Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Co2 pumput

Rookie
 Share

Recommended Posts

Olisko porukalla suosituksia mikä olisi hyvä Co2 pumppu?

Mulla on yksi mikä ei mielestäni ole järin hyvä ja se on myös hieman isohko. Plussana siinä on että se toimii hätätilassa normi pumppuna.

Semmonen olisi optimi missä olisi:

• Tellinki pullotelineen alle kiinnitettäväksi (ei siis pullotelineen tilalle) tai esim. satulan kiskoihin
  • Tellingissä paikka myös toiselle co2 patruunalle
  • flow control, eli joku liipasin tai vastaava systeemi jotta patruuna ei turahda tyhjäksi yhdellä suhauksella.

Ja lisäksi. Onko noi patruunat arkoja esim. kuumuudelle tms. Eli onko turvallista kuljettaa paahteisessa kelissä suoraan auringolle altiina tai vaikkapa paidan takataskussa ilman että täytyy pelätä että ne jysähtää siellä?

Rookie

Mulla on lenkeillä mukana sellainen pelkkä pumpun "suukappale", joka ruuvataan kiinni suoraan patruunaan.

On ainakin todella kompaktin kokoinen, tyyliin tulitikkurasia.

En ole kop kop kertaakaan joutunut vielä käyttämään, mutta liikkeessä kyllä näytettiin kuinka tuo toimii ja ihan hyvin pelitti!

Ja patruunaa kannattaa varmuuden vuoksi kantaa mukana sellaisessa pienessä kassakaapissa, ja käyttää lenkeillä myös luodinkestäviä suojapaitoja.:highfive:

Mietin että kuinka helposti tuo johonkin tt-pyörään on kiinnitettävissä pullotelineen ALApuolelle kun nuo rungon muodot tuppaa olemaan kaikkea muuta kuin yksinkertaisia. Varmasti myös melko nihkeä vastuksen kannalta. Penkin taakse on saatavissa telineitä joihin mahtuu pullojen lisäksi kierteelliset patruunat ja suukappale (mm. XLab carbon wing). Pullotelineen paikalle ruuveihin tulevia tellinkejähän on joissain valmiiksi mukana ja velcrolla pyöreään putkeen kiinnittyviä telineitäkin on myynnissä.

SKS Airgun tuntuu olevan hyvin suosittu pumppu jossa on säätö tuolle paineelle. Omaa kokemusta ei CO2:sta kylläkään vielä ole. Tavan pystypumpuissa olen luottanut Topeakiin jossa mielestäni parempi suukappale kuin SKS:n vastaavassa ja hinta-laatu kohdillaan. Nuo patruunathan sitten on kai jostain samasta tehtaasta suunnilleen kaikki vaikka eri merkkisten välillä on isojakin hintaeroja. Kannattaa huhujen perusteella valita 16g patruunoita syövä suukappale. 12 grammasiakin on mutta niillä voi huonolla tuurilla olla siinä ja tässä tuleeko täydet paineet renkaaseen(?).

En tiä hyvästä, mutta älä ainakaan zefalin ez pumppua osta. Ei saatu toimimaan, vaikka kolme kertaa yritettiin. Eikä oo huono idea harjoitella ennen kisaa kerran tollasen käyttöä, koska tunnetusti kisassa jos alkaa ekaa kertaa sähläämään tollasen pumpun kanssa voi käydä hassusti :)

Mulla on ollut noita patruunoita kyllä monta kertaa mukana vaikka minkälaisella helteellä esim pyöräpaidan taskussa, pyörä ollut auringossa ja satulalaukussa patruuna jne. eikä ne mihinkään oo räjähtänyt, ja mutulla ajateltuna se varmaan vuotaisi sieltä päästä tyhjäksi ennen räjähdystä, koska heikoin lenkki on sielä.

Ja kannattaa muistaa, että jos lenkillä on täyttänyt renkaat CO2:lla, niin hiilidioksidin ominaisuuksien takia renkaat tyhjenee paljon nopeammin kuin normaalisti, eli renkaat pitää pumpata ehdottomasti ennen seuraavaa lenkkiä pernteisin konstein.

Mulla on tämmöinen Microflate Nano:

http://www.bike24.com/1.php?content=8;search=genuine+innovations;navigation=1;menu=1000%2C5%2C71;product=15919

Se on ihan hyvä, koska patruunan voi kiristää vaikka, pää ei ole pyöränventtiilissä kiinni. CO2 lähtee virtaamaan kun patruunaa kiertää kiristyksen jälkeen aukipäin, virtausta säädellään kiristämällä ja löysäämällä patruunaa. Vaatii kierteellä olevan CO2 patruunan.

Muokattu

Ja patruunaa kannattaa varmuuden vuoksi kantaa mukana sellaisessa pienessä kassakaapissa, ja käyttää lenkeillä myös luodinkestäviä suojapaitoja.:highfive:

Haista Irma v***u!

Oonkin ihmetellyt mikä se peräkärry sun SUPin perässä on mutta sehän on joku perässä vedettävä pommisuoja co2 patruunoille... :conf:

Mulla on ollut noita patruunoita kyllä monta kertaa mukana vaikka minkälaisella helteellä esim pyöräpaidan taskussa, pyörä ollut auringossa ja satulalaukussa patruuna jne. eikä ne mihinkään oo räjähtänyt, ja mutulla ajateltuna se varmaan vuotaisi sieltä päästä tyhjäksi ennen räjähdystä, koska heikoin lenkki on sielä.

Ja tässä olikin puolestaan hieman lempeämpi lähestymiskulma mun fobiaan. Jiivee vaan haluaa loukata ja pilkata mun pelkoja...:ruoska:

Näinhän se tietysti järjellä ajatellen menee, siitä ventiilistähän se tietty pettää jos on pettääkseen. Siellä takataskussa ne sitten alkaa keskenään ihan helvetillisen ilmataistelun kun päättää kaikki posahtaa samaan aikaan. :icon_rolleyes:

Kiitti muillekin vinkkaajille ketkä keskusteluun kantoi kortensa.

Se mun nykyinen on tämmönen http://www.rosebikes.fi/tuote/xtreme-rocket-drive-iii/aid:21220 mutta se on tosiaan vähän kökkö. Kattelin saman puljun yksinkertaisempaa vaihtoehtoa http://www.rosebikes.fi/tuote/rose-co2-tyre-inflator-micro/aid:555076 ja rakenteesta päätellen tuossa olisi virtauksen säätö yksinkertaisesti painamalla härpäkettä ventiiliin kiinni. Onkohan jollakulla tuosta kokemusta?

Tellingistä heräsi jo ajatuksia millaisena sen voisi värkätä. DIY henkisenä taidan tehdä ite semmosen jutskan johon saan patruunat ja paikkaainepullon satulan alle kaikki samaan pakettiin. Saas nähä mitä siitä tulee.

Taidan pistää Roselle tilausta meneen tosta palikasta jos siitä ei tule tyrmääviä kokemusperäisiä kommenteja ennen sitä.

Rookie

Tellingistä heräsi jo ajatuksia millaisena sen voisi värkätä. DIY henkisenä taidan tehdä ite semmosen jutskan johon saan patruunat ja paikkaainepullon satulan alle kaikki samaan pakettiin. Saas nähä mitä siitä tulee.

Toi Rosen vekotin on varmaan ihan toimiva. Noita liikkuu melko samannäköisiä vähän eri brändeill/leimoilla varustettuna.

Telineitäkin näyttää löytyvän erillisenä, esim. http://www.wiggle.co.uk/genuine-innovations-x-mount-tyre-inflator-bracket/

Rookie

Tuo on ihan hyvä, koska sitten US-military shopista tilattavat pomminpurkupioneerin suojahousut riittänee.:hopelessness: