että 500 ei loppujen lopuksi ole kuitenkaan kovin paljon sijoitettu hyvään laitteeseen, vaan siitä saa pulittaa enemmänkin..

Link to post
Share on other sites

^juurikin näin :) äärimmäisillä pakkasilla menen salille ja matolle, mutta muuten se on se ulkoilma, mikä tekee juoksusta juoksun. Ja salilla se onnistuu hyvin - on ilmastointi, on muut laitteet ja puntit, joilla tehdä lisäreeni juoksun päälle. Crossari on kotona silti ittellä kätevä, kun ja jos on viimosen päälle laiska lähtemään salille / koipi ei kestä juoksua. Lisäksi runneria kompaten, tohon viiteensataan ei kunnollista mattoa saa - sen sijaan ihan toimivan ct:n helpostikin :)

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Our picks

    • Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
      Tämmöistä olisi tarjolla Jyväskylän yliopiston toimesta:
       
      "Kaipaatko harjoitteluusi uutta potkua? Osallistu tutkimukseen, jossa vertaillaan ennalta määritettyä ja yksilöllisesti mukautuvaa juoksuohjelmaa määrä- ja intervalliharjoitusjaksoilla!
       
      Huhti-toukokuun  2021 aikana alkaa Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian kestävyysharjoittelututkimus, johon rekrytoidaan tutkittaviksi perusterveitä kestävyysharjoittelutaustan omaavia ja säännöllisesti juosten harjoittelevia (4-6x/vko) 20-45-vuotiaita miehiä (20 hlö) ja naisia (20 hlö). 
       
      Tutkimus koostuu kolmen viikon valmistavasta jaksosta, kuuden viikon määräjaksosta sekä kuuden viikon intervallijaksosta. Jokaista jaksoa edeltää ja seuraa testiviikko, jonka aikana tehdään tutkimukseen liittyviä suorituskykytestejä ja paastomittauksia. Tutkimukseen osallistuvat saavat tutkimusjakson ajaksi juoksuharjoitusohjelman sekä tarkkaa tietoa omasta kestävyyssuorituskyvystään ja palautumistilastaan." 
       
      Linkki: https://www.jyu.fi/sport/fi/ajankohtaista/uutiset/osallistu-tutkimukseen-jossa-vertaillaan-ennalta-maaritettya-ja-yksilollisesti-mukautuvaa-juoksuohjelmaa-maara-ja-intervalliharjoitusjaksoilla?fbclid=IwAR1wT-CyCYHndjLDWEy_u8c_6Aw5n41crFG3VA3wP4Ih3P1odLQdKaXKxNI
       

       
      Olettaisin etteivät tarkoita perusterveillä pelkästään 3h alittajia 🙂
      • 1 vastaus
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy