riikuli Lähetetty 7. kesäkuuta , 2013 Share Lähetetty 7. kesäkuuta , 2013 Mietin tässä pyöräillessä mukana kuljetettavia työkaluja/välineitä, että mitä teillä on matkassa? Mulla on varagummi, C02 pumppu ja varapatruuna, pidemmillä lenkeillä myös paikkaussetti mutta ei varsinaisesti mitään työkaluja- tarviiko niitä? Vähän ajattelin ostaa semmoisen multitoolin mutta niitä on niin monenmoisia. Onko vinkkejä mitä siinä pitäisi olla? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spica Lähetetty 7. kesäkuuta , 2013 Share Lähetetty 7. kesäkuuta , 2013 En itse jaksa raahata mukana kuin perus multitoolin, jossa erinäisiä kuusiokoloavaimia, risti- ja talttapää. Lisäksi rengasrauta, varasisuri ja pumppu. Jos näillä ei yhtä lenkkiä pärjää, niin sitten soitetaan hinausauto paikalle :-) toki pari paikkaa mahtuu aina laukkuun, en ole varma jos satulalaukusta niitäkin löytyisi. Ei ole ollut tarvetta vielä koskaan vaihtaa edes rengasta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
jogo3000 Lähetetty 7. kesäkuuta , 2013 Share Lähetetty 7. kesäkuuta , 2013 Varakumi (tai pari), pumppu, pyörän ajoasennon säätämiseen ja renkaan vaihtamiseen tarvittavat työkalut. Noilla olen pärjännyt toistaiseksi. Ei ole ollut tarvetta vielä koskaan vaihtaa edes rengasta... Valitettavasti en voi sanoa samaa. :076: Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 7. kesäkuuta , 2013 Share Lähetetty 7. kesäkuuta , 2013 (edited) Aika samat kuin edellä, pidemmillä lenkeillä pidän kahta sisuria (vaikeudet tuppaa kasaantumaan), muovisia rengasrautoja, Topeak race rocket -pumppua ja kuusiokoloa (5mm?) joka sopii istuinkannattimen ja satulan + aerobarien säätöön tai vaihtoehtoisesti Extreme mini monitoimityökalua (n.1cmx2cmx5cm). Lisäksi vähän rahaa ja puhelin. Renkaiden ohella ketjun katkeaminen on harvinainen mutta mahdollinen juttu joka katkaisee 100% matkan. Sen verran harvinaista (ei ole vielä osunut omalle kohdalle) etten viitsi aina kantaa katkaisijaa jos apua on mahdollisuus saada mutta hankalia tilanteita varten joissain suht pienissäkin multitooleissa löytyy ketjunkatkaisija ja lisäksi korjaamiseen tarvitaan liitostappi. Muokattu 7. kesäkuuta , 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pölhö Lähetetty 7. kesäkuuta , 2013 Share Lähetetty 7. kesäkuuta , 2013 1 varakumi, 1 paikka+liima, rengasraudat, minipumppu. Ja tietty ladattu (äly-) luuri ja lompakko (sisältää vain muovikortteja) ovat ehdottomat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
poppeli Lähetetty 8. kesäkuuta , 2013 Share Lähetetty 8. kesäkuuta , 2013 Pumppu, sisärengas, rengasmuovit (entiset rengasraudat), hiilidioksidipatruuna ja - suutin, monitoimityökalu ja puhelin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hkultala Lähetetty 10. kesäkuuta , 2013 Share Lähetetty 10. kesäkuuta , 2013 Pyörässä kiinni tai satulalaukussa: Pyörä-yleis-työkalu varasisäkumi rengasrauta(muovinen) pumppu(tai kisaolosuhteissa hiilihapposuutin + varapatruuna) juomapullo Taskussa: pankkikortti kännykkä avaimet Link to comment Share on other sites More sharing options...
pölhö Lähetetty 10. kesäkuuta , 2013 Share Lähetetty 10. kesäkuuta , 2013 Ai niin, ulkomaan reissuissa lisäksi myös käteistä 10 tai 20 egeä, kuin ei satasaletisti voi tietää, miten luottokortti käy. Sekä kartta (jos on), kun firman luurista on roaming kytketty pois päältä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
riikuli Lähetetty 10. kesäkuuta , 2013 Author Share Lähetetty 10. kesäkuuta , 2013 Kiitos kommenteista! Onko antaa vinkkiä hyvästä ja kevyestä monityökalusta- kattelin ja esmes Wigglellä on varmaan sata erilaista tarjolla. Varmaankin joku perusjuttu riittäis koska ei taidot edes riitä kovin monimutkasiin huolto- ja korjaustoimenpiteisiin tien päällä. Renkaan saan vaihdettua/korjattua ja ketjunkin katkeamisesta vois selvitä mutta muut isommat haaverit taitas jättää tien poskeen. Eli ei senkään takia kannata varmaan jotain 36 osaista työkalusettiä kuskata mukana. Kaveri kehui Crank Brothersin 19 Function Multitoolia, oli kuulema 220 Triathlon lehden testivoittaja. Mietin vaan että pärjäisko pienemmälläkin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 10. kesäkuuta , 2013 Share Lähetetty 10. kesäkuuta , 2013 Tuollainen on omani. 3cm lyhyempi kuin C.B. mutta ilman ketjunkatkaisijaa. Ihan toimiva, tosin pienen koon myötä kuusiokolojen vääntömomentti on aika pieni joten mitään äärimmäisen tiukkoja tai juuttuneita pultteja sillä ei ehkä saa aukikaan mutta eipä liene yleensä tarve sellaisia avatakaan. Ketjun katkaisijaahan ei ihan tuossa kokoluokassa löydy vaan pitää mennä pari senttiä ylöspäin juuri tuohon c-b:n kokoluokkaan. Vastaavasti ei myöskään paina tai vie tilaa juuri mitään.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 15. kesäkuuta , 2013 Share Lähetetty 15. kesäkuuta , 2013 (edited) Tuossa on muuten hyvä vastaus aiheeseen pyörämekaniikan asiantuntijalta. Hänellä on myös pala ilmastointiteippiä jolla voidaan paikata ulkorenkaaseen tullut isompi reikä. Jos tuollaista ei paikkaa niin renkaan vaihdon jälkeen kun suhauttaa ilmat/ CO2:t renkaaseen niin sisärengas puristuu siitä reiästä ja räjähtää uudestaan. Hyvä pointti. Samaan tarkoitukseen voi käyttää esim. setelirahaa tai mitä tahansa painetta kestävää renkaan sisällä reikäkohdassa. Ja korostettakoon tässä yhteydessä vielä sitä että ulkorengas pitää aina tarkistaa renkaanvaihdon yhteydessä ettei siinä ole näitä aukkoja tai teräviä esineitä kiinni, koska niistä seuraa yleensä uusi rengasrikko saman tien. Ja Kopeckyllakin vain pidemmissä ajoissa ketjunkorjausvehkeet mukana. Tuo venttiilinjatke tarvitaan tietysti vain korkealaippaisilla kiekoilla. Putkarin teippiä näkyy olevan co2 patruunan ja venttiilin ja venttilinjatkon välisissä kierteissä tiiviyden parantamiseksi. Muokattu 15. kesäkuuta , 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jupis Lähetetty 19. kesäkuuta , 2013 Share Lähetetty 19. kesäkuuta , 2013 Mulla on tuommoinen Topeakin mini työkalu jolla selviän käytännössä melkein kaikista pyöränhuoltotoimista, tuota ketjutyökalua lukuunottamatta. Nykyään tosin kannan useimmiten mukana vain paria kuusiokoloavainta (satulatolppaan, tankoon, stemmiiin... sopivat). On kevyempi ratkaisu kuin multitooli :joyous: lisäksi mukana sisäkumi, rengasmuovit, minipumppu tai co2, ketjulinkki ja muutama pikapaikka. Ja tuo ilmastointiteipinpätkä pumpun ympärillä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
riikuli Lähetetty 19. kesäkuuta , 2013 Author Share Lähetetty 19. kesäkuuta , 2013 Tuli tänään lenkillä tosi fiksu olo kun ekaa kertaa meni kumi puhki uusista zipp kiekoista- näppärästi tien varressa vaihtohommiin ja sisäkumi ulos ja sitten ihmettelemään kun 'vanhan' varasisäkumin venttiilin pituus ei riitäkään että mitäs nyt! Olin kyllä tarkastanut että sisuri on oikeaa kokoa myös uusiin vanteisiin eikä noissa ole kuin 3cm sitä reunaa mutta riittävästi kuitenkin niin ettei venttiili riittänyt. Ei tullut pieneen mieleenkään ajatella tätä etukäteen kun aina ollu perusvanteet aikasemmin alla. :redface-new: Juu ei siinä mikään multitool olis auttanut mutta aina sitä oppii jotain uutta! Tänään sitten nöyrästi pyöräkaupan kautta kotiin ja pari uutta sisäkumia pidemmällä venttiilillä mukaan. Olishan niitä venttiilin pidennysvirityksiäkin mutta eihän noikaan nyt montaa euroa olleet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
riikuli Lähetetty 19. kesäkuuta , 2013 Author Share Lähetetty 19. kesäkuuta , 2013 p.s. toi ilmastointiteippi-kikka on hyvä, täytyy laittaa mukaan 'työkalupakkiin'! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now