Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
riikuli

Mitä työkaluja mukana pyöräillessä?

Recommended Posts

Mulla mukana Topeakin mini 6-multitool, minipumppu, varasisuri, rengasraudat (muoviset), pikapaikkasetti, pätkä jesaria, ketjulinkki. Nämä sullottuna SKS:n cageboxiin, syystä että se vaihtuu erittäin kätevästi fillarista toiseen.

post-16727-14304185800231_thumb.jpg

Cageboxiin mahtuu myös esim. powerbar + irtohihat/sadetakki, en tykkää sulloa niitä ajopaidan taskuihin varsinkaan kesällä.

Höpsis mitään tyhmiä kysymyksia olekaan!

Periaatteessa triathlon on yksilölaji (toisin kuin vaikka ja etenkin maantiepyöräily), eli kunkin pitäisi raahata mukanaan romppeet, joilla selviää perille saakka. Käytännössä kyllä noissa kisoissa (etenkin isommissa) on huoltoautoissa työkalupakkia, joka varakiekkoja (siis toooosi isoissa kisoissa), jotta matka ei katkeaisi. Mutta näitä huoltoja voi kyllä joutua odottelemaan vaikka tunnin.

Käytännössä useimmilla kisaajilla lienee kuminvaihto välineet mukana, ei muuta. Eli pumppu, rengasrauta ja varakumi tai kaksi. Muut työkalut tuovat jo ikävää painoakin ajokille. Todennäköisyys, että juuri kisassa kävisi jotain, johon tarvitsisi vielä muita välineitä, on kuitenkin todella pieni. Rengasrikoista järjestäjät periaatteessa olettavat kilpailijoiden selviytyvän itse, renkaanpaikkausvälineitä ei lähtökohtaisesti tuoda millään huoltoautolla.

Mutta, mutta: mites sääntömestarit, onko luvallista antaa kilpailijana toiselle kilpailijalle renkaanvaihtokamat? Ei kahta sanaa, ettenkö antaisi, mikäli itsellä ei olisi ongelmaa ja kohtaisin vaikka renkaan rikkoneen IM-kisaajan 150 kilsan kohdalla. Mutta onko tämä sääntöjen mukaan sallittua?

Olen ollut siinä uskossa että toiselle kilpailijalle saa antaa vaikka Kempin hitsauskoneen jos semmonen on mukana ja joku sitä tarvitsee. Tosin säännöissä lukee että:

"Kilpailija ei saa ottaa vastaan mitään apua kilpailusuorituksen aikana, paitsi juomaa ja ruokaa järjestäjän osoittamilla huoltoalueilla. Avustaja saa kuitenkin antaa neuvoja reitin ulkopuolelta."

Se kuitenkin on selvää, että toisen kilpailijan pyörän korjaamiseen ei saa millään tapaa osallistua (pl suullisesti neuvomalla), vaan kisaajan pitää itse selviytyä esim. renkaan vaihdosta. Sanoisin että esim renkaan antaminen toiselle kilpailijalle on "melko yleistä", mutta tiukasti sääntöjä tulkitsemalla se ei kuitenkaan olisi luvallista.

Itse olen kerran syyllitynyt tähän rikkeeseen, koska sain rengasraudat lainaksi joroisilla kun omat oli helteessä mennyt niin pehmosiksi ettei niillä saanut rengasta vanteilta.

Rookie

Rookie tunnisti ketä tarkoitin "sääntömestarilla" ;-)

....toisen kilpailijan pyörän korjaamiseen ei saa millään tapaa osallistua (pl suullisesti neuvomalla)...

Jos sulla vaikka Joroisilla käy toistamiseen noin, mä pysähdyn ja lainaan rengasraudat ja jään vielä "suullisesti neuvomaan":

- ei noin, ei se noin onnistu

- varo, varo, noikin menee rikki

- älä vaan hermostu, menee vielä hosumiseksi

- älä suotta kiirehdi, kisakellohan tässä vain käy

- kyä varmaan harmittais, jos kesken kisaa puhkeisi

- (kun on valmista) ettei sinne kuitenkin jäänyt ny joku lasinsiru sisään?

;-)

Juu, en tunnistanut itseäni tuosta, mutta vastasin silti. Mutta olisit huudellut "pilkunnussijoita" niin heti olisin ollut lapa pystyssä ;-)

Ota sitten joroisille myös laastareita mukaan - itsellesi. Aina siinä renkaan vaihdon tiimellyksessä kerkiää avustajalle sen verran "vastaamaan" ;-)

Rookie

Juu, en tunnistanut itseäni tuosta, mutta vastasin silti. Mutta olisit huudellut "pilkunnussijoita" niin heti olisin ollut lapa pystyssä ;-)

Ota sitten joroisille myös laastareita mukaan - itsellesi. Aina siinä renkaan vaihdon tiimellyksessä kerkiää avustajalle sen verran "vastaamaan" ;-)

Rookie

;-)

Mehän ajetaan muuten varmaan taas samassa letkassa: sä starttaat uintiin muutaman minuutin mun jälkeen ja uit kiinni, siinä sitten ajellaan 90 kilsaa niin, että mä ohitan ylämäissä sut ja sä mut alamäissä ja tasaisella.

;-)

Mehän ajetaan muuten varmaan taas samassa letkassa: sä starttaat uintiin muutaman minuutin mun jälkeen ja uit kiinni, siinä sitten ajellaan 90 kilsaa niin, että mä ohitan ylämäissä sut ja sä mut alamäissä ja tasaisella.

No sittenhän mun ei tartte ottaa työkaluja ollenkaan mukaan. Ota sää korjausvehkeet ja pari tuubia mullekin...

...ja geelejä voisit ottaa mulle vaikka neljä, juomat mä saan huollosta ;-)

Mutta oikeesti, mä en ota kyllä ketään kiinni uinnissa tänä vuonna, sen verran huonona on tuo(kin) osuus.

Rookie

Mutta, mutta: mites sääntömestarit, onko luvallista antaa kilpailijana toiselle kilpailijalle renkaanvaihtokamat? Ei kahta sanaa, ettenkö antaisi, mikäli itsellä ei olisi ongelmaa ja kohtaisin vaikka renkaan rikkoneen IM-kisaajan 150 kilsan kohdalla. Mutta onko tämä sääntöjen mukaan sallittua?

Eikös siinä kuuluisassa Konan voitossa Chrissie Wellington saanut joltakin kilpakumppanilta CO2 patruunan kun on onnistunu sössimään omansa taivaan tuuliin? Aika monihan siinäkin ajoi vaan kylmästi ohi.