Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
riikuli

Mitä työkaluja mukana pyöräillessä?

Recommended Posts

Mietin tässä pyöräillessä mukana kuljetettavia työkaluja/välineitä, että mitä teillä on matkassa? Mulla on varagummi, C02 pumppu ja varapatruuna, pidemmillä lenkeillä myös paikkaussetti mutta ei varsinaisesti mitään työkaluja- tarviiko niitä?

Vähän ajattelin ostaa semmoisen multitoolin mutta niitä on niin monenmoisia. Onko vinkkejä mitä siinä pitäisi olla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En itse jaksa raahata mukana kuin perus multitoolin, jossa erinäisiä kuusiokoloavaimia, risti- ja talttapää. Lisäksi rengasrauta, varasisuri ja pumppu. Jos näillä ei yhtä lenkkiä pärjää, niin sitten soitetaan hinausauto paikalle :-) toki pari paikkaa mahtuu aina laukkuun, en ole varma jos satulalaukusta niitäkin löytyisi. Ei ole ollut tarvetta vielä koskaan vaihtaa edes rengasta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika samat kuin edellä, pidemmillä lenkeillä pidän kahta sisuria (vaikeudet tuppaa kasaantumaan), muovisia rengasrautoja, Topeak race rocket -pumppua ja kuusiokoloa (5mm?) joka sopii istuinkannattimen ja satulan + aerobarien säätöön tai vaihtoehtoisesti Extreme mini monitoimityökalua (n.1cmx2cmx5cm). Lisäksi vähän rahaa ja puhelin. Renkaiden ohella ketjun katkeaminen on harvinainen mutta mahdollinen juttu joka katkaisee 100% matkan. Sen verran harvinaista (ei ole vielä osunut omalle kohdalle) etten viitsi aina kantaa katkaisijaa jos apua on mahdollisuus saada mutta hankalia tilanteita varten joissain suht pienissäkin multitooleissa löytyy ketjunkatkaisija ja lisäksi korjaamiseen tarvitaan liitostappi.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista!

Onko antaa vinkkiä hyvästä ja kevyestä monityökalusta- kattelin ja esmes Wigglellä on varmaan sata erilaista tarjolla. Varmaankin joku perusjuttu riittäis koska ei taidot edes riitä kovin monimutkasiin huolto- ja korjaustoimenpiteisiin tien päällä. Renkaan saan vaihdettua/korjattua ja ketjunkin katkeamisesta vois selvitä mutta muut isommat haaverit taitas jättää tien poskeen. Eli ei senkään takia kannata varmaan jotain 36 osaista työkalusettiä kuskata mukana. Kaveri kehui Crank Brothersin 19 Function Multitoolia, oli kuulema 220 Triathlon lehden testivoittaja. Mietin vaan että pärjäisko pienemmälläkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuollainen on omani. 3cm lyhyempi kuin C.B. mutta ilman ketjunkatkaisijaa. Ihan toimiva, tosin pienen koon myötä kuusiokolojen vääntömomentti on aika pieni joten mitään äärimmäisen tiukkoja tai juuttuneita pultteja sillä ei ehkä saa aukikaan mutta eipä liene yleensä tarve sellaisia avatakaan. Ketjun katkaisijaahan ei ihan tuossa kokoluokassa löydy vaan pitää mennä pari senttiä ylöspäin juuri tuohon c-b:n kokoluokkaan. Vastaavasti ei myöskään paina tai vie tilaa juuri mitään..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuossa on muuten hyvä vastaus aiheeseen pyörämekaniikan asiantuntijalta. Hänellä on myös pala ilmastointiteippiä jolla voidaan paikata ulkorenkaaseen tullut isompi reikä. Jos tuollaista ei paikkaa niin renkaan vaihdon jälkeen kun suhauttaa ilmat/ CO2:t renkaaseen niin sisärengas puristuu siitä reiästä ja räjähtää uudestaan. Hyvä pointti. Samaan tarkoitukseen voi käyttää esim. setelirahaa tai mitä tahansa painetta kestävää renkaan sisällä reikäkohdassa. Ja korostettakoon tässä yhteydessä vielä sitä että ulkorengas pitää aina tarkistaa renkaanvaihdon yhteydessä ettei siinä ole näitä aukkoja tai teräviä esineitä kiinni, koska niistä seuraa yleensä uusi rengasrikko saman tien. Ja Kopeckyllakin vain pidemmissä ajoissa ketjunkorjausvehkeet mukana. Tuo venttiilinjatke tarvitaan tietysti vain korkealaippaisilla kiekoilla. Putkarin teippiä näkyy olevan co2 patruunan ja venttiilin ja venttilinjatkon välisissä kierteissä tiiviyden parantamiseksi. Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on tuommoinen Topeakin mini työkalu jolla selviän käytännössä melkein kaikista pyöränhuoltotoimista, tuota ketjutyökalua lukuunottamatta. Nykyään tosin kannan useimmiten mukana vain paria kuusiokoloavainta (satulatolppaan, tankoon, stemmiiin... sopivat). On kevyempi ratkaisu kuin multitooli :joyous:

lisäksi mukana sisäkumi, rengasmuovit, minipumppu tai co2, ketjulinkki ja muutama pikapaikka. Ja tuo ilmastointiteipinpätkä pumpun ympärillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tänään lenkillä tosi fiksu olo kun ekaa kertaa meni kumi puhki uusista zipp kiekoista- näppärästi tien varressa vaihtohommiin ja sisäkumi ulos ja sitten ihmettelemään kun 'vanhan' varasisäkumin venttiilin pituus ei riitäkään että mitäs nyt! Olin kyllä tarkastanut että sisuri on oikeaa kokoa myös uusiin vanteisiin eikä noissa ole kuin 3cm sitä reunaa mutta riittävästi kuitenkin niin ettei venttiili riittänyt. Ei tullut pieneen mieleenkään ajatella tätä etukäteen kun aina ollu perusvanteet aikasemmin alla.

:redface-new:

Juu ei siinä mikään multitool olis auttanut mutta aina sitä oppii jotain uutta! Tänään sitten nöyrästi pyöräkaupan kautta kotiin ja pari uutta sisäkumia pidemmällä venttiilillä mukaan. Olishan niitä venttiilin pidennysvirityksiäkin mutta eihän noikaan nyt montaa euroa olleet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



  • Alennukset jopa -70%


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy