Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Suupohja maraton 26.8.2006

Recommended Posts

Tarkoitus olisi juosta maraton kahden viikon päästä, koska joudun jättämään HCM:n väliin, ja vaihtoehtoja olisi Kokkola ja Suupohja, joista Kokkola on vähän liian kaukana. Suupohja juostaan tällä kertaa Kauhajoelta Jurvaan. http://gamma.nic.fi/~tiki/suupohja_06.pdf

Osaako joku kommentoida tuota reittiä? Voisin kyllä veikata että on melko tasainen, kun ei noilla seuduilla paljon korkeuseroja löydy. Mitenkäs huolto ja reitin merkintä, ettei tartte karttaa lukea juostessa. Taitaa kyllä olla aika iso riski, että tuolla joutuu juoksemaan yksin, mutta eipä tuo paljon haittaa jos ei ole pahaa vastatuulta. Ilmoittautuminen onnistunee paikanpäällä.

Olen kerran juossut tuon maratonin, silloin se oli Isojoelta-Kristiinankaupunkiin. Käsittääkseni maraton juostaan seitsemää eri reittiä eli joka seitsemäs vuosi olisi sama reitti. Tätä voisi joku muu kommentoida, en ole varma.

Ainakin kun itse olin juoksemassa merkinnät ja huolto pelasi hyvin. Myös risteyksissä ja tien ylityksissä oli toimitsijat paikalla, joten eksymään ei päässyt, vaikka en reittiä tuntenutkaan. Jos HCM:stä selviän olen lähdössä mukaan, katsotaan nyt.

Pitkään ovat jo järjestäneet enkä koskaan kuulut moitteita. Itse olen osallistunut kaksi kertaa työpaikan viesti joukkueeseen. Huolto pelannut hyvin ja opasteet ok. Voittajan aika yleensä vähän alle 3 tuntia, mutta yksin saa juosta kun osanottajia ei aivan hirveesti ole ollut. Tällä kertaa reitti tosi tasainen. Koska reitit ovat aina yksisuuntaisia ne on juostu "alamäkeen".

Kysyin järjestäjiltä tuota kuljetusta ja se on järjestyksessä eli Jurvasta pääsee takaisin Kauhajoelle. Heillä on ainakin pari auto käytettävissä kuljetuksiin. Ei tarvitse siis juosta takaisin Kauhajoelle päästäkseen takaisin autolle.

Silloin kun olin itse viimeksi juoksemassa varusteet sai laittaa autoon lähdössä ja ne vietiin perille määränpäähän.

Valitsen sitten tämän. Katselin Google Earthilla suunnilleen tuota profiilia ja on tuossa korkeuseroa 40 metriä, mutta eipä tuo ole paljon jos on vähän ja loivia nousuja. Kauhajoki on noin 100m korkeudella ja Jurvaan menevä tie nousee hiljalleen 140m korkeuteen kymmenkunta kilometriä ennen Jurvaa, ja sitten laskee Jurvaan noin 100 metriin tai vähän alle. Matkaa tuolla välillä näkyy olevan noin 35km, eli jotain ylimääräisiä mutkia tehdään jossakin. Tarkempi reitti selvinnee paikanpäällä.

• 2 weeks later...

Enää kaksi yötä Suupohjan maratoniin. Ekaa kertaa maratonurani aikana olen tehnyt hiilihydraattitankkauksen. Katsotaan nyt onko siitä hyötyä, vai meneekö vatsa vain sekaisin (mistä on kokemusta aikaisemmin). Ilman tankkausta uskoisin juoksevani 3.05-3.10 aikaan. Joten jos menee paremmin, niin jatkossakin tarvitsee varmaan kokeilla tankkausta.

Ilman tankkausta uskoisin juoksevani 3.05-3.10 aikaan. Joten jos menee paremmin, niin jatkossakin tarvitsee varmaan kokeilla tankkausta.

Taidat aloittaa ekan puolikkaan päälle 1.30 vauhtia kuitenkin? Ite ajattelin vetää johonkin 1.28 aikoihin puolimatkaan jos tuntuu hyvältä. Ei taideta ihan samaan ryhmään mahtua, mutta katsotaan nyt kuinka käy.

Onnittelut M.boneS:ille maagisen kolmen tunnin alituksesta ja toisesta sijasta Suupohjan maratonilla.

Itselläni meni kohtalaisesti. Loppuaikaan (vähän alle 3.06) olen erittäin tyytyväinen, mutta juoksuun en oikein ole. Puolimatkaan asti juoksu sujui niin kuin pitikin, mutta sen jälkeen ei oikeen saanut koneesta irti kierroksia. Normaalisti olen pystynyt juoksemaan jälkimmäisen puoliskon yli 160:n sykkeillä, niin että lopussa huippulukemat ovat olleet 174 luokkaa. Nyt en juurikaan saanut loppupuolella yli 160 lukemia mittariin näkyviin ja vain muutamissa lopun ylämäissä syke kävi yli 165:n. Siitä huolimatta vauhti oli kohtuullista ja mitään suurempaa väsähtämistä ei ollut. Meno oli vain dieselmäistä vääntämistä vikan 20 km:n osalta. Uusi yritys kahden viikon kuluttua Maisematiemaratonilla hieman erilaisella tankkauksella ja vauhdinjaolla.

Hieno reissu kaikkinensa - terkkuja tavatuille!

Tarkoitus oli juosta kevyt neljän tunnin lenkki, mutta loppuaika oli 3.29.46. Päätös oli myös juosta tasaisesti loppuun asti, mutta silti otin loppukirin kun oli mahdollisuus kisata kaverin kanssa (ja päästä alle 3.30).

En pysty pitämään päätöksiäni - missä vika?

'Mieli nauttii salaa kun kroppa voitti sen.'